Rozporządzenie delegowane 2025/1142 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi dotyczące polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów oraz szczegóły i metodykę w odniesieniu do treści ujawnianych informacji na temat konfliktów interesów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1142
z dnia 27 lutego 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi dotyczące polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów oraz szczegóły i metodykę w odniesieniu do treści ujawnianych informacji na temat konfliktów interesów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 72 ust. 5 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wdrażając i utrzymując politykę i procedury identyfikowania konfliktów interesów, zapobiegania im, zarządzania nimi i ich ujawniania, o których mowa w art. 72 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić zasadę proporcjonalności w celu zapewnienia, aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów były wystarczające do osiągnięcia celów tego artykułu. Zgodnie z art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić również skalę, charakter i zakres świadczonych usług w zakresie kryptoaktywów.

(2) W celu zapewnienia, aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów leżały w najlepszym interesie dostawców usług w zakresie kryptoaktywów i ich klientów, ta polityka i te procedury powinny obejmować sytuacje, które mogą wpływać lub mogą być postrzegane jako wpływające na zdolność dostawców usług w zakresie kryptoaktywów lub osób powiązanych z tymi dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów do obiektywnego i niezależnego wykonywania ich obowiązków lub zakresu odpowiedzialności w interesie klientów oraz na wyniki działalności podmiotu.

(3) W przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów należy do grupy, należy również uwzględnić okoliczności związane z tym faktem.

(4) Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy są częścią grupy, powinni zatem odpowiednio reagować na sytuacje, które mogą prowadzić do konfliktu interesów ze względu na strukturę i działalność gospodarczą innych podmiotów w ramach grupy, do której należą ci dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. W tym celu, w przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy, samodzielnie lub wraz z innymi podmiotami ze swojej grupy, wiele usług w zakresie kryptoaktywów i prowadzi powiązaną działalność, polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny zapobiegać wszelkim nadużyciom wynikającym ze skoncentrowanej kontroli i zarządzania transakcjami z podmiotami powiązanymi, w tym transakcjami z udziałem przedsiębiorstw powiązanych.

(5) Aby zapobiegać konfliktom interesów przynoszącym szkodę dostawcom usług w zakresie kryptoaktywów i ich klientom, polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny zapewniać uważne monitorowanie sytuacji, w których osoby powiązane z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów pozostają w stosunkach osobistych, zawodowych lub politycznych z inną osobą. Takie stosunki mogą wpływać na obiektywny osąd dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i osób powiązanych. Stosunki osobiste powinny obejmować stosunki między krewnymi lub powinowatymi lub stosunki społeczne, które nie ograniczają się do formalnego związku partnerskiego lub małżeństwa. Stosunki polityczne powinny obejmować członkostwo w partiach politycznych lub stosunki z urzędnikami administracji rządowej lub innymi funkcjonariuszami publicznymi. Stosunki zawodowe powinny obejmować stosunki w środowisku zawodowym, w tym w miejscu pracy lub w kontekście biznesowym.

(6) Aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów były skuteczne, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów

powinni posiadać przejrzystą strukturę organizacyjną i zarządczą, która jest spójna z ich ogólną strategią i profilem ryzyka i która jest zrozumiała dla ich organu zarządzającego, podmiotów powiązanych, właściwych organów krajowych i klientów.

(7) Należyte administrowanie i zarządzanie dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia zarówno funkcjonowania tych dostawców, jak i zaufania do rynków finansowych. Z tych powodów polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny odnosić się do przypadków, w których konflikty interesów mogłyby utrudnić członkom organu zarządzającego podejmowanie obiektywnych i bezstronnych decyzji w najlepszym interesie dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i jego klientów.

(8) Potencjalne i faktyczne konflikty interesów, które dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów muszą uwzględniać zgodnie z art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny rzeczywiście lub potencjalnie wpływać na interesy klientów oraz na wyniki i sytuację dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów jako takiego, a tym samym pośrednio wpływać również na interesy klientów.

(9) Aby zapewnić przejrzystość działań podejmowanych w celu ograniczenia wpływu zidentyfikowanych konfliktów interesów, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni spełniać wymogi dotyczące ujawniania konfliktów interesów określone w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114. W celu zapewnienia, aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów spełniały swój cel, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów nie powinni jednak polegać na zwykłym ujawnianiu konfliktów interesów jako sposobie na ich rozwiązanie. W związku z tym powinni oni spełniać wymogi dotyczące ujawniania informacji, ale też zapewnić identyfikację konfliktów interesów, zapobieganie im i zarządzanie nimi.

