Rozporządzenie delegowane 2025/1440 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 przez określenie liczby i nazw zmiennych dla dziedziny korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla roku odniesienia 2026

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1440
z dnia 18 lipca 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 przez określenie liczby i nazw zmiennych dla dziedziny "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych" dla roku odniesienia 2026
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 z dnia 10 października 2019 r. ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

W celu zaspokojenia potrzeb statystycznych w odniesieniu do odpowiednich tematów szczegółowych wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1700 należy określić liczbę i nazwy zmiennych dla zbioru danych w dziedzinie "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych" dla roku odniesienia 2026,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Liczbę i nazwy zmiennych dla dziedziny "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych" dla roku odniesienia 2026 przedstawiono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Liczba i nazwy zmiennych dla dziedziny "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych" dla roku odniesienia 2026

Temat Temat szczegółowy Identyfikator zmiennej Nazwa zmiennej/opis zmiennej
01. Informacje techniczne - 15 obowiązkowych zmiennych technicznych, - 2 opcjonalne zmienne techniczne Informacje na temat zbierania danych REFYEAR Rok badania
Informacje na temat zbierania danych INTDATE Data odniesienia - data pierwszego wywiadu
Informacje na temat zbierania danych STRATUM_ID Warstwa
Informacje na temat zbierania danych PSU Jednostka losowania pierwszego stopnia
Oznakowanie HH_ID Identyfikator gospodarstwa domowego
Oznakowanie IND_ID Indywidualny identyfikator
Oznakowanie HH_REF_ID Identyfikator gospodarstwa domowego, do którego należy respondent
Wagi HH_WGHT Waga gospodarstwa domowego
Wagi IND_WGHT Waga danej osoby
Charakterystyka wywiadu TIME Czas trwania wywiadu
Charakterystyka wywiadu INT_TYPE Rodzaj wywiadu
Lokalizacja KRAJ Państwo zamieszkania
Lokalizacja GEO_NUTS1 Region zamieszkania
Lokalizacja GEO_NUTS2 (opcjonalnie) Region zamieszkania (opcjonalnie)
Lokalizacja GEO_NUTS3 (opcjonalnie) Region zamieszkania (opcjonalnie)
Lokalizacja DEG_URBA Stopień urbanizacji
Lokalizacja GEO_DEV Położenie geograficzne
02. Charakterystyka osób

i gospodarstw domowych - 7 zbieranych zmiennych, 1 zmienna pochodna, 8 zmiennych opcjonalnych

Demografia SEX Płeć
Demografia YEARBIR Rok urodzenia
Demografia PASSBIR Dzień urodzin już minął
Demografia AGE Wiek w ukończonych latach
Obywatelstwo i pochodzenie migracyjne CITIZENSHIP Państwo głównego obywatelstwa
Obywatelstwo i pochodzenie migracyjne CNTRYB Państwo urodzenia
Skład gospodarstwa domowego HH_POP Wielkość gospodarstwa domowego (liczba członków gospodarstwa domowego)
Skład gospodarstwa domowego HH_POP_16_24 (opcjonalnie) Liczba członków gospodarstwa domowego w wieku od 16 do 24 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_POP_16_24S (opcjonalnie) Liczba uczących się członków gospodarstwa domowego w wieku od 16 do 24 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_POP_25_64 (opcjonalnie) Liczba członków gospodarstwa domowego w wieku od 25 do 64 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_POP_65_74 (opcjonalnie) Liczba członków gospodarstwa domowego w wieku od 65 do 74 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_POP_75_MAX (opcjonalnie) Liczba członków gospodarstwa domowego w wieku 75 lub więcej lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_CHILD Liczba dzieci w wieku poniżej 16 lat
Skład gospodarstwa domowego HH_CHILD_14_15 (opcjonalnie) Liczba dzieci w wieku od 14 do 15 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_CHILD_5_13 (opcjonalnie) Liczba dzieci w wieku od 5 do 13 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_CHILD_LE_4 (opcjonalnie) Liczba dzieci w wieku nieprzekraczającym 4 lat (opcjonalnie)
03. Uczestnictwo w rynku pracy - 5 zbieranych zmiennych, 3 zmienne opcjonalnie Główny status na rynku pracy (samoocena) MAINSTAT Główny status na rynku pracy (samoocena)
Podstawowe cechy wykonywanej pracy STAPRO Status zatrudnienia w głównej pracy
Podstawowe cechy wykonywanej pracy NACE1D (opcjonalnie) Działalność gospodarcza jednostki lokalnej w głównej pracy (opcjonalnie)
Podstawowe cechy wykonywanej pracy ISCO2D Zawód w głównej pracy
Podstawowe cechy wykonywanej pracy OCC_ICT Specjalista z dziedziny technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) czy nie
Podstawowe cechy wykonywanej pracy OCC_MAN Pracownik fizyczny czy nie
Podstawowe cechy wykonywanej pracy EMPST_WKT (opcjonalnie) Główna praca w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy (samoocena) (opcjonalnie)
