uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 76 ust. 16 akapit trzeci,
(1) Wysoki stopień przejrzystości ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia, by inwestorzy byli odpowiednio informowani o rzeczywistym poziomie faktycznych i potencjalnych transakcji na kryptoaktywach będących przedmiotem obrotu na platformie obrotu prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. Ten wysoki poziom przejrzystości powinien również zapewniać równe warunki działania platform obrotu, tak aby ustalanie poziomu cen równowagi na podstawie czynników podaży i popytu w odniesieniu do poszczególnych kryptoaktywów nie zostało zakłócone wskutek rozdrobnienia płynności ze szkodą dla inwestorów.
(2) Aby inwestorzy byli odpowiednio informowani o kosztach, zakresie, funkcjonowaniu i dostępie do platform obrotu, z których korzystają lub zamierzają korzystać, ważne jest, aby platformy obrotu udostępniały swoje zasady funkcjonowania w sposób przejrzysty i niedyskryminacyjny. Inwestorzy powinni mieć łatwy dostęp do tych informacji.
(3) Aby umożliwić inwestorom podejmowanie świadomych decyzji w sprawie zleceń lub transakcji na kryptoaktywach oraz pomóc w utrzymaniu integralności rynku, platformy obrotu kryptoaktywami powinny podawać do wiadomości publicznej wszystkie zlecenia i transakcje w czasie jak najbardziej zbliżonym do czasu rzeczywistego z technicznego punktu widzenia. W związku z tym ważne jest również zharmonizowanie informacji, które mają być publikowane, tak aby umożliwić inwestorom wykorzystywanie, porównywanie i agregowanie informacji publikowanych na różnych platformach obrotu kryptoaktywami.
(4) Aby zapewnić sprawiedliwe warunki dostępu do systemów zarządzania zleceniami dla wszystkich rodzajów inwestorów, zarówno inwestorów kwalifikowanych, jak i posiadaczy detalicznych, platformy obrotu kryptoaktywami mogą oferować zlecenia typu góra lodowa/odświeżaj i zlecenia stop bezpośrednio za pośrednictwem swojej platformy obrotu, jeżeli spełnione są określone warunki.
(5) Technologia rozproszonego rejestru dała początek innowacyjnym strukturom na platformach obrotu kryptoaktywami. Platformy obrotu kryptoaktywami często dzieli się na scentralizowane giełdy off-chain (CEX) i zdecentralizowane giełdy on-chain (DEX), takie jak te funkcjonujące w modelu automatycznego animatora rynku. CEX charakteryzują się scentralizowaną kontrolą nad operacjami handlowymi i praktykami powierniczymi. CEX zazwyczaj wykorzystują mechanizmy, które są powszechne w tradycyjnych finansach, w tym centralne arkusze zleceń z limitem ceny. Z kolei DEX działają bez operatora centralnego i ułatwiają bezpośredni obrót w rozproszonych rejestrach za pośrednictwem inteligentnych umów, a jednocześnie umożliwiają użytkownikom dokonywanie transakcji przy użyciu portfeli niepowierniczych. Ponadto zmieniające się otoczenie obejmujące modele hybrydowe łączące cechy zarówno CEX, jak i DEX wymaga podejścia regulacyjnego, które będzie zarówno precyzyjne, jak i elastyczne. W świetle tych zmian należy doprecyzować wymogi w zakresie danych dotyczących przejrzystości mające zastosowanie do systemów obrotu, które umożliwiają zawieranie transakcji bezpośrednio w rozproszonym rejestrze za pośrednictwem inteligentnych umów, w zakresie, w jakim nie funkcjonują one w sposób w pełni zdecentralizowany bez pośrednictwa, a zatem podlegają rozporządzeniu (UE) 2023/1114.
(7) Aby zaspokoić różnorodne potrzeby uczestników rynku i przyczynić się do efektywnego funkcjonowania rynków ważne jest określenie poziomu dezagregacji, na jakim platformy obrotu mogą sprzedawać dane. W celu zapewnienia, by użytkownicy danych mogli nabywać wyłącznie dane spełniające ich konkretne oczekiwania lub uzyskiwać dostęp wyłącznie do takich danych, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami powinni dezagregować dane według, co najmniej, rodzaju kryptoaktywa (tokeny powiązane z aktywami, tokeny będące e-pieniądzem, kryptoaktywa inne niż tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem), waluty, w której kryptoaktywa są przedmiotem obrotu, oraz rodzaju systemu obrotu. Dane te powinny być w miarę możliwości udostępniane użytkownikom w podziale na kryptoaktywa.
(8) W celu zapewnienia, by oferowane na sprzedaż dane przedtransakcyjne i posttransakcyjne były odpowiednie z punktu widzenia potrzeb uczestników rynku, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformy obrotu powinni oferować dowolne kombinacje kryteriów dezagregacji na rozsądnych zasadach handlowych.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.417 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/417 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających sposób, w jaki dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami mają prezentować dane dotyczące przejrzystości |
| Data aktu: | 28/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 14/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/04/2025 |