Kontrola korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 3 listopada 2020 r.
w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych

Na podstawie art. 70 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2020 r. poz. 332, 695, 875 i 1517) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przeprowadzania kontroli korzystania z dostępu do danych w trybie ograniczonej teletransmisji danych;
2)
wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
3)
wzór protokołu kontroli.
§  2. 
Kontrolę zarządza minister właściwy do spraw informatyzacji, zwany dalej "ministrem".
§  3. 
1. 
Kontrola wykonywana jest zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. 
W razie potrzeby, niezależnie od rocznego planu kontroli, minister może zarządzić przeprowadzenie kontroli doraźnej.
§  4. 
1. 
Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji, właściwej do spraw kontroli, w porozumieniu z dyrektorem komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji, właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych z Rejestru Dowodów Osobistych. Roczny plan kontroli zatwierdza minister.
2. 
Roczny plan kontroli określa:
1)
zakres przedmiotowy kontroli;
2)
nazwę podmiotu kontrolowanego;
3)
przewidywany termin wszczęcia i zakończenia kontroli.
§  5. 
1. 
Minister wyznacza zespół kontrolny, w którego skład wchodzi co najmniej dwóch pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji, zwanych dalej "kontrolującymi", wskazując spośród nich kierownika zespołu kontrolnego.
2. 
Kontrolujący składa ministrowi oświadczenie na piśmie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli.
3. 
Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Kontrolujący dokumentują przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli.
2. 
Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego.
3. 
Akta kontroli mogą być prowadzone w formie elektronicznej.
§  7. 
1. 
Kontrolujący sporządzają protokół z przeprowadzonej kontroli, który zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.
2. 
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra.
3. 
Wzór protokołu kontroli stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. 
W przypadku prowadzenia akt kontroli w formie elektronicznej przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§  8. 
1. 
Po zakończeniu czynności kontrolnych kontrolujący podpisują protokół kontroli i przekazują protokół kierownikowi podmiotu kontrolowanego, a w razie nieobecności kierownika - osobie pełniącej jego obowiązki, wyznaczając jednocześnie 7-dniowy termin, od dnia otrzymania protokołu, do złożenia podpisu.
2. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może wnieść do protokołu kontroli umotywowane zastrzeżenia w terminie, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń do protokołu kontroli kontrolujący są obowiązani dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne.
4. 
W przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontrolujący zmieniają lub uzupełniają odpowiednią część protokołu.
5. 
W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kierownik zespołu kontrolnego uzupełnia protokół kontroli o pisemne stanowisko ministra, w którym są wskazane przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.
6. 
Zmieniony lub uzupełniony w wyniku czynności, o których mowa w ust. 3, protokół kontroli bądź protokół kontroli wraz ze stanowiskiem, o którym mowa w ust. 5, przekazuje się kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub osobie pełniącej jego obowiązki w celu jego podpisania i zwrotu kontrolującym podpisanego protokołu.
7. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając ministrowi pisemne wyjaśnienie tej odmowy w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli. O odmowie podpisania protokołu kontroli kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
8. 
Odmowa podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub osobę pełniącą jego obowiązki nie stanowi przeszkody do wystąpienia do ministra z wnioskiem, o którym mowa w § 9.
9. 
W przypadku prowadzenia akt kontroli w formie elektronicznej protokół kontroli podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym.
10. 
W przypadku prowadzenia akt kontroli w formie elektronicznej czynność dokonana w formie elektronicznej jest równoważna czynności dokonanej w formie pisemnej.
§  9. 
W przypadku stwierdzenia niespełnienia warunków, o których mowa w art. 68 ust. 3 lub ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, kierownik zespołu kontrolnego występuje do ministra z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 71 tej ustawy.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 16 listopada 2020 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI

...................................., dnia .......................

..................................................................................

(nazwa i adres organu zarządzającego kontrolę)

Upoważnienie nr ...