Czas trwania umowy EMPST_CONTR (opcjonalnie) Rodzaj umowy w głównym miejscu pracy (opcjonalnie)
04. Poziom i charakterystyka wykształcenia - 1 zbierana zmienna, 1 zmienna pochodna Poziom wykształcenia ISCEDD Poziom wykształcenia (najwyższy ukończony poziom kształcenia)
Poziom wykształcenia ISCED Zagregowany poziom wykształcenia
05. Zdrowie: stan zdrowia i niepełnosprawność, dostęp do opieki zdrowotnej, jej dostępność i korzystanie z niej oraz uwarunkowania zdrowia - 1 zbierana zmienna Elementy minimalnego europejskiego modułu zdrowia GALI Ograniczenie aktywności z powodu problemów zdrowotnych
06. Dochody, spożycie i elementy zasobności, w tym zadłużenie - 1 zbierana zmienna Miesięczne dochody gospodarstwa domowego ogółem HH_IQ5 Całkowity bieżący średni miesięczny dochód netto
07. Udział w społeczeństwie informacyjnym - 115 zbieranych zmiennych, 2 zmienne pochodne, 24 zmienne opcjonalne Dostęp do ICT IACC Dostęp gospodarstwa domowego do internetu w domu (za pomocą dowolnego urządzenia)
Korzystanie i częstotliwość korzystania z ICT IU Ostatni przypadek korzystania z internetu, w dowolnym miejscu i za pomocą dowolnego urządzenia
Korzystanie i częstotliwość korzystania z ICT IFUS Średnia częstotliwość korzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy
Aktywność w internecie IUEM Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do wysyłania i odbierania poczty elektronicznej
Aktywność w internecie IUPH1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do połączeń telefonicznych online (w tym połączeń wideo)
Aktywność w internecie IUSNET Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do uczestnictwa w mediach społecznościowych (tworzenie profilu użytkownika, zamieszczanie wiadomości lub inny rodzaj aktywności)
Aktywność w internecie IUCHAT1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do komunikacji natychmiastowej (wymiana wiadomości za pomocą komunikatorów)
Aktywność w internecie IUIF Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do wyszukiwania informacji o towarach lub usługach
Aktywność w internecie IUIFSP Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji na temat bezpieczeństwa produktów (informacji o powiązanych ryzykach lub zagrożeniach dla zdrowia, informacji o składzie, instrukcji bezpiecznego użytkowania, danych kontaktowych do zgłaszania problemów dotyczących bezpieczeństwa)
Aktywność w internecie IUNW1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do czytania wiadomości, gazet lub czasopism informacyjnych online
Aktywność w internecie IUPOL2 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do wyrażania opinii w sprawach obywatelskich lub politycznych na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych
Aktywność w internecie IUVOTE Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do uczestnictwa w konsultacjach lub głosowaniach online dotyczących kwestii obywatelskich lub politycznych (np. miejskie planowanie przestrzenne, podpisanie petycji)
Aktywność w internecie IUMUSS1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do słuchania muzyki (np. radia internetowego, muzyki przesyłanej strumieniowo) lub pobierania muzyki
Aktywność w internecie IUSTV Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do oglądania programów telewizyjnych transmitowanych strumieniowo (na żywo lub z odtworzenia) od nadawców telewizyjnych (np. [przykłady krajowe])
Aktywność w internecie IUVOD Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do korzystania z komercyjnych usług transmisji strumieniowej
Aktywność w internecie IUVSS Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do oglądania treści wideo oferowanych przez serwisy udostępniania treści
Aktywność w internecie IUPDG Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do grania w gry lub pobierania gier
Aktywność w internecie IUPCAST (opcjonalnie) Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do słuchania lub pobierania podcastów (opcjonalnie)
Aktywność w internecie IHIF Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji związanych ze zdrowiem (dotyczących np. obrażeń ciała, chorób, żywienia, poprawy stanu zdrowia fizycznego lub psychicznego)
Aktywność w internecie IHIFPH Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji na temat zdrowia fizycznego (dotyczących np. objawów grypy, nadciśnienia, leków przeciwbólowych, zabiegów chirurgicznych, żywienia, praktyk prozdrowotnych)
Aktywność w internecie IHIFMH Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji na temat zdrowia psychicznego (dotyczących np. wypalenia zawodowego, depresji, lęku, zaburzeń odżywiania, ograniczania stresu)
Aktywność w internecie IUMAPP Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do umówienia się na wizytę w ramach opieki zdrowotnej (np. w szpitalu, przychodni, u lekarza, fizjoterapeuty lub psychoterapeuty) za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji
Aktywność w internecie IUAPR Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celu prywatnym do uzyskania dostępu do własnych danych medycznych
Aktywność w internecie IUOHC Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do korzystania z innych usług zdrowotnych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji zamiast konieczności udania się do szpitala lub odbycia wizyty u lekarza (np. w celu otrzymania recepty lub konsultacji przez internet)
Aktywność w internecie IUJOB Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania pracy lub wysyłania podań o pracę
Aktywność w internecie IUSELL Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do sprzedaży towarów lub usług na stronie internetowej lub za pośrednictwem aplikacji
Aktywność w internecie IUBK Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do bankowości internetowej (w tym bankowości mobilnej)
Aktywność w internecie IUAI Korzystanie w internecie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z jakichkolwiek narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji (AI) do tworzenia treści, takich jak tekst, obrazy, kod programowy lub filmy wideo
Aktywność w internecie IUAIPR Korzystanie w internecie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z narzędzi generatywnej AI w celach prywatnych
Aktywność w internecie IUAIWP Korzystanie w internecie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z narzędzi generatywnej AI w celach zawodowych (do pracy)
Aktywność w internecie IUAIFE Korzystanie w internecie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z narzędzi generatywnej AI do celów kształcenia formalnego (np. w szkole lub na uczelni)
Aktywność w internecie IUAINUUNK Powody niekorzystania w ciągu ostatnich 3 miesięcy z narzędzi generatywnej AI - respondent nie wiedział o ich istnieniu
Aktywność w internecie IUAINUNN Powody niekorzystania w ciągu ostatnich 3 miesięcy z narzędzi generatywnej AI - respondent nie miał takiej potrzeby
Aktywność w internecie IUAINUUSE Powody niekorzystania w ciągu ostatnich 3 miesięcy z narzędzi generatywnej AI - respondent nie wiedział, jak z nich korzystać
Aktywność w internecie IUAINUSEC Powody niekorzystania w ciągu ostatnich 3 miesięcy z narzędzi generatywnej AI - respondent miał obawy dotyczące ochrony danych, prywatności lub bezpieczeństwa
Aktywność w internecie IUAINUETH Powody niekorzystania w ciągu ostatnich 3 miesięcy z narzędzi generatywnej AI - respondent miał obawy natury etycznej, np. utrwalanie stereotypów, brak rozliczalności, nieuprawnione korzystanie z własności intelektualnej
Aktywność w internecie IUAINUOTH Powody niekorzystania w ciągu ostatnich 3 miesięcy z narzędzi generatywnej AI - respondent nie korzystał z nich z innych powodów
Aktywność w internecie IUOLC Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez uczestnictwo w kursie internetowym
Aktywność w internecie IUOLM Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez korzystanie z materiałów edukacyjnych dostępnych online, niestanowiących pełnych kursów (np. materiałów audiowizualnych, seminariów internetowych, podręczników elektronicznych, aplikacji lub platform edukacyjnych, narzędzi AI wykorzystywanych specjalnie do nauki)
Aktywność w internecie IUOCIS1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez komunikowanie się z osobami prowadzącymi szkolenie lub studentami/uczniami z wykorzystaniem narzędzi internetowych opartych na plikach audio lub wideo
Przeszkody i problemy w korzystaniu IUNUN (opcjonalnie) Powody niekorzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy - respondent nie odczuwał potrzeby skorzystania z internetu (nie był tym zainteresowany, nie uznał tego za użyteczne itp.) (opcjonalnie)
Przeszkody i problemy w korzystaniu IUNUSE (opcjonalnie) Powody niekorzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy - inna osoba robiła to za respondenta (opcjonalnie)
Przeszkody i problemy w korzystaniu IUNUTD (opcjonalnie) Powody niekorzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy - respondent uznał korzystanie z internetu za zbyt trudne lub nie miał odpowiednich umiejętności (opcjonalnie)
Przeszkody i problemy w korzystaniu IUNUCH (opcjonalnie) Powody niekorzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy - respondent miał problemy związane z dostępnością dla osób z dysfunkcjami lub niepełnosprawnościami (np. niekompatybilność z czytnikami ekranu lub inną technologią wspomagającą, nieprzyjazny dla użytkownika interfejs, brak tekstu alternatywnego do materiałów graficznych) (opcjonalnie)
Przeszkody i problemy w korzystaniu IUNUSP (opcjonalnie) Powody niekorzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy - respondent miał obawy dotyczące bezpieczeństwa lub prywatności bądź obawiał się oszustwa lub nękania w internecie (opcjonalnie)