(10) Wynagrodzenie pracowników zaangażowanych w świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów na rzecz klientów może prowadzić do konfliktów interesów. Wprawdzie dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów mogą zasadniczo swobodnie określać swoją politykę wynagrodzeń, powinni jednak zapewnić, aby ich polityka i praktyki w zakresie wynagrodzeń nie powodowały konfliktów między interesami klientów a interesami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub osób powiązanych ani nie ograniczały zdolności osób powiązanych do wykonywania ich obowiązków i zadań w sposób niezależny i obiektywny. W celu zapewnienia skutecznego i spójnego stosowania wymogów dotyczących konfliktów interesów w obszarze wynagrodzeń pojęcie wynagrodzenia powinno obejmować wszystkie formy płatności oraz korzyści finansowe lub niefinansowe zapewniane bezpośrednio lub pośrednio przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów osobom mającym bezpośredni lub pośredni wpływ na usługi w zakresie kryptoaktywów świadczone przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów lub na ich normy zachowań w przedsiębiorstwie. Polityka wynagrodzeń wdrażana w kontekście polityki w zakresie konfliktów interesów powinna zapewniać, aby klienci byli traktowani sprawiedliwie, a ich interesy nie były naruszane przez praktyki w zakresie wynagrodzeń przyjęte przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów w perspektywie krótko-, średnio- lub długoterminowej.

(11) Z myślą o odpowiednim wdrażaniu, utrzymywaniu i przeglądzie polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów ta polityka i procedury powinny zapewniać odpowiednie i wewnętrznie niezależne zasoby ludzkie na potrzeby zarządzania konfliktami interesów. Te zasoby ludzkie powinny również dysponować niezbędnymi umiejętnościami, wiedzą i doświadczeniem w zakresie konfliktów interesów. W związku z tym osoba odpowiedzialna za zarządzanie konfliktami interesów powinna mieć dostęp do odpowiedniego wewnętrznego kanału dokonywania zgłoszeń i powinna móc bezpośrednio podlegać temu kanałowi w ramach swojej funkcji zarządczej oraz, w stosownych przypadkach, w ramach swojej funkcji nadzorczej.

(12) Aby umożliwić klientom podejmowanie świadomych decyzji, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni na bieżąco aktualizować ujawniane informacje na temat ogólnego charakteru i źródeł konfliktów interesów oraz działań podjętych w celu ograniczenia ich wpływu zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Takie ujawnianie informacji powinno uwzględniać różne rodzaje klientów, do których ujawniane informacje są kierowane, w tym fakt, że klienci ci mają różny poziom wiedzy i doświadczenia.

(13) Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów często mogą działać w sposób zintegrowany pionowo lub w ścisłej współpracy z podmiotami powiązanymi lub podmiotami z tej samej grupy. Aby wyjaśnić klientom, w jakiej roli i w jakim charakterze działa dostawca usług w zakresie kryptoaktywów, ujawniane informacje, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny zawierać wystarczająco szczegółowy, konkretny i jasny opis sytuacji, które prowadzą lub mogą prowadzić do konfliktów interesów. Informacje te są szczególnie istotne w sytuacjach, w których dostawca usług w zakresie kryptoaktywów reklamuje się jako podmiot zaangażowany w wymianę kryptoaktywów, ale właściwie wykonuje lub łączy wiele funkcji lub działań, w tym prowadzi platformę obrotu kryptoaktywami, pełni funkcję animatora rynku, oferuje obrót z depozytami zabezpieczającymi, ułatwia przechowywanie, rozliczanie, udzielanie i zaciąganie pożyczek oraz transakcje z użyciem środków własnych. Aby zapewnić ochronę inwestorów, klienci i potencjalni klienci powinni mieć dostęp do ujawnianych informacji, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w języku, który znają. W związku z tym dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni udostępniać takie ujawniane informacje we wszystkich językach używanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów do sprzedawania jego usług lub do komunikowania się z klientami w danym państwie członkowskim.

(14) Prawo Unii dotyczące ochrony danych, w szczególności rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 , ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, w tym informacji gromadzonych w ramach ich polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów.

