Sprawozdanie niezależnego kontrolera na temat rozliczeń Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok obrachunkowy 2004.

SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO KONTROLERA NA TEMAT ROZLICZEŃ EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO ZA ROK OBRACHUNKOWY 2004

(2005/C 299/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2005 r.)

KOMUNIKAT

Z zastrzeżeniem postanowień art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, na mocy którego Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za kontrolę całości dochodów i wydatków Wspólnoty, oraz z zastrzeżeniem art. 276 tegoż Traktatu, dotyczącego udzielania absolutorium, od 1987 roku niezależny kontroler corocznie bada sprawozdania finansowe Trybunału Obrachunkowego.

Sprawozdania niezależnego kontrolera na temat rozliczeń Trybunału sporządzone za lata 1987-1991 były przedstawiane jedynie Przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.

Zgodnie z decyzją podjętą przez Kolegium Trybunału Obrachunkowego na posiedzeniu w dniu 8 lipca 1993 r. sprawozdania niezależnego kontrolera od 1992 r. są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Poświadczenie prawidłowości i autentyczności sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2004 r.

Do Członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Na mocy pełnomocnictw udzielonych nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy:

– dane księgowe przekazane Komisji przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w celu sporządzenia rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu finansowego Wspólnot Europejskich za rok obrachunkowy 2004,

– sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2004 r., sporządzone na podstawie tych danych księgowych w celu publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Europejski Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za dane księgowe oraz sprawozdanie finansowe. Nasze zadanie polega na wyrażeniu opinii na temat danych księgowych oraz sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonych przez nas analiz.

Kontrola została przeprowadzona w oparciu o międzynarodowe standardy kontroli. Standardy te wymagają, aby prace kontrolne były zaplanowane oraz przeprowadzone w taki sposób, aby uzyskać racjonalną pewność, że dane księgowe i sprawozdanie finansowe nie zawierają znaczących błędów. Kontrola polega na zbadaniu, na podstawie prób, dowodów uzasadniających kwoty oraz informacje zawarte w danych księgowych i sprawozdaniu finansowym. Kontrola uwzględnia także ocenę zastosowanych zasad i metod księgowania oraz ocenę znaczących szacunków poczynionych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy przy sporządzaniu rozliczeń, a także przeprowadzenie kontroli ich całościowego przedstawienia. Uważamy, iż przeprowadzona przez nas kontrola zapewnia stosowną podstawę do wyrażenia poniższej opinii.

Wyrażamy opinię, iż dane księgowe oraz sprawozdanie finansowe załączone do niniejszego dokumentu przedstawiają, zgodnie z rozporządzeniem finansowym, przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia, ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami wewnętrznymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, rzetelny obraz aktywów i sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2004 r., a także wyniku ekonomicznego oraz dochodów i wydatków za rok obrachunkowy zamknięty tego dnia.

Zwracamy uwagę na informację zawartą w nocie 1 załącznika do sprawozdania finansowego, według której, zgodnie z 12 standardem rachunkowości "Świadczenia pracownicze", przyjętym decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r., na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, Trybunał Obrachunkowy zaksięgował po raz pierwszy w dniu 31 grudnia 2004 r. rezerwę na renty i emerytury Członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz należność długoterminową od Państw Członkowskich w wysokości 43.689.621 euro. Kwota rezerwy została określona na podstawie studium aktuarialnego przeprowadzonego przez Komisję Europejską.

Luksemburg, dnia 27 września 2005 r.

KPMG Audit S.à.r.l.
Biegli rewidenci
P. WIES

Sprawozdanie na temat procedur administracyjnych i księgowych, właściwego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej

Do Członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

W ramach kontroli rocznych sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2004 r. zbadaliśmy procedury administracyjne i księgowe, właściwe zarządzanie finansami oraz system kontroli wewnętrznej. Badanie zostało przeprowadzone w celu sprawdzenia, czy poszczególne organy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego uzyskały racjonalną pewność, na podstawie której mogą uznać, że

– posiadają przejrzystą wiedzę na temat stopnia realizacji wytyczonych celów operacyjnych,

– ogłoszone sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w oparciu o rzetelne podstawy,

– zarządzanie finansami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest zgodne z obowiązującymi przepisami.

