Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 61/2003 (ex NN 42/2001) - Legge Aeronautica n. 808/85 - rozszerzenie postępowania - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa C 61/2003 (ex NN 42/2001) - Legge Aeronautica n. 808/85 - rozszerzenie postępowania

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 252/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2005 r.)

Pismem z dnia 22 czerwca 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze włoskie o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia zakresu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianej pomocy, wszczętego na mocy decyzji C(2003)3374 wersja ostateczna z dnia 1 października 2003 r., opublikowanej w Dz.U. C 16 z 22.1.2004, str. 2.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat pomocy, względem której Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Wspólnot Europejskich na następujący adres lub numer faksu:

Commission of the European Communities

Competition DG

State Aid Greffe

BE-1000 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

We wszelkiej korespondencji proszę podać nazwę i numer sprawy.

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowana strona przedkładająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o objęcie jej tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE PISMA SKIEROWANEGO DO RZĄDU WŁOSKIEGO

Ustawa 808/85 z dnia 4 grudnia 1985 r., "Interventi per lo sviluppo e l'accrescimento di competitività delle industrie operanti nel settore aeronautico" (zwana dalej "ustawą 808/85") została zgłoszona Komisji przez Włochy w dniu 20 października 1984 r. i zatwierdzona przez Komisję w dniu 14 maja 1986 r. zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy państwa.

Zgodnie z ustawą 808/85 państwo może finansować część kosztów związanych z projektami BiR (badania naukowe i rozwój) realizowanymi w sektorze lotniczym przez przedsiębiorstwa włoskie. Finansowanie odbywa się w formie pożyczek, a zasady ich spłacania są ustalane indywidualnie dla poszczególnych przypadków.

Zatwierdzając ustawę 808/85 zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy państwa, Komisja przypomniała władzom włoskim o obowiązku osobnego zgłaszania dużych kwot pomocy indywidualnej - zgodnie z procedurami przewidzianymi w przepisach dotyczących pomocy państwa - w celu ich wcześniejszego zatwierdzenia przez Komisję.

Od momentu przyjęcia ustawy 808/85 nie zgłoszono Komisji żadnego przypadku przyznania dużej kwoty pomocy indywidualnej. W następstwie skargi otrzymanej przez Komisję w 2000 r. w tej kwestii, władze włoskie przyznały, że 13 przypadków przyznania dużych kwot pomocy indywidualnej na mocy ustawy 808/85 nie zostało zgłoszonych Komisji.

Komisja przeanalizowała te przypadki i w dniu 1 października 2003 r. doszła do wniosku, że w odniesieniu do 7 z 13 przypadków nie ma zastrzeżeń co do ich zgodności ze wspólnym rynkiem, natomiast w odniesieniu do pozostałych 6 przypadków istnieją poważne wątpliwości. Komisja wszczęła postępowania zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do tych 6 przypadków(1).

Wyżej wymieniony wniosek oparty był na hipotezie, że pożyczki przyznane na mocy ustawy 808/85 nie były oprocentowane, ale ich kwoty główne były zawsze musiały zostać w pełni spłacone. [...](*).

W toku wyżej wymienionych postępowań Francja oraz strona trzecia pragnąca zachować anonimowość przedstawiły uwagi, które wykraczały poza zakres postępowań (6 spraw) i dotyczyły całego stosowania ustawy 808/85.

Według tych stron trzecich kwoty główne pożyczek przyznanych na mocy ustawy 808/85 nie zawsze musiały zostać spłacone w całości. Zakres zobowiązań dotyczących spłaty kwoty głównej był w praktyce uzależniony od obrotów. Ponadto wymienione strony trzecie wysunęły również zarzuty, że Włochy nie dopełniły obowiązku zgłoszenia przyznania dużych kwot indywidualnej pomocy wobec większej liczby przypadków niż 13 pierwotnie wymienionych spraw.

Strony trzecie przedstawiły dokumenty na poparcie swoich zarzutów. Komisja dotarła do innych dokumentów. Zapytane o to władze włoskie zaprzeczyły zarzutom stron trzecich.

Na wniosek Komisji władze włoskie przedstawiły fragmenty aktów stanowiących w poszczególnych przypadkach podstawę prawną do przyznania pożyczek w sześciu sprawach badanych w postępowaniach. Fragmenty te były na tyle niepełne, że nie pozwoliły Komisji stwierdzić, jakie były faktyczne warunki spłaty kwot głównych pożyczek w tych przypadkach. Władze włoskie odmówiły przedstawienia pełnego tekstu aktów stanowiących podstawę prawną z powodów związanych z bezpieczeństwem państwa.

W związku z powyższym Komisja doszła do wniosku, że istnieją poważne wątpliwości w kwestii zasad spłaty kwot głównych pożyczek udzielanych na mocy ustawy 808/85. Zasady te mają istotny wpływ na zgodność pomocy ze wspólnym rynkiem - jeśli kwota główna nie musi zostać spłacona, wartość brutto dotacji odpowiadającej pożyczce jest większa niż w przypadku, gdy umorzone zostają tylko odsetki. Wartość brutto dotacji ma zasadnicze znaczenie przy określaniu intensywności pomocy, która z kolei jest istotnym czynnikiem przy stwierdzaniu, czy pomoc na badania i rozwój spełnia warunki określone we Wspólnotowych zasadach ramowych dotyczących pomocy państwa na badania i rozwój(2).

Ponadto Komisja stwierdziła, że zachodzą poważne podejrzenia co do możliwości istnienia kolejnych niezgłoszonych przypadków udzielenia dużych kwot pomocy indywidualnej oprócz 13 przypadków odkrytych pierwotnie.

Te nowe wątpliwości wykraczają poza zakres postępowań wszczętych w dniu 1 października 2003 r., nie tylko dlatego, że dotyczą kwestii nie objętych zakresem postępowania, ale również z tego względu, że nie ograniczają się do wspomnianych sześciu przypadków.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenia, Komisja podjęła decyzję o rozszerzeniu zakresu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w celu objęcia nim również wątpliwości dotyczących zasad spłaty kwot głównych pożyczek oraz możliwego istnienia innych niezgłoszonych dużych kwot pomocy indywidualnej oraz o rozszerzeniu zakresu tych wątpliwości do całego stosowania ustawy 808/85. To rozszerzenie jest jednak ograniczone do stosowania ustawy 808/85 w sektorze cywilnym.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 16 z 22.1.2004, str. 2.

(*) Informacje poufne

(2) Dz.U. C 45 z 17.2.1996, str. 5.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.252.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 61/2003 (ex NN 42/2001) - Legge Aeronautica n. 808/85 - rozszerzenie postępowania - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 12/10/2005
Data ogłoszenia: 12/10/2005