Rozporządzenie wykonawcze 2025/1944 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do norm referencyjnych dotyczących procesów wysyłania i otrzymywania danych w ramach kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz dotyczących interoperacyjności tych usług

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1944
z dnia 29 września 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do norm referencyjnych dotyczących procesów wysyłania i otrzymywania danych w ramach kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz dotyczących interoperacyjności tych usług

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 44 ust. 2 i 2b,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Kwalifikowane usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego zapewniają bezpieczny kanał przekazywania dokumentów, w tym dowodów wysłania i otrzymania danych. Służą one zapewnieniu pewności w identyfikacji adresata i utrzymaniu wysokiego poziomu zaufania do identyfikacji nadawcy.

(2) Domniemanie zgodności określone w art. 44 ust. 1a rozporządzenia (UE) nr 910/2014 powinno mieć zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy kwalifikowane usługi zaufania w zakresie świadczenia kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego są zgodne z normami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Przedmiotowe normy powinny odzwierciedlać utrwalone praktyki i być powszechnie uznawane w odpowiednich sektorach. Należy je dostosować w taki sposób, aby obejmowały dodatkowe kontrole zapewniające bezpieczeństwo i wiarygodność kwalifikowanej usługi zaufania.

(3) Jeżeli dostawca usług zaufania spełnia wymogi określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, organy nadzoru powinny domniemywać zgodność z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014 i należycie uwzględniać takie domniemanie w odniesieniu do przyznania lub potwierdzenia kwalifikowanego statusu usługi zaufania. Kwalifikowany dostawca usług zaufania może jednak nadal polegać na innych praktykach w celu wykazania zgodności z wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014.

(4) Zgodnie z art. 44 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 910/2014, w przypadku gdy kwalifikowani dostawcy usług zaufania zgadzają się na zapewnienie interoperacyjności swoich usług, ważne jest, aby przestrzegali oni odpowiednich norm i specyfikacji określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia wykonawczego w celu łatwego przekazywania zarejestrowanych danych elektronicznych między co najmniej dwoma kwalifikowanymi dostawcami usług zaufania oraz w celu promowania uczciwych praktyk na rynku wewnętrznym.

(5) Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 2  Komisja powinna, w razie potrzeby, poddawać niniejsze rozporządzenie wykonawcze przeglądowi i aktualizacji, aby zachować aktualność względem globalnych zmian, nowych technologii, norm lub specyfikacji technicznych oraz przestrzegać najlepszych praktyk na rynku wewnętrznym.

(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3  oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  mają zastosowanie do wszystkich czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.

(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 6 czerwca 2025 r.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Normy referencyjne i specyfikacje dotyczące kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego

Normy referencyjne i specyfikacje, o których mowa w art. 44 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, określono w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Normy referencyjne i specyfikacje dotyczące interoperacyjności między kwalifikowanymi usługami rejestrowanego doręczenia elektronicznego

Normy referencyjne i specyfikacje, o których mowa w art. 44 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 910/2014, określono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz norm referencyjnych, o których mowa w art. 1

Norma ETSI EN 319 521 V1.1.1 (2019-02) ("ETSI EN 319 521") ma zastosowanie z następującymi dostosowaniami:

1. W przypadku ETSI EN 319 521

1) 2.1 Odniesienia normatywne:

– [1] ETSI EN 319 401 V3.1.1 (2024-06) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Ogólne wymagania polityki dla dostawców usług zaufania",

– [2] ETSI EN 319 411-1 V1.5.1 (2025-04) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Wymagania polityki i bezpieczeństwa w odniesieniu do dostawców usług zaufania wydających certyfikaty; Część 1: Wymagania ogólne",

– [3] ETSI EN 319 522-1 V1.2.1 (2024-01) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego; Część 1: Zasady ogólne i architektura",

– [4] ETSI EN 319 522-2 V1.2.1 (2024-01) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego; Część 2: Zawartość semantyczna",