Przeszkody i problemy w korzystaniu IUNUCO (opcjonalnie) Powody niekorzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy - respondent uznał, że koszty połączenia z internetem lub koszty sprzętowe są zbyt wysokie (opcjonalnie)
Przeszkody i problemy w korzystaniu IUNUNO (opcjonalnie) Powody niekorzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy - respondent jest ogólnie przeciwny internetowi, nie ma zaufania do informacji w internecie (opcjonalnie)
Przeszkody i problemy w korzystaniu IUNUOTH (opcjonalnie) Powody niekorzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy - inne powody niż brak potrzeby, korzystanie z internetu przez inną osobę za respondenta, zbyt duża trudność, problemy z dostępnością, obawy dotyczące bezpieczeństwa, prywatności, możliwości oszustwa lub nękania w internecie, zbyt wysokie koszty, brak zaufania do informacji w internecie lub sprzeciw wobec internetu (opcjonalnie)
Kontakty z organami publicznymi IGOVIP Działalność za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych, prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy w celach prywatnych polegająca na dostępie respondenta do informacji o sobie, przechowywanych przez organy publiczne lub służby publiczne (np. dotyczących [przykłady krajowe])
Kontakty z organami publicznymi IGOVIDB Działalność za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych, prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy w celach prywatnych, polegająca na dostępie respondenta do informacji pochodzących z publicznych baz danych lub rejestrów (takich jak informacje o dostępności książek w bibliotekach publicznych, do rejestrów katastralnych, rejestrów przedsiębiorstw)
Kontakty z organami publicznymi IGOV12IF2 Działalność za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych, prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy w celach prywatnych polegająca na uzyskiwaniu informacji przez respondenta (np. o usługach, świadczeniach, uprawnieniach, przepisach, godzinach otwarcia)
Kontakty z organami publicznymi IGOVIX W ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie uzyskał dostępu do żadnych danych osobowych ani baz danych ani nie uzyskał żadnych informacji za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w celach prywatnych
Kontakty z organami publicznymi IGOV12FM2 Pobieranie/drukowanie urzędowych formularzy przez respondenta ze strony internetowej lub aplikacji organów lub służb publicznych w celach prywatnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Kontakty z organami publicznymi IGOVAPR Umówienie się na spotkanie lub dokonanie rezerwacji przez respondenta za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji z organami publicznymi lub służbami publicznymi w celach prywatnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy (np. rezerwacja książki w bibliotece publicznej, spotkanie z urzędnikiem służby cywilnej lub państwowym świadczeniodawcą opieki zdrowotnej)
Kontakty z organami publicznymi IGOVPOST (opcjonalnie) Otrzymywanie przez respondenta wszelkich oficjalnych komunikatów lub dokumentów przesłanych przez organy publiczne za pośrednictwem konta respondenta na stronie internetowej lub aplikacji [nazwa usługi, jeżeli ma to zastosowanie w danym państwie] organów lub służb publicznych (takich jak powiadomienia o grzywnach lub fakturach, pisma, wezwania sądowe, dokumenty sądowe, [przykłady krajowe ]) w celach prywatnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy, z wykluczeniem korzystania z wiadomości lub powiadomień opartych na wiadomościach e-mail lub SMS, że dany dokument jest dostępny (opcjonalnie)
Kontakty z organami publicznymi IGOVTAX2 Wypełnianie, edycja, przeglądanie lub zatwierdzanie przez respondenta własnej deklaracji podatkowej za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w ciągu ostatnich 12 miesięcy w celach prywatnych
Kontakty z organami publicznymi IGOVODC Działalność prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w celach prywatnych, polegająca na złożeniu przez respondenta wniosku o wydanie urzędowych dokumentów lub zaświadczeń (takich jak dyplom, świadectwo urodzenia, ślubu, rozwodu, zgonu, zezwolenie na pobyt, wyciąg z rejestru policyjnego lub karnego [przykłady krajowe])
Kontakty z organami publicznymi IGOVBE Działalność prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w celach prywatnych, polegająca na złożeniu przez respondenta wniosku o świadczenia lub uprawnienia (takie jak emerytura, zasiłek dla osób bezrobotnych, świadczenie na dziecko, zapisy do szkół, uczelni wyższych [przykłady krajowe])
Kontakty z organami publicznymi IGOVRCC Działalność prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w celach prywatnych, polegająca na składaniu przez respondenta innych wniosków, roszczeń lub skarg (np. zgłoszenie kradzieży policji, wniesienie skargi do sądu, złożenie wniosku o pomoc prawną, wszczęcie postępowania w sprawie roszczenia cywilnego przed sądem [przykłady krajowe])
