uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 72 ust. 5 akapit trzeci,
(1) Wdrażając i utrzymując politykę i procedury identyfikowania konfliktów interesów, zapobiegania im, zarządzania nimi i ich ujawniania, o których mowa w art. 72 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić zasadę proporcjonalności w celu zapewnienia, aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów były wystarczające do osiągnięcia celów tego artykułu. Zgodnie z art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić również skalę, charakter i zakres świadczonych usług w zakresie kryptoaktywów.
(2) W celu zapewnienia, aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów leżały w najlepszym interesie dostawców usług w zakresie kryptoaktywów i ich klientów, ta polityka i te procedury powinny obejmować sytuacje, które mogą wpływać lub mogą być postrzegane jako wpływające na zdolność dostawców usług w zakresie kryptoaktywów lub osób powiązanych z tymi dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów do obiektywnego i niezależnego wykonywania ich obowiązków lub zakresu odpowiedzialności w interesie klientów oraz na wyniki działalności podmiotu.
(3) W przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów należy do grupy, należy również uwzględnić okoliczności związane z tym faktem.
(4) Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy są częścią grupy, powinni zatem odpowiednio reagować na sytuacje, które mogą prowadzić do konfliktu interesów ze względu na strukturę i działalność gospodarczą innych podmiotów w ramach grupy, do której należą ci dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. W tym celu, w przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy, samodzielnie lub wraz z innymi podmiotami ze swojej grupy, wiele usług w zakresie kryptoaktywów i prowadzi powiązaną działalność, polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny zapobiegać wszelkim nadużyciom wynikającym ze skoncentrowanej kontroli i zarządzania transakcjami z podmiotami powiązanymi, w tym transakcjami z udziałem przedsiębiorstw powiązanych.
(5) Aby zapobiegać konfliktom interesów przynoszącym szkodę dostawcom usług w zakresie kryptoaktywów i ich klientom, polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny zapewniać uważne monitorowanie sytuacji, w których osoby powiązane z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów pozostają w stosunkach osobistych, zawodowych lub politycznych z inną osobą. Takie stosunki mogą wpływać na obiektywny osąd dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i osób powiązanych. Stosunki osobiste powinny obejmować stosunki między krewnymi lub powinowatymi lub stosunki społeczne, które nie ograniczają się do formalnego związku partnerskiego lub małżeństwa. Stosunki polityczne powinny obejmować członkostwo w partiach politycznych lub stosunki z urzędnikami administracji rządowej lub innymi funkcjonariuszami publicznymi. Stosunki zawodowe powinny obejmować stosunki w środowisku zawodowym, w tym w miejscu pracy lub w kontekście biznesowym.
(6) Aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów były skuteczne, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów
powinni posiadać przejrzystą strukturę organizacyjną i zarządczą, która jest spójna z ich ogólną strategią i profilem ryzyka i która jest zrozumiała dla ich organu zarządzającego, podmiotów powiązanych, właściwych organów krajowych i klientów.
(7) Należyte administrowanie i zarządzanie dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia zarówno funkcjonowania tych dostawców, jak i zaufania do rynków finansowych. Z tych powodów polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny odnosić się do przypadków, w których konflikty interesów mogłyby utrudnić członkom organu zarządzającego podejmowanie obiektywnych i bezstronnych decyzji w najlepszym interesie dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i jego klientów.
(8) Potencjalne i faktyczne konflikty interesów, które dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów muszą uwzględniać zgodnie z art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny rzeczywiście lub potencjalnie wpływać na interesy klientów oraz na wyniki i sytuację dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów jako takiego, a tym samym pośrednio wpływać również na interesy klientów.
(9) Aby zapewnić przejrzystość działań podejmowanych w celu ograniczenia wpływu zidentyfikowanych konfliktów interesów, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni spełniać wymogi dotyczące ujawniania konfliktów interesów określone w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114. W celu zapewnienia, aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów spełniały swój cel, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów nie powinni jednak polegać na zwykłym ujawnianiu konfliktów interesów jako sposobie na ich rozwiązanie. W związku z tym powinni oni spełniać wymogi dotyczące ujawniania informacji, ale też zapewnić identyfikację konfliktów interesów, zapobieganie im i zarządzanie nimi.