– [5] Europejska Grupa ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa, podgrupa ds. kryptografii: "Uzgodnione mechanizmy kryptograficzne" opublikowane przez Agencję Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa ("ENISA") 6 ,

– [6] ISO/IEC 15408-1:2022 - Bezpieczeństwo informacji, cyberbezpieczeństwo i ochrona prywatności - Kryteria oceny zabezpieczeń informatycznych,

– [7] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/482 7  ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 w odniesieniu do przyjęcia europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa opartego na wspólnych kryteriach (EUCC),

– [8] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/3144 8  w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/482 w odniesieniu do mających zastosowanie norm międzynarodowych i w sprawie sprostowania tego rozporządzenia wykonawczego,

– [9] FIPS PUB 140-3 (2019) "Wymogi bezpieczeństwa dotyczące modułów kryptograficznych".

2) 3.1 Terminy

– zaawansowana pieczęć elektroniczna: Zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014 [i.1],

– zaawansowany podpis elektroniczny: Zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014 [i.1],

– kwalifikowana pieczęć elektroniczna: Zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014 [i.1],

– kwalifikowany podpis elektroniczny: Zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014 [i.1],

– bezpieczne urządzenie kryptograficzne: urządzenie, które przechowuje prywatny klucz użytkownika, chroni ten klucz przed kompromitacją i wykonuje funkcje podpisywania lub odszyfrowywania w imieniu użytkownika.

3) 5.1.1 Przepisy wspólne

– REQ-ERDS-5.1.1-01 ERDS zapewnia odpowiednie zagwarantowanie dostępności, integralności i poufności treści użytkowników podczas ich obsługi przez ERDS, wybierając odpowiednie techniki kryptograficzne w zakresie integralności i poufności zgodne z uzgodnionymi mechanizmami kryptograficznymi zatwierdzonymi przez Europejską Grupę ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa i opublikowanymi przez ENISA [5].

4) 5.2.1.1 Informacje ogólne

– REQ-QERDS-5.2.1.1-01 QERDSP (dostawca kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczania elektronicznego) weryfikuje z bardzo wysokim poziomem ufności tożsamość odbiorcy bezpośrednio albo poprzez poleganie na osobie trzeciej, przy użyciu jednego z następujących środków lub ich kombinacji, stosownie do potrzeb:

a) poprzez fizyczną obecność osoby fizycznej lub upoważnionego przedstawiciela osoby prawnej, za pomocą odpowiednich dowodów oraz procedur, zgodnie z prawem krajowym;

b) zdalnie, przy użyciu środka identyfikacji elektronicznej, który spełnia wymogi określone w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 [i.1] w odniesieniu do "wysokiego" poziomu bezpieczeństwa, lub za pomocą europejskiego portfela tożsamości cyfrowej;

c) za pomocą certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej;

d) poprzez zastosowanie innych metod identyfikacji, które zapewniają, że osoba fizyczna lub upoważniony przedstawiciel osoby prawnej mogą zostać zidentyfikowani z bardzo wysokim poziomem pewności. Jednostka oceniająca zgodność potwierdza, że taka identyfikacja odbywa się z bardzo wysokim poziomem ufności,

– REQ-QERDS-5.2.1.1-01A QERDSP weryfikuje tożsamość nadawcy za pomocą odpowiednich środków, bezpośrednio lub poprzez poleganie na stronie trzeciej, na podstawie jednej z następujących metod lub ich połączenia:

a) poprzez fizyczną obecność osoby fizycznej lub upoważnionego przedstawiciela osoby prawnej, za pomocą odpowiednich dowodów oraz procedur, zgodnie z prawem krajowym;

b) zdalnie za pomocą europejskiego portfela tożsamości cyfrowej lub notyfikowanego środka identyfikacji elektronicznej, który spełnia wymogi określone w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 [i.1] w odniesieniu do "średniego" poziomu bezpieczeństwa, pod warunkiem że został on wydany na podstawie uprzedniej fizycznej obecności osoby fizycznej lub upoważnionego przedstawiciela osoby prawnej;