Kontakty z organami publicznymi IRGOVNN Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych - respondent nie potrzebował ubiegać się o żadne dokumenty ani wnosić żadnych roszczeń
Kontakty z organami publicznymi IRGOVLS Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych - brak umiejętności lub wiedzy (np. respondent nie potrafił skorzystać ze strony/aplikacji internetowej lub było to zbyt skomplikowane)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVSEC Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych - obawy o bezpieczeństwo danych osobowych lub niechęć do płacenia przez internet (z uwagi na oszustwa związane z kartą kredytową)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVACC Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych - problemy związane z dostępnością dla osób z dysfunkcjami lub niepełnosprawnościami (np. niekompatybilność z czytnikami ekranu lub inną technologią wspomagającą, nieprzyjazny dla użytkownika interfejs, brak tekstu alternatywnego do materiałów graficznych)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVEID (opcjonalnie) Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych - brak podpisu elektronicznego, aktywowanej identyfikacji elektronicznej lub innego instrumentu do identyfikacji elektronicznej (wymaganych do skorzystania z usług) [przykłady krajowe] (opcjonalnie)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVOP Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych - inna osoba zrobiła to za respondenta (np. konsultant, doradca, krewny)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVNAP (opcjonalnie) Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych - brak dostępności takich usług online (opcjonalnie)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVOTH Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych - inny powód
Kontakty z organami publicznymi IGOVANYS Respondent kontaktował się z organami publicznymi
Kontakty z organami publicznymi IIGOVDU Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - korzystanie ze strony internetowej lub aplikacji było utrudnione (np. nie była ona dla użytkownika łatwa w obsłudze, brzmienie nie było jasne, procedura nie była odpowiednio wyjaśniona)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVTP Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - problemy techniczne napotkane podczas korzystania ze strony internetowej lub aplikacji (np. długie ładowanie, awaria strony internetowej)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVEID (opcjonalnie) Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - problemy z użyciem podpisu elektronicznego lub identyfikacji elektronicznej (elD) (opcjonalnie)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVPAY (opcjonalnie) Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - respondent nie był w stanie zapłacić za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji (np. z powodu braku dostępu do wymaganych metod płatności) (opcjonalnie)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVMOB Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - respondent nie był w stanie uzyskać dostępu do usługi za pomocą smartfona lub tabletu (np. z powodu niekompatybilności wersji urządzenia lub braku odpowiedniej aplikacji)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVOTH Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - inne
Kontakty z organami publicznymi IIGOVX Respondent nie miał żadnych problemów związanych z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Handel elektroniczny IBUY Ostatni zakup lub zamówienie towarów lub usług online na użytek prywatny
Umiejętności cyfrowe CXFER1 Czynności wykonywane w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych, obejmujące kopiowanie lub przenoszenie plików (takich jak dokumenty, dane, obrazy, nagrania wideo) między folderami, urządzeniami (np. pocztą elektroniczną, przy pomocy komunikatorów internetowych, złączy USB, kabli) lub do chmury
Umiejętności cyfrowe CINSAPP1 Czynności wykonywane w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych, obejmujące pobieranie danych lub instalowanie oprogramowania lub aplikacji
Umiejętności cyfrowe CCONF1 Czynności wykonywane w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych, obejmujące zmiany ustawień oprogramowania, aplikacji lub urządzenia (np. dostosowanie języka, kolorów, kontrastu, wielkości tekstu, paska narzędzi/menu)
Umiejętności cyfrowe CWRD1 Czynności wykonywane w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych, związane z korzystaniem z oprogramowania do edycji tekstu
Umiejętności cyfrowe CPRES2 Czynności wykonywane w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych, obejmujące tworzenie plików (takich jak dokumenty, obrazy, nagrania wideo), zawierających różne elementy, takie jak tekst, obraz, tabele, wykresy, animacje lub dźwięk