(15) Zgodnie z zasadą minimalizacji danych określoną w rozporządzeniu (UE) 2016/679 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni w swojej polityce i procedurach, o których mowa w art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, określić, które kategorie danych osobowych będą przetwarzać w celu identyfikacji konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, uwzględniając skalę, charakter i zakres usług w zakresie kryptoaktywów oraz innej działalności oferowanej lub prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów i grupę, do której należy.

(16) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który w dniu 17 lipca 2024 r. wydał swoją opinię,

(17) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, który opracowano w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.

(18) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"osoba powiązana" oznacza dowolną z osób, o których mowa w art. 72 ust. 1 lit. a) pkt (i)-(iv) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
2)
"wynagrodzenie" oznacza każdą formę płatności lub innych korzyści finansowych lub niefinansowych zapewnianych bezpośrednio lub pośrednio przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów w związku ze świadczeniem usług w zakresie kryptoaktywów na rzecz klientów;
3)
"grupa" oznacza grupę w rozumieniu art. 2 pkt 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 5 .
Artykuł  2

Konflikty interesów potencjalnie szkodliwe dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów

1. 
W polityce i procedurach, o których mowa w art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, służących identyfikowaniu konfliktów interesów potencjalnie szkodliwych dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, zapobieganiu im, zarządzaniu nimi i ich ujawnianiu, określa się okoliczności, które mogą bezpośrednio lub pośrednio wpływać na obiektywność i bezstronność osób powiązanych w wykonywaniu ich obowiązków i zakresu odpowiedzialności. W takiej polityce i procedurach uwzględnia się co najmniej sytuacje lub stosunki, w przypadku których osoba powiązana:
a)
ma interes gospodarczy w osobie, organie lub podmiocie, których interesy są sprzeczne z interesami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów;
b)
pozostaje w stosunkach z osobą, organem lub podmiotem, których interesy są sprzeczne z interesami dostawcy usług

w zakresie kryptoaktywów, które to stosunki mogą mieć charakter osobisty, zawodowy lub polityczny, lub w ciągu ostatnich trzech lat od dnia dokonania oceny pozostawała w takich stosunkach;

c)
wykonuje zadania lub działania lub powierzono jej obowiązki, które są sprzeczne z zadaniami, działaniami lub obowiązkami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, lub działa pod hierarchicznym nadzorem osoby odpowiedzialnej za funkcje lub zadania sprzeczne z funkcjami lub zadaniami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.
2. 
Na potrzeby identyfikowania osób, organów lub podmiotów mających interesy sprzeczne z interesami dostawców usług w zakresie kryptoaktywów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów biorą pod uwagę co najmniej to, czy dana osoba, organ lub podmiot:
a)
może osiągnąć zysk finansowy finansową lub uniknąć straty finansowej kosztem dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów;
b)
ma interes w uzyskaniu konkretnego wyniku usługi w zakresie kryptoaktywów świadczonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów lub działania prowadzonego przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, który to interes jest rozbieżny z interesem dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów w odniesieniu do tego wyniku;
c)
prowadzi taką samą działalność jak dostawca usług w zakresie kryptoaktywów lub jest klientem, konsultantem, doradcą, osobą upoważnioną, dostawcą usług outsourcingowych, dostawcą usług lub innym dostawcą (w tym podwykonawcą) dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i istnieją możliwe do wykazania powody, by sądzić, że może istnieć konflikt interesów z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów.
3. 
Do celów ust. 1 lit. a) dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów uwzględniają sytuacje, w których osoba powiązana, która jest członkiem organu zarządzającego, pracownikiem dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub akcjonariuszem lub udziałowcem posiadającym znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów:
a)
posiada akcje, tokeny (w tym tokeny zarządzania), inne prawa własności lub członkostwo w tej osobie, organie lub podmiocie;
b)
posiada instrumenty dłużne tej osoby, organu lub podmiotu lub zawarła inne porozumienia w sprawie zobowiązań z tą osobą, organem lub podmiotem;
c)
zawarła jakąkolwiek formę postanowień umownych związanych z działalnością regulowaną rozporządzeniem (UE) 2023/1114 z tą osobą, organem lub podmiotem.
Artykuł  3