c) za pomocą certyfikatu zaawansowanego podpisu elektronicznego lub zaawansowanej pieczęci elektronicznej, pod warunkiem że certyfikat został wydany osobie fizycznej lub upoważnionemu przedstawicielowi osoby prawnej w ramach znormalizowanej polityki certyfikacji (zasady NCP) określonej w normie ETSI EN 319 411-1 [2]; lub

d) poprzez zastosowanie innych metod identyfikacji, które zapewniają, że osoba fizyczna lub upoważniony przedstawiciel osoby prawnej mogą zostać zidentyfikowani z bardzo wysokim poziomem pewności. Jednostka oceniająca zgodność potwierdza, że identyfikacja ta jest przeprowadzana z wysokim poziomem ufności,

– UWAGA Stroną trzecią weryfikującą tożsamość nadawcy i odbiorcy może być inny QERDSP, jeżeli nadawca i odbiorca są abonentami różnych QERDSP.

5) 5.2.1.2 Identyfikacja odbiorcy i przekazywanie treści użytkownika

– REQ-QERDS-5.2.1.2-03 Jeżeli identyfikacja odbiorcy opiera się na procesie wewnętrznym QERDS (kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczania elektronicznego), QERDSP przeprowadza cały proces w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku.

6) 5.2.2 Przepisy dotyczące uwierzytelniania QERDS w UE

– REQ-QERDS-5.2.2-03 [WARUNKOWO] Jeżeli QERDSP wiąże środki uwierzytelnienia z tożsamością nadawcy zweryfikowaną zgodnie z pkt 5.2.1, powinien to być jeden z następujących elementów:

a) dwuskładnikowe mechanizmy uwierzytelniania;

b) europejski portfel tożsamości cyfrowej lub notyfikowany środek identyfikacji elektronicznej, który spełnia wymogi określone w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 [i.1] w odniesieniu do "wysokiego" lub "średniego" poziomu bezpieczeństwa;

c) wzajemne uwierzytelnianie TLS obejmujące certyfikat wydany nadawcy w ramach polityki NCP określonej w normie ETSI EN 319 411-1 [2];

d) podpis cyfrowy poparty certyfikatem wydanym w ramach polityki NCP określonej w normie ETSI EN 319 411-1 [2];

e) inne środki zapewniające uwierzytelnienie zidentyfikowanego nadawcy. Zgodność powiązania jest potwierdzana przez jednostkę oceniającą zgodność. Przykład: Może to obejmować wykorzystanie jednego z powyższych środków z lit. a), b) i d) w celu zarejestrowania certyfikatu klienta TLS (bezpieczeństwo warstwy transportowej) do automatycznego wysyłania za pośrednictwem systemu TLS lub do zarejestrowania certyfikatu pieczęci cyfrowej wykorzystywanego do pieczętowania twierdzeń w celu uwierzytelnienia w ERDS. Zastosowanie mogą mieć również inne mechanizmy, w ramach których zidentyfikowani nadawcy korzystają z delegowanych usług stron trzecich,

– REQ-QERDS-5.2.2-03A [WARUNKOWO] Jeżeli QERDSP wiąże środki uwierzytelnienia z tożsamością odbiorcy zweryfikowaną zgodnie z pkt 5.2.1, musi to być jeden z następujących środków lub ich kombinacja, pod warunkiem że środki te lub dowolna ich kombinacja zapewniają bardzo wysoki poziom pewności co do tożsamości uwierzytelnionego odbiorcy:

a) mechanizm uwierzytelniania wieloskładnikowego

b) europejski portfel tożsamości cyfrowej lub notyfikowany środek identyfikacji elektronicznej, który spełnia wymogi określone w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 [i.1] w odniesieniu do poziomu bezpieczeństwa "wysokiego" lub "średniego";

