uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 4 akapit trzeci,
(1) Europejski pojedynczy punkt dostępu (ESAP), o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2023/2859, zapewnia zainteresowanym stronom łatwy dostęp do informacji za pośrednictwem interfejsu programowania aplikacji (API). W związku z tym API powinien zapewniać dostępność tych informacji, obsługiwać różne formaty tych informacji oraz uwzględniać wszelkie niezbędne zmiany lub aktualizacje wymagane przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Wszelkie zmiany w API należy zidentyfikować w odpowiednim czasie oraz należy określić jasny harmonogram wdrożenia tych zmian. Ponadto API powinien gwarantować podstawowe funkcje ESAP na zasadzie nieodpłatnej, niezależnie od spoczywającego na ESMA obowiązku pobierania opłat zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859.
(2) W przypadku przetwarzania danych osobowych w kontekście udostępniania informacji w ESAP ESMA, jako administrator danych ESAP, oraz organy zbierające dane powinny zapewnić przestrzeganie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 i (UE) 2018/1725 3 .
(3) Aby zapewnić rzetelną i skuteczną identyfikację, podmioty przekazujące informacje oraz osoby prawne, których te informacje dotyczą, należy zidentyfikować za pomocą identyfikatora podmiotu prawnego (LEI) zgodnie z normą ISO 17442, z uwzględnieniem art. 7 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1437 4 i sekcji A załącznika do tego rozporządzenia, tabeli 1 wiersze 11, 12 i 13 i tabeli 2 załącznika VII do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/979 5 , a także art. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 6 . LEI powinien odpowiadać podmiotowi, z którym ma być powiązany, być zgodny z normą ISO 17442 i być ujęty w bazie danych globalnych identyfikatorów osoby prawnej prowadzonej przez centralną jednostkę operacyjną wyznaczoną przez Komitet Nadzoru Regulacyjnego Fundacji na rzecz globalnego LEI.
(4) Aby umożliwić zainteresowanym stronom skuteczne przeszukiwanie informacji dostępnych w ESAP, rodzaje informacji należy klasyfikować w taki sposób, aby każda informacja udostępniana w ESAP odpowiadała co najmniej jednemu rodzajowi informacji. Aby umożliwić użytkownikom łatwe znalezienie informacji na temat zrównoważonego rozwoju, należy wymagać określonego rodzaju informacji do identyfikacji sprawozdania z działalności, o którym mowa w dyrektywie 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , ponieważ to sprawozdanie z działalności zawiera oświadczenie dotyczące zrównoważonego rozwoju sporządzone zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 8 .
(5) ESAP powinien zwiększyć możliwości małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) pod względem widoczności i rozwoju. Aby umożliwić łatwą identyfikację MŚP, informacjom w ESAP powinna towarzyszyć specyfikacja kategorii wielkości podmiotów. Aby zminimalizować obciążenie sprawozdawcze przedsiębiorstw, ESAP powinien opierać się na istniejących kategoriach wielkości określonych w odpowiednich aktach ustawodawczych Unii, na podstawie których przekazuje się informacje.
(6) ESAP powinien umożliwiać zainteresowanym stronom wyszukiwanie informacji według klasyfikacji branżowej. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/137 9 określono główne sektory, które są wystarczająco szczegółowe, aby można było zaklasyfikować podmioty niefinansowe objęte zakresem ESAP, w związku z czym należy je uwzględnić w specyfikacji charakterystyki sektorów przemysłu. Aby odzwierciedlić szczegółowe kategorie sektora finansowego uznane za istotne dla ESAP, należy uwzględnić dodatkowe kategorie w odniesieniu do podmiotów finansowych.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.
(8) ESMA, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych ("ESA") przeprowadziły otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonały analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwróciły się o doradztwo do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 10 , Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 11 oraz Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 12 .
(9) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoje uwagi przekazał w dniu 29 kwietnia 2025 r.
(10) Uwzględniając art. 23a dyrektywy 2004/109/WE, art. 11a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 13 i art. 21a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 14 , niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie najpóźniej od dnia 10 lipca 2026 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2025 r.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1338 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1338 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 w odniesieniu do funkcji europejskiego pojedynczego punktu dostępu |
| Data aktu: | 10/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 11/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/07/2026, 31/07/2025 |