Nadzór przeciwpożarowy w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 21 grudnia 2016 r.
w sprawie nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach

Na podstawie art. 50a ust. 9 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 2145 oraz z 2017 r. poz. 32 i 60) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres nadzoru przeciwpożarowego sprawowanego przez organy administracji morskiej;
2)
szczegółowy sposób sprawowania nadzoru przeciwpożarowego, w tym tryb przeprowadzania inspekcji i kontroli, o których mowa w art. 50a ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, zwanej dalej "ustawą", oraz szczegółowy zakres informacji zawartych w protokole, o którym mowa w art. 50a ust. 7 ustawy;
3)
warunki współpracy organów administracji morskiej z podmiotami, które uczestniczą w działaniach ratowniczo-gaśniczych w obrębie polskich obszarów morskich oraz portów i przystani morskich;
4)
szczegółowy zakres informacji niezbędnych do określenia w planach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń wód portowych oraz instrukcjach technologicznych i technologiczno-ruchowych oraz instrukcjach bezpiecznej obsługi statku;
5)
szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 50a ust. 8 pkt 4 ustawy.
2. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do obiektów, urządzeń portowych oraz jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i Policji.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
porcie - należy przez to rozumieć obszar lądowy oraz obszar wód morskich w obrębie granic portu morskiego lub przystani morskiej;
2)
podmiocie zarządzającym portem - należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r. poz. 179, z 2015 r. poz. 1569 i 1642 oraz z 2016 r. poz. 1954);
3)
statku - należy przez to rozumieć urządzenie pływające używane w środowisku morskim, w tym również: wodoloty, poduszkowce, statki podwodne, ruchome i umocowane platformy wiertnicze oraz doki pływające;
4)
ładunku niebezpiecznym - należy przez to rozumieć materiały, substancje, przedmioty i towary określone jako niebezpieczne, szkodliwe lub zanieczyszczające, wymienione w:
a)
Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienionej Protokołem sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 761 i 773),
b)
kodeksach, o których mowa w rozdziale VII Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 869),

- a także materiały, substancje, przedmioty i towary niewymienione powyżej, zgłoszone lub oznaczone jako niebezpieczne, szkodliwe lub zanieczyszczające w dokumentach przewozowych, na opakowaniach lub w karcie charakterystyki produktu;

5)
terminalu - należy przez to rozumieć obiekt, obszar lub akwen portu, na którym zachodzą działania statek - ląd, w tym obiekt, obszar lub akwen portu, w którym:
a)
rozpoczyna się lub kończy transport osób (terminal pasażerski) lub
b)
dokonuje się zmiany środka transportu ładunków przewożonych statkiem na inny środek transportu lub na ląd (terminal przeładunkowy);
6)
ustawie o bezpieczeństwie morskim - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 32 i 60);
7)
akcji ratowniczo-gaśniczej - należy przez to rozumieć ogół działań ratowniczo-gaśniczych podejmowanych w związku z wystąpieniem zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu zdrowia lub życia ludzkiego, środowiska naturalnego lub mienia, od momentu jego wykrycia do zakończenia usuwania jego skutków, przez podmioty wykonujące zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz jednostki, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim.
§  3. 
1. 
W zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy, dyrektorzy urzędów morskich:
1) 2
 przed zatwierdzeniem planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych, o którym mowa w art. 23b ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2020 r. poz. 1955, z 2022 r. poz. 1250 oraz z 2023 r. poz. 261), weryfikują zawarte w nim informacje w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w planie zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) 3
 (uchylony);
3)
weryfikują informacje zawarte w instrukcji technologicznej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na transporcie, przeładunku, obróbce, składowaniu lub dystrybucji ładunków niebezpiecznych, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologicznej określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
4)
weryfikują informacje zawarte w:
a)
cyklicznej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na budowie, remontowaniu i naprawach statków i innych obiektów pływających, a także innych środków transportu, urządzeń i instalacji,
b)
jednorazowej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot planujący podjęcie w porcie prac remontowych, naprawczych lub innych prac pożarowo niebezpiecznych o określonym zakresie i czasie realizacji

- w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologiczno-ruchowej określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

5)
weryfikują informacje zawarte w instrukcji bezpiecznej obsługi statku przewożącego ładunki niebezpieczne przedkładanej przez podmiot zarządzający terminalem, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji bezpiecznej obsługi statku określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
6)
w ramach uzgadniania regulaminu organizacyjnego podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie weryfikują zawarte w nim informacje, w szczególności w zakresie:
a)
ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki,
b)
wielkości i rozmieszczenia sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, mając na względzie konieczność zapewnienia odpowiednich sił i środków do natychmiastowego podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych w porcie, a w uzasadnionych przypadkach również poza portem,
c)
procedur i zasad współpracy ze służbami dyżurnymi podległymi właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego;
7)
przez planowane i doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w art. 50a ust. 2 ustawy, weryfikują działalność prowadzoną w porcie w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz planami, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcjami, o których mowa w pkt 3-5, oraz regulaminem, o którym mowa w pkt 6;
8)
monitorują prawidłowe funkcjonowanie sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, jakimi dysponują podmioty wykonujące zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie;
9)
w przypadku powzięcia informacji o pożarze lub innym zdarzeniu wymagającym podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na akwenie wód morskich portu, kierują do akcji ratowniczo-gaśniczej siły i środki ochrony przeciwpożarowej od strony wody podmiotów wykonujących zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz siły i środki właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, których udział w akcji ratowniczo-gaśniczej jest uzasadniony koniecznością ochrony zdrowia lub życia ludzkiego, środowiska naturalnego lub mienia, mając na względzie bezpieczeństwo, możliwości operacyjne i pełnione przez te podmioty funkcje, oraz informują o tym fakcie Państwową Straż Pożarną, zwaną dalej "PSP";
10)
sporządzają roczną statystykę zdarzeń wymagających podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na obszarze swojej właściwości;
11)
sporządzają roczną statystykę prac pożarowo niebezpiecznych prowadzonych na statkach znajdujących się w portach na obszarze swojej właściwości, z wyłączeniem prac prowadzonych w stoczniach;
12)
na podstawie planów, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w pkt 3-5, oraz regulaminu, o którym mowa w pkt 6, prowadzą ewidencję sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody dostępnych w portach na obszarze swojej właściwości.
2. 
Planowane inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane na podstawie rocznego planu inspekcji i kontroli.
3. 
O zamiarze przeprowadzenia planowanych inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, dyrektor urzędu morskiego informuje podmiot zarządzający portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiot wykonujący zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w terminie nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych przed datą przeprowadzenia planowanej inspekcji lub kontroli.
4. 
Doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane bez uprzedniego powiadomienia podmiotu zarządzającego portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa w porcie, a w szczególności w celu:
1)
weryfikacji usunięcia nieprawidłowości wykrytych podczas wcześniejszych inspekcji i kontroli;
2)
sprawdzenia efektywności stosowania planów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, oraz regulaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;
3)
wyjaśnienia zgłoszeń dotyczących nieprawidłowego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpożarowej w porcie.
5. 
Protokół z przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, zawiera informacje, o których mowa w art. 50a ust. 7 ustawy, oraz:
1)
datę przeprowadzenia inspekcji lub kontroli;
2)
oznaczenie podmiotu podlegającego inspekcji lub kontroli;
3)
informację o rodzaju inspekcji lub kontroli oraz jej zakresie;
4)
podpis inspektora oraz osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli, a w przypadku odmowy podpisania protokołu informację o przyczynie braku podpisu osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli.
6. 
W przypadku kolejnej przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, protokół, o którym mowa w ust. 5, zawiera dodatkowo informacje o:
1)
terminie i zakresie poprzedniej inspekcji lub kontroli;
2)
stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli nieprawidłowościach i terminie wyznaczonym na ich usunięcie;
3)
usunięciu lub nieusunięciu nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli.
§  4. 
W zakresie nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy, dyrektorzy urzędów morskich:
1)
weryfikują wyposażenie, kwalifikacje załogi oraz sposób eksploatacji statków w zakresie zgodności z wymaganiami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej określonymi w przepisach dotyczących bezpieczeństwa morskiego, wyposażenia morskiego, kwalifikacji morskich, ochrony przeciwpożarowej oraz zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki;
2)
zapewniają funkcjonowanie służb dyżurnych urzędów morskich, które informują dyrektora urzędu morskiego o każdym zdarzeniu wymagającym podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na obszarze swojej właściwości oraz na statku znajdującym się w polskich obszarach morskich;
3)
realizują zadania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2015 r. poz. 434 i 881, z 2016 r. poz. 1954 oraz z 2017 r. poz. 32) w zakresie funkcjonowania systemu zwalczania zanieczyszczeń na morzu.