c) certyfikat kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej;

d) inne środki zapewniające uwierzytelnienie zidentyfikowanego odbiorcy. Zgodność powiązania jest potwierdzana przez jednostkę oceniającą zgodność. Przykład: Może to obejmować wykorzystanie jednego z powyższych środków z lit. a)-c) w celu zarejestrowania certyfikatu klienta TLS (bezpieczeństwo warstwy transportowej) do automatycznego wysyłania za pośrednictwem systemu TLS lub do zarejestrowania certyfikatu pieczęci cyfrowej wykorzystywanego do opatrywania pieczęcią twierdzeń w celu uwierzytelnienia w ERDS. Zastosowanie mogą mieć również inne mechanizmy, w ramach których zidentyfikowani nadawcy korzystają z delegowanych usług stron trzecich,

– REQ-QERDS-5.2.2-04 [WARUNKOWO] Jeżeli nadawca łączy się z QERDS poprzez bezpieczne łącze wymagające wzajemnego uwierzytelniania maszyna-maszyna między maszyną nadawcy a serwerem QERDS w oparciu o certyfikaty wydane zgodnie z polityką NCP określoną w normie ETSI EN 319 411-1 [2], wówczas po ustanowieniu takiego bezpiecznego łącza można przyjąć mechanizmy uwierzytelniania jednoskładnikowego dla drugiej fazy uwierzytelniania nadawcy, jeżeli wprowadzone procedury organizacyjne i środki bezpieczeństwa zapewniają zaufanie do uwierzytelnienia nadawcy.

7) 5.4.1 Przepisy wspólne

– REQ-ERDS-5.4.1-06 ERDS generuje i udostępnia uzasadnionym zainteresowanym stronom dowody ERDS dotyczące zdarzeń związanych z ERD (rejestrowanym doręczeniem elektronicznym), jak określono w pkt 6 normy ETSI EN 319 522-1 [3],

– REQ-ERDS-5.4.1-07 ERDSP archiwizuje dowody lub skróty dowodów dla każdego wydanego dowodu,

– REQ-ERDS-5.4.1-08 Dowody ERDS wygenerowane przez ERDS muszą być zgodne z semantyką dowodów określoną w pkt 8 normy ETSI EN 319 522-2 [4].

8) 7.2.1 Przepisy wspólne

– REQ-ERDS-7.2.1-02 Personel ERDSP pełniący zaufane funkcje musi być w stanie spełnić wymóg "posiadania wiedzy eksperckiej, doświadczenia i kwalifikacji" zdobytych w ramach formalnego szkolenia i dokumentów uwierzytelniających lub doświadczenia, lub obu tych elementów,

– REQ-ERDS-7.2.1-03 Zgodność z REQ-ERDS-7.2.1-02 obejmuje regularne aktualizacje (co najmniej raz na 12 miesięcy) dotyczące nowych zagrożeń i obecnych praktyk w zakresie bezpieczeństwa.

9) 7.3.2 Obsługa mediów

– REQ-ERDS-7.3.1-02 Stosuje się wszystkie wymogi ETSI EN 319 401 [1], pkt 7.3.3.

10) 7.5 Kontrole kryptograficzne

– REQ-ERDS-7.5-01A ERDS wybiera i stosuje odpowiednie techniki kryptograficzne spełniające wymogi określone w uzgodnionych mechanizmach kryptograficznych zatwierdzonych przez Europejską Grupę ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa i opublikowanych przez ENISA [5],