Na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz w związku z § 5 ust. 3

rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 3 listopada 2020 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych

z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych

upoważniam

Pana/Panią ..................................................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe lub funkcja)

legitymującego(-cą) się legitymacją służbową/dowodem osobistym

.....................................................................................................................................................................................................

do przeprowadzenia kontroli ......................................................................................................................................................

(oznaczenie kontroli – wskazanie daty wszczęcia i daty przewidywanego zakończenia kontroli)

w .................................................................................................................................................................................................

(nazwa i adres kontrolowanego podmiotu)

.....................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................

(zakres przedmiotowy i okres objęty kontrolą)

Pouczenie

Prawa i obowiązki podmiotu kontrolowanego:

– ustalenie z organem kontroli innego terminu kontroli, jeżeli działalność jest objęta kontrolą innego organu –

zgodnie z art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

– łączny czas trwania wszystkich kontroli podmiotu kontrolowanego w jednym roku kalendarzowym, stosownie do art. 55

ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, nie może przekraczać 12 albo 18, albo 24, albo 48 dni

roboczych, w zależności od kategorii przedsiębiorcy,

– uczestniczenie przedsiębiorcy w czynnościach kontrolnych lub pisemne wskazanie przez niego osoby upoważnionej,

w szczególności w razie nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy, stosownie do art. 50 ust. 1 i 3 ustawy z dnia

6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

– prowadzenie książki kontroli i udostępnianie jej kontrolującemu oraz przechowywanie upoważnień i protokołów kontroli

na zasadach określonych w art. 57 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców

– dokonywanie wpisu do książki kontroli informacji o wydaniu decyzji, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 6 sierpnia

2010 r. o dowodach osobistych,

– udzielanie na żądanie kontrolujących pisemnych wyjaśnień,

– umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w czasie kontroli dokonywanej przez inny organ, jeżeli zachodzą

przesłanki określone w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

– umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w przypadkach, o których mowa w art. 55 ust. 2 i art. 61 pkt 1

ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

– okazywanie dokumentów i urządzeń, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r.

o dowodach osobistych,

– zapewnienie warunków i środków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym swobodny dostęp do pomieszczeń.

Niniejsze upoważnienie jest ważne za okazaniem legitymacji służbowej lub dowodu osobistego kontrolującego.

Ważność upoważnienia upływa z dniem .......................................

................................................................... ........................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)2) (pieczątka imienna i podpis osoby

wydającej upoważnienie)1)

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia ..................................

................................................................... ........................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)2) (pieczątka imienna i podpis osoby

przedłużającej upoważnienie)1)

1) W przypadku sporządzenia upoważnienia w formie elektronicznej kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty.

2) Nie dotyczy upoważnienia sporządzonego w formie elektronicznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI

..................................................................................

(nazwa i adres komórki zarządzającej kontrolę)

Nr akt kontroli ......................................... ...................................., dnia .......................

Protokół kontroli

Nazwa i adres podmiotu kontrolowanego:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Osoby przeprowadzające kontrolę (imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja, nr upoważnienia do przeprowadzenia kontroli):

1. ...............................................................................................................................................................................................

2. ...............................................................................................................................................................................................

3. ...............................................................................................................................................................................................

Kierownik podmiotu kontrolowanego oraz inne osoby uczestniczące w czynnościach kontrolnych ze strony tego podmiotu

(imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja):

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Przedmiot kontroli i okres objęty kontrolą:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Opis stanu faktycznego ustalonego w wyniku kontroli, w tym ujawnionych nieprawidłowości, przyczyn ich powstania,

zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz prawie odmowy

podpisania protokołu:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi podmiotu kontrolowanego:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...............................................................................

(pieczątki imienne i podpisy kontrolujących)1)

..............................................................................................

(pieczątka imienna i podpis kierownika podmiotu kontrolowanego

lub osoby pełniącej jego obowiązki)1)

W przypadku odmowy podpisania protokołu – wzmianka o tym fakcie:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

1) W przypadku sporządzenia protokołu w formie elektronicznej kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty.

1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2011 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1004), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 75 ustawy

z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 875 i 1086).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024