Placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół medycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 16 sierpnia 1994 r.
w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół medycznych.

Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W celu doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół medycznych mogą być tworzone publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej "placówkami".
2.
Do zadań placówek należy:
1)
diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia,
2)
gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie informacji pedagogicznej,
3)
organizowanie doskonalenia i dokształcania nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym i specjalistycznym (kierunkowym) oraz doskonalenie kadry kierowniczej i pracowników sprawujących nadzór pedagogiczny,
4)
organizowanie doradztwa merytorycznego i metodycznego oraz sprawowanie opieki metodycznej nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,
5)
upowszechnianie nowych metod, technik i środków kształcenia,
6)
organizowanie i koordynowanie procesu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,
7)
organizowanie i koordynowanie dokształcania i doskonalenia nauczycieli za pomocą środków przekazu,
8)
wspieranie kształcenia i doskonalenia nauczycieli polskich szkół medycznych za granicą,
9)
koordynowanie doskonalenia nauczycieli z udziałem partnerów zagranicznych,
10)
organizowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami i szkołami,
11)
inicjowanie i merytoryczne wspieranie zmian programowych w oświacie.
§  2.
1.
Placówki tworzy, prowadzi, przekształca i likwiduje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
2.
Placówki prowadzą doskonalenie nauczycieli publicznych szkół medycznych oraz mogą prowadzić, na zasadach odpłatności określonych w odrębnych przepisach, doskonalenie nauczycieli niepublicznych szkół medycznych.
§  3.
1.
Placówkę tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej cel, rodzaj, szczegółowy zakres zadań, nazwę, organ prowadzący, siedzibę i zakres działania.
2.
Organ prowadzący placówkę, zapewnia utrzymanie oraz kadrowe i organizacyjne warunki do realizacji zadań statutowych.
§  4.
1.
Działalnością placówki kieruje dyrektor.
2.
Funkcję dyrektora placówki powierza, kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu, oraz odwołuje z tej funkcji Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
3.
Skład komisji konkursowej powołanej w celu wyłonienia kandydata na dyrektora placówki oraz szczegółowe wymagania kwalifikacyjne wymagane od kandydatów ustala Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
4.
Na zasadach określonych w statucie w placówce mogą być tworzone stanowiska wicedyrektora i kierowników jednostek organizacyjnych placówki.
5.
Funkcję wicedyrektora placówki i kierownika jednostki organizacyjnej placówki, powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor placówki.
§  5.
1.
W placówce może działać rada programowa powołana przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, będąca organem opiniodawczo-doradczym dyrektora placówki.
2.
W skład rady programowej wchodzą:
1)
dyrektor i wicedyrektor placówki,
2)
kierownicy jednostek organizacyjnych,
3)
przedstawiciele nauczycieli, doradców metodycznych, zwanych dalej "doradcami",
4)
przedstawiciel Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
5)
inne osoby określone w statucie placówki.
3.
Przewodniczący rady programowej jest wybierany zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
4.
Do kompetencji rady programowej należy:
1)
opiniowanie ogólnych kierunków działania placówki,
2)
opiniowanie planów pracy placówki,
3)
opiniowanie szczegółowych planów i programów doskonalenia i dokształcania.
5.
Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 3/5 jej członków.
§  6.
1.
W placówce mogą być zatrudnieni:
1)
nauczyciele konsultanci,
2)
pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracyjni i obsługi,
3)
inni pracownicy, o ile to wynika z potrzeb placówki.
2.
Nauczycielem konsultantem, może być wyłącznie osoba legitymująca się dyplomem ukończenia szkoły wyższej i przygotowaniem pedagogicznym.
§  7.
Nauczyciele konsultanci oraz pracownicy, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, realizują zadania wymienione w § 1 ust. 2 w zakresie określonym w statucie placówki.
§  8.
1.
Zadania wymienione w § 1 ust. 2 mogą być także realizowane przez doradców.
2.
Obowiązki doradcy powierza dyrektor placówki czynnemu nauczycielowi, legitymującemu się wykształceniem wyższym i kwalifikacjami określonymi w przepisach o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli oraz co najmniej pięcioletnim stażem pracy w szkole medycznej lub akademii medycznej.
3.
Zadania doradcy mogą być realizowane przez nauczyciela:
1)
w ramach stosunku pracy z prawem do obniżenia wysokości obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych, nie większym jednak niż 2/3 tego wymiaru, lub
2)
jako dodatkowa praca na podstawie umowy o pracę, a w uzasadnionych przypadkach, również
3)
na podstawie umowy zlecenia.
4.
Powierzenie obowiązków doradcy wymaga zgody nauczyciela oraz dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, obowiązki doradcy powierza się na czas określony, nie dłuższy jednak niż 3 lata, który może być przedłużony na następny określony czas.
6.
Powierzając obowiązki doradcy dyrektor placówki określa okres, na który obowiązki zostają powierzane, szczegółowy zakres zadań, wysokość wynagrodzenia oraz w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 - wysokość obniżenia obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.
7.
Powierzenie obowiązków doradcy może być cofnięte przez dyrektora placówki, w razie nie wywiązywania się z powierzonych zadań, lub w innych uzasadnionych przypadkach.
8.
Koszty realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, pokrywane są ze środków placówki. Wynagrodzenie zasadnicze i dodatki doradca otrzymuje w szkole, w której jest zatrudniony.
§  9.
1.
Placówka doskonali nauczycieli na podstawie planów i programów doskonalenia, zatwierdzonych przez dyrektora placówki po zasięgnięciu opinii rady programowej placówki.
2.
Placówka może dokształcać nauczycieli, nadając im kwalifikacje określone w przepisach o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli, jedynie po wyrażeniu zgody przez Ministra Edukacji Narodowej.
3.
Wniosek o zgodę, na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 2, powinien być składany za pośrednictwem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  10.
1.
Placówka działa na podstawie statutu.
2.
Statut powinien określać w szczególności:
1)
nazwę, rodzaj, cele i zadania placówki,
2)
zakres zadań dyrektora i innych osób pełniących funkcje kierownicze, nauczycieli konsultantów, doradców oraz innych pracowników placówki,
3)
szczegółową organizację placówki,
4)
tryb uchwalania i wprowadzania zmian w statucie.
3.
Statut nadaje placówce Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  11.
W placówce nie tworzy się rady pedagogicznej.
§  12.
Placówki są jednostkami budżetowymi.
§  13.
Placówka może być połączona organizacyjnie ze szkołą medyczną w zespół.
§  14.
Zadania placówek w zakresie dokształcania i doskonalenia mogą również wykonywać akademie medyczne.
§  15.
1.
Nauczyciele uczestniczący w doskonaleniu otrzymują świadectwa ukończenia kursu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Nauczyciele uczestniczący w dokształcaniu zorganizowanym na podstawie § 9 ust. 2 otrzymują świadectwo ukończenia kursu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  16.
Doradcy metodyczni, powołani na podstawie obowiązujących przepisów, stają się doradcami, o których mowa w rozporządzeniu, nie dłużej jednak niż do końca okresu, na jaki zostali powołani.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ŚWIADECTWO

