uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2024/1735 ustanowiono środki mające na celu zwiększenie unijnej zdolności produkcji technologii neutralnych emisyjnie i ich kluczowych komponentów. Środki te powinny zwiększyć konkurencyjność sektora technologii neutralnych emisyjnie, przyciągnąć inwestycje i poprawić dostęp czystych technologii do rynku w Unii. W ramach regulujących je przepisów art. 26 rozporządzenia (UE) 2024/1735 przyczynia się do realizacji celu, jakim jest rozwój i utrzymanie bazy przemysłowej na potrzeby wdrażania technologii energii odnawialnej w celu zabezpieczenia dostaw energii w Unii i uniknięcia zależności w odniesieniu do dostaw tych technologii. W tym celu we wspomnianym artykule zobowiązano państwa członkowskie do stosowania określonych kryteriów pozacenowych do co najmniej 30 % wolumenu sprzedawanego na aukcji rocznie na państwo członkowskie lub, alternatywnie, do co najmniej 6 gigawatów rocznie na państwo członkowskie na potrzeby wdrażania energii ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem technologii energii odnawialnej wymienionych w art. 4 ust. 1 lit. a)-j) tego rozporządzenia 2 . W art. 26 rozporządzenia (UE) 2024/1735 wprowadzono wymóg stosowania określonych kryteriów pozacenowych jako kryteriów wstępnej kwalifikacji, natomiast w przypadku innych kryteriów państwa członkowskie mogą swobodnie decydować w modelu aukcji o tym, czy stosować je jako kryteria wstępnej kwalifikacji, czy jako kryteria udzielenia zamówienia, czy też jako połączenie obu rodzajów kryteriów. Ponadto zgodnie z art. 26 ust. 2 akapit ostatni rozporządzenia (UE) 2024/1735 państwa członkowskie mogą stosować dodatkowe kryteria pozacenowe wykraczające poza kryteria wymienione w art. 26 ust. 2.
(2) Przepisy określające kryteria wstępnej kwalifikacji lub kryteria udzielenia zamówienia, które należy uwzględnić w ramach aukcji mających na celu wdrażanie energii z niektórych źródeł odnawialnych, służą ułatwieniu opracowania i stosowania kryteriów określonych w art. 26 rozporządzenia (UE) 2024/1735 oraz zagwarantowaniu jednolitości w całej Unii przy jednoczesnym zapewnieniu państwom członkowskim dostatecznej elastyczności. Zharmonizowane wdrażanie kryteriów powinno doprowadzić do ograniczenia kosztów transakcji ponoszonych przez podmioty gospodarcze i państwa członkowskie oraz zapobiec fragmentacji rynku wewnętrznego zgodnie z zasadą unijnej wartości dodanej. Należy to osiągnąć przy jednoczesnym zapewnieniu państwom członkowskim dostatecznej elastyczności, która umożliwi im dostosowywanie stosowania kryteriów wstępnej kwalifikacji lub kryteriów udzielenia zamówienia do modelu i planowania ich odpowiednich systemów aukcji, szczególnych cech tych systemów oraz innych względów związanych z pozostałymi celami polityki publicznej, zgodnie z zasadą pomocniczości. Stosowanie tych kryteriów w ramach aukcji energii ze źródeł odnawialnych nie powinno podważać głównych celów aukcji, związanych z szybkim, wydajnym i zrównoważonym wdrażaniem energii ze źródeł odnawialnych, i powinno zagwarantować procedurę przetargową zgodną z zasadami konkurencji oraz pewność prawa. W niniejszym rozporządzeniu określono kryteria wstępnej kwalifikacji lub kryteria udzielenia zamówienia, które należy uwzględnić w ramach aukcji mających na celu wdrażanie energii z niektórych źródeł odnawialnych, aby zagwarantować opracowywanie i stosowanie tych kryteriów w sposób obiektywny, przejrzysty i niedyskryminacyjny, a przy tym nieskutkujący nieproporcjonalnym wzrostem kosztów.
(3) Kryterium związane z odpowiedzialnym prowadzeniem działalności gospodarczej powinno zagwarantować, aby działalność przedsiębiorstw odpowiadała potrzebom społeczeństwa i przyrody. W oparciu o odpowiednie ramy norm międzynarodowych, takie jak Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka: wdrażanie dokumentu ramowego ONZ "Chronić, szanować i naprawiać", Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych dotyczące odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej, Wytyczne OECD dotyczące należytej staranności w odpowiedzialnym prowadzeniu działalności biznesowej, Trójstronna deklaracja zasad dotyczących przedsiębiorstw wielonarodowych i polityki społecznej MOP (deklaracja MNE) oraz odpowiednie przepisy Unii dotyczące należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju 3 , w szczególności dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1760 4 , a także dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 5 i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2772 6 , wprowadzenie kryterium wstępnej kwalifikacji w zakresie odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej do aukcji energii ze źródeł odnawialnych powinno wykraczać poza wymogi należytej staranności zawarte w istniejących przepisach Unii, zobowiązując do podjęcia działań dotyczących podstawowych elementów należytej staranności w odniesieniu do ogólnej działalności gospodarczej oferenta związanej z aukcją. Oferenci powinni być również zobowiązani do publicznego informowania o podjętych w tym celu działaniach. Aby uniknąć nadmiernych obciążeń biurokratycznych, osoby fizyczne, przedsiębiorstwa, które nie są objęte zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 7 zgodnie z jej art. 19a i 29a wraz z późniejszymi zmianami, oraz społeczności energetyczne działające w zakresie energii odnawialnej nie powinny być zobowiązane do przestrzegania tego dodatkowego obowiązku i podlegają one mniej rygorystycznym wymogom, a jednocześnie są całkowicie zwolnione ze stosowania kryterium odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku projektów o mocy poniżej 10 MW. Państwa członkowskie powinny jednak zachować możliwość rozszerzenia obowiązku podjęcia działań w celu uwzględnienia podstawowych elementów należytej staranności w przypadku projektów o mocy powyżej 10 MW na osoby fizyczne, przedsiębiorstwa, które nie są objęte zakresem dyrektywy 2013/34/UE, jak określono w jej art. 19a i 29a wraz z późniejszymi zmianami, oraz na społeczności energetyczne działające w zakresie energii odnawialnej. Ocena spełnienia kryterium odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej powinna opierać się na podstawowych elementach należytej staranności określonych w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2772 8 .