Umiejętności cyfrowe CXLS1 Czynności wykonywane w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych, związane z korzystaniem z oprogramowania do arkuszy kalkulacyjnych
Umiejętności cyfrowe CXLSADV1 Czynności wykonywane w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych, obejmujące korzystanie z zaawansowanych funkcji oprogramowania do arkuszy kalkulacyjnych (funkcje, wzory, makra i inne funkcje programistyczne) w celu organizowania, analizy, strukturyzowania lub modyfikacji danych
Umiejętności cyfrowe CEPVA1 Czynności wykonywane w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych, związane z edytowaniem zdjęć, plików audio lub wideo
Umiejętności cyfrowe CPRG2 Czynności wykonywane w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych, związane z pisaniem kodu w języku programowania
Umiejętności cyfrowe UDI Informacje lub treści (takie jak nagrania wideo, obrazy) obejrzane w ciągu ostatnich 3 miesięcy, np. na informacyjnych stronach internetowych, w mediach społecznościowych lub wygenerowane przez AI, które respondent uznał za nieprawdziwe lub budzące wątpliwości
Umiejętności cyfrowe TIC Sprawdzanie przez respondenta w ciągu ostatnich 3 miesięcy prawdziwości informacji lub treści znalezionych w internecie
Umiejętności cyfrowe TICCSFOI Sprawdzanie przez respondenta prawdziwości informacji lub treści znalezionych na stronach internetowych przez sprawdzanie źródeł lub wyszukiwanie innych informacji w internecie
Umiejętności cyfrowe TICIDIS Sprawdzanie przez respondenta prawdziwości informacji lub treści znalezionych na stronach internetowych przez śledzenie w internecie debat dotyczących danych informacji lub uczestniczenie w nich
Umiejętności cyfrowe TICNIDIS Sprawdzanie przez respondenta prawdziwości informacji lub treści znalezionych na stronach internetowych przez wymianę opinii na ich temat offline z innymi osobami lub wykorzystywanie innych źródeł niż internet
Umiejętności cyfrowe TICXND Respondent nie sprawdzał prawdziwości informacji lub treści znalezionych w internecie, ponieważ wiedział już, że informacje, treści lub źródło nie są wiarygodne
Umiejętności cyfrowe TICXSKL Respondent nie sprawdzał prawdziwości informacji lub treści znalezionych w internecie, ponieważ nie dysponował potrzebną do tego wiedzą lub umiejętnościami
Umiejętności cyfrowe TICXOTH Respondent nie sprawdzał prawdziwości informacji lub treści znalezionych w internecie z innych powodów
Bezpieczeństwo, prywatność, zaufanie MAPS_RPS Wykonywanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): czytanie oświadczeń o polityce ochrony prywatności przed wprowadzeniem danych osobowych
Bezpieczeństwo, prywatność, zaufanie MAPS_RRGL Wykonywanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): ograniczanie lub odmowa dostępu do własnych danych o lokalizacji
Bezpieczeństwo, prywatność, zaufanie MAPS_LAP Wykonywanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): ograniczanie dostępu do profilu lub treści na portalach społecznościowych lub na internetowych platformach przechowywania i współdzielenia plików
Bezpieczeństwo, prywatność, zaufanie MAPS_RAAD Wykonywanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): odmowa udzielenia zgody na wykorzystanie danych osobowych do celów reklamowych
Bezpieczeństwo, prywatność, zaufanie MAPS_CWSC Wykonywanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): sprawdzanie, czy strona internetowa, na której respondent dostarczył dane osobowe, była bezpieczna (np. strony https, logo lub certyfikaty bezpieczeństwa)
Bezpieczeństwo, prywatność, zaufanie MAPS_APD Wykonywanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): zwracanie się do administratora lub dostawcy stron internetowych lub wyszukiwarek o dostęp do danych na temat respondenta, którymi dysponują, w celu ich aktualizacji lub usunięcia
Bezpieczeństwo, prywatność, zaufanie PCOOK1 Zmiana ustawień przeglądarki internetowej w celu uniknięcia lub ograniczenia umieszczania plików cookie na którymkolwiek z urządzeń respondenta
Bezpieczeństwo, prywatność, zaufanie CCOOK (opcjonalnie) Zaniepokojenie faktem, że działania online respondenta są rejestrowane w celu oferowania mu reklam dostosowanych do jego preferencji (opcjonalnie)
Bezpieczeństwo, prywatność, zaufanie USLCOOK Korzystanie na którymkolwiek z urządzeń respondenta z oprogramowania ograniczającego możliwość śledzenia jego działalności w internecie