Konflikty interesów potencjalnie szkodliwe dla klientów

Na potrzeby identyfikowania konfliktów interesów, które powstają podczas świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów i które mogą zaszkodzić interesom klientów, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów biorą pod uwagę to, czy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów lub jakakolwiek osoba powiązana:

a)
mogą osiągnąć zysk finansowy, uniknąć straty finansowej lub uzyskać inną korzyść kosztem klienta;
b)
mają interes w określonym wyniku usługi w zakresie kryptoaktywów świadczonej na rzecz klienta lub transakcji przeprowadzanej w imieniu klienta, który to interes jest rozbieżny z interesem klienta w odniesieniu do tego wyniku;
c)
mają powód natury finansowej lub innej do tego, by przedkładać interes jednego klienta lub większej liczby klientów ponad interesy innego klienta;
d)
prowadzą taką samą działalność jak klient;
e)
otrzymują lub otrzymają od osoby innej niż dany klient, w związku z usługą świadczoną na rzecz tego klienta, zachętę w postaci korzyści pieniężnych lub niepieniężnych lub usług.
Artykuł  4

Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów, o których mowa w art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114

1. 
Politykę i procedury w zakresie konfliktów interesów sporządza się na piśmie i uwzględnia się w nich:
a)
skalę, charakter i zakres usług w zakresie kryptoaktywów oraz innej działalności oferowanej lub prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów;
b)
w przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów jest członkiem grupy - wszelkie okoliczności, które mogą prowadzić do konfliktu interesów ze względu na strukturę i działalność gospodarczą innych podmiotów w ramach grupy.
2. 
Za opracowanie, przyjęcie, wdrożenie tej polityki i procedur odpowiedzialny jest organ zarządzający dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. Dokonuje on okresowej oceny i przeglądu ich skuteczności oraz eliminuje wszelkie niedociągnięcia w tym zakresie.
3. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ustanawiają skuteczne wewnętrzne kanały informowania i zapewniania pracownikom i członkom organu zarządzającego stałego dostępu do swojej polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów oraz zapewniają odpowiednie uaktualniane szkolenia na temat tej polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów.
4. 
Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów obejmują:
a)
w odniesieniu do jakiejkolwiek usługi w zakresie kryptoaktywów lub działalności w zakresie kryptoaktywów świadczonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów lub prowadzonej w jego imieniu przez konsultanta, doradcę, osobę upoważnioną lub dostawcę usług outsourcingowych - opis okoliczności, które mogą prowadzić do konfliktu interesów, o którym mowa w art. 2 lub 3;
b)
procesy, które mają być stosowane w celu identyfikowania konfliktów interesów, o których mowa w art. 2 i 3, zapobiegania im, zarządzania nimi i ich ujawniania;
c)
wyraźne odniesienie do struktury organizacyjnej i zarządczej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.
5. 
W polityce i procedurach w zakresie konfliktów interesów uwzględnia się ryzyko naruszenia interesów co najmniej jednego klienta lub interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.
6. 
Procesy, o których mowa w art. 4 ust. 4 lit. b), obejmują co najmniej następujące elementy:
a)
środki pozwalające niezwłocznie dokonywać zgłoszeń i informować za pośrednictwem wyznaczonego wewnętrznego kanału dokonywania zgłoszeń o wszelkich kwestiach, które mogą prowadzić lub doprowadziły do konfliktu interesów;
b)
środki zapobiegania wymianie informacji lub kontrolowania takiej wymiany między osobami powiązanymi, które uczestniczą w działalności związanej z ryzykiem wystąpienia konfliktu interesów, w przypadku gdy taka wymiana informacji może zaszkodzić interesom jednego klienta lub większej ich liczby;
c)
oddzielny wewnętrzny nadzór nad osobami powiązanymi, które w ramach swoich podstawowych zadań prowadzą działalność w imieniu klientów lub świadczą usługi na rzecz klientów, których interesy mogą kolidować ze sobą lub z interesami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów;
d)
usunięcie wszelkich bezpośrednich powiązań między wynagrodzeniem wypłacanym pracownikom dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, osobom upoważnionym, dostawcom usług outsourcingowych, podwykonawcom lub członkom organu zarządzającego, które to osoby wykonują głównie jeden typ działalności, a wynagrodzeniem innych zaangażowanych pracowników, osób upoważnionych, dostawców usług outsourcingowych, podwykonawców lub członków organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, które to osoby wykonują głównie inny typ działalności, lub dochodami generowanymi przez takie inne osoby, w przypadku gdy istnieją możliwe do wykazania powody, by sądzić, że w związku z tymi dwoma rodzajami działalności może powstać konflikt interesów;
e)
środki mające na celu zapewnienie, aby osoby powiązane, które prowadzą inną działalność gospodarczą związaną z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów, nie miały niewłaściwego wpływu u dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów w odniesieniu do tej działalności;
f)
środki pozwalające wyeliminować lub ograniczyć równoczesne bądź następujące po sobie przypadki uczestniczenia osoby powiązanej w osobnych usługach w zakresie kryptoaktywów lub osobnej działalności w zakresie kryptoaktywów, gdy uczestnictwo takie może negatywnie wpłynąć na właściwe zarządzanie konfliktami interesów;
g)
środki zapewniające powierzenie sprzecznych działań lub transakcji różnym osobom;
h)
środki mające na celu ustalenie odpowiedzialności członków organu zarządzającego za informowanie innych członków o wszelkich kwestiach, w przypadku których członek organu zarządzającego znajduje się lub może znaleźć się w sytuacji konfliktu interesów, oraz umożliwienie wstrzymania się od głosu w każdej takiej kwestii;
i)
środki zapobiegające zajmowaniu przez członków organu zarządzającego stanowisk kierowniczych u konkurujących dostawców usług w zakresie kryptoaktywów spoza tej samej grupy;
j)
środki zapobiegania wymianie informacji lub kontrolowania takiej wymiany między osobami powiązanymi, które uczestniczą w działalności związanej z ryzykiem wystąpienia konfliktu interesów, w przypadku gdy taka wymiana informacji może mieć wpływ na wykonywanie obowiązków takiej osoby powiązanej wobec dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.
7. 
Dostawca usług w zakresie kryptoaktywów zapewnia, aby polityka i procedury, o których mowa w ust. 3 lit. b), dawały wystarczającą pewność, że ryzyko naruszenia interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub jego klientów zostanie wyeliminowane lub że jego wpływ zostanie odpowiednio ograniczony.
8. 
Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów zapewniają, aby dostawca usług w zakresie kryptoaktywów przeznaczył odpowiednie zasoby, w tym odpowiednie i niezależne zasoby ludzkie, na ich wdrożenie, utrzymanie i przegląd, w tym na wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za identyfikowanie konfliktów interesów, zapobieganie im, zarządzanie nimi i ich ujawnianie.