(4) Zapewnienie wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa danych w instalacjach wytwarzających energię ma kluczowe znaczenie dla utrzymania bezpieczeństwa dostaw energii oraz krytycznej infrastruktury energetycznej. Ryzyko w cyberprzestrzeni w sektorze energetycznym może mieć negatywny wpływ na poufność informacji przetwarzanych podczas budowy i eksploatacji instalacji wytwarzających energię odnawialną oraz wpływać na zdolność operatora do utrzymania kontroli operacyjnej nad instalacją. Instalacje wytwarzające energię odnawialną mogą doświadczać wielu rodzajów ryzyka w cyberprzestrzeni w odniesieniu do łańcucha dostaw, takich jak poważna i nieoczekiwana korupcja łańcucha dostaw, niedostępność produktów, usług lub procesów z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w łańcuchu dostaw lub cyberataki inicjowane przez podmioty w łańcuchu dostaw, w tym państwowe i przestępcze podmioty postępujące w złym zamiarze, prowadzące wysoce zaawansowane i natarczywe działania.
(5) W celu zapewnienia, aby wszyscy oferenci należycie uwzględniali ryzyko w cyberprzestrzeni i ryzyko związane z bezpieczeństwem danych, aukcje na potrzeby wdrażania energii ze źródeł odnawialnych powinny obejmować kryteria wstępnej kwalifikacji zobowiązujące tych oferentów do wdrożenia środków zarządzania ryzykiem w cyberprzestrzeni, odzwierciedlenia tych środków w planie dotyczącym cyberbezpieczeństwa oraz zapewnienia, aby miały one zastosowanie do produktów lub usług ICT dostarczanych przez ich dostawców. Przechowywanie i przetwarzanie danych dotyczących eksploatacji instalacji wytwarzających energię odnawialną w jurysdykcjach nienależących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa instalacji i całego systemu. W przypadkach gdy oferent podlega jurysdykcji państwa trzeciego, która zobowiązuje go do
przekazywania organom tego państwa informacji na temat podatności oprogramowania lub sprzętu na zagrożenia przed powzięciem informacji o tym, że doszło do wykorzystania tych podatności, należy zagwarantować dodatkowy poziom ochrony danych w celu zapewnienia bezpieczeństwa instalacji i całego systemu. Dodatkowy poziom ochrony danych jest również niezbędny, jeżeli zgodnie z oświadczeniem publicznym wydanym w imieniu Unii w ramach wspólnej unijnej reakcji dyplomatycznej na szkodliwe działania w cyberprzestrzeni 9 albo w imieniu co najmniej jednego z jej państw członkowskich agresorzy działający poza terytorium tego państwa trzeciego prowadzą szkodliwe działania lub kampanie w cyberprzestrzeni. W tym celu państwa członkowskie powinny w szczególności uwzględniać ukierunkowane środki ograniczające nałożone przez Unię w celu powstrzymywania cyberataków, które stanowią zewnętrzne zagrożenie dla Unii lub jej państw członkowskich, oraz reagowania na nie 10 . Publiczne oświadczenia w imieniu państwa członkowskiego mają szczególne znaczenie dla prowadzonych przez nie aukcji. W takich przypadkach oferenci powinni przedstawić uzasadniony plan dotyczący cyberbezpie- czeństwa wskazujący środki techniczne, operacyjne i organizacyjne mające na celu zagwarantowanie, że dane wykorzystywane lub generowane w toku ich działalności gospodarczej związanej z aukcją będą przechowywane i przetwarzane w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) i nie będą przekazywane poza jego terytorium. Operator mający siedzibę w EOG musi zachować kontrolę operacyjną nad instalacją, aby zapewnić odpowiedni nadzór i egzekwowanie prawa UE w celu zagwarantowania bezpieczeństwa instalacji i całego systemu.
(6) Włączenie kryteriów mających zapewnić zdolność oferenta do realizacji projektu ma kluczowe znaczenie dla zagwarantowania wiarygodności oferentów i ich ofert oraz zapewnienia, że oferenci dysponują niezbędną wiedzą techniczną, doświadczeniem oraz możliwościami finansowymi i gospodarczymi, a także posiadają realistyczny biznesplan i plan techniczny, które umożliwią pełne ukończenie projektu w ustalonym terminie, z poszanowaniem poszczególnych specyfikacji i wymogów dotyczących kryteriów pozacenowych uwzględnionych w aukcji. Oferentów należy zatem zobowiązać do przedstawienia konkretnej dokumentacji i dowodów. Podczas opracowywania takich kryteriów państwa członkowskie powinny również uwzględnić koszty projektu, związane z nim ryzyko, moc projektu, dojrzałość technologii, stopień innowacyjności wymagany w ramach aukcji oraz inne odpowiednie warunki rynkowe. Jest to szczególnie istotne, ponieważ nałożenie nadmiernych wymogów, na przykład w odniesieniu do projektów realizowanych na mniejszą skalę, może w sztuczny sposób ograniczyć konkurencję i wykluczyć mniejsze podmioty, które w przypadku nieobowiązywania tych wymogów mogłyby wziąć udział w aukcji. Ponadto nałożenie nadmiernych wymogów może ograniczyć udział nowych uczestników w aukcji. Z kolei w przypadku większych projektów, których realizacja wiąże się z większym ryzykiem, może być konieczne nałożenie bardziej rygorystycznych warunków, aby zapewnić pełną realizację projektów w ustalonym terminie przy jednoczesnym zagwarantowaniu procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji.