§  5. 
W zakresie nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich minister właściwy do spraw gospodarki morskiej:
1)
przed zatwierdzeniem Planu akcji poszukiwawczych i ratowniczych, o którym mowa w art. 117 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie morskim, weryfikuje zawarte w nim informacje dotyczące działań ratowniczo-gaśniczych prowadzonych w przypadku wystąpienia pożaru w polskich obszarach morskich;
2)
przed zatwierdzeniem krajowego planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, weryfikuje zawarte w nim informacje dotyczące zagrożeń związanych z wystąpieniem pożaru w polskich obszarach morskich;
3)
weryfikuje informacje dotyczące przeciwdziałania zagrożeniom i zanieczyszczeniom środowiska morskiego wymagane na podstawie pozwolenia, o którym mowa w art. 23 ustawy.
§  6. 
1. 
Dyrektorzy urzędów morskich, bezpośrednio lub przez swoje służby dyżurne, współpracują z podmiotami, które uczestniczą w działaniach ratowniczo-gaśniczych w porcie, w tym z podmiotami wykonującymi zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz z jednostkami PSP.
2. 
W ramach współpracy, o której mowa w ust. 1, dyrektorzy urzędów morskich:
1)
w przypadku powzięcia informacji o pożarze lub innym zdarzeniu wymagającym podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na obszarze lądowym portu lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie, informują o tym fakcie PSP oraz podmioty wykonujące zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie;
2)
podczas akcji ratowniczo-gaśniczej w porcie kierują ruchem statków w taki sposób, aby minimalizować zagrożenie pożarowe w porcie oraz nie utrudniać działań ratowniczo-gaśniczych;
3)
przekazują podmiotom uczestniczącym w akcji ratowniczo-gaśniczej w porcie wszelkie dostępne informacje dotyczące rodzaju ładunku przewożonego przez statek wymagający podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych, a w razie potrzeby pośredniczą w komunikacji radiowej między załogą statku a tymi podmiotami;
4)
w uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim, powiatowym lub miejskim PSP uczestniczą w prowadzonych przez PSP inspekcjach, kontrolach i ćwiczeniach z zakresu ochrony przeciwpożarowej dotyczących portu oraz sił, środków i procedur działania podmiotów wykonujących zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie.
3. 
W ramach współpracy, o której mowa w ust. 1, podmioty wykonujące zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie:
1)
na bieżąco informują dyrektorów urzędów morskich o miejscu prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych oraz rodzaju i skali zagrożenia, w celu umożliwienia odpowiedniego kierowania ruchem statków;
2)
w uzasadnionych przypadkach informują dyrektorów urzędów morskich o potrzebie skierowania do akcji ratowniczo-gaśniczej właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, których udział jest uzasadniony koniecznością ochrony zdrowia lub życia ludzkiego, środowiska naturalnego lub mienia;
3) 4
 na polecenie dyrektorów urzędów morskich podejmują działania ratowniczo-gaśnicze na akwenie wód morskich portu oraz realizują zadania z zakresu reagowania na zagrożenia lub zanieczyszczenia morza określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu organizacji zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu (Dz. U. z 2022 r. poz. 216).
4. 
W trakcie akcji ratowniczo-gaśniczych w obrębie polskich obszarów morskich dyrektorzy urzędów morskich współpracują z podmiotami wymienionymi w Planie akcji poszukiwawczych i ratowniczych oraz krajowym planie zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego, na zasadach określonych w tych dokumentach.
§  7. 
1. 
W przypadku wystąpienia zdarzenia wymagającego podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych w porcie, terminalu lub stoczni, właściwy podmiot zarządzający, bezzwłocznie, po zawiadomieniu właściwych podmiotów wykonujących zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, których udział w akcji ratowniczo-gaśniczej jest uzasadniony koniecznością ochrony zdrowia lub życia ludzkiego, środowiska naturalnego lub mienia, przekazuje właściwemu kapitanowi portu informacje dotyczące czasu i miejsca zdarzenia oraz nazwy i rodzaju statku lub innego obiektu pływającego znajdującego się na akwenie wód morskich portu, obiektu lub ładunku zlokalizowanego na obszarze lądowym portu, którego zdarzenie dotyczy.
2. 