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DEM2 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z podłączonych do internetu (inteligentnych): termostatu, licznika zużycia, oświetlenia, wtyczek lub innych rozwiązań internetowych służących do zarządzania energią w mieszkaniu respondenta do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DSEC2 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z podłączonych do internetu: systemu alarmowego w mieszkaniu, wykrywacza dymu, kamer bezpieczeństwa, zamków do drzwi lub innych rozwiązań internetowych służących do ochrony lub zabezpieczenia mieszkania respondenta do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DHA2 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z podłączonych do internetu urządzeń gospodarstwa domowego, takich jak roboty do odkurzania, lodówki, piekarniki, ekspresy do kawy, urządzenia ogrodnicze lub irygacyjne - do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DVA2 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z wirtualnego asystenta w postaci inteligentnego głośnika lub aplikacji do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DX2 Respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BDK2 Powody, dla których respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych - respondent nie wiedział, że takie urządzenia lub systemy istnieją
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BNN2 Powody, dla których respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych - respondent nie miał potrzeby korzystania z takich podłączonych do internetu urządzeń ani systemów
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BCST2 Powody, dla których respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych - zbyt wysokie koszty
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BLC2 Powody, dla których respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych - brak kompatybilności z innymi urządzeniami lub systemami
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BLSK2 Powody, dla których respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych - brak umiejętności posługiwania się tymi urządzeniami lub systemami
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BCPP2 Powody, dla których respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych - obawy respondenta związane z korzystaniem z tych urządzeń lub systemów dotyczące ochrony danych osobowych i prywatności
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BCSC2 Powody, dla których respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych - obawy związane z bezpieczeństwem (np. że urządzenie lub system zostaną zhakowane)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BCSH2 Powody, dla których respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych - obawy związane z bezpieczeństwem lub zdrowiem (np. że posługiwanie się urządzeniem lub systemem może doprowadzić do wypadku, obrażeń lub problemów zdrowotnych)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BOTH2 Powody, dla których respondent nie korzystał w ciągu ostatnich 3 miesięcy z żadnych podłączonych do internetu urządzeń służących do zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, urządzeń gospodarstwa domowego ani wirtualnego asystenta do celów prywatnych - inne powody
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_IUTV2 Korzystanie w domu respondenta z telewizji internetowej do celów prywatnych w ciągu ostatnich 3 miesięcy
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_IUGC2 Korzystanie w domu respondenta w celach prywatnych z podłączonej do internetu konsoli do gry w ciągu ostatnich 3 miesięcy
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_IUHA2 Korzystanie w domu respondenta w celach prywatnych z podłączonego do internetu domowego systemu audio lub inteligentnych głośników w ciągu ostatnich 3 miesięcy
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DCS2 Korzystanie z podłączonych do internetu: inteligentnych zegarków, opasek fitness, gogli lub zestawów słuchawkowych, lokalizatorów, akcesoriów, odzieży lub obuwia, do celów prywatnych w ciągu ostatnich 3 miesięcy
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DHE2 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z podłączonych do internetu urządzeń do monitorowania ciśnienia krwi, poziomu cukru, masy ciała (takich jak inteligentne wagi), robotów opiekuńczych lub innych podłączonych do internetu urządzeń do ochrony zdrowia i opieki medycznej, do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DTOY2 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z zabawek (dla dzieci lub dla dorosłych) podłączonych do internetu, np. robotów-zabawek, dronów lub lalek, w celach prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DCAR2 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z samochodu z wbudowanym bezprzewodowym połączeniem internetowym, do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_USE2 Korzystanie z internetu rzeczy w ciągu ostatnich 3 miesięcy