(7) Zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735 państwa członkowskie muszą uwzględnić kryteria wstępnej kwalifikacji lub kryteria udzielenia zamówienia w celu oceny wkładu aukcji w zrównoważony rozwój i odporność. W art. 25 rozporządzenia (UE) 2024/1735 instytucje zamawiające i podmioty zamawiające zobowiązano do tego, aby w niektórych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego stosowały minimalne obowiązkowe wymogi dotyczące zrównoważenia środowiskowego oraz określone obowiązkowe wymogi w celu oceny wkładu oferty w odporność. Zarówno postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak i aukcje mające na celu wdrażanie odnawialnych źródeł energii przyczyniają się do zwiększenia odporności Unii. Przedsiębiorstwa publiczne działające w sektorze energetycznym, które są podmiotami zamawiającymi zgodnie z art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE 11 , podlegają przepisom art. 25 rozporządzenia (UE) 2024/1735 przy zamawianiu technologii neutralnych emisyjnie wymienionych w art. 4 ust. 1 lit. a)-k) rozporządzenia (UE) 2024/1735. Jednocześnie mogą one również uczestniczyć jako oferenci w aukcjach energii ze źródeł odnawialnych z zastrzeżeniem art. 26 rozporządzenia (UE) 2024/1735. W motywie 81 rozporządzenia (UE) 2024/1735 przypomniano o znaczeniu zagwarantowania, aby wymogi dotyczące zrównoważoności i odporności stosowano w sposób zapewniający uczciwą i równą konkurencję między uczestnikami rynku niezależnie od ich struktury własnościowej. Aby zagwarantować taką uczciwą i równą konkurencję, do celów oceny wymogów dotyczących odporności i zrównoważenia środowiskowego przedsiębiorstwa publiczne uczestniczące w aukcjach energii odnawialnej zgodnie z art. 26 powinny podlegać wyłącznie przepisom określonym w art. 26. Przepisy określone w art. 25 powinny mieć zastosowanie do zamówień na technologie neutralne emisyjnie, z wyjątkiem przypadków, gdy takie zamówienia wykorzystuje się do realizacji projektów będących przedmiotem zamówienia udzielonego w kontekście aukcji energii ze źródeł odnawialnych, z zastrzeżeniem art. 26 12 .
(8) Konkretny wybór rodzaju kryteriów stosowanych do oceny wkładu aukcji w zrównoważoność i odporność (kryteria wstępnej kwalifikacji lub kryteria udzielenia zamówienia) wchodzi w zakres kompetencji właściwych organów przygotowujących daną aukcję. Właściwe organy powinny jednak zapewnić, aby wybór rodzaju kryteriów nie osłabiał konkurencyjnego charakteru procedury przetargowej i nie skutkował nadmiernym spowolnieniem wdrażania technologii energii odnawialnej.
(9) Ocena wkładu aukcji w odporność powinna mieć na celu zapewnienie dostępu Unii do bezpiecznych i zrównoważonych dostaw energii poprzez (i) zmniejszenie obecnych zależności i unikanie nowych strategicznych zależności od pojedynczych państw trzecich w zakresie dostaw technologii energii odnawialnej neutralnych emisyjnie i ich głównych konkretnych komponentów oraz (ii) zwiększenie zdolności produkcyjnych Unii w zakresie tych technologii i komponentów. Należy to osiągnąć bez uszczerbku dla realizacji wiążącego celu Unii dotyczącego energii odnawialnej na 2030 r., określonego w art. 3 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 13 . Podejmując decyzję o zastosowaniu odporności jako kryterium wstępnej kwalifikacji lub kryterium udzielenia zamówienia w odniesieniu do technologii neutralnych emisyjnie lub ich głównych konkretnych komponentów, właściwe organy powinny wziąć pod uwagę poziom zależności Unii od państwa trzeciego w odniesieniu do tej technologii neutralnej emisyjnie lub jej głównego konkretnego komponentu, dostępność alternatywnych źródeł dostaw oraz możliwy wpływ stosowania odporności jako kryterium wstępnej kwalifikacji zamiast kryterium udzielenia zamówienia na dostawy tego głównego konkretnego komponentu. W przypadkach stosowania odporności jako kryterium udzielenia zamówienia w aukcjach właściwe organy powinny dążyć do zwiększenia dywersyfikacji dostaw Unii z miejsc innych niż państwo, od którego Unia jest nadmiernie zależna, poprzez przyznawanie większej liczby punktów oferentom zapewniającym większą dywersyfikację ich źródeł dostaw w porównaniu z oferentami spełniającymi minimalne wymogi w zakresie odporności.
(10) Aby zaradzić zależnościom Unii od jednego państwa trzeciego dostarczającego ponad 50 % konkretnej technologii neutralnej emisyjnie lub jej komponentów lub co najmniej 40 % tej technologii lub tych komponentów w określonych okolicznościach oraz aby promować dywersyfikację dostaw, właściwe organy państw członkowskich powinny ograniczyć udział w odpowiednich aukcjach lub przyznawać punkty na podstawie wymogów związanych z pochodzeniem produktu końcowego i określonej liczby głównych konkretnych komponentów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2025/1178 14 pochodzących z państwa trzeciego, od którego Unia jest nadmiernie zależna. Ponadto należy wprowadzić ograniczenia dotyczące miejsca pochodzenia niektórych kluczowych komponentów strategicznych ze względu na ich wartość technologiczną i zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa dostaw energii i łańcucha dostaw konkretnych technologii neutralnych emisyjnie, natomiast w przypadku innych głównych konkretnych komponentów oferenci powinni zachować elastyczność pod względem wyboru komponentów, które zamierzają pozyskać z państwa trzeciego, od którego Unia jest nadmiernie zależna, w granicach określonych w niniejszym rozporządzeniu. Niniejsze wymogi przewidują praktyczną i obiektywnie weryfikowalną metodykę oceny odporności technologii neutralnych emisyjnie i ich głównych konkretnych komponentów, które są uwzględnione w aukcji. Należy określić szczegółowe wymogi dotyczące poszczególnych technologii i ich głównych konkretnych komponentów, biorąc pod uwagę ich szczególne okoliczności i charakterystykę, w tym dostępność alternatywnych źródeł dostaw, dostateczny poziom zdolności produkcji na szczeblu światowym, poziom dojrzałości i stopień wdrożenia technologii, wpływ dywersyfikacji na łańcuchy dostaw oraz koszty ogólne. W przypadku produktów końcowych technologii fotowoltaicznych (słoneczne systemy fotowoltaiczne) i modułów fotowoltaicznych niepreferencyjne reguły pochodzenia ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 15 stanowią, że montaż ogniw fotowoltaicznych (HS 8541 42), które są zaklasyfikowane do tej samej pozycji taryfowej co moduły fotowoltaiczne (HS8541 43), lub równoważnych komponentów w modułach fotowoltaicznych pochodzenie modułu nie ulega zmianie. Z tego względu jako odniesienie do wkładu tych konkretnych etapów produkcji w odporność należy uwzględnić montaż systemu fotowoltaicznego i montaż modułu fotowoltaicznego, a nie ich pochodzenie.
