Rejestracja administracyjna statków żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 26 kwietnia 1950 r.
w sprawie rejestracji administracyjnej statków żeglugi śródlądowej.

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. R. P. Nr 10, poz. 108) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Administracji Publicznej i Finansów, co następuje:
§  1.
Przy wpisie do rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej przynależne do tych statków łodzie, o ile są oznakowane ich nazwą, podlegają rejestracji pod jednym numerem.
§  2.
1.
Rejestrację statków przeprowadza władza żeglugowa pierwszej instancji (Państwowy Zarząd Wodny), na której terenie działania właściciel lub posiadacz statku obrał miejsce postoju.
2.
Przeprowadzenie rejestracji następuje na skutek zgłoszenia pisemnego lub ustnego złożonego władzy żeglugowej pierwszej instancji.
3.
Władza rejestrująca wydaje formularze zgłoszenia do rejestracji bezpłatnie.
§  3.
1.
Zgłoszenia powinny być dokonane bezzwłocznie po:
1)
wybudowaniu statku w kraju,
2)
przybyciu do kraju statku sprowadzonego z zagranicy.
2.
Statki znajdujące się w kraju w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, bez względu na to, czy są czynne lub nieczynne, czy były zarejestrowane lub nie - podlegają rejestracji w trybie ustalonym w § 14 lub w § 15.
3.
Statki bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni do 20 m kw. włącznie podlegają rejestracji w trybie ustalonym w § 13 niniejszego rozporządzenia.
§  4.
Zgłaszający statek do rejestracji powinien przy zgłoszeniu przedstawić dokumenty, stanowiące podstawę do wypełnienia formularza zgłoszenia.
§  5.
Władza żeglugowa przeprowadzająca rejestrację (§ 2) sprawdza zgodność zgłoszonych danych z przedstawionymi dokumentami, a w razie potrzeby ze stanem faktycznym i w tym ostatnim przypadku może wyznaczyć zgłaszającemu miejsce i termin okazania statku.
§  6.
Po sprawdzeniu zgłoszonych danych władza żeglugowa, prowadząca rejestrację, stwierdza prawidłowość tego zgłoszenia i na jego podstawie wydaje dokument rejestracyjny oraz znak numerowy.
§  7.
Władze żeglugowe pierwszej instancji prowadzą księgi rejestracji statków:
1)
z własnym napędem mechanicznym;
2)
bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni od 21 m kw.;
3)
bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni do 20 m kw.
§  8.
Dokument rejestracyjny wydaje się po uiszczeniu opłaty w wysokości 100 zł, a znak numerowy za zwrotem kosztów.
§  9.
W razie zagubienia lub zniszczenia dokumentu rejestracyjnego lub znaku numerowego władza żeglugowa wyda duplikat po udowodnieniu tych okoliczności za opłatą przewidzianą w § 8.
§  10.
Znak numerowy i dokument rejestracyjny są związane ze statkiem, na który zostały wydane, i w żadnym przypadku nie mogą być przenoszone na inne statki.
§  11.
1.
Właściciel lub posiadacz zarejestrowanego statku obowiązany jest zgłaszać władzy żeglugowej, która statek zarejestrowała:
1)
każda zmianę właściciela, obranego miejsca stałego postoju i nazwy statku;
2)
każdą przebudowę, połączoną ze zmianą wymiarów, urządzeń lub przeznaczenia statku;
3)
wycofanie statku z ruchu.
2.
Zgłoszenie zmian wskazanych w ust. 1 powinno nastąpić w ciągu dwóch tygodni od czasu ich zajścia w sposób wskazany w § 2 z dołączeniem dokumentu rejestracyjnego.
§  12.
1.
Przy zgłoszeniu zmiany miejsca stałego postoju statku poza terenem działania władzy, która statek zarejestrowała, obowiązuje następujący tryb postępowania:
1)
władza żeglugowa, która statek zarejestrowała, przyjmuje zgłoszenie i przesyła je wraz z aktami tej władzy żeglugowej, na której terenie znajduje się nowoobrane miejsce stałego postoju statku;
2)
władza ta na podstawie przesłanych jej akt wydaje zgłaszającemu nowy dokument rejestracyjny po uiszczeniu opłaty w wysokości 100 zł i nowy znak numerowy (za zwrotem kosztów) po oddaniu pierwotnego dokumentu rejestracyjnego i znaku numerowego.
2.
W przypadku zgłoszenia zmiany, przewidzianej w § 11 ust. 1 pkt 2, statek podlega ponownej rejestracji.
3.
W przypadku, gdy statek ma być wycofany na stałe z żeglugi (§ 11 ust. 1 pkt 3) właściciel lub posiadacz obowiązany jest przy zgłoszeniu zwrócić dokument rejestracyjny oraz znak numerowy.
§  13.
1.
Właściciele lub posiadacze statków bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni do 20 m kw. włącznie (§ 3 ust. 3) obowiązani są zgłaszać te statki do rejestracji w trybie ustalonym w § 2, przy czym mogą ubiegać się o wyznaczenie wysokości wolnej burty na zgłoszonym statku.
2.
Statki, o których mowa w ust. 1, wpisuje władza żeglugowa do ksiąg wymienionych w § 7 pkt 3.
3.
Zgłaszającemu wydaje się dokument rejestracyjny i znak numerowy.
4.
Właściciele lub posiadacze statków istniejących (ust. 1) obowiązani są najpóźniej do dnia 31 grudnia 1950 r. zarejestrować swój tabor.
§  14.
Właściciele lub posiadacze statków wymienionych w § 3 ust. 2 obowiązani są do dnia 31 grudnia 1950 r. przedstawić właściwej władzy żeglugowej (§ 2) dokumenty rejestracyjne i znaki numerowe uzyskane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów celem wymiany ich na dokumenty rejestracyjne i znaki numerowe ustalone niniejszym rozporządzeniem.
§  15.
1.
Statki nie zgłoszone z jakichkolwiek powodów do rejestracji, na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, powinny być zgłoszone do rejestracji w trybie przewidzianym w rozporządzeniu niniejszym najpóźniej do dnia 31 grudnia 1950 r.
2.
W razie nieposiadania w chwili zgłoszenia statku do rejestracji wszystkich lub niektórych dokumentów, wymaganych niniejszym rozporządzeniem (§ 4), zgłaszający statek do rejestracji powinien dokumenty te bądź ich duplikaty lub uwierzytelnione odpisy przedłożyć dodatkowo w ciągu 3 miesięcy od ostatecznego terminu, przewidzianego dla zgłaszania do rejestracji.
3.
W uzasadnionych przypadkach władza żeglugowa drugiej instancji może uznać, że dla udowodnienia niektórych danych, wymaganych niniejszym rozporządzeniem, wystarczające będzie oświadczenie dwóch świadków.
§  16.
Wzory zgłoszenia rejestracyjnego, dokumentu rejestracyjnego, znaku numerowego i ksiąg rejestracyjnych, sposób ich wypełniania i prowadzenia ustali Minister Komunikacji i ogłosi w Dzienniku Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1950.21.186

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestracja administracyjna statków żeglugi śródlądowej.
Data aktu: 26/04/1950
Data ogłoszenia: 12/05/1950
Data wejścia w życie: 12/05/1950