Osoba ta musi posiadać uprawnienia niezbędne do należytego i niezależnego wykonywania swoich obowiązków oraz podlega bezpośrednio organowi zarządzającemu.

W przypadku powierzenia tej osobie innych ról lub funkcji muszą one być odpowiednie, biorąc pod uwagę skalę, charakter i zakres usług w zakresie kryptoaktywów oraz innej działalności dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, oraz nie mogą zagrażać niezależności i obiektywizmowi tej osoby.

W polityce i procedurach w zakresie konfliktów interesów określa się umiejętności, wiedzę i doświadczenie niezbędne pracownikom odpowiedzialnym za pełnienie obowiązków, o których mowa w akapicie pierwszym, oraz zapewnia takim pracownikom dostęp do wszystkich informacji istotnych dla wykonywania ich obowiązków.

Artykuł  5

Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów w kontekście wynagrodzeń

1. 
W swojej polityce i procedurach w zakresie konfliktów interesów, o których to polityce i procedurach mowa w art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów określają i wdrażają politykę i procedury w zakresie wynagrodzeń z uwzględnieniem interesów wszystkich swoich klientów.
2. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zapewniają, aby polityka i procedury w zakresie wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1:
a)
nie powodowały konfliktu interesów ani nie stwarzały zachęt, które mogą skłaniać osoby, do których ta polityka i procedury mają zastosowanie, do faworyzowania własnych interesów lub interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów z potencjalną szkodą dla jakiegokolwiek klienta lub które mogą skłaniać te osoby do faworyzowania własnych interesów ze szkodą dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów;
b)
odpowiednio ograniczały wpływ konfliktów interesów, które mogą być spowodowane przyznaniem wynagrodzenia zmiennego oraz leżącymi u jego podstaw kluczowymi wskaźnikami skuteczności działania i mechanizmami dostosowania ryzyka, w tym wypłatą instrumentów pracownikom lub członkom organu zarządzającego w ramach wynagrodzenia zmiennego lub stałego.
3. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zapewniają, aby ich polityka i procedury w zakresie wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, miały zastosowanie do wszystkich następujących osób:
a)
ich pracowników i wszelkich innych osób fizycznych, z których usług korzysta dostawca usług w zakresie kryptoaktywów i które znajdują się pod kontrolą dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów oraz które są zaangażowane w świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów;
b)
członków ich organu zarządzającego;
c)
każdej osoby fizycznej bezpośrednio zaangażowanej w świadczenie usług na rzecz dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów na podstawie umowy outsourcingu do celów świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów.
4. 
Procedury, polityka i ustalenia dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów dotyczące wynagrodzeń mają zastosowanie do osób, o których mowa w ust. 3, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na usługi w zakresie kryptoaktywów świadczone przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów lub na ich normy zachowań w przedsiębiorstwie, niezależnie od rodzaju klientów, oraz w zakresie, w jakim wynagrodzenie takich osób i inne odpowiednie zachęty mogą prowadzić do konfliktu interesów, który zachęca je do działania wbrew interesom któregokolwiek z klientów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub do faworyzowania swoich własnych interesów ze szkodą dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.
Artykuł  6

Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów w kontekście transakcji osobistych

1. 
Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów zapewniają, aby transakcje skutkujące pozycją w kryptoaktywie lub ekspozycją na kryptoaktywo, przeprowadzane przez osobę powiązaną lub w jej imieniu, podlegały ścisłej kontroli i monitorowaniu, o ile spełnione jest przynajmniej jedno z następujących kryteriów:
a)
działanie osoby powiązanej wykracza poza zakres działań wykonywanych przez nią w ramach jej obowiązków zawodowych;
b)
transakcję przeprowadza się na rachunek jednej z następujących osób:
(i)
osoby powiązanej;
(ii)
osoby, z którą osobę powiązaną łączą więzi rodzinne albo bliskie powiązania, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 31 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(iii)
osoby, od której osoba powiązana może spodziewać się uzyskania bezpośredniej lub pośredniej korzyści materialnej związanej z wynikiem danej transakcji, innej niż opłata lub prowizja za dokonanie transakcji.

Do celów akapitu pierwszego lit. b) pkt (ii) osoba, z którą osobę powiązaną łączą więzi rodzinne, oznacza dowolną spośród następujących osób:

a)
współmałżonka osoby powiązanej lub jej partnera traktowanego według prawa danego kraju na równi ze współmałżonkiem;
b)
dziecko lub przybrane dziecko będące na utrzymaniu osoby powiązanej;
c)
jakiegokolwiek członka rodziny osoby powiązanej, który zamieszkiwał z nią w jednym gospodarstwie domowym przez co najmniej 1 rok w ciągu 5 lat poprzedzających datę danej transakcji osobistej.
2. 
W odniesieniu do transakcji, o których mowa w ust. 1, w tej polityce i procedurach zapewnia się, aby:
a)
w odniesieniu do decyzji o dokonaniu takich transakcji:
(i)
transakcje takie były identyfikowane przez osobę odpowiedzialną za zarządzanie konfliktami interesów lub zgłaszane takiej osobie przed podjęciem decyzji w sprawie dokonania transakcji i jej warunków oraz aby transakcje takie były dokumentowane;
(ii)
decyzje o dokonaniu takich transakcji były podejmowane obiektywnie, w interesie każdej ze stron;
(iii)
warunki transakcji były równoważne warunkom, które miałyby zastosowanie między niezależnymi stronami w odniesieniu do tych samych transakcji w przypadku braku konfliktu interesów;
b)
określono procesy decyzyjne dotyczące dokonywania tych transakcji oraz ustanowiono progi, wyrażone jako wolumen transakcji, powyżej których taka transakcja wymaga zatwierdzenia przez organ zarządzający;
c)
pracownicy i członkowie organu zarządzającego znali przepisy mające zastosowanie do tych transakcji oraz środki ustanowione w odniesieniu do tych transakcji przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów;
d)
dostawca usług w zakresie kryptoaktywów został niezwłocznie poinformowany o każdej z tych transakcji;
e)
prowadzony był rejestr transakcji zidentyfikowanych lub zgłoszonych dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, z wyszczególnieniem daty i godziny transakcji, warunków, wolumenu transakcji, kontrahenta oraz wszelkich zezwoleń lub zakazów związanych z daną transakcją.
Artykuł  7

Ujawnianie przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów informacji, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114