(11) W przypadku niektórych głównych konkretnych komponentów poziom zależności od jednego państwa trzeciego może być na tyle wysoki, że ścisłe stosowanie kryterium odporności zagrażałoby bezpieczeństwu dostaw tego komponentu. W takich przypadkach właściwe organy powinny zachować pewną elastyczność umożliwiającą podwyższenie progu dotyczącego głównych konkretnych komponentów, które mogą pochodzić z państwa trzeciego, od którego zależność jest nadmierna.
(12) Przy przeprowadzaniu oceny wymaganej na mocy art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2024/1735 dotyczącej kryteriów odporności i zrównoważoności w odniesieniu do aukcji na potrzeby wdrażania energii ze źródeł odnawialnych oraz ich wpływu na przyspieszone wdrażanie technologii energii odnawialnej Komisja powinna należycie uwzględnić skuteczność kryterium odporności oraz to, czy skuteczność ta nie jest podważana przez praktyki mające na celu zmianę pochodzenia lub miejsca montażu produktów końcowych technologii neutralnych emisyjnie lub ich głównych konkretnych komponentów.
(13) Właściwe organy państw członkowskich powinny również ocenić wkład aukcji na potrzeby technologii lądowej energetyki wiatrowej, technologii morskiej energetyki wiatrowej i elektrolizerów w odporność, nawet w przypadku gdy nie istnieje jedno państwo trzecie dostarczające ponad 50 % tych technologii lub ich komponentów lub co najmniej 40 % tych technologii lub komponentów w określonych okolicznościach, ponieważ w przypadku tych technologii istnieje znaczne ryzyko zwiększenia zależności od przywozu z Chińskiej Republiki Ludowej, co może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dostaw w Unii. Wynika to z obecnych i prognozowanych globalnych tendencji w zakresie unijnej podaży i unijnego popytu w odniesieniu do tych technologii oraz z faktu, że zdolności produkcyjne Chińskiej Republiki Ludowej przekraczają 50 % światowej produkcji 16 , a jej prognozowana wielkość produkcji znacznie przekracza cele i przewidywany popyt na szczeblu krajowym.
(14) W art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1735 wskazano, że wkład aukcji w zrównoważoność można ocenić poprzez wprowadzenie kryteriów dotyczących zrównoważenia środowiskowego wykraczającego poza minimalne wymogi określone w mającym zastosowanie prawie, innowacji lub integracji systemu energetycznego.
(15) W rozporządzeniu (UE) 2024/1735 przewidziano uwzględnienie kwestii związanych ze zrównoważeniem środowiskowym zarówno w niektórych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, jak i w niektórych aukcjach mających na celu wdrażanie odnawialnych źródeł energii. W rozporządzeniu przyznano Komisji uprawnienia wykonawcze do określenia minimalnych wymogów dotyczących zrównoważenia środowiskowego na potrzeby zamówień publicznych oraz do doprecyzowania kryteriów zrównoważenia środowiskowego, które mogą być stosowane w ramach aukcji mających na celu wdrażanie odnawialnych źródeł energii. Minimalne wymogi zostaną określone w rozporządzeniu wykonawczym przyjętym na podstawie art. 25 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/1735, natomiast kryteria zrównoważenia środowiskowego ustanowiono w niniejszym rozporządzeniu. Oba akty mają zapewnić osiągnięcie tego samego celu, jakim jest zwiększenie zrównoważenia środowiskowego technologii neutralnych emisyjnie i zmniejszenie ich wpływu na środowisko. Niemniej jednak w obu rozporządzeniach przewidziano różne podejścia oraz różny zakres ich zastosowania, aby uwzględnić różne szczegółowe uprawnienia, różnice w postępowaniach dotyczących zamówień publicznych i aukcji mających na celu wdrażanie odnawialnych źródeł energii, różny zakres objętych nimi technologii neutralnych emisyjnie oraz różnice pod względem rodzaju organów odpowiedzialnych za te różne postępowania i wolumenów wdrażanych za ich pośrednictwem.
(16) Decydując się na ustanowienie kryteriów zrównoważenia środowiskowego, właściwe organy powinny określić kryteria oceny wpływu na klimat i środowisko. Powinny przy tym zastosować co najmniej jedno z kryteriów zrównoważenia środowiskowego określonych w niniejszym rozporządzeniu wykonawczym lub inne kryteria, które uznają za istotne.
(17) Jednym z istotnych kryteriów, które właściwe organy państw członkowskich mogą wprowadzić w ramach aukcji w celu oceny wkładu technologii energii odnawialnej w zrównoważenie środowiskowe, jest ślad węglowy tych technologii. Aby kryterium to było obiektywne, przejrzyste i niedyskryminacyjne, pomiaru i oceny śladu węglowego technologii neutralnej emisyjnie należy dokonać w odniesieniu do cyklu życia. Należy również zharmonizować metody oceny śladu węglowego w całym cyklu życia, aby zmniejszyć margines przypuszczeń i zwiększyć porównywalność wyników jako warunek niezbędny dla umożliwienia skutecznego wkładu w zrównoważenie środowiskowe. Dalsza harmonizacja w tym obszarze ma nastąpić w ramach czystego ładu przemysłowego 17 . W przypadku gdy prawo Unii przewiduje metodę oceny śladu węglowego danej technologii neutralnej emisyjnie, państwa członkowskie powinny stosować ją w krajowych aukcjach na potrzeby wdrażania energii ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem tej technologii.