Zastosowanie mają następujące przepisy:

– rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,

– rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,

– przepisy wewnętrzne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zatwierdzone decyzją nr 80-2003 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i przyjęte przez Trybunał na posiedzeniach w dniach 17 i 18 grudnia 2003 r.

Decyzja Trybunału nr 80-2003 w sprawie przepisów wewnętrznych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczących wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej unieważnia i zastępuje decyzję 97-47 z dnia 4 grudnia 1997 r. oraz wchodzi w życie z dniem 18 grudnia 2003 r.

Zbadaliśmy więc w szczególności otoczenie kontrolne, ocenę ryzyk, działania kontrolne, systemy informacji i komunikacji, jak również procedury zarządcze Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Pierwszy, opisowy etap został uzupełniony fazą oceny procedur, w oparciu o sprawdzenie, na podstawie prób, dowodów księgowych i w oparciu o rozmowy z pracownikami prowadzone w trybie kontradyktoryjnym. Rodzaj i zakres testów zostały określone w zależności od naszej oceny otoczenia kontrolnego. Uważamy, że przeprowadzone przez nas czynności zapewniają stosowną podstawę do wyrażenia przez nas opinii dotyczącej procedur, właściwego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Wyrażamy opinię, że stosowanie obowiązujących zasad kontroli wewnętrznej zapewnia właściwą realizację celów operacyjnych, sporządzanie rzetelnych sprawozdań finansowych, jak również zgodność z obowiązującymi przepisami.

Luksemburg, dnia 27 września 2005 r.

KPMG Audit S.à.r.l.
Biegli rewidenci
P. WIES

Sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2004 r.

Bilans na dzień 31 grudnia 2004 r. i 2003 r.

(w tys. euro)
Noty 2004 2003
AKTYWA
Wartości niematerialne i prawne 2 415 433
Rzeczowe aktywa trwałe 2 42.161 42.676
Grunty i budowle 39.094 11.329
Urządzenia techniczne i maszyny 230 212
Wyposażenie i środki transportu 675 373
Sprzęt komputerowy 1.289 905
Inne środki trwałe 783 957
Środki trwałe w budowie, zaliczki na środki trwałe 90 28.900
Finansowe aktywa trwałe 3 - 555
Inne finansowe aktywa trwałe - 555
Zapasy 4 197 179
Należności krótkoterminowe 5 1.384 1.142
Należności bieżące 819 747
Należności różne 565 395
Należności długoterminowe 6 43.689 -
Środki pieniężne 7 7.108 6.434
Aktywa razem 94.954 51.419
PASYWA
Kapitał własny 8 43.252 43.850
Wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy (598) 11.922
Wynik z lat ubiegłych 43.850 31.928
Rezerwy na renty i emerytury 6 43.689 -
Zobowiązania długoterminowe 9 19 72
Inne zobowiązania długoterminowe 19 72
Zobowiązania krótkoterminowe 9 7.994 7.497
Zobowiązania bieżące
- wobec instytucji i organów

wspólnotowych

7.055 6.860
- wobec różnych wierzycieli 939 637
Pasywa razem 94.954 51.419
Załączone noty stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Rachunek wyniku ekonomicznego na dzień 31 grudnia 2004 r. i 2003 r.

(w tys. euro)
Noty 2004 2003
Korekty dodatnie
Zmniejszenie wydatków: zwiększenie aktywów
- Wartości niematerialne i prawne 2 257 193
- Rzeczowe aktywa trwałe 2 2.827 13.221
- Zapasy 4 29 22
Korekta odpisów amortyzacyjnych 2 190 496
Dochody z tytułu niepobranych jeszcze środków budżetowych przydzielonych w ciągu roku obrachunkowego 10 393 677
Razem 3.696 14.609
Korekty ujemne
Zmniejszenie dochodów: zmniejszenie aktywów
- Rzeczowe aktywa trwałe 2 191 498
- Zapasy 4 11 12
- Pobór środków budżetowych

przydzielonych w ubiegłych

latach obrachunkowych

11 564 197
Odpisy amortyzacyjne 2 3.616 1.979
Rezerwa na przeszacowania 2 -
Wydatki pozabudżetowe 12 (90) 1
Razem 4.294 2.687
Wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy 8 (598) 11.922
Załączone noty stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe zamknięte w dniach 31 grudnia 2004 r. i 2003 r.