1. 
Informacje ujawniane zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zawierają szczegółowy, konkretny i jasny opis:
a)
usług, działalności lub okoliczności, które powodują lub mogą powodować konflikty interesów, o których mowa w art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1, w tym opis roli i charakteru, w jakich działa dostawca usług w zakresie kryptoaktywów, świadcząc usługę w zakresie kryptoaktywów na rzecz klienta;
b)
charakteru zidentyfikowanych konfliktów interesów;
c)
ryzyka zidentyfikowanego w odniesieniu do konfliktów interesów, o których mowa w art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1;
d)
działań i środków podjętych w celu ograniczenia wpływu zidentyfikowanych konfliktów interesów.
2. 
Ujawniania informacji, o którym mowa w ust. 1, nie uznaje się za wystarczający sposób zarządzania konfliktami interesów i ograniczania ich wpływu.
3. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów stale udostępniają swoim klientom informacje, o których mowa w ust. 1, w widocznym miejscu w swojej witrynie internetowej oraz w formatach dostępnych na każdym urządzeniu, za pomocą którego usługa w zakresie kryptoaktywów jest świadczona na rzecz klienta. W przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ujawnia takie informacje na odpowiednim urządzeniu, zamieszcza również link do tych samych informacji ujawnionych w jego witrynie internetowej.
4. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów stale aktualizują informacje, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
5. 
Do celów ujawniania informacji, o którym mowa w ust. 2, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzą aktualny rejestr wszystkich sytuacji powodujących faktyczne i potencjalne konflikty interesów, w tym rejestr odnośnych usług lub działalności w zakresie kryptoaktywów, oraz działań podejmowanych w celu zapobiegania takim konfliktom lub zarządzania nimi w odpowiednich sytuacjach. Rejestry te przechowuje się przez okres pięciu lat.
6. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ujawniają te informacje we wszystkich językach używanych przez nich do sprzedawania swoich usług i komunikowania się ze swoimi klientami w danym państwie członkowskim.
Artykuł  8

Dodatkowe wymogi dotyczące plasowania

1. 
Na potrzeby identyfikowania rodzajów konfliktów interesów, do jakich dochodzi, gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy usługi plasowania, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów uwzględniają, bez uszczerbku dla art. 79 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, następujące sytuacje:
a)
dostawca usług w zakresie kryptoaktywów oferuje również usługi wyceny w odniesieniu do oferty kryptoaktywów;
b)
dostawca usług w zakresie kryptoaktywów oferuje również usługi wykonywania zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów i usługi badawcze;
c)
dostawca usług w zakresie kryptoaktywów dokonuje plasowania kryptoaktywów, których emitentem jest on sam lub podmiot należący do jego grupy.
2. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ustanawiają, wdrażają i utrzymują wewnętrzne rozwiązania służące jednoczesnemu zapewnieniu:
a)
aby wycena oferty nie promowała interesów innych klientów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub własnych interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów w sposób, który może kolidować z interesami klienta będącego emitentem;
b)
aby wycena oferty nie promowała interesów klienta będącego emitentem, własnych interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub interesów osoby powiązanej w sposób, który może kolidować z interesami innych klientów;
c)
zapobiegania sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za świadczenie usług na rzecz klientów inwestycyjnych dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub za podejmowanie decyzji, które produkty należy umieścić w wykazie produktów oferowanych lub rekomendowanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, są bezpośrednio zaangażowane w podejmowanie decyzji w sprawie wyceny na rzecz klienta będącego emitentem;
d)
zapobiegania sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za świadczenie usług na rzecz klientów inwestycyjnych dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów są bezpośrednio zaangażowane w podejmowanie decyzji na temat rekomendacji wydawanych klientowi będącemu emitentem w sprawie alokacji;
e)
uniemożliwienia wykonywania praw do stakingu bez uprzedniej zgody klienta inwestycyjnego.
3. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów posiadają scentralizowaną procedurę identyfikacji wszystkich swoich operacji plasowania, w tym daty, w której dostawca usług w zakresie kryptoaktywów został poinformowany o potencjalnych operacjach plasowania.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2025 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1142

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1142 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi dotyczące polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów oraz szczegóły i metodykę w odniesieniu do treści ujawnianych informacji na temat konfliktów interesów
Data aktu: 27/02/2025
Data ogłoszenia: 10/06/2025
Data wejścia w życie: 30/06/2025