uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 46a ust. 7 i art. 46b ust. 7,
(1) Organy nadzoru europejskich portfeli tożsamości cyfrowej wyznaczone na podstawie art. 46a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 oraz organy nadzoru w odniesieniu do usług zaufania wyznaczone na podstawie art. 46b ust. 1 tego rozporządzenia ("organy nadzoru") przekazują Komisji istotne informacje na temat swoich działań w zakresie nadzoru zgodnie z art. 46a ust. 6 i art. 46b ust. 6 tego rozporządzenia.
(2) Aby ustanowić przejrzyste i wiarygodne źródło informacji dotyczących działań organów nadzoru w zakresie nadzoru, zapewnić bezpieczną i weryfikowalną wymianę danych z Komisją oraz zmniejszyć komplikacje administracyjne, organy nadzoru powinny przedkładać sprawozdania roczne w określonym formacie, nadającym się do odczytu maszynowego i automatycznego przetwarzania.
(3) Aby ułatwić wymianę dobrych praktyk między organami nadzoru oraz zapewnić spójny i skuteczny nadzór we wszystkich państwach członkowskich, nieodzowne jest, aby sprawozdania roczne organów nadzoru zawierały wyczerpujące i istotne informacje. Organy nadzoru powinny w szczególności składać sprawozdania ze swoich działań obejmujących elementy, które mogłyby zacieśnić współpracę, z uwzględnieniem m.in. szczegółowych informacji na temat przeprowadzonych i planowanych działań w zakresie nadzoru, zidentyfikowanych wyzwań, inspekcji, wszelkich istotnych zgłoszeń dotyczących naruszeń bezpieczeństwa lub utraty integralności przekazanych przez organ nadzoru właściwym organom danego państwa członkowskiego zgodnie z dyrektywą (UE) 2022/2555 2 oraz pomocy wzajemnej między organami nadzoru na podstawie art. 46c i 46d rozporządzenia (UE) nr 910/2014. Ponadto, ponieważ te informacje zawarte w sprawozdaniach rocznych mają być udostępniane Parlamentowi Europejskiemu i Radzie zgodnie z art. 46a ust. 6 i art. 46b ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, przekazywane informacje służyłyby celom przejrzystości i dostępności informacji. W związku z tym wszystkie organy nadzoru powinny przekazywać informacje określone w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia.
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 , a w stosownych przypadkach, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 oraz dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 mają zastosowanie do czynności przetwarzania wszystkich danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(5) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 28 maja 2025 r.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1571 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1571 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do formatów i procedur sprawozdań rocznych organów nadzoru |
| Data aktu: | 29/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/08/2025 |