(w tys. euro)
Noty 2004 2003
Dochody
Udział w ogólnych dochodach Wspólnot Europejskich 71.275 79.574
Dochody własne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 13
- Obciążenia i opłaty wspólnotowe

pobrane z wynagrodzeń

11.195 9.624
- Dochody z działalności

administracyjnej

14 1.880 801
- Dochody różne 90 20
Dochody ogółem 84.443 90.019
Wydatki 15, 17
Wydatki dotyczące osób związanych z instytucją
- Członkowie instytucji 8.586 6.579
- Personel aktywnie zatrudniony 59.316 53.222
- Wyjazdy i podróże służbowe 2.030 1.979
- Inne 2.089 1.830
72.021 63.610
Wydatki operacyjne
- Wydatki związane z

nieruchomościami

5.459 15.250
- Wydatki związane z systemem

informatycznym

2.761 1.865
- Majątek ruchomy i koszty

powiązane

1.586 662
- Bieżąca działalność

administracyjna

671 701
- Działalność wydawnicza i

informacyjna

709 1.204
- Inne 1.013 570
12.199 20.252
Wydatki razem 84.220 83.862
Saldo rachunku dochodów i wydatków za rok obrachunkowy 16 223 6.157
Załączone noty stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Noty objaśniające do sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2004 r.

ZASADY KSIĘGOWE

1. Księgowość Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej Trybunałem) jest prowadzona, a sprawozdanie finansowe sporządzane jest zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002, jak wyżej.

W 2004 r. postanowiono zlikwidować pozycje dotyczące czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych oraz zaklasyfikować je odpowiednio do pozycji: należności bieżące oraz wierzyciele różni.

W celu zapewnienia porównywalności dokonano niezbędnych zmian w sposobie prezentacji kwot odnoszących się do odpowiednich pozycji poprzedniego roku obrachunkowego.

Zgodnie z 12 standardem rachunkowości "Świadczenia pracownicze", przyjętym decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r., na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, począwszy od 2004 r. Trybunał rejestruje rezerwy na renty i emerytury Członków Trybunału w wysokości oszacowanej na podstawie studium aktuarialnego zobowiązań wynikających ze świadczeń uzyskanych do dnia dokonania oszacowania. W zamian Trybunał księguje należność długoterminową ze strony Państw Członkowskich. Odpowiednie kwoty za rok 2003 nie zostały zmienione.

BILANS

2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe

Pozycja wartości niematerialne i prawne zawiera pakiety oprogramowania komputerowego nabyte i objęte licencją lokalną lub ramową umową ogólną.

(w tys. euro)
Programy komputerowe
Wartość nabycia
Na koniec ubiegłego roku obrachunkowego 959
Zmiany w roku:
- Nabycia w roku obrachunkowym 258
Na koniec roku obrachunkowego 1.217
Umorzenia i przeszacowania
Na koniec ubiegłego roku obrachunkowego (526)
Zmiany w roku:
- Zarejestrowane (276)
Na koniec roku obrachunkowego (802)
Wartość księgowa netto na koniec roku obrachunkowego 415

Pozycja "Grunty i budynki" wzrosła o kwotę 27.765 tys. euro. Składa się na nią głównie wartość nabycia drugiego budynku Trybunału, oddanego do użytku w 2004 r., za kwotę netto po amortyzacji 27.969 tys. euro.

Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe są wyceniane według ich wartości zakupu w walutach krajowych przeliczonych na euro według kursu księgowego obowiązującego w dniu zakupu.

Koszt nabycia gruntów oraz, w przypadku innych środków trwałych, wartość netto obliczona po umorzeniu są zapisywane w aktywach przez cały okres ich użytkowania.

W przypadku rzeczowych aktywów trwałych innych niż grunty i budynki ich wartość jest zapisywana w pozycjach środków trwałych, pod warunkiem, że są to składniki majątku, których cena zakupu lub koszt wytworzenia wynosi 420 euro lub więcej, o okresie użytkowania dłuższym niż jeden rok, które nie są produktami konsumpcyjnymi w rozumieniu art. 222 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.

Trybunał obliczył umorzenia należących do niego środków trwałych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2909/2000 z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie sposobu zarządzania rachunkowością niefinansowych środków trwałych Wspólnot Europejskich.