Bezzwłocznie po zakończeniu działań ratowniczo-gaśniczych, o których mowa w ust. 1, właściwy podmiot zarządzający, którego te działania dotyczyły, przekazuje właściwemu kapitanowi portu informacje dotyczące:
1)
czasu rozpoczęcia i zakończenia działań ratowniczo-gaśniczych;
2)
nazwy i rodzaju statku lub innego obiektu pływającego znajdującego się na akwenie wód morskich portu, obiektu lub ładunku zlokalizowanego na obszarze lądowym portu, którego dotyczyły działania ratowniczo-gaśnicze;
3)
wielkości sił i środków jednostek, które brały udział w działaniach ratowniczo-gaśniczych;
4)
liczby poszkodowanych osób i stopnia odniesionych przez nie obrażeń;
5)
szacunkowej wartości szkód materialnych;
6)
uwag i wniosków związanych ze zdarzeniem, którego dotyczyły działania ratowniczo-gaśnicze, mogących mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa w porcie.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI NIEZBĘDNYCH DO OKREŚLENIA W PLANIE ZWALCZANIA ZAGROŻEŃ I ZANIECZYSZCZEŃ DLA WÓD PORTOWYCH

1.
Plan zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych, zwany dalej "planem", zawiera informacje:
1)
na temat podmiotu przedkładającego plan do zatwierdzenia, zwanego dalej "podmiotem", w tym:
a)
jego nazwy,
b)
siedziby i danych teleadresowych jego zarządu;
2)
na temat obszaru objętego planem, w tym:
a)
jego granic,
b)
prowadzonej w jego obrębie działalności,
c)
rodzajów obsługiwanych przez podmiot ładunków niebezpiecznych, według klasyfikacji IMO, oraz miejsc ich przeładunku, obróbki i składowania,
d)
rodzajów zagrożeń i zanieczyszczeń, które mogą wystąpić w jego obrębie,
e)
miejsc, w których występuje największe prawdopodobieństwo powstania zagrożeń i zanieczyszczeń,
f)
miejsc wymagających szczególnej ochrony przed zagrożeniami i zanieczyszczeniami;
3)
na temat możliwych scenariuszy wystąpienia najpoważniejszych zagrożeń i zanieczyszczeń;
4)
na temat możliwości reagowania na powstałe zagrożenia i zanieczyszczenia, w tym informacje dotyczące:
a)
sił, środków i procedur reagowania podmiotu na zagrożenia i zanieczyszczenia powstałe na obszarze objętym planem,
b)
struktury organizacyjnej oraz możliwości operacyjnych podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie,
c)
właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, które uczestniczą w działaniach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na obszarze objętym planem,
d)
obowiązujących procedur alarmowych, w zależności od rodzaju zagrożeń i zanieczyszczeń,
e)
metod usuwania zagrożeń i zanieczyszczeń, z uwzględnieniem szczególnych warunków działania (takich jak zalodzenie, powódź, sztorm),
f)
sposobu postępowania z powstałym zanieczyszczeniem i sposobu jego utylizacji,
g)
organizacji łączności w sytuacji wystąpienia zagrożeń i zanieczyszczeń;
5)
na temat ćwiczeń i szkoleń z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia i zanieczyszczenia, w tym ćwiczeń organizowanych wspólnie z Państwową Strażą Pożarną lub właściwymi jednostkami, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim;
6)
na temat zgodności opisanych w nim procesów i procedur z właściwymi wymaganiami, o których mowa w ust. 3;
7)
wymagane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego lub uznane za istotne przez podmiot.
2.
Do planu dołącza się następujące załączniki:
1)
mapa obszaru objętego planem ze wskazaniem miejsc przeładunku, obróbki i składowania ładunków niebezpiecznych, lokalizacji sił i środków reagowania na zagrożenia i zanieczyszczenia, którymi dysponuje podmiot, w tym rozmieszczenia sprzętu do zwalczania zanieczyszczeń wód portowych oraz stałych instalacji gaśniczych, sprzętu gaśniczego i ratunkowego oraz dróg ewakuacyjnych;
2)
dane kontaktowe jednostek lub osób właściwych w sprawach bezpieczeństwa wyznaczonych przez podmioty prowadzące działalność na obszarze objętym planem oraz informacja na temat sposobów alarmowania podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, które uczestniczą w działaniach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na obszarze objętym planem, wraz ze wskazaniem sposobu bezpośredniego alarmowania danej jednostki lub osoby;
3)
karta zmian ze wskazaniem terminu i zakresu zmian wprowadzonych do planu.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 1, podmiot przygotowuje na podstawie wymagań określonych w:
1)
Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienionej Protokołem sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 761 i 773);
2)
kodeksach, o których mowa w rozdziale VII Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 869);
3)
Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, sporządzonej w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 346).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI NIEZBĘDNYCH DO OKREŚLENIA W INSTRUKCJI TECHNOLOGICZNEJ

1.
