Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa C 30/2005 (ex N 78/2004) - Pomoc restrukturyzacyjna dla KG Holding N.V - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa C 30/2005 (ex N 78/2004) - Pomoc restrukturyzacyjna dla KG Holding N.V

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 280/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2005 r.)

Pismem z dnia 5 sierpnia 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego udzielenia KG Holding N.V. pomocy restrukturyzacyjnej.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej pod następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

SPA3, 06/05A

BE-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Niderlandom. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie jej tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE

1. W lutym 2004 r. władze Niderlandów (zwane dalej "DA") zgłosiły zamiar udzielenia pomocy restrukturyzacyjnej przedsiębiorstwu KG Holding N.V. (zwanemu dalej "Kliq Holding, KH") zgodnie z wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.(1)

2. KH jest spółką holdingową, której podstawowa działalność polega na świadczeniu usług reintegracji zawodowej na rynku niderlandzkim. Po okresie, w którym organizacja ta należała do struktur administracji publicznej i liczyła około 3 000 pracowników, przekształciła się ona w dniu 1 stycznia 2002 r. w spółkę, KH zatrudnia obecnie około 700 osób. Poza działalnością związaną z reintegracją, prowadzoną przez spółkę zależną Kliq Reïntegratie (zwaną dalej "OK"), zatrudniającą 1 450 pracowników, istniała jeszcze jedna główna spółka zależna pod nazwą Kliq Employability (zwana dalej "KE"), zatrudniająca 200 pracowników. Ponadto KH posiadała udziały kapitałowe w sześciu bardzo małych spółkach zależnych i wspólnych przedsiębiorstwach (KE i bardzo małe spółki zależne są dalej zwane razem "OS"), zatrudniających od 4 do 20 pracowników, noszących nazwy: Kliq Experts, Brug en Instroomprojecten, Flexpay BV, Simnet BV, Kliq Match BV i Kliq business school.Podstawową działalność dwóch największych spółek zależnych stanowiły usługi w zakresie reintegracji i zdolności zatrudnienia. Są to usługi przeznaczone dla osób mających trudności ze znalezieniem pracy, osób niepełnosprawnych, ale także usługi dla przedsiębiorstw mających trudności ze znalezieniem odpowiednich osób do określonych rodzajów pracy.

3. Zatwierdzenie wniosku przez Komisję jest konieczne, ponieważ, zgodnie z pkt 2.4. wytycznych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, pomoc państwa na restrukturyzację przedsiębiorstw ze swej natury powodować będzie zakłócenie konkurencji; a zatem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi, podlega ona art. 87 ust. 1 Traktatu WE.Całkowitą kwotę pomocy restrukturyzacyjnej dla KH szacuje się na około 46 mln EUR.

4. W ramach zgłoszonego planu restrukturyzacji KH miałaby zlikwidować swoją największą i przynoszącą straty spółkę zależną OK, sprzedać lub zlikwidować spółki wchodzące w skład OS, i powołać nową, specjalnie w tym celu stworzoną spółkę zależną pod nazwą Kliq B.V. (zwaną dalej "New Kliq, NK"), której zadaniem byłaby kontynuacja podstawowej działalności KH w zakresie reintegracji(2). W ramach planu restrukturyzacji NK jest narzędziem, za pomocą którego miała zostać przywrócona długoterminowa rentowność KH. Zasadniczymi elementami podstawowego scenariusza rozwoju wydarzeń w programie restrukturyzacji są:

Kluczowe działania:

– NK skupi się na podstawowej działalności KH w zakresie reintegracji, KH sprzeda wszystkie swoje spółki zależne z wyjątkiem OK - największej i przynoszącej straty spółki zależnej - która zostanie zlikwidowana przed końcem 2004 r.;

– Reorganizacja działalności operacyjnej przedsiębiorstwa (redukcja zatrudnienia, ograniczenie liczby miejsc prowadzenia działalności, poprawa w zakresie wewnętrznej organizacji firmy, zdobywania i realizacji zamówień oraz transakcji finansowych, etc.)

Cele:

– NK miała zacząć przynosić zyski w 2004 r., i wypłacać je KH,

– KH miała stać się rentowna począwszy od 2005 r., i miała przeznaczyć wypłacane przez NK zyski na zwrot - w terminie do 2016 r. - niespłaconych pożyczek udzielonych przez państwo w wysokości 41 mln EUR.

Pomoc restrukturyzacyjna:

– Przeznaczenie przez KH pożyczki udzielonej przez państwo na ratowanie przedsiębiorstwa w wysokości 45 mln EUR częściowo dla NK (9,25 mln EUR), a częściowo dla OK (35,75 mln EUR);

– Przekształcenie całości pożyczki na ratowanie przedsiębiorstwa w wysokości 45 mln EUR udzielonej KH, wraz z odsetkami należnymi od niej, prowizorycznie szacowanymi na około 1,2 mln EUR, na pomoc restrukturyzacyjną poprzez zamianę na kapitał, który w najgorszym wypadku mógłby być uzupełniony dodatkowymi warunkowymi środkami państwa.