Zmiany wartości i umorzenia, obliczone metodą liniową, przy uwzględnieniu pełnych lat, na koniec roku obrachunkowego, przedstawiają się następująco:

(w tys. euro)
Grunty i budowle Urządzenia techniczne i maszyny Wyposażenie i środki transportu Sprzęt komputerowy Inne środki trwałe Środki trwałe w budowie, zaliczki na środki trwałe Razem
Wartość nabycia
Na koniec ubiegłego roku obrachunkowego 24.560 1.293 1.527 2.730 1.044 28.900 60.054
Zmiany w roku:
- Nabycia 830 107 513 1.046 - 686 3.182
- Zbycia i zmiana

przeznaczenia

- (14) (81) (95) - - (190)
- Przeniesienia

między pozycjami

29.135 - - - - (29.135) -
- Inne zmiany - - 5 - - (361) (356)
Na koniec roku obrachunkowego 54.525 1.386 1.964 3.681 1.044 90 62.690
Umorzenia i przeszacowania
Na koniec ubiegłego roku obrachunkowego (13.231) (1.081) (1.154) (1.825) (87) - (17.378)
Zmiany w roku:
- Zarejestrowane (2.200) (89) (216) (662) (174) - (3.341)
- Zniesione w wyniku

zbycia i zmiany

przeznaczenia

- 14 81 95 - - 190
- Inne korekty - - - - - - -
Na koniec roku obrachunkowego (15.431) (1.156) (1.289) (2.392) (261) - (20.529)
Wartość księgowa netto na koniec roku obrachunkowego 39.094 230 675 1.289 783 90 42.161

3. Finansowe aktywa trwałe

W trakcie roku obrachunkowego 2004 dokonano zwrotu funduszu obrotowego, utworzonego na rzecz Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, na kwotę 555 tys. euro, ujętą w pozycji "przyznane zaliczki".

4. Zapasy

Zapasy obejmują materiały biurowe i inne produkty konsumpcyjne wycenione według ceny materiałów, które zostały zaksięgowane jako ostatnie. Koszt zakupu wyrażony w walutach krajowych jest przeliczany na euro według kursu wymiany przyjętego dla sporządzania bilansu.

5. Należności krótkoterminowe

Pozycja "Należności krótkoterminowe" obejmuje następujące zapisy na koniec roku obrachunkowego:

(w tys. euro)
2004 2003
Należności od instytucji i organów wspólnotowych 49 57
Dłużnicy różni 770 690
Razem 819 747

Pozycja "Dłużnicy różni" obejmuje głównie kwoty należne, prawie w całości, z tytułu wykupienia krajowych uprawnień emerytalno-rentowych przez urzędników instytucji.

"Należności różne" dotyczą głównie zaliczek wypłaconych na poczet kosztów delegacji odbytych przez Członków i pracowników Trybunału, które nie zostały jeszcze rozliczone.

6. Należności długoterminowe i rezerwy na renty i emerytury

Trybunał zdecydował o utworzeniu po raz pierwszy z dniem 31 grudnia 2004 r. rezerwy na pokrycie kosztów rent i emerytur Członków Trybunału, w zamian za należność w tej samej kwocie od Państw Członkowskich (patrz: nota 1).

7. Środki pieniężne

Pozycja "Środki pieniężne" obejmuje środki pieniężne w drodze, o które zwrócono się do Komisji Europejskiej, w kwocie 5.500 tys. euro (2003: 5.500 tys. euro) zgodnie z rozdziałem IX podręcznika sporządzania i konsolidacji rachunków Wspólnot Europejskich (patrz także: nota 9.2 poniżej).

8. Kapitał własny

W roku obrachunkowym 2004 na kwotę kapitału własnego składa się wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy oraz wyniki przeniesione z lat ubiegłych.

Wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy obejmuje wynik wykonania budżetu za rok obrachunkowy oraz wynik korekt.

Wynik wykonania budżetu za rok obrachunkowy może zostać określony jedynie na szczeblu konsolidacji sprawozdań finansowych przez Komisję Europejską.

W przypadku pozostałych instytucji wynik ekonomiczny za rok obrachunkowy ogranicza się zatem do kwoty korekt dodatnich i ujemnych zapisanych w rachunkach wydatków i dochodów pozabudżetowych.