Instrukcja technologiczna, zwana dalej "instrukcją", zawiera informacje:
1)
na temat podmiotu przedkładającego instrukcję do zatwierdzenia, zwanego dalej "podmiotem", w tym:
a)
jego nazwy,
b)
siedziby i danych teleadresowych jego zarządu;
2)
na temat obszaru objętego instrukcją, w tym:
a)
jego granic,
b)
prowadzonej w jego obrębie działalności,
c)
rodzajów obsługiwanych przez podmiot ładunków niebezpiecznych, według klasyfikacji IMO, oraz miejsc ich przeładunku, obróbki i składowania;
3)
na temat procesu technologicznego dla poszczególnych rodzajów ładunków niebezpiecznych obsługiwanych przez podmiot, w tym:
a)
charakterystyki procesu,
b)
zabezpieczeń stanowisk pracy związanych z procesem technologicznym,
c)
konieczności zapewnienia asysty statku pożarniczego lub innego zabezpieczenia przed zagrożeniami o charakterze pożarowym, chemicznym lub ekologicznym;
4)
na temat możliwych scenariuszy wystąpienia najpoważniejszych zagrożeń oraz procedur postępowania w przypadku ich wystąpienia, w tym:
a)
sił, środków i procedur reagowania podmiotu na zagrożenia,
b)
struktury organizacyjnej oraz możliwości operacyjnych podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie,
c)
obowiązujących procedur alarmowych, w zależności od rodzaju zagrożeń,
d)
organizacji łączności w sytuacji wystąpienia zagrożeń;
5)
na temat zgodności opisanych w niej procesów i procedur z właściwymi wymaganiami, o których mowa w ust. 3;
6)
wymagane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego lub uznane za istotne przez podmiot.
2.
Do instrukcji dołącza się następujące załączniki:
1)
mapa obszaru objętego instrukcją ze wskazaniem miejsc przeładunku, obróbki i składowania ładunków niebezpiecznych, lokalizacji sił i środków reagowania na zagrożenia, którymi dysponuje podmiot, w tym rozmieszczenia sprzętu gaśniczego i ratunkowego oraz dróg ewakuacyjnych;
2)
dane kontaktowe jednostek lub osób właściwych w sprawach bezpieczeństwa wyznaczonych przez podmioty prowadzące działalność na obszarze objętym instrukcją oraz informacja na temat sposobów alarmowania podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, które uczestniczą w działaniach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na obszarze objętym instrukcją, wraz ze wskazaniem sposobu bezpośredniego alarmowania danej jednostki lub osoby;
3)
karta zmian ze wskazaniem terminu i zakresu zmian wprowadzonych do instrukcji.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 1, podmiot przygotowuje na podstawie wymagań określonych w:
1)
kodeksach, o których mowa w rozdziale VII Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 869);
2)
Umowie europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 882);
3)
Umowie europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN), zawartej w Genewie dnia 26 maja 2000 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 1537);
4)
Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącym załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 840);
5)
rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającym dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz. Urz. UE L 396 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.);
6)
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczącym wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (Dz. Urz. UE L 201 z 27.07.2012, str. 60, z późn. zm.);
7)
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającym i uchylającym dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.);
8)
ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1432 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 60);
9)
ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 191, 298, 904 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 60);
10)
ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672, 831, 903, 1250, 1427, 1933, 1991, 2255 i 2260);
11)
ustawie z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1017, z 2013 r. poz. 1650, z 2015 r. poz. 1893, z 2016 r. poz. 544, 1579 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60);
12)
ustawie z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1100 i 1893, z 2016 r. poz. 544, 1250, 1579 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 32 i 60);
13)
ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166, z 2015 r. poz. 1485 oraz z 2016 r. poz. 266, 904, 1250, 1954 i 2260);
14)
ustawie z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. z 2016 r. poz. 49 i 1948);
15)
ustawie z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1203 oraz z 2016 r. poz. 2003);
16)
ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1987 i 1954);
17)
rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138);
18)
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. poz. 719);
19)
rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 lipca 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji, transporcie wewnątrzzakładowym oraz obrocie materiałów wybuchowych, w tym wyrobów pirotechnicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 262);
20)
rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 27 października 2010 r. w sprawie pomieszczeń magazynowych i obiektów do przechowywania materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. poz. 1451);
21)
przepisach wydanych na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 2145 oraz z 2017 r. poz. 32 i 60);
22)
regulaminach, instrukcjach i zarządzeniach podmiotu zarządzającego obszarem, na którym prowadzona jest działalność objęta instrukcją, wydanych na podstawie przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI NIEZBĘDNYCH DO OKREŚLENIA W INSTRUKCJI TECHNOLOGICZNO-RUCHOWEJ

1.
