Poprawka Francji do zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w stosunku do regularnych usług lotniczych pomiędzy portami lotniczymi w Ajaccio, Bastii, Calvi oraz Figari, z jednej strony, a portami lotniczymi w Marsylii i Nicei, z drugiej strony.

Poprawka Francji do zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w stosunku do regularnych usług lotniczych pomiędzy portami lotniczymi w Ajaccio, Bastii, Calvi oraz Figari, z jednej strony, a portami lotniczymi w Marsylii i Nicei, z drugiej strony

(2005/C 149/05)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2005 r.)

1.
Na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych, zgodnie z decyzją władz lokalnych Korsyki z dnia 31 marca 2005 r., Francja podjęła decyzję o wprowadzeniu, od dnia 30 października 2005 r., poprawek do zobowiązań z tytułu świadczenia usług użyteczności publicznej w zakresie regularnych połączeń lotniczych między portami lotniczymi w Ajaccio, Bastii, Calvi oraz Figari, z jednej strony a portami lotniczymi w Marsylii i Nicei, z drugiej strony, opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 9 z dnia 15 stycznia 2003 r.
2.
Nowe zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych, uwzględniające, między innymi, wyspiarski charakter Korsyki, są następujące:

2.1. Minimalna częstotliwość lotów, rozkład lotów, flota i zdolność przewozowa

a) Między Marsylią a Ajaccio

– Częstotliwość lotów jest następująca:

i) przynajmniej trzy loty w obie strony dziennie, od poniedziałku do piątku, oprócz dni wolnych od pracy; z jednej strony rano i wieczorem, w sposób umożliwiający podróżnym odbycie podróży w dwie strony w ciągu jednego dnia z możliwością pozostania w Ajaccio przynajmniej przez osiem godzin, a w Marsylii przynajmniej przez jedenaście godzin, z drugiej strony - w środku dnia;

ii) w soboty i niedziele, w wymiarze przynajmniej trzech lotów w obie strony dziennie, w regularnych odstępach czasu w ciągu dnia.

– Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Ajaccio a Marsylią.

– Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) od poniedziałku do piątku, rano i wieczorem, oferowana zdolność przewozowa powinna wynosić przynajmniej 135 miejsc w każdą stronę;

ii) oferta powinna zawierać następującą minimalną tygodniową zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku minimalna podstawowa zdolność przewozowa wynosi 5.000 miejsc tygodniowo, w tym 700 miejsc dziennie w soboty i w niedziele,

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 2.500 miejsc tygodniowo,

– w letnim sezonie lotniczym IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 1.500 miejsc tygodniowo;

iii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 6.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 6.000 miejsc w całym okresie,

– podczas letniego sezonu lotniczego IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 6.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

b) Między Marsylią a Bastią

– Częstotliwość lotów jest następująca:

i) przynajmniej trzy loty w obie strony dziennie, od poniedziałku do piątku, oprócz dni wolnych od pracy; z jednej strony w sposób umożliwiający podróżnym odbycie podróży w dwie strony w ciągu jednego dnia z możliwością pozostania w Bastii przynajmniej przez osiem godzin, a w Marsylii przynajmniej przez jedenaście godzin, z drugiej strony - w środku dnia;

ii) w soboty i niedziele, w wymiarze przynajmniej trzech lotów w obie strony dziennie, w regularnych odstępach czasu w ciągu dnia.

– Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Bastią a Marsylią.

– Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) od poniedziałku do piątku, rano i wieczorem, oferowana zdolność przewozowa powinna wynosić przynajmniej 135 miejsc w każdą stronę;

ii) oferta powinna zawierać następującą minimalną tygodniową zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku minimalna podstawowa zdolność przewozowa wynosi 5.000 miejsc tygodniowo, w tym 700 miejsc dziennie w soboty i w niedziele,

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 2.500 miejsc tygodniowo,

– w letnim sezonie lotniczym IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 1.500 miejsc tygodniowo;

iii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 6.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 6.000 miejsc w całym okresie,

– podczas letniego sezonu lotniczego IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 6.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

c) Między Marsylią a Calvi

– Częstotliwość lotów jest następująca:

i) w zimowym sezonie lotniczym IATA przynajmniej jeden lot w obie strony dziennie, który powinien umożliwiać, od poniedziałku do piątku, spędzenie w Marsylii od siedmiu do dziesięciu godzin dziennie, w zależności od godzin otwarcia lotniska w Calvi;

ii) przynajmniej dwa loty w obie strony dziennie w soboty, niedziele i w dni wolne od pracy;

iii) w letnim sezonie lotniczym IATA przynajmniej dwa loty w obie strony dziennie, które powinny umożliwiać, od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem dni wolnych od pracy, spędzenie w Marsylii od siedmiu do dziesięciu godzin dziennie, w zależności od godzin otwarcia lotniska w Calvi.

– Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Marsylią a Calvi.

– Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) oferta powinna zawierać następującą minimalną tygodniową zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku minimalna podstawowa zdolność przewozowa wynosi 900 miejsc tygodniowo, w tym 1.400 miejsc w letnim sezonie lotniczym IATA,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września do wymienionej ilości podstawowej dochodzi: 500 miejsc tygodniowo;

ii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 1.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 3 800 miejsc w całym okresie,

– podczas letniego sezonu lotniczego IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 5.200 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

d) Między Marsylią a Figari

– Częstotliwość lotów jest następująca:

i) przynajmniej dwa loty w obie strony dziennie, od poniedziałku do piątku, oprócz dni wolnych od pracy, rano i wieczorem, umożliwiające pasażerom odbycie podróży w dwie strony w ciągu jednego dnia z możliwością pozostania w Marsylii od dziesięciu do trzynastu godzin, a w Figari przynajmniej siedem godzin;

ii) przynajmniej dwa loty w obie strony dziennie w soboty, niedziele i w dni wolne od pracy.

– Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Marsylią a Figari.

– Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) oferta powinna zawierać następującą minimalną tygodniową zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku minimalna podstawowa zdolność przewozowa wynosi 1.400 miejsc tygodniowo i jest zwiększana do 1.600 miejsc w letnim sezonie lotniczym IATA,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września do wymienionej ilości podstawowej dochodzi: 1.200 miejsc tygodniowo;

ii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 1.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 3 800 miejsc w całym okresie,

– podczas letniego sezonu lotniczego IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 5.200 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

e) Między Niceą a Ajaccio

– Częstotliwość lotów jest następująca:

i) przynajmniej trzy loty w obie strony dziennie, od poniedziałku do piątku, oprócz dni wolnych od pracy; z jednej strony rano i wieczorem, w sposób umożliwiający podróżnym odbycie podróży w dwie strony w ciągu jednego dnia z możliwością pozostania w Ajaccio przynajmniej przez osiem godzin, a w Nicei przynajmniej przez jedenaście godzin, z drugiej strony - w środku dnia;

ii) przynajmniej sześć lotów w obie strony ogółem, od soboty do niedzieli.

– Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Ajaccio a Niceą.

– Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) od poniedziałku do piątku, rano i wieczorem, oferowana zdolność przewozowa powinna wynosić przynajmniej 60 miejsc w każdą stronę;

ii) oferta powinna zawierać następującą minimalną tygodniową zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku podstawowa zdolność przewozowa wynosi 2.500 miejsc tygodniowo,

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 900 miejsc tygodniowo,

– w letnim sezonie lotniczym IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 400 miejsc tygodniowo;

iii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 1.500 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 4 000 miejsc w całym okresie,

– podczas letniego sezonu lotniczego IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 3.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

f) Między Niceą a Bastią

– Częstotliwość lotów jest następująca:

i) przynajmniej trzy loty w obie strony dziennie, od poniedziałku do piątku, oprócz dni wolnych od pracy; z jednej strony rano i wieczorem, w sposób umożliwiający podróżnym odbycie podróży w dwie strony w ciągu jednego dnia z możliwością pozostania w Bastii przynajmniej przez osiem godzin, a w Nicei przynajmniej przez jedenaście godzin, z drugiej strony - w środku dnia;

ii) przynajmniej sześć lotów w obie strony ogółem, od soboty do niedzieli.

– Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Bastią a Niceą.

– Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) od poniedziałku do piątku, rano i wieczorem, oferowana zdolność przewozowa powinna wynosić przynajmniej 60 miejsc w każdą stronę;

ii) oferta powinna zawierać następującą minimalną tygodniową zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku podstawowa zdolność przewozowa wynosi 2.500 miejsc tygodniowo,

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 500 miejsc tygodniowo,

– w letnim sezonie lotniczym IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 250 miejsc tygodniowo;

iii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 1.500 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 3 000 miejsc w całym okresie,

– podczas letniego sezonu lotniczego IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 3.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

g) Między Niceą a Calvi

– Częstotliwość lotów jest następująca: przynajmniej jeden lot w obie strony dziennie.

– Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Niceą a Calvi.

– Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) oferta powinna zawierać następującą minimalną tygodniową zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku podstawowa zdolność przewozowa wynosi 550 miejsc tygodniowo,

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 1.300 miejsc tygodniowo,

– w letnim sezonie lotniczym IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 350 miejsc tygodniowo;

ii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 1.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 1.500 miejsc w całym okresie,

– podczas letniego sezonu lotniczego IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 2.200 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

h) Między Niceą a Figari

– Częstotliwość lotów jest następująca: przynajmniej jeden lot w obie strony dziennie.

– Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Niceą a Figari.

– Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) oferta powinna zawierać następującą minimalną tygodniową zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku podstawowa zdolność przewozowa wynosi 550 miejsc tygodniowo,

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 1.300 miejsc tygodniowo,

– w letnim sezonie lotniczym IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 350 miejsc tygodniowo;

ii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 1.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 2 500 miejsc w całym okresie,

– podczas letniego sezonu lotniczego IATA (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 2.200 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

2.2. Ceny

Podane ceny nie uwzględniają kosztów dystrybucji, podatków i należności per capita pobieranych przez państwo, władze lokalne oraz władze portu lotniczego i są przedstawione jako takie na bilecie lotniczym:

– Cena zwykła na trasie między Marsylią a Korsyką w jedną stronę może wynosić najwyżej 102 euro, a w okresie dziesięciu tygodni od końca czerwca do początku września - najwyżej 107 euro; na trasie między Niceą a Korsyką w jedną stronę może wynosić najwyżej 99 euro, a w okresie dziesięciu tygodni od końca czerwca do początku września - najwyżej 104 euro.

– Podróżni, których główne miejsce zamieszkania znajduje się na Korsyce, odbywający podróż tam i z powrotem na podstawie biletów zakupionych na Korsyce, ważnych, jeżeli pobyt poza Korsyką jest krótszy niż 40 dni, z wyjątkiem studentów miejscowych poniżej 27 roku życia, mogą przez cały rok korzystać ze stałej ceny w wysokości 42 euro za bilet w obydwie strony na trasie Marsylia-Korsyka oraz stałej ceny 39 euro za bilet w obydwie strony na trasie Nicea - Korsyka, bez ograniczeń zdolności przewozowej.

– W odniesieniu do wszystkich lotów na trasie Marsylia - Korsyka w jedną stronę pasażerowie następujących kategorii korzystają ze stałej ceny w wysokości 45 euro, która w okresie dziesięciu tygodni od końca czerwca do początku września wynosi 50 euro, a na trasie Nicea - Korsyka w jedną stronę - ze stałej ceny w wysokości 42 euro, która w okresie dziesięciu tygodni od końca czerwca do początku września wynosi 47 euro:

i) młodzież do 25 roku życia;

ii) osoby powyżej 60 roku życia;

iii) studenci do 27 roku życia;

iv) rodziny (przynajmniej dwie spokrewnione ze sobą osoby podróżujące razem);

v) osoby niepełnosprawne.

W ramach limitu wynoszącego 50 % dziennej zdolności przewozowej przypadającej na każdy kierunek na każdej trasie, w odniesieniu do wyżej wymienionych kategorii pasażerów, przewoźnik zobowiązany jest zezwolić na sprzedaż biletów bez ograniczeń, aż do wyczerpania wszystkich dostępnych miejsc.

W odniesieniu do wyżej wymienionych kategorii pasażerów oraz mieszkańców Korsyki, przewoźnik może zażądać, aby bilety były wydawane i wykupywane w terminie proporcjonalnym do uprzedniej rezerwacji, na podstawie specjalnie sporządzonej tabeli.

W przypadku nadmiernego, nieprzewidywalnego i niezależnego od woli przewoźników wzrostu składników kosztów mających wpływ na obsługę połączeń lotniczych, podane maksymalne ceny mogą zostać podwyższone proporcjonalnie do stwierdzonego wzrostu. Przewoźnicy obsługujący połączenia są zawiadamiani o takich zmianach cen maksymalnych w terminie dostosowanym do okoliczności; ceny te są również niezwłocznie przekazywane Komisji Europejskiej dla celów publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

2.3. Ciągłość wykonywania usług

Z wyjątkiem przypadków działania siły wyższej, liczba lotów odwołanych z winy przewoźnika nie powinna przekraczać 1 % liczby lotów innych niż loty dodatkowe, przewidzianych w programie obsługi połączenia na sezon lotniczy IATA.

Zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 lit. c) wyżej wspomnianego rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92, każdy przewoźnik lotniczy, zamierzający eksploatować którąkolwiek z wymienionych tras musi udzielić gwarancji, że będzie eksploatował trasę przez okres dwunastu kolejnych miesięcy.

Przewoźnik może zaprzestać świadczenia usług wyłącznie w pierwszym dniu zimowego sezonu lotniczego IATA z zachowaniem co najmniej sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Wspólnotowych przewoźników informuje się, że poważne i wielokrotne nieprzestrzeganie zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych może skutkować nie tylko przewidzianymi karami administracyjnymi i/lub sankcjami prawnymi, lecz również wykluczeniem tych przewoźników z uczestnictwa we wszelkich przetargach w sprawach podlegających władzom lokalnym Korsyki na okres pięciu lat.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.149.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Poprawka Francji do zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w stosunku do regularnych usług lotniczych pomiędzy portami lotniczymi w Ajaccio, Bastii, Calvi oraz Figari, z jednej strony, a portami lotniczymi w Marsylii i Nicei, z drugiej strony.
Data aktu: 21/06/2005
Data ogłoszenia: 21/06/2005