(10) Wynagrodzenie pracowników zaangażowanych w świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów na rzecz klientów może prowadzić do konfliktów interesów. Wprawdzie dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów mogą zasadniczo swobodnie określać swoją politykę wynagrodzeń, powinni jednak zapewnić, aby ich polityka i praktyki w zakresie wynagrodzeń nie powodowały konfliktów między interesami klientów a interesami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub osób powiązanych ani nie ograniczały zdolności osób powiązanych do wykonywania ich obowiązków i zadań w sposób niezależny i obiektywny. W celu zapewnienia skutecznego i spójnego stosowania wymogów dotyczących konfliktów interesów w obszarze wynagrodzeń pojęcie wynagrodzenia powinno obejmować wszystkie formy płatności oraz korzyści finansowe lub niefinansowe zapewniane bezpośrednio lub pośrednio przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów osobom mającym bezpośredni lub pośredni wpływ na usługi w zakresie kryptoaktywów świadczone przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów lub na ich normy zachowań w przedsiębiorstwie. Polityka wynagrodzeń wdrażana w kontekście polityki w zakresie konfliktów interesów powinna zapewniać, aby klienci byli traktowani sprawiedliwie, a ich interesy nie były naruszane przez praktyki w zakresie wynagrodzeń przyjęte przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów w perspektywie krótko-, średnio- lub długoterminowej.
(11) Z myślą o odpowiednim wdrażaniu, utrzymywaniu i przeglądzie polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów ta polityka i procedury powinny zapewniać odpowiednie i wewnętrznie niezależne zasoby ludzkie na potrzeby zarządzania konfliktami interesów. Te zasoby ludzkie powinny również dysponować niezbędnymi umiejętnościami, wiedzą i doświadczeniem w zakresie konfliktów interesów. W związku z tym osoba odpowiedzialna za zarządzanie konfliktami interesów powinna mieć dostęp do odpowiedniego wewnętrznego kanału dokonywania zgłoszeń i powinna móc bezpośrednio podlegać temu kanałowi w ramach swojej funkcji zarządczej oraz, w stosownych przypadkach, w ramach swojej funkcji nadzorczej.
(12) Aby umożliwić klientom podejmowanie świadomych decyzji, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni na bieżąco aktualizować ujawniane informacje na temat ogólnego charakteru i źródeł konfliktów interesów oraz działań podjętych w celu ograniczenia ich wpływu zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Takie ujawnianie informacji powinno uwzględniać różne rodzaje klientów, do których ujawniane informacje są kierowane, w tym fakt, że klienci ci mają różny poziom wiedzy i doświadczenia.
(13) Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów często mogą działać w sposób zintegrowany pionowo lub w ścisłej współpracy z podmiotami powiązanymi lub podmiotami z tej samej grupy. Aby wyjaśnić klientom, w jakiej roli i w jakim charakterze działa dostawca usług w zakresie kryptoaktywów, ujawniane informacje, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny zawierać wystarczająco szczegółowy, konkretny i jasny opis sytuacji, które prowadzą lub mogą prowadzić do konfliktów interesów. Informacje te są szczególnie istotne w sytuacjach, w których dostawca usług w zakresie kryptoaktywów reklamuje się jako podmiot zaangażowany w wymianę kryptoaktywów, ale właściwie wykonuje lub łączy wiele funkcji lub działań, w tym prowadzi platformę obrotu kryptoaktywami, pełni funkcję animatora rynku, oferuje obrót z depozytami zabezpieczającymi, ułatwia przechowywanie, rozliczanie, udzielanie i zaciąganie pożyczek oraz transakcje z użyciem środków własnych. Aby zapewnić ochronę inwestorów, klienci i potencjalni klienci powinni mieć dostęp do ujawnianych informacji, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w języku, który znają. W związku z tym dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni udostępniać takie ujawniane informacje we wszystkich językach używanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów do sprzedawania jego usług lub do komunikowania się z klientami w danym państwie członkowskim.
(14) Prawo Unii dotyczące ochrony danych, w szczególności rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 , ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, w tym informacji gromadzonych w ramach ich polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów.
(15) Zgodnie z zasadą minimalizacji danych określoną w rozporządzeniu (UE) 2016/679 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni w swojej polityce i procedurach, o których mowa w art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, określić, które kategorie danych osobowych będą przetwarzać w celu identyfikacji konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, uwzględniając skalę, charakter i zakres usług w zakresie kryptoaktywów oraz innej działalności oferowanej lub prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów i grupę, do której należy.
(16) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który w dniu 17 lipca 2024 r. wydał swoją opinię,
(17) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, który opracowano w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(18) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1142 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1142 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi dotyczące polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów oraz szczegóły i metodykę w odniesieniu do treści ujawnianych informacji na temat konfliktów interesów |
| Data aktu: | 27/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 30/06/2025 |