5. Jednakże z powodu utrzymywania się poważnych trudności, KH i OK wniosły o zawieszenie płatności, na co właściwe sądy niderlandzkie wyraziły zgodę w dniu 20 stycznia 2005 r. W dniu 7 lutego 2005 r. zarządcy sądowi KH i OK zwrócili się do wyżej wymienionych sądów o zmianę zawieszenia płatności na upadłość, i w dniu 8 lutego 2005 r. wyżej wymienione sądy niderlandzkie ogłosiły wreszcie upadłość KH i OK. Jeżeli chodzi o NK, jej łączne straty w okresie między końcem 2003 r. a końcem 2004 r. wynosiły około [...](*), przy kapitale w wysokości 5,75 mln EUR wniesionym przez KH w momencie utworzenia NK.Ponadto przyszłość NK jest wysoce niepewna; przedsiębiorstwo nie realizuje celów wyznaczonych w planie restrukturyzacji i będzie prowadzić działalność w mniej korzystnych warunkach rynkowych, ponieważ rynek skurczy się w następstwie zmiany przepisów polegającej na zniesieniu obowiązku przeznaczania części budżetu gmin na usługi w zakresie reintegracji.

6. Po zbadaniu sprawy Komisja uznała, że zgłoszony środek kwalifikuje się do objęcia go art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

7. Jeżeli chodzi o zgodność ze wspólnym rynkiem, należy zauważyć, że przedmiotowy środek pomocy wyraźnie nie kwalifikuje się do wyłączeń określonych w art. 87 ust. 2 i w art. 87. ust. 3 lit. a), b) i d) Traktatu WE. Ponieważ główny cel pomocy nie ma charakteru regionalnego, ale dotyczy restrukturyzacji zagrożonego przedsiębiorstwa, jedynie wyłączenie z tytułu art. 87 ust. 3 lit. c) dopuszcza zezwolenie na udzielenie pomocy państwa na rozwój niektórych sektorów gospodarki, o ile pomoc ta nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.

8. Dla potrzeb oceny pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw Komisja wydała specjalne wytyczne, wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (zwane dalej "wytycznymi")(3). Punkt 3.2 wytycznych, a w szczególności pkt 3.2.2 lit. a) do g) określa warunki, które muszą być spełnione, aby Komisja zatwierdziła pomoc restrukturyzacyjną. Zgodnie z pkt 3.2.2 a) wytycznych przedsiębiorstwo musi kwalifikować się jako przedsiębiorstwo zagrożone w rozumieniu definicji zawartej w pkt 2.1. Po przeanalizowaniu informacji dostarczonych przez DA, Komisja uważa, że Kliq Holding kwalifikuje się jako przedsiębiorstwo zagrożone zgodnie z definicją zawartą w pkt 2.1. wytycznych wspólnotowych i w związku z tym kwalifikuje się do pomocy restrukturyzacyjnej.

9. Ponadto zgodnie z pkt 3.2.2.b) wytycznych warunkiem udzielenia pomocy jest zatwierdzenie przez Komisję planu restrukturyzacji, którego realizacja musi przywrócić długoterminową rentowność beneficjenta. W szczególności wytyczne wymagają, aby:

"plan restrukturyzacji, którego okres trwania musi być możliwie najkrótszy, musi przywrócić długoterminową rentowność przedsiębiorstwa w rozsądnych ramach czasowych i na podstawie realistycznych założeń co do przyszłych warunków działania. Pomoc w celu restrukturyzacji musi zatem być połączona z trwałym planem restrukturyzacji, do którego zainteresowane Państwo Członkowskie się zobowiązuje...".

"Plan musi przewidzieć taką zmianę sytuacji przedsiębiorstwa, która po zakończeniu restrukturyzacji pozwoli mu pokryć wszystkie koszty wraz z amortyzacją i opłatami finansowymi. Oczekiwany zwrot zaangażowanego kapitału musi być wystarczający, aby pozwolić przedsiębiorstwu, które poddano restrukturyzacji, by stało się konkurencyjne na rynku na podstawie własnych osiągnięć".

10. Jak opisano w ustępie v powyżej, Komisja bierze pod uwagę, że ogłoszono upadłość KH. Ponieważ wymagana zmiana sytuacji przedsiębiorstwa nie została zrealizowana zgodnie z planem, należy również zauważyć, że długoterminowa rentowność KH nie może już być przywrócona ani przy pomocy obecnego, ani zmienionego planu restrukturyzacji.

11. W związku z powyższą analizą wyżej wymienione zasadnicze warunki udzielenia pomocy restrukturyzacyjnej zgodnie z wytycznymi nie są spełnione. Komisja jest zdania, że pomoc restrukturyzacyjna, której Niderlandy zamierzają udzielić Kliq Holding poprzez przekształcenie pożyczki na ratowanie przedsiębiorstwa w wysokości 45 mln EUR oraz odsetek należnych od niej w kapitał, nie spełnia wymogów wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw. W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy przedmiotowa pomoc restrukturyzacyjna może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. c) WE.

12. Dlatego Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie w odniesieniu do wniosku o udzielenie pomocy na restrukturyzację KH Holding N.V.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

PISMO

grafika

______

(1) Dz.U. C 288 z 9.10.1999, str. 2.

(2) W celu wykonania tego zadania NK przejęła w ramach planu restrukturyzacji aktywa, pasywa i część personelu OK wraz z niezrealizowanymi umowami dotyczącymi reintegracji.

(*) Informacje poufne.

(3) Jak przypis 1.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.280.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa C 30/2005 (ex N 78/2004) - Pomoc restrukturyzacyjna dla KG Holding N.V - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 12/11/2005
Data ogłoszenia: 12/11/2005