– REQ-ERDSP-7.5-03 Klucz prywatny podpisu ERDS jest przechowywany i używany w bezpiecznym urządzeniu kryptograficznym, które jest wiarygodnym systemem certyfikowanym zgodnie z:

a) wspólnymi kryteriami oceny bezpieczeństwa technologii informacyjnych, określonymi w normie ISO/IEC 15408 [6] lub we wspólnych kryteriach oceny bezpieczeństwa technologii informacyjnych, wersja CC:2002, części 1-5, opublikowanych przez uczestników porozumienia w sprawie uznawania certyfikatów wspólnych kryteriów w dziedzinie bezpieczeństwa informatycznego i certyfikowanych zgodnie z EAL na poziomie 4 lub wyższym; lub

b) europejskim programem certyfikacji cyberbezpieczeństwa opartym na wspólnych kryteriach (EUCC) [7][8] i certyfikowanym zgodnie z EAL na poziomie 4 lub wyższym; lub

c) do dnia 31.12.2030 r. FIPS PUB 140-3 [9] poziom 3,

Certyfikacja ta dotyczy celu lub profilu zabezpieczeń lub projektu modułu i dokumentacji bezpieczeństwa, które spełniają wymogi niniejszego dokumentu, w oparciu o analizę ryzyka i z uwzględnieniem fizycznych i innych nietechnicznych środków bezpieczeństwa.

Jeżeli bezpieczne urządzenie kryptograficzne korzysta z certyfikacji EUCC [7][8], urządzenie to musi być skonfigurowane i używane zgodnie z tą certyfikacją.

11) 7.8 Bezpieczeństwo sieci

– REQ-ERDSP-7.8-04 ERDSP stosuje najnowocześniejsze protokoły i algorytmy szyfrowania na poziomie warstwy transportowej zgodnie z uzgodnionymi mechanizmami kryptograficznymi zatwierdzonymi przez Europejską Grupę ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa i opublikowanymi przez ENISA [5],

– REQ-ERDSP-7.8-06 Wymagany w pkt REQ-7.8-13 ETSI EN 319 401 [1] skan podatności przeprowadza się co najmniej raz na kwartał,

– REQ-ERDSP-7.8-07 Wymagany w pkt REQ-7.8-17X ETSI EN 319 401 [1] test penetracyjny przeprowadza się co najmniej raz w roku,

– REQ-ERDSP-7.8-08 Zapory sieciowe należy skonfigurować tak, aby uniemożliwić wszelkie protokoły i dostępy, które nie są wymagane do funkcjonowania dostawcy usług zaufania.

12) 7.12 Zakończenie działalności ERDSP i plany zakończenia ERDS

– REQ-ERDS-7.12-03 Plan zakończenia działalności ERDSP musi spełniać wymogi określone w aktach wykonawczych przyjętych na podstawie art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 [i.1].

13) 7.14 Łańcuch dostaw

– REQ-ERDS-7.14-01 Stosuje się wymagania określone w normie ETSI EN 319 401 [1], pkt 7.14.

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz norm referencyjnych, o których mowa w art. 2

Zastosowanie mają normy ETSI EN 319 522-1 V1.2.1 (2024-01) ("ETSI EN 319 522-1"), ETSI EN 319 522-2 V1.2.1 (2024-01) ("ETSI EN 319 522-2"), ETSI EN 319 522-3 V1.2.1 (2024-01) ("ETSI EN 319 522-3"), ETSI EN 319 522-4-1 V1.2.1 (2019-01) ("ETSI EN 319 522-4-1"), ETSI EN 319 522-4-2 V1.1.1 (2018-09) ("ETSI EN 319 522-4-2") i ETSI EN 319 522-4-3 V1.1.1 (2018-09) ("ETSI EN 319 522-4-3").
1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej (Dz.U. L, 2024/1183, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1183/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
4 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
7 Dz.U. L, 2024/482, 7.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/482/oj.
8 Dz.U. L, 2024/3144, 19.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/3144/oj.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1944

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/1944 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do norm referencyjnych dotyczących procesów wysyłania i otrzymywania danych w ramach kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz dotyczących interoperacyjności tych usług
Data aktu: 29/09/2025
Data ogłoszenia: 30/09/2025
Data wejścia w życie: 20/10/2025