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_PSEC2 Problemy napotkane w ciągu ostatnich 3 miesięcy w związku ze wspomnianymi urządzeniami lub systemami podłączonymi do internetu - problemy związane z bezpieczeństwem lub prywatnością (np. zhakowanie urządzenia lub systemu, problemy z ochroną informacji o respondencie i jego rodzinie generowane przez te urządzenia lub systemy)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_PSHE2 Problemy napotkane w ciągu ostatnich 3 miesięcy w związku ze wspomnianymi urządzeniami lub systemami podłączonymi do internetu - problemy związane z bezpieczeństwem lub zdrowiem (np. wypadek, obrażenia lub problemy zdrowotne w wyniku korzystania z urządzenia)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_PDU2 Problemy napotkane w ciągu ostatnich 3 miesięcy w związku ze wspomnianymi urządzeniami lub systemami podłączonymi do internetu - trudności w korzystaniu z urządzenia (np. trudności z instalacją, konfiguracją, podłączeniem, sparowaniem urządzenia)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_POTH2 Problemy napotkane w ciągu ostatnich 3 miesięcy w związku ze wspomnianymi urządzeniami lub systemami podłączonymi do internetu - inne problemy (np. problemy z połączeniem lub obsługą posprzedażową)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_PX2 Respondent nie napotkał w ciągu ostatnich 3 miesięcy żadnych problemów w związku ze wspomnianymi urządzeniami lub systemami podłączonymi do internetu
Wyniki korzystania ECO_DMOB Sposób, w jaki respondent postąpił ze swoim telefonem komórkowym lub smartfonem, który zastąpił lub z którego przestał korzystać (z wyjątkiem urządzeń udostępnionych przez pracodawców)
Wyniki korzystania ECO_DLT Sposób, w jaki respondent postąpił ze swoim laptopem lub tabletem, który zastąpił lub z którego przestał korzystać (z wyjątkiem urządzeń udostępnionych przez pracodawców)
Wyniki korzystania ECO_DPC Sposób, w jaki respondent postąpił ze swoim komputerem stacjonarnym, który zastąpił lub z którego przestał korzystać (z wyjątkiem urządzeń udostępnionych przez pracodawców)
Wyniki korzystania ECO_PP (opcjonalnie) Cechy uznane przez respondenta za ważne przy ostatnim zakupie telefonu komórkowego lub smartfonu, tabletu, laptopa lub komputera stacjonarnego - cena (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_BDS (opcjonalnie) Cechy uznane przez respondenta za ważne przy ostatnim zakupie telefonu komórkowego lub smartfonu, tabletu, laptopa lub komputera stacjonarnego - marka, wygląd lub wielkość (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PHD (opcjonalnie) Cechy uznane przez respondenta za ważne przy ostatnim zakupie telefonu komórkowego lub smartfonu, tabletu, laptopa lub komputera stacjonarnego - parametry sprzętowe (np. pojemność, szybkość procesora, jakość kamery, karta graficzna) (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PECD (opcjonalnie) Cechy uznane przez respondenta za ważne przy ostatnim zakupie telefonu komórkowego lub smartfonu, tabletu, laptopa lub komputera stacjonarnego - ekologiczne cechy urządzenia, np. trwałość, możliwość aktualizowania i naprawy zmniejszająca zapotrzebowanie na materiały; przyjazne dla środowiska materiały wykorzystywane do pakowania (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PEG (opcjonalnie) Cechy uznane przez respondenta za ważne przy ostatnim zakupie telefonu komórkowego lub smartfonu, tabletu, laptopa lub komputera stacjonarnego - możliwość wydłużenia okresu posługiwania się urządzeniem poprzez wykupienie przedłużonej gwarancji (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PEE (opcjonalnie) Cechy uznane przez respondenta za ważne przy ostatnim zakupie telefonu komórkowego lub smartfonu, tabletu, laptopa lub komputera stacjonarnego - wydajność energetyczna urządzenia (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PTBS (opcjonalnie) Cechy uznane przez respondenta za ważne przy ostatnim zakupie telefonu komórkowego lub smartfonu, tabletu, laptopa lub komputera stacjonarnego - oferowany przez producenta lub sprzedawcę system zwrotu (producent lub sprzedawca bez dodatkowych kosztów odbiera urządzenie, kiedy stało się ono już przestarzałe, lub oferuje zniżkę przy kupnie nowego) (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PX (opcjonalnie) Cechy uznane przez respondenta za ważne przy ostatnim zakupie telefonu komórkowego lub smartfonu, tabletu, laptopa lub komputera stacjonarnego - respondent nie brał pod uwagę żadnej z wymienionych cech (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PBX (opcjonalnie) Cechy uznane przez respondenta za ważne przy ostatnim zakupie telefonu komórkowego lub smartfonu, tabletu, laptopa lub komputera stacjonarnego - respondent nigdy nie kupił żadnego z wymienionych urządzeń (opcjonalnie)
1 Dz.U. L 261 I z 14.10.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1700/oj.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1440

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1440 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 przez określenie liczby i nazw zmiennych dla dziedziny korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla roku odniesienia 2026
Data aktu: 18/07/2025
Data ogłoszenia: 11/11/2025
Data wejścia w życie: 01/12/2025