Informacje przekazane przez Państwa Członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia.

Informacje przekazane przez Państwa Członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia

(2005/C 184/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2005 r.)

Nr pomocy: XE2/03

Państwo Członkowskie: Zjednoczone Królestwo

Region: Regiony Anglii objęte programem pomocy pomocy w ramach celu 3, w tym Gibraltar: (Cały obszar Anglii z wyjątkiem obszarów celu 1, tzn. Kornwalii oraz Wysp Scilly, Merseyside i South Yorkshire).

Nazwa programu pomocy: Program operacyjny w ramach celu 3 dla Anglii i Gibraltaru na lata 2000-2006.

Podstawa prawna:

– Learning and Skills Act 2000

– Employment Act 1973, Section 2(1) and 2(2) substantiated by Section 25 of the Employment and Training Act 1998

– Section 5 & 6, Regional Development Agencies Act 1998

– Section 2 of the Employment and Training Act 1993

– Further and Higher Education Act 1992

– EC Regulations 1260/99 and 1784/00

Roczne wydatki planowane w ramach programu: Całkowite wydatki w okresie 5-letnim: 272,689 mln GBP

Wydatki roczne

2003: 35,793 mln GBP

2004: 76,147 mln GBP

2005: 79,288 mln GBP

2006: 81,461 mln GBP

Maksymalna intensywność pomocy:

Artykuł 4 - Tworzenie miejsc pracy

Dozwolone intensywności pomocy brutto

Poza wspieranymi obszarami (art. 87 ust. 3 lit. c)

– 15 % w przypadku małych przedsiębiorstw

– 7,5 % w przypadku średnich przedsiębiorstw

W ramach wspieranych obszarów (art. 87 ust. 3 lit. c)

– 10 % powyżej dozwolonego pułapu pomocy na obszarach objętych art. 87 ust. 3 lit. c), pod warunkiem, że pomoc nie przekracza 30 %

Artykuł 5 - Zatrudnienie osób niepełnosprawnych i znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji

(zgodnie z definicją określoną w art. 2 rozporządzenia 2204/2002 lit. f), ppkt i) do xi) i lit. g), ppkt i) do i).)

– 50 % kosztów wynagrodzenia przez okres 1 roku dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji

– 60 % kosztów wynagrodzenia przez okres 1 roku dla pracowników niepełnosprawnych

Artykuł 6 - Dodatkowe koszty zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych

– koszty zatrudnienia personelu odpowiedzialnego wyłącznie za pomoc niepełnosprawnemu pracownikowi (lub pracownikom)

– koszty adaptacji lub zakupu sprzętu przeznaczonego dla pracowników niepełnosprawnych

Dodatkowo w sektorze pracy chronionej

– koszty administracji i transportu wynikające z zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych

Żadne indywidualne przedsiębiorstwo ani firma nie otrzymuje pomocy przekraczającej 15.000.000 EUR w ciągu 3 lat.

Data wejścia w życie: 1 maja 2003 r.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: 30 czerwca 2007 r.

Cel pomocy: Program w ramach celu 3 jest szerokim programem szkoleniowym i rozwojowym, który ma na celu poprawę zdolności bezrobotnych, w tym pracowników w szczególnie niekorzystnej sytuacji, do znalezienia zatrudnienia, promowanie idei uczenia się przez całe życie wśród tych, którzy mają pracę i tych, którzy jej nie mają, doskonalenie posiadanych umiejętności i zdolności przystosowawczych zatrudnionej siły roboczej oraz zmniejszenie liczby przeszkód, na jakie napotykają kobiety na rynku pracy.

Pomoc związana z zatrudnieniem objęta niniejszym zwolnieniem obejmuje te środki w programie, które wspierają zatrudnianie i tworzenie miejsc pracy dla pracowników niepełnosprawnych lub znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji.

Na przykład:

– Tworzenie miejsc pracy poprzez programy subwencji wynagrodzeń;

– Programy, które wspierają zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych lub znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji, takie jak, dostawcy szkoleń specjalistycznych;

– Okresy próbne (z zastrzeżeniem, że pracownik (pracownicy) ma prawo do ciągłego zatrudnienia przez co najmniej 12 miesięcy); oraz

– wspierane zastępstwa.

Sektory gospodarki objęte systemem pomocy: Wszystkie sektory oprócz sektora wydobycia węgla, budownictwa okrętowego oraz pomocy w zakresie tworzenia miejsc pracy w sektorze transportowym. Wyłączona jest również pomoc na działalność związaną z wywozem.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Department for Work and Pensions

ESF Division

Moorfoot

Sheffield S1 4PQ

0114 267 7306

Inne informacje:

Osoba kontaktowa:

Steve Briggs

0114 267 7306

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.184.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Informacje przekazane przez Państwa Członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia.
Data aktu: 27/07/2005
Data ogłoszenia: 27/07/2005