9. Zobowiązania

9.1. Zobowiązania długoterminowe

"Inne zobowiązania długoterminowe" obejmują część wynagrodzeń wstrzymanych do wypłaty tytułem zabezpieczenia prawidłowego zakończenia prac biura projektowego i inżyniera doradcy w zakresie rozbudowy budynku.

9.2. Zobowiązania krótkoterminowe

Pozycja "Instytucje i organy wspólnotowe" obejmuje saldo rachunku dochodów i wydatków podlegające przeniesieniu na następny rok obrachunkowy, w tym kwotę wysokości 5.500 tys. euro stanowiącą przeciwstawny zapis w stosunku do kwoty, o którą zwrócono się do Komisji na płatności przypadające w styczniu 2005 r. (patrz także: nota 7 poniżej).

Pozycja "Wierzyciele różni" obejmuje głównie kwoty należne tytułem składek na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz koszty podróży i wyjazdów służbowych, które mają zostać zafakturowane przez wystawcę kart kredytowych.

10. Dochody z tytułu niepobranych jeszcze środków budżetowych przydzielonych w ciągu roku obrachunkowego

Pozycja ta dotyczy dochodów zatwierdzonych w roku obrachunkowym będącym przedmiotem kontroli kont, lecz jeszcze nieściągniętych.

11. Pobór środków budżetowych przydzielonych w ubiegłych latach obrachunkowych

Ta pozycja dotyczy dochodów zatwierdzonych w ubiegłych latach obrachunkowych, ściągniętych i zaksięgowanych w roku obrachunkowym będącym przedmiotem kontroli.

12. Wydatki pozabudżetowe

Ta pozycja dotyczy różnych wydatków, które nie mogły zostać uwzględnione w budżecie. W roku obrachunkowym 2004 dotyczy to zmiany w wykonaniu wydatków bieżących zafakturowanych przez Komisję.

DOCHODY I WYDATKI

13. Dochody własne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Dochody własne Trybunału są księgowane w oparciu o kwoty rzeczywiście uzyskane w roku obrachunkowym.

14. Dochody z działalności administracyjnej

Na pozycję "Dochody z działalności administracyjnej" składają się głównie:

– dochody tytułem sprawozdań i opinii Trybunału ogłaszanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

– wypłaty zapasowych funduszy aktuarialnych przez krajowe instytucje emerytalno-rentowe tytułem przeniesienia uprawnień emerytalno-rentowych urzędników, oraz

– odsetki i podobne dochody.

15. Wydatki

Wydatki w roku obrachunkowym zapisane w "Rachunku dochodów i wydatków" stanowią płatności dokonane w ciężar środków na bieżący rok obrachunkowy, środków przeniesionych z ubiegłego roku obrachunkowego, jak również środków udostępnionych w wyniku pobrania dochodów przydzielonych na podstawie obowiązujących przepisów.

Na podstawie art. 6 rozporządzenia finansowego zapisane w budżecie środki pozostają rozporządzalne przez okres trwania roku obrachunkowego, który rozpoczyna się dnia 1 stycznia i kończy dnia 31 grudnia.

16. Sytuacja finansowa i saldo rachunku dochodów i wydatków za rok obrachunkowy

Saldo rachunku dochodów i wydatków w roku obrachunkowym stanowi różnicę pomiędzy sumą dochodów roku obrachunkowego oraz wydatków ze środków na bieżący rok obrachunkowy, przeniesionych z ubiegłego roku obrachunkowego oraz pochodzących z pobrania dochodów przydzielonych na określony cel.

Zmiany w roku obrachunkowym można przedstawić następująco:

(w tys. euro)
2004 2003
Saldo finansowe przeniesione z ubiegłych lat obrachunkowych 6.860 703
Saldo rachunku dochodów i wydatków za rok obrachunkowy 223 6.069
Zyski/straty wynikające z różnic kursowych w roku obrachunkowym (28) 88
Saldo finansowe do przeniesienia na następny rok obrachunkowy 7.055 6.860

17. Wykonanie budżetu

Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy 2004 można rozpatrywać w rozbiciu na wykorzystanie środków przeniesionych oraz wykorzystanie środków na bieżący rok obrachunkowy.

