Rozporządzenie wykonawcze 2025/1945 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych pieczęci elektronicznych oraz walidacji zaawansowanych podpisów elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach i zaawansowanych pieczęci elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1945
z dnia 29 września 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych pieczęci elektronicznych oraz walidacji zaawansowanych podpisów elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach i zaawansowanych pieczęci elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 3, art. 32a ust. 3, art. 40 i art. 40a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Kwalifikowane podpisy elektroniczne, kwalifikowane pieczęcie elektroniczne, zaawansowane podpisy elektroniczne oparte na kwalifikowanych certyfikatach podpisów elektronicznych i zaawansowane pieczęcie elektroniczne oparte na kwalifikowanych certyfikatach pieczęci elektronicznych, pod warunkiem że ich ważność może zostać potwierdzona, zapewniają stronom ufającym integralność i autentyczność danych opatrzonych podpisem lub pieczęcią oraz zwiększają pewność co do tożsamości podpisującego lub podmiotu składającego pieczęć. Te podpisy i pieczęcie elektroniczne odgrywają kluczową rolę w cyfrowym otoczeniu biznesowym, ponieważ wspierają przejście z tradycyjnych procesów wykorzystujących dokumenty papierowe na równoważne procesy elektroniczne.

(2) Domniemanie zgodności określone w art. 32 ust. 1, art. 40, art. 32a ust. 3 i art. 40a rozporządzenia (UE) nr 910/2014 powinno mieć zastosowanie w przypadku, gdy procesy walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych, kwalifikowanych pieczęci elektronicznych, zaawansowanych podpisów elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach podpisów elektronicznych oraz zaawansowanych pieczęci elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach pieczęci elektronicznych są zgodne z normami technicznymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Przedmiotowe normy powinny odzwierciedlać utrwalone praktyki i być powszechnie uznawane w odpowiednich sektorach. Należy je dostosować w taki sposób, aby obejmowały dodatkowe kontrole zapewniające możliwość weryfikacji technicznej ważności tych podpisów i pieczęci oraz, w stosownych przypadkach, ich statusu kwalifikowanego.

(3) Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 2  Komisja powinna, w razie potrzeby, poddawać niniejsze rozporządzenie wykonawcze przeglądowi i aktualizacji, aby zachować aktualność względem globalnych zmian, nowych technologii, norm lub specyfikacji technicznych oraz przestrzegać najlepszych praktyk na rynku wewnętrznym.

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3  oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  mają zastosowanie do wszystkich czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.

(5) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 6 czerwca 2025 r.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Normy referencyjne i specyfikacje

1. 
Normy referencyjne i specyfikacje, o których mowa w art. 32 ust. 3 i art. 40 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, określono w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Normy referencyjne i specyfikacje, o których mowa w art. 32a ust. 3 i art. 40a rozporządzenia (UE) nr 910/2014, określono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz norm referencyjnych i specyfikacji dotyczących walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych pieczęci elektronicznych

Normy ETSI TS 119 172-4 V1.1.1 (2021-05) 6  ("ETSI TS 119 172-4") i ETSI TS 119 102-2 V1.4.1 (2023-06) 7  ("ETSI TS 119 102-2") stosuje się z zastrzeżeniem następujących dostosowań:

1. W przypadku ETSI TS 119 172-4

1) 2.1 Odniesienia normatywne:

– [1] ETSI EN 319 102-1 V1.4.1 (2024-06) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura zaufania (ESI); Procedury składania i walidacji podpisów cyfrowych AdES; Część 1: Składanie i walidacja",

– Wszystkie odniesienia do "normy ETSI TS 119 102-1 [1]" należy rozumieć jako odniesienia do "normy ETSI EN 319 102-1 [1]",

– [2] ETSI TS 119 612 V2.3.1 (2024-11) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Zaufane listy",

– [13] ETSI TS 119 101 V1.1.1 (2016-03) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Wymogi dotyczące polityki i bezpieczeństwa w odniesieniu do wniosków o składanie i walidację podpisów".

