Konrad Dyda

Prawnik oraz doktorant z zakresu prawa, student na kierunku zdrowie publiczne, absolwent uczelni w kraju i za granicą, właściciel polsko-włoskiej firmy Centrum Usług Prawnych i Biznesowych - Centro Servizi Legali e Commerciali, prezes zarządu w spółce Med&Lex - Klinka Wsparcia Personelu i Jednostek Ochrony Zdrowia oraz w Fundacji Praw Medyka. Doświadczenie zdobywał w kancelariach prawnych w Warszawie i Rzymie, obecnie współpracuje m.in. z Kancelarią Jacek Kosiński Adwokaci i Radcowie Prawni, gdzie zajmuje się przede wszystkim tematyką zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego oraz prawa budowlanego. W ramach działalności naukowej realizuje grant Narodowego Centrum Nauki; autor monografii oraz szeregu artykułów naukowych.

Artykuły autora

Gwarancja po likwidacji firmy – jak dochodzić należnych roszczeń?

Spółki Prawo gospodarcze Małe i średnie firmy

Dochodzenie roszczeń z tytułu gwarancji po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez gwaranta może się okazać nie lada wyzwaniem. Jednak zawsze warto je podjąć. Dokładna analiza stanu faktycznego sprawy może doprowadzić do niezwykle pozytywnych rezultatów. Pytaniem zaś – istotnym przede wszystkim dla spółek kapitałowych – pozostaje, czy w okresie obowiązywania gwarancji finalizacja likwidacji jest w ogóle dopuszczalna.

24.07.2024

Arbitraż czy sąd, co lepsze dla firmy?

Prawo gospodarcze

Arbitraż pozwala firmom rozstrzygnąć spór o wiele szybciej niż przed sądem. Jednocześnie wyrok sądu arbitrażowego może mieć dokładnie takie samo znaczenie jak orzeczenie sądu. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech arbitrażu jest to, że o zasadach jego przebiegu decydują przede wszystkim strony. Tego rodzaju optyka jest praktycznie zupełnie obca procedurom sądowym, które są szczegółowo – i najczęściej sztywnie – normowane przez ustawodawcę.

22.07.2024

Za dwa lata polscy konsumenci skorzystają z prawa do naprawy towaru

Prawo europejskie

Na mocy nowych unijnych przepisów większość konsumentów zyska możliwość domagania się od przedsiębiorcy naprawy wadliwego towaru, który został im sprzedany. Przedsiębiorcy zaś będą musieli informować – w sposób niebudzący wątpliwości – swoich klientów o tym ich uprawnieniu. W określonych przypadkach obowiązek naprawy towaru będzie spoczywał nie tylko na jego producencie.

18.07.2024

Zatrzymanie czy potrącenie – jak skutecznie dochodzić wierzytelności?

Prawo cywilne Finanse

Sąd Najwyższy orzekł, że ten, kto ma możliwość skorzystania z potrącenia, nie może sięgnąć po zatrzymanie. Co to znaczy? Otóż celem instytucji zatrzymania jest zabezpieczenie zwrotu spełnionego świadczenia, a więc pełni ono właściwie wyłącznie funkcję zabezpieczającą. Natomiast potrącenie w pierwszym rzędzie służy spełnieniu świadczenia. Dlatego ten, kto może doprowadzić do spełnienia świadczenia (poprzez potrącenie), nie musi zabezpieczać jego spełnienia (poprzez zatrzymanie).

10.07.2024

Roszczenie może przedawnić się także w sobotę lub w święto

Prawo cywilne

Co do zasady, termin przedawnienia wynosi sześć lat, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – trzy lata. Aby poprawnie obliczyć ten termin, najpierw należy zbadać jego ewentualny związek z prowadzeniem działalności gospodarczej. Właśnie ten związek, a nie charakter roszczenia, ma decydujący wpływ na długość terminu przedawnienia.

06.07.2024
1  2  3  4  5  6  7  8  9    11