(18) W przypadku braku prawa Unii określającego konkretną metodę lub metodę wskazującą, że jest ona odpowiednia do wykorzystania jako metoda zastępcza do oceny śladu węglowego danej technologii energii odnawialnej, aby zwiększyć porównywalność wyników przy stosowaniu śladu węglowego jako kryterium w ramach aukcji, konieczne jest dalsze określenie parametrów projektowych w odniesieniu do tego kryterium, w szczególności pod względem metodyki i wymogów jakościowych dotyczących danych.
(19) Przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym jest kluczowym elementem Europejskiego Zielonego Ładu, jak określono w planie działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 18 .
(20) Aukcje dotyczące technologii neutralnych emisyjnie mogą przyczynić się do tej transformacji poprzez ustanowienie kryteriów wstępnej kwalifikacji lub kryteriów udzielenia zamówienia związanych z obiegiem zamkniętym. Jeżeli organy zdecydują o ich ustanowieniu, powinny określić kryteria dotyczące możliwości recyklingu, łatwości naprawy i konserwacji lub łatwości modernizacji, możliwości ponownego użycia, przerobienia i odnowienia produktów lub dotyczące wykorzystania lub zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, w tym surowców krytycznych, w odniesieniu do co najmniej jednego istotnego parametru produktu określonego w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1781 19 .
(21) Utrata różnorodności biologicznej i załamanie się ekosystemu stanowią jedne z największych zagrożeń dla ludzkości. Unia wprowadziła ramy prawne, strategie i plany działania w celu ochrony przyrody oraz odtworzenia siedlisk i populacji gatunków, takie jak strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 20 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1991 21 . Kryzys klimatyczny przyczynia się do globalnej utraty różnorodności biologicznej, która z kolei pogłębia zmianę klimatu - są to zatem zjawiska nierozerwalnie ze sobą powiązane, co potwierdzono w ostatnich badaniach. Różnorodność biologiczna i zdrowe ekosystemy mają zasadnicze znaczenie dla rozwoju odpornego na zmianę klimatu.
(22) Technologie neutralne emisyjnie mogą mieć zarówno negatywny, jak i pozytywny wpływ na różnorodność biologiczną. W odniesieniu do aukcji należy opracować kryteria, które przyczynią się do zachowania różnorodności gatunków, ekosystemów i ich zdolności reprodukcyjnych. Negatywne skutki mają głównie charakter lokalny i mogą obejmować utratę lub pogorszenie stanu siedlisk, a także niepokojenie gatunków, w tym poprzez hałas i kolizje. Pozytywne skutki obejmują między innymi łagodzenie zmiany klimatu, ograniczenie zanieczyszczenia powietrza i interwencje krajobrazowe przynoszące korzyści zwierzętom wolno żyjącym. Kryteria wstępnej kwalifikacji lub kryteria udzielenia zamówienia, które odnoszą się do wpływu na różnorodność biologiczną, mogą promować synergie między technologiami neutralnymi emisyjnie a różnorodnością biologiczną. W całym okresie realizacji projektu należy w przejrzysty sposób monitorować wpływ projektów na różnorodność biologiczną i w razie potrzeby podejmować działania w zakresie adaptacji.
(23) W przypadku gdy właściwe organy uwzględnią wpływ technologii neutralnych emisyjnie na różnorodność biologiczną jako kryterium udzielenia zamówienia, w ramach tego kryterium należy wymagać wniesienia pozytywnego wkładu netto w różnorodność biologiczną. Przykłady środków uwzględniających pozytywny wkład netto w różnorodność biologiczną mogą obejmować odbudowę lub przywrócenie siedlisk, środki mające na celu poprawę siedlisk gatunków i zwiększenie ich populacji lub zmniejszenie presji wywieranej na środowisko w związku z innymi działaniami. Nagradzanie pozytywnego wkładu netto w różnorodność biologiczną wykraczającego poza środki kompensacyjne zapewnia równe warunki działania konkurującym ze sobą oferentom, których projekty mają różne skutki, i stanowi zachętę do unikania lub minimalizowania negatywnych skutków.
(24) Efektywność energetyczna ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia ambitnych celów Unii w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 % do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r., jak określono w pakiecie "Gotowi na 55". Ponadto efektywność energetyczna stanowi również kluczowy czynnik wpływający na obniżenie cen energii i zwiększenie odporności dostaw energii do Unii, umożliwiając tym samym zarówno sprawiedliwą, jak i bezpieczną transformację ekologiczną.
(25) Aukcje mogą przyczynić się do efektywności energetycznej poprzez uwzględnienie - na etapie oceny wkładu w zrównoważony rozwój - kryteriów wstępnejkwalifikacji lub kryteriów udzielenia zamówienia wskazujących produkty, których efektywność energetyczna zostanie poddana ocenie, oraz, w odniesieniu do każdego produktu, określenie obowiązującej metodyki oceny. Kryteria te należy ustanowić, w stosownych przypadkach, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 22 lub z wskaźnikami referencyjnymi efektywności energetycznej określonymi w środkach wykonawczych przyjętych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 23 .