Cykliczna instrukcja technologiczno-ruchowa, zwana dalej "cykliczną instrukcją t-r", zawiera informacje:
1)
na temat podmiotu przedkładającego cykliczną instrukcję t-r do zatwierdzenia, zwanego dalej "podmiotem", w tym:
a)
jego nazwy,
b)
siedziby i danych teleadresowych jego zarządu;
2)
na temat obszaru objętego cykliczną instrukcją t-r, w tym:
a)
jego granic,
b)
użytkowanych terenów, obiektów i akwenów,
c)
miejsc prowadzenia prac pożarowo niebezpiecznych,
d)
miejsc i sposobu składowania materiałów i substancji pożarowo niebezpiecznych;
3)
na temat zakresu działalności prowadzonej przez podmiot, w tym:
a)
rodzaju wykonywanych prac pożarowo niebezpiecznych,
b)
rodzajów wykorzystywanych materiałów i substancji pożarowo niebezpiecznych;
4)
na temat możliwych scenariuszy wystąpienia najpoważniejszych zagrożeń i zanieczyszczeń;
5)
na temat możliwości reagowania na powstałe zagrożenia i zanieczyszczenia, w tym informacje dotyczące:
a)
sił, środków i procedur ochrony przeciwpożarowej podmiotu,
b)
struktury organizacyjnej oraz możliwości operacyjnych podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie,
c)
właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, które uczestniczą w działaniach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na obszarze objętym instrukcją t-r,
d)
obowiązujących procedur alarmowych, w zależności od rodzaju zagrożeń i zanieczyszczeń,
e)
organizacji łączności w sytuacji wystąpienia zagrożeń i zanieczyszczeń;
6)
na temat zgodności opisanych w niej procesów i procedur z właściwymi wymaganiami, o których mowa w ust. 4;
7)
wymagane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego lub uznane za istotne przez podmiot.
2.
Do cyklicznej instrukcji t-r dołącza się następujące załączniki:
1)
mapa obszaru objętego cykliczną instrukcją t-r ze wskazaniem miejsc składowania materiałów i substancji pożarowo niebezpiecznych, miejsc prowadzenia prac pożarowo niebezpiecznych oraz lokalizacji sił i środków ochrony przeciwpożarowej, którymi dysponuje podmiot, w tym rozmieszczenia sprzętu gaśniczego i ratunkowego oraz dróg ewakuacyjnych;
2)
książka prac pożarowo niebezpiecznych zawierająca informacje dotyczące terminów i rodzajów prowadzonych prac pożarowo niebezpiecznych;
3)
dane kontaktowe jednostek lub osób właściwych w sprawach bezpieczeństwa wyznaczonych przez podmiot oraz informacja na temat sposobów alarmowania podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, które uczestniczą w działaniach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na obszarze objętym cykliczną instrukcją t-r, wraz ze wskazaniem sposobu bezpośredniego alarmowania danej jednostki lub osoby;
4)
karta zmian ze wskazaniem terminu i zakresu zmian wprowadzonych do cyklicznej instrukcji t-r.
3.