a) Środki przeniesione stanowią, z jednej strony, wszelkie obciążające Trybunał zobowiązania podjęte, lecz nieuregulowane przed zamknięciem roku obrachunkowego, zaś z drugiej, środki podlegające przeniesieniu na mocy decyzji władz budżetowych. Środki przeniesione z ubiegłego roku obrachunkowego, a niewykorzystane w roku następnym, ulegają anulowaniu:

(w tys. euro)
Środki przeniesione z 2003 r. na 2004 r. Płatności Środki anulowane
Wydatki dotyczące osób związanych z instytucją
- Członkowie instytucji 52 42 10
- Personel aktywnie zatrudniony 74 74 -
- Wyjazdy i podróże służbowe 529 470 59
- Inne 567 474 93
1.222 1.060 162
Wydatki operacyjne
- Wydatki związane z nieruchomościami 1.535 1.356 179
- Wydatki związane z systemem

informatycznym

1.090 1.086 4
- Majątek ruchomy i koszty powiązane 707 674 33
- Bieżąca działalność administracyjna 183 147 36
- Działalność wydawnicza i

informacyjna

509 396 113
- Inne 342 316 26
4.366 3.975 391
Razem 5.588 5.035 553

b) Wykorzystanie środków na bieżący rok obrachunkowy polega na dokonaniu płatności z tytułu podjętych zobowiązań. Nieuregulowane saldo zobowiązań może zostać przeniesione na następny rok obrachunkowy. Środki, które na koniec roku obrachunkowego nie zostały przydzielone na zobowiązania, z reguły ulegają anulowaniu:

(w tys. euro)
Środki na bieżący rok obrachunkowy Zobowiązania w ciężar roku obrachunkowego Płatności Środki przeniesione na rok 2005 Środki anulowane
Wydatki dotyczące osób związanych z instytucją
- Członkowie instytucji 9.361 8.672 8.544 128 688
- Personel aktywnie

zatrudniony

68.216 60.095 59.242 853 8.121
- Wyjazdy i podróże służbowe 2.810 2.260 1.557 702 550
- Inne 3.130 2.373 1.615 759 758
83.517 73.400 70.958 2.442 10.117
Wydatki operacyjne
- Wydatki związane z

nieruchomościami

5.186 4.961 4.088 873 225
- Wydatki związane z systemem

informatycznym

3.037 3.037 1.675 1.362 -
- Majątek ruchomy i koszty

powiązane

1.637 1.148 900 248 489
- Działalność administracyjna

bieżąca

796 775 476 299 20
- Działalność wydawnicza

i informacyjna

1 620 1.619 195 1.424 1
- Inne 1.023 994 698 296 30
13.299 12.534 8.032 4.502 765
Inne wydatki
- Środki rezerwowe 109 - - - 109
109 109
Razem 96.925 85.934 78.990 6.944 10.991

Suma płatności dokonanych tytułem środków przeniesionych (5.035 tys. euro), środków na bieżący rok obrachunkowy (78.990 tys. euro) oraz środków pochodzących z przydzielonych dochodów (195 tys. euro) wynosi 84.220 tys. euro i odpowiada sumie wydatków wykazanych w rachunku dochodów i wydatków za rok obrachunkowy 2004.

Wydatki ujęte w pozycji "Inne" - wydatki dotyczące osób związanych z instytucją obejmują głównie wydatki związane ze współpracą międzyinstytucjonalną, tłumaczeniami, stołówką, żłobkiem, szkoleniami, rekrutacją, przyjęciami i wydatkami reprezentacyjnymi.

Wydatki ujęte w pozycji "Inne" - wydatki operacyjne obejmują głównie koszty telekomunikacyjne, koszty zebrań, badań i dochodzeń.

18. Zobowiązania pozabilansowe

Zgodnie z umową ramową dotyczącą rozbudowy budynku Trybunału, podpisaną dnia 15 grudnia 1999 r. z Państwem Luksemburskim, Trybunał zobowiązał się do "podjęcia wszelkich środków zmierzających do nabycia od Państwa gruntów" wskazanych w umowie. W tym celu Trybunał "zwróci się o niezbędne środki do władz budżetowych".

Ponadto, zgodnie z umową najmu nieruchomości obowiązującą do dnia 30 czerwca 2009 r., Trybunał jest także zobowiązany do zapłacenia wynajmującemu zryczałtowanej opłaty w wysokości 175 tys. euro za remont wynajmowanego budynku.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024