(26) Zrównoważona gospodarka wodna ma istotne znaczenie dla odporności Unii, a niewłaściwe gospodarowanie wodą pod względem strukturalnym prowadzi do degradacji i zanieczyszczenia jej ograniczonych zasobów i ekosystemów związanych z wodą. W dyrektywie 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 24 ustanowiono zintegrowany model zarządzania jakością wody, a unijna polityka wodna ma na celu umożliwienie Europejczykom dostępu do wystarczających zasobów wody dobrej jakości, zagwarantowanie dobrego stanu wszystkich jednolitych części wód w całej Europie, a także zapewnienie wystarczającej, zrównoważonej i sprawiedliwej dostępności wody dla wszystkich sektorów wykorzystujących wodę, w tym dla przemysłu. Niektóre technologie neutralne emisyjnie mają wpływ na wodę w fazie użytkowania, ponieważ wykorzystują wodę lub odprowadzają ścieki do jednolitych części wód. W związku z tym istotne może być opracowanie pozacenowych kryteriów zrównoważenia środowiskowego związanych z wodą w ramach aukcji dotyczących takich technologii.
(27) Ograniczenie zanieczyszczenia jest kolejnym kluczowym elementem Europejskiego Zielonego Ładu, zgodnie z planem działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń. W planie określono cel polegający na ograniczeniu zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby do poziomów nieuznawanych już za szkodliwe dla zdrowia i ekosystemów naturalnych, z poszanowaniem ograniczeń naszej planety. Aukcje dotyczące technologii neutralnych emisyjnie mogą przyczynić się do ograniczenia zanieczyszczeń poprzez ustanowienie kryteriów wstępnej kwalifikacji lub kryteriów udzielenia zamówienia dotyczących poziomów zanieczyszczeń. Jeżeli właściwe organy zdecydują o stosowaniu takich kryteriów, odpowiednie metodyki, progi i mechanizmy zgodności należy określić zgodnie z prawem Unii i na jego podstawie, jeżeli jest ono dostępne, z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, kryteriów określonych w dodatku C do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2486 25 .
(28) Innowacje mają kluczowe znaczenie dla konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i szybkiego wdrażania energii ze źródeł odnawialnych. Celem dyrektywy (UE) 2018/2001 jest promowanie innowacji w zakresie wykorzystywania energii ze źródeł odnawialnych poprzez ustanowienie orientacyjnego celu dotyczącego udziału innowacyjnych technologii energii odnawialnej na poziomie co najmniej 5 % nowo zainstalowanej mocy w zakresie energii ze źródeł odnawialnych do 2030 r. Włączenie kryteriów innowacji do modelu aukcji powinno promować opracowywanie całkowicie nowych rozwiązań lub doskonalenie rozwiązań wykraczających poza aktualny stan techniki. Umożliwi to stworzenie solidnych ram napędzających przyjmowanie najnowocześniejszych technologii, zapewniając zrównoważoną i konkurencyjną ścieżkę w kierunku neutralności klimatycznej.
(29) W przypadku stosowania innowacji jako kryterium wstępnej kwalifikacji lub kryterium udzielenia zamówienia w ramach aukcji należy rozróżnić dwa rodzaje aukcji. Pierwszym i najczęstszym rodzajem są aukcje, które nie koncentrują się konkretnie na innowacjach jako głównym czynniku wpływającym na aukcję, ale których głównym celem jest wdrażanie odnawialnych źródeł energii. Chociaż celem tych aukcji nie jest promowanie innowacji samych w sobie, niektóre elementy nagradzające innowacyjność można włączyć do modelu aukcji jako kryteria udzielenia zamówienia lub kryteria wstępnej kwalifikacji. Drugą, mniejszą podgrupę aukcji można określić mianem aukcji ukierunkowanych na aspekty czysto innowacyjne, których głównym celem jest promowanie innowacji związanych z przyszłym wykorzystywaniem odnawialnych źródeł energii, takich jak projekty dotyczące energii fal, energii pływów lub wiatrowych turbin latawcowych.
(30) W przypadku obu rodzajów aukcji, w których innowacje uwzględnia się jako kryterium wstępnej kwalifikacji lub kryterium udzielenia zamówienia, właściwe organy powinny każdorazowo ocenić wkład projektów kandydujących w minimalny poziom poprawy kluczowych wskaźników skuteczności działania, aby zagwarantować, że projekt dostarcza rozwiązania, technologie lub udoskonalenia wykraczające poza aktualny stan techniki dostępnej już na rynku, związanej z przedmiotem aukcji. Wybór kluczowych wskaźników skuteczności działania, na podstawie których innowacje będą porównywane z najnowocześniejszymi rozwiązaniami i technologiami, zależy od celu polityki publicznej realizowanej przez państwa członkowskie. Mogą do nich należeć na przykład kluczowe wskaźniki skuteczności działania w celu pomiaru poprawy efektywności technologii pod względem wytwarzania energii, możliwości recyklingu, elastyczności rozwiązania lub technologii w celu promowania integracji systemu energetycznego, zmniejszenia zależności od surowców, długowieczności technologii, zmniejszenia wpływu na środowisko lub inne kluczowe wskaźniki skuteczności działania w zależności od konkretnego celu publicznego realizowanego przez włączenie kryterium pozacenowego dotyczącego innowacji.
(31) W przypadku aukcji ukierunkowanych na aspekty czysto innowacyjne wprowadzenie kryteriów wstępnej kwalifikacji w celu oceny innowacyjności powinno również uwzględniać dojrzałość proponowanych rozwiązań lub technologii, aby zagwarantować, że projekt kandydujący spełnia cele oferty, a etap rozwoju proponowanych innowacji nie jest na tyle wczesny, że innowacje te nie zostaną zrealizowane. W przypadku aukcji, które nie koncentrują się konkretnie na innowacjach, należy również dopuścić możliwość wymagania przez właściwe organy określonego poziomu dojrzałości projektów zgłaszanych w przetargu, aby uniknąć składania ofert projektów będących na bardzo wczesnym etapie rozwoju, które prawdopodobnie nie będą spełniały celów aukcji.