ukończenia doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół medycznych

.................................................................................................................................................

imię (imiona) i nazwisko

urodzony(a) .............. dnia .................................19.....r. w ......................................................

ukończył(a) ................. w roku szkolnym 19......../.........

.................................................................................................................................................

nazwa formy doskonalenia

w zakresie ................................................................................................................................

w .............................................................................................................................................

nazwa placówki prowadzącej doskonalenie

........................................................................... w .................................................................

w wymiarze .............................godzin zajęć dydaktycznych.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 16 sierpnia 1994 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół medycznych (Dz. U. Nr 91, poz. 427).

Nr .........................

Kierownik kursu (pieczęć) Dyrektor

............................ ................................ ...............................

................................dnia .........................19.......r.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ŚWIADECTWO

ukończenia kursu kwalifikacyjnego

.................................................................................................................................................

imię (imiona) i nazwisko

urodzony(a) ........................dnia.............................19.............r. w ..........................................

ukończył(a) ..................w roku szkolnym 19......./........

.................................................................................................................................................

nazwa kursu (kierunek)

.................................................................................................................................................

zorganizowany przez ................................................................................................................

nazwa placówki

...................................................................................................w ..........................................

na podstawie zgody wydanej przez Ministra Edukacji Narodowej dnia .....................................

nr ................ w wymiarze ............... godzin zajęć dydaktycznych z wynikiem pozytywnym.

Podstawa prawna:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia (Dz. U. Nr 98, poz. 433 i z 1994 r. Nr 5, poz. 19).

2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 16 sierpnia 1994 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół medycznych (Dz. U. Nr 91, poz. 427).

Nr .....................

Kierownik kursu pieczęć Dyrektor

............................. .......................................................

............................................. dnia ............................... 19 ........ r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.91.427

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół medycznych.
Data aktu: 16/08/1994
Data ogłoszenia: 29/08/1994
Data wejścia w życie: 13/09/1994