2) 4.2 Ograniczenia walidacji i procedury walidacji, wymóg REQ-4.2-03, sekcja "Ograniczenia walidacji X.509", lit. c):

- (i) Jeżeli certyfikat pozycji końcowej stanowi kotwicę zaufania, nie stosuje się ograniczeń RevocationCheckingConstraints,

- (ii) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego nie stanowi kotwicy zaufania, ograniczenia RevocationCheckingConstraints ustawia się na "eitherCheck", jak zdefiniowano w normie ETSI TS 119 172-1 [3], pkt A.4.2.1, tabela A.2 wiersze (m)2.1,

- (iii) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego stanowi kotwicę zaufania, nie stosuje się ograniczeń RevocationFreshnessConstraints określonych w normie ETSI TS 119 172-1 [3], pkt A.4.2.1, tabela A.2 wiersze (m)2.2,

- (iv) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego nie stanowi kotwicy zaufania, stosuje się ograniczenia RevocationFreshnessConstraints określone w normie ETSI TS 119 172-1 [3], pkt A.4.2.1, tabela A.2 wiersze (m)2.2, o maksymalnej wartości 24 godzin dla certyfikatu podpisu. W przypadku certyfikatów innych niż certyfikat podpisu, w tym certyfikatów potwierdzających znaczniki czasu, nie ustala się żadnej wartości dla RevocationFreshnessConstraints.

3) 4.3 Wymogi dotyczące zatwierdzania podpisów i zasad stosowania w zakresie kontroli praktyk

– REQ-4.3-02 Wnioski o zatwierdzenie podpisu muszą być zgodne z normą ETSI TS 119 101 [13].

4) 4.4 Proces sprawdzania przydatności technicznej (przepisów)

– REQ-4.4.2-03 Jeżeli którakolwiek z kontroli określonych w REQ-4.4.2-01 nie powiedzie się, wówczas:

a) zaprzestaje się procesu;

b) podpis jest określany technicznie jako nieokreślony, tj. ani jako kwalifikowany podpis elektroniczny UE, ani jako kwalifikowana pieczęć elektroniczna UE; oraz

c) powyższy wynik i wyniki procesów wszystkich procesów pośrednich muszą być odzwierciedlone w zasadach stosowania podpisu w sprawozdaniu sprawdzającym.

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz norm referencyjnych i specyfikacji do celów walidacji zaawansowanych podpisów elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach i zaawansowanych pieczęci elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach

Normy ETSI TS 119 172-4 V1.1.1 (2021-05) 8  ("ETSI TS 119 172-4") i ETSI TS 119 102-2 V1.4.1 (2023-06) 9  ("ETSI TS 119 102-2") stosuje się z zastrzeżeniem następujących dostosowań:

1. W przypadku ETSI TS 119 172-4

1) 2.1 Odniesienia normatywne:

– [1] ETSI EN 319 102-1 V1.4.1 (2024-06) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura zaufania (ESI); Procedury składania i walidacji podpisów cyfrowych AdES; Część 1: Składanie i walidacja",

– Wszystkie odniesienia do "normy ETSI TS 119 102-1 [1]" należy rozumieć jako odniesienia do "normy ETSI EN 319 102-1 [1]",

– [2] ETSI TS 119 612 V2.3.1 (2024-11) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Zaufane listy",

– [13] ETSI TS 119 101 V1.1.1 (2016-03) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Wymogi dotyczące polityki i bezpieczeństwa w odniesieniu do wniosków o składanie i walidację podpisów".

2) 4.2 Ograniczenia walidacji i procedury walidacji, wymóg REQ-4.2-03, sekcja "X.509 Ograniczenia walidacji", lit. c):

- (i) Jeżeli certyfikat pozycji końcowej stanowi kotwicę zaufania, nie stosuje się ograniczeń RevocationCheckingConstraints,

- (ii) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego nie stanowi kotwicy zaufania, ograniczenia RevocationCheckingConstraints ustawia się na "eitherCheck", jak zdefiniowano w normie ETSI TS 119 172-1 [3], pkt A.4.2.1, tabela A.2 wiersze m) 2.1,

- (iii) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego stanowi kotwicę zaufania, nie stosuje się ograniczeń RevocationFreshnessConstraints określonych w ETSI TS 119 172-1 [3], pkt A.4.2.1, tabela A.2 wiersze (m)2.2,

- (iv) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego nie stanowi kotwicy zaufania, stosuje się ograniczenia RevocationFreshnessConstraints określone w normie ETSI TS 119 172-1 [3], pkt A.4.2.1, tabela A.2 wiersze (m)2.2, o maksymalnej wartości 24 godzin dla certyfikatu podpisu. W przypadku certyfikatów innych niż certyfikat podpisu, w tym certyfikatów potwierdzających znaczniki czasu, nie ustala się żadnej wartości dla RevocationFreshnessConstraints.