(32) Rozpowszechnianie wiedzy na temat najnowszych innowacyjnych osiągnięć ma zasadnicze znaczenie dla dalszego stymulowania innowacji, w szczególności w odniesieniu do aukcji ukierunkowanych na aspekty czysto innowacyjne 26 . Właściwe organy państw członkowskich, jako kryteria wstępnej kwalifikacji lub kryteria udzielenia zamówienia, powinny uwzględnić potrzebę rozpowszechniania wyników zwycięskiego projektu za pośrednictwem konferencji, publikacji, powszechnie dostępnych repozytoriów lub darmowego/otwartego oprogramowania, a w stosownych przypadkach także danych operacyjnych, pod warunkiem wprowadzenia odpowiednich środków poufności. Podobnie powinny zobowiązać oferenta, którego oferta zostanie wyłoniona jako zwycięska, do terminowego udostępnienia licencji związanych z wynikami badań dotyczących projektów badawczo-rozwojowych objętych pomocą, chronionych prawami własności intelektualnej, po cenie rynkowej i na zasadzie braku wyłączności i niedyskryminacji do użytku przez zainteresowane strony w EOG. W przypadku aukcji, które nie koncentrują się konkretnie na innowacjach, właściwe organy państw członkowskich powinny mieć możliwość uwzględnienia tego rodzaju wymogów w zakresie rozpowszechniania wiedzy jako kryteriów wstępnej kwalifikacji lub kryteriów udzielenia zamówienia.
(33) Wraz z wprowadzeniem nowych instalacji wytwarzających energię odnawialną o zmiennej wydajności system elektroenergetyczny staje w obliczu szczególnych wyzwań, takich jak konieczność rozwiązania problemów związanych z przeciążeniem sieci przy jednoczesnym utrzymaniu jej stabilności. Potrzeby te zaspokaja się zazwyczaj poprzez redysponowanie i inne rozwiązania, które wiążą się z pewnym kosztem dla systemu. Wprowadzenie integracji systemu energetycznego jako kryterium pozacenowego w ramach aukcji energii ze źródeł odnawialnych może zmniejszyć wspomniane koszty dla systemu poprzez uwzględnienie wpływu eksploatacji projektu w zakresie energii odnawialnej na system. Niemniej jednak potrzeb systemu energetycznego nie można zaspokoić wyłącznie za pomocą kryteriów pozacenowych w ramach aukcji energii ze źródeł odnawialnych i konieczne jest przyjęcie rozwiązań systemowych, w tym w odniesieniu do planowania sieci, aspektów regulacyjnych, sygnałów rynkowych lub taryf sieciowych.
(34) Kryteria pozacenowe na potrzeby integracji systemu energetycznego należy opracować w taki sposób, aby umożliwić włączenie wszystkich technologii i rozwiązań, które mogą przyczynić się do zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb systemu. Jeżeli jest to należycie uzasadnione na podstawie zidentyfikowanych potrzeb systemu lub zezwala na to prawo Unii, aukcje powinny również koncentrować się na co najmniej jednej technologii lub co najmniej jednym rozwiązaniu. Te technologie lub rozwiązania mogą stanowić część inwestycji przewidzianych w projekcie zgłaszanym w przetargu lub można je pozyskać na podstawie umowy z osobą trzecią, o ile stanowią one nową inwestycję. Możliwość ta pozwoli oferentom dokonać wyboru najbardziej opłacalnych rozwiązań. Ocena wkładu różnych technologii i rozwiązań w zaspokojenie potrzeb systemu może wymagać użycia narzędzi modelowania, które umożliwią organom obiektywne i niedyskryminacyjne oszacowanie wpływu scenariuszy zakładających realizację projektu zgłaszanego w przetargu oraz jego brak na system energetyczny. Alternatywne podejścia mogą koncentrować się na obiektywnych i weryfikowalnych zmiennych służących jako wskaźniki zastępcze dotyczące ogólnych potrzeb systemu lub jako wskaźniki zastępcze dotyczące wkładu konkretnych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem planowania sieci. Przyjęcie takich alternatywnych podejść wiąże się jednak z ryzykiem niedoszacowania potencjalnego wpływu projektu kandydującego na system.
(35) Uwzględniając integrację systemu energetycznego jako kryterium w modelu aukcji, właściwe organy powinny wziąć pod uwagę wkład projektów zgłaszanych w przetargu w zaspokajanie potrzeb systemu w oparciu o następujące trzy kluczowe parametry: wkład projektów zgłaszanych w przetargu w zaspokojenie potrzeb systemu elektroenergetycznego z perspektywy czasowej; ich wkład w tworzenie połączeń między nośnikami energii; oraz ich wkład w zaspokojenie potrzeb systemu elektroenergetycznego z perspektywy danej lokalizacji.
(36) W przypadku oceny wkładu projektów zgłaszanych w przetargu w zaspokajanie potrzeb systemu elektroenergetycznego z perspektywy czasowej należy uwzględnić szeroki zakres rozwiązań, w tym tych związanych z magazynowaniem energii i odpowiedzią odbioru, które mogą przyczynić się do skorygowania dysproporcji spowodowanych wahaniami produkcji energii ze źródeł odnawialnych i zapotrzebowania na energię elektryczną. W ramach aukcji mających na celu wdrażanie energii ze źródeł odnawialnych wykorzystanie aktywów umożliwiających modulację wytwarzania, przesyłu do sieci lub zużycia energii w ramach projektów zgłaszanych w przetargu przyczynia się do zaspokojenia potrzeb systemu dzięki zapewnieniu elastyczności pod względem czasu. Można ją osiągnąć na przykład poprzez połączenie kilku technologii wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, połączenie aktywów wytwórczych i aktywów związanych z magazynowaniem energii elektrycznej lub połączenie aktywów wytwórczych z aktywami lub rozwiązaniami związanymi z popytem, które w razie potrzeby mogą zwiększać lub zmniejszać zapotrzebowanie na energię elektryczną.