Jednorazowa instrukcja technologiczno-ruchowa zawiera informacje:
1)
na temat podmiotu planującego podjęcie w porcie prac remontowych, naprawczych lub innych prac pożarowo niebezpiecznych, zwanych dalej "pracami", oraz:
a)
planowanego miejsca podjęcia prac (adres, nazwa nabrzeża lub jednostki pływającej),
b)
planowanego terminu rozpoczęcia i zakończenia prac,
c)
zakresu planowanych prac,
d)
urządzeń i substancji planowanych do użycia podczas prac,
e)
planowanego zabezpieczenia przeciwpożarowego prac;
2)
na temat danych kontaktowych jednostek lub osób właściwych w sprawach bezpieczeństwa wyznaczonych przez podmiot planujący podjęcie prac oraz sposobów alarmowania podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, które uczestniczą w działaniach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na obszarze, na którym będą prowadzone prace, wraz ze wskazaniem sposobu bezpośredniego alarmowania danej osoby lub jednostki;
3)
wymagane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego lub uznane za istotne przez podmiot planujący podjęcie prac.
4.
Informacje, o których mowa w ust. 1, podmiot przygotowuje na podstawie wymagań określonych w:
1)
ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 191, 298, 904 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 60);
2)
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. poz. 719);
3)
rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy budowie i przebudowie oraz remoncie jednostek pływających (Dz. U. poz. 770 oraz z 2007 r. poz. 1065).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI NIEZBĘDNYCH DO OKREŚLENIA W INSTRUKCJI BEZPIECZNEJ OBSŁUGI STATKU

1.
Instrukcja bezpiecznej obsługi statku zawiera informacje:
1)
na temat podmiotu przedkładającego instrukcję bezpiecznej obsługi statku do zatwierdzenia, zwanego dalej "podmiotem", w tym:
a)
jego nazwy,
b)
siedziby i danych teleadresowych jego zarządu;
2)
na temat obszaru objętego instrukcją bezpiecznej obsługi statku, w tym:
a)
jego granic,
b)
prowadzonej w jego obrębie działalności;
3)
na temat typu statku, którego obsługi dotyczy, w tym:
a)
rodzaju przewożonego ładunku, według klasyfikacji IMO,
b)
zasad bezpiecznego przewozu określonego rodzaju ładunku;
4)
na temat procedur związanych z wejściem statku do portu, w tym konieczności:
a)
uzyskania świadectwa odgazowania statku,
b)
zapewnienia asysty statku pożarniczego;
5)
na temat miejsca docelowego - terminalu przeładunku przewożonego ładunku, w tym:
a)
poszczególnych etapów przeładunku,
b)
istniejącego zabezpieczenia przeciwpożarowego na terenie terminalu,
c)
wymagań w zakresie bezpieczeństwa na poszczególnych etapach przeładunku;
6)
na temat potencjalnych zagrożeń związanych z postojem i eksploatacją statku w porcie;
7)
na temat sposobów reagowania w sytuacji wystąpienia najpoważniejszych zagrożeń na statku lub w jego otoczeniu;
8)
na temat procedur związanych z opuszczeniem portu przez statek;
9)
na temat zgodności opisanych w niej procesów i procedur z właściwymi wymaganiami, o których mowa w ust. 3;
10)
wymagane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego lub uznane za istotne przez podmiot.
2.
Do instrukcji bezpiecznej obsługi statku dołącza się następujące załączniki:
1)
plan terminalu ze wskazaniem jego granic, stałych elementów infrastruktury nabrzeża, lokalizacji urządzeń przeładunkowych, lokalizacji środków ochrony przeciwpożarowej i dróg ewakuacyjnych;
2)
dane kontaktowe jednostek lub osób właściwych w sprawach bezpieczeństwa wyznaczonych przez podmiot oraz informacja na temat sposobów alarmowania podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, które uczestniczą w działaniach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na obszarze objętym instrukcją bezpiecznej obsługi statku, wraz ze wskazaniem sposobu bezpośredniego alarmowania danej jednostki lub osoby;
3)
lista kontrolna w zakresie czynności kapitana statku;
4)
lista kontrolna w zakresie czynności związanych z obsługą statku przez terminal;
5)
karta zmian ze wskazaniem terminu i zakresu zmian wprowadzonych do instrukcji bezpiecznej obsługi statku.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 1, podmiot przygotowuje na podstawie wymagań określonych w:
1)
kodeksach, o których mowa w rozdziale VII Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 869);
2)
Umowie europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 882);
3)
Umowie europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN), zawartej w Genewie dnia 26 maja 2000 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 1537);
4)
Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącym załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 840);
5)
ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1834, 1948 i 1954);
6)
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. poz. 719).
1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).
2 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.2023.596) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2023 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.2023.596) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2023 r.
4 § 6 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.2023.596) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024