3) 4.3 Wymogi dotyczące zatwierdzania podpisów i zasad stosowania w zakresie kontroli praktyk

– REQ-4.3-02 Wnioski o zatwierdzenie podpisu muszą być zgodne z normą ETSI TS 119 101 [13].

4) 4.4 Proces sprawdzania przydatności technicznej (przepisów)

– REQ-4.4.2-03 Jeżeli którakolwiek z kontroli określonych w REQ-4.4.2-01 nie powiedzie się, wówczas:

a) zaprzestaje się procesu;

b) podpis jest określany technicznie jako nieokreślony, tj. jako ani zaawansowany podpis elektroniczny oparty na kwalifikowanym certyfikacie UE, ani jako zaawansowana pieczęć elektroniczna oparta na kwalifikowanym certyfikacie UE; oraz

c) powyższy wynik i wyniki procesów wszystkich procesów pośrednich muszą być odzwierciedlone w zasadach stosowania podpisu w sprawozdaniu sprawdzającym,

– REQ-4.4.2-04 nieważny,

– REQ-4.4.2-05 nieważny,

– REQ-4.4.2-06 W tym momencie procesu TARC, jeżeli spełnione są następujące warunki:

a) certyfikat podpisu określa się, w najkrótszym czasie podpisu, jako kwalifikowany certyfikat UE podpisów elektronicznych (odpowiednio w odniesieniu do pieczęci elektronicznych), jak określono w REQ-4.4.2-02 a); oraz

b) wynik przeprowadzonego procesu określonego w pkt 4.2 niniejszego dokumentu to TOTAL- PASSED,

wówczas podpis cyfrowy uznaje się za technicznie odpowiedni do wdrożenia zaawansowanego podpisu elektronicznego UE opartego na kwalifikowanym certyfikacie (odpowiednio zaawansowanej pieczęci elektronicznej UE opartej na kwalifikowanym certyfikacie), w przeciwnym razie podpis nie może być określany pod względem technicznym ani jako zaawansowany podpis elektroniczny UE oparty na kwalifikowanym certyfikacie, ani jako zaawansowana pieczęć elektroniczna UE oparta na kwalifikowanym certyfikacie.

1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej (Dz.U. L, 2024/1183, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1183/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
4 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
6 ETSI TS 119 172-4 - Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Zasady składania podpisów; Część 4: Zasady stosowania podpisu (polityka walidacji) w odniesieniu do europejskich kwalifikowanych podpisów/pieczęci elektronicznych z wykorzystaniem zaufanych list, V1.1.1 (2021-05).
7 ETSI TS 119 102-2 - Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Procedury składania i walidacji podpisów cyfrowych AdES; Część 2: Sprawozdanie z walidacji podpisu, V1.4.1 (2023-06).
8 ETSI TS 119 172-4 - Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Zasady składania podpisów; Część 4: Zasady stosowania podpisu (polityka walidacji) w odniesieniu do europejskich kwalifikowanych podpisów/pieczęci elektronicznych z wykorzystaniem zaufanych list, V1.1.1 (2021-05).
9 ETSI TS 119 102-2 - Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Procedury składania i walidacji podpisów cyfrowych AdES; Część 2: Sprawozdanie z walidacji podpisu, V1.4.1 (2023-06).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1945

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/1945 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych pieczęci elektronicznych oraz walidacji zaawansowanych podpisów elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach i zaawansowanych pieczęci elektronicznych opartych na kwalifikowanych certyfikatach
Data aktu: 29/09/2025
Data ogłoszenia: 30/09/2025
Data wejścia w życie: 20/10/2025