(37) W przypadku oceny wkładu projektu zgłaszanego w przetargu w tworzenie połączeń między nośnikami energii należy uwzględnić zdolność do transferu energii ze źródeł odnawialnych z jednego nośnika energii do drugiego z wykorzystaniem aktywów służących do konwersji energii. Połączenia między nośnikami energii odnoszą się w szczególności do przekształcania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w inny nośnik energii, taki jak ciepło lub wodór, do celów jej zużycia w sektorze popytu, który nie zużywa energii elektrycznej w sposób bezpośredni. W ten sposób stopniowa dekarbonizacja systemu elektroenergetycznego, do której przyczynia się projekt zgłaszany w przetargu, może umożliwić dekarbonizację sektorów popytu, które nie wykorzystują energii elektrycznej, na przykład w odniesieniu do ogrzewania niektórych budynków mieszkalnych lub przemysłowych lub wykorzystywania wodoru w niektórych procesach przemysłowych. Połączenia między nośnikami energii przyczyniają się zatem do zaspokojenia potrzeb systemu energetycznego pod względem dekarbonizacji, gdy stanowią najbardziej oszczędny kosztowo sposób postępowania. Ponadto aktywa związane z konwersją energii, które tworzą te połączenia między nośnikami energii, na przykład elektrolizery lub instalacje do wytwarzania i magazynowania ciepła, również pomagają zaspokoić potrzeby związane z elastycznością pod względem czasu w sektorze energii elektrycznej.
(38) W przypadku oceny wkładu projektu zgłaszanego w przetargu w zaspokojenie potrzeb systemu elektroenergetycznego z perspektywy danej lokalizacji należy skupić się na związku między topologią a lokalizacją aktywów związanych z wytwarzaniem i zużyciem energii, który może prowadzić do problemów z przeciążeniem sieci i mniejszego wykorzystywania energii ze źródeł odnawialnych. Optymalna lokalizacja nowych projektów związanych z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych oraz punktu przyłączenia do sieci może zatem przyczynić się do złagodzenia problemów związanych z przeciążeniem sieci i ma kluczowe znaczenie dla zaspokojenia potrzeb systemu elektroenergetycznego. W związku z tym udział w aukcjach można ograniczyć do projektów zlokalizowanych na wstępnie określonych obszarach, na których mogą one przyczynić się do zmniejszenia przeciążenia sieci, lub w ramach aukcji można przyznawać punkty projektom zgłaszanym w przetargu na podstawie wpływu ich lokalizacji.
(39) Aby zapewnić skuteczność kryteriów określonych w niniejszym rozporządzeniu w ramach aukcji energii ze źródeł odnawialnych, właściwe organy państw członkowskich powinny ustanowić metodykę oceny kryteriów pozacenowych określonych w niniejszym rozporządzeniu, wprowadzić odpowiednie mechanizmy monitorowania i gwarancje w celu zapewnienia zgodności z tymi kryteriami oraz odpowiednie kary w przypadku ich nieprzestrzegania. Wspomniane gwarancje i kary należy ustalić na poziomie, który zrównoważy potrzebę zagwarantowania procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji, zniechęcając przy tym przedsiębiorstwa do składania ofert bez zdecydowanego zamiaru realizacji projektu i zapewnienia zgodności z jego specyfikacją. Poziom gwarancji i kar należy opracować w taki sposób, aby nieprzestrzeganie specyfikacji dotyczących aukcji wiązało się z wyższymi kosztami dla oferentów niż poniesienie kosztów i wywiązanie się z wymogów specyfikacji.
(40) W przypadku niektórych kryteriów konieczne może być wykazanie zgodności przez cały okres realizacji projektu, na przykład wkład w integrację systemu energetycznego, cyberbezpieczeństwo lub zrównoważenie środowiskowe może wymagać stałego monitorowania. Należy wprowadzić zharmonizowane przepisy dotyczące harmonogramu weryfikacji takiej zgodności. Wszyscy oferenci biorący udział w aukcji powinni zobowiązać się do spełnienia wszystkich wymogów i specyfikacji aukcji zawartych w ofercie w momencie jej składania. Moment wykazania faktycznej zgodności z wymogami wynikającymi z poszczególnych kryteriów pozacenowych i innych wymogów dotyczących aukcji może być różny i w stosownych przypadkach powinny go określić właściwe organy państw członkowskich.
(41) Oferenci powinni przedstawić szczegółową dokumentację, aby udowodnić zgodność z niektórymi kryteriami pozacenowymi. Właściwe organy państw członkowskich powinny wymagać złożenia oświadczeń dotyczących dochowania należytej staranności potwierdzonych przez osoby trzecie, aby udowodnić zgodność z kryteriami wstępnej kwalifikacji w odniesieniu do odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej w ramach aukcji dotyczących odnawialnych źródeł energii. Aby wykazać skuteczne wdrożenie środków zarządzania ryzykiem w cyberprzestrzeni, oferent powinien przedłożyć plan dotyczący cyberbezpieczeństwa i regularnie go aktualizować. W stosownych przypadkach organy mogą wymagać od oferentów i ich dostawców poddawania się regularnym kontrolom bezpieczeństwa przeprowadzanym przez niezależne osoby trzecie oraz regularnego przedstawiania wyników tych kontroli.
(42) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla art. 4 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także dla zobowiązań międzynarodowych Unii. Właściwe organy państw członkowskich powinny wprowadzić kryteria wstępnej kwalifikacji lub kryteria udzielenia zamówienia w ramach aukcji mających na celu wdrażanie energii ze źródeł odnawialnych zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii i zgodnie z odpowiednim wymogiem dotyczącym nałożenia środków ograniczających ze względów bezpieczeństwa i porządku publicznego. Kryteria te powinny także być zgodne z prawem Unii i nie powinny wykraczać poza jego zakres oraz powinny być spójne z zobowiązaniami podjętymi na podstawie umów handlowych i inwestycyjnych, których stronami są Unia lub państwa członkowskie, oraz uzgodnień handlowych i inwestycyjnych, do których przystąpiły Unia lub państwa członkowskie.
(43) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Unii Energetycznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1176 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1176 określające kryteria wstępnej kwalifikacji i kryteria udzielenia zamówienia w odniesieniu do aukcji na potrzeby wdrażania energii ze źródeł odnawialnych |
| Data aktu: | 23/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 08/07/2025 |