(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 21 września 2023 r. Irlandia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie następujących punktów załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 2 ("TSI PRM"): 4.2.2.1.1 ppkt 2, 4.2.2.1.2.1 ppkt 8, 4.2.2.3.1 ppkt 5, 4.2.2.7.2 ppkt 6 i 4.2.2.7.3 ppkt 4. W punktach tych przedstawiono niektóre parametry ergonomiczne w wagonach, jak wyszczególniono w motywach 10-14.
(2) Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. e) dyrektywy (UE) 2016/797, który to przepis dotyczy sieci kolejowych oddzielonych lub odizolowanych przez morze od sieci kolejowej na pozostałym obszarze Unii lub oddzielonych od niej z uwagi na szczególne uwarunkowania geograficzne.
(3) Aby sprostać szybko rosnącemu zapotrzebowaniu pasażerów na usługi kolejowe obsługiwane przez swoją flotę, Iarnród Eireann-Railway Undertaking ("IE-RU") planuje uzyskać dodatkową przepustowość poprzez rozbudowę kilku istniejących składów stałych o jeden lub dwa wagony. W tym celu IE-RU zawarło z producentem Mitsui umowę ramową na dostawę dodatkowych wagonów środkowych (wagony B2), potrzebnych do rozbudowy istniejących składów stałych.
(4) Przedsiębiorstwo Mitsui dostarczyło 41 wagonów B2 pod koniec 2022 r., a zgodnie z umową istnieje możliwość dostawy kolejnych 60 wagonów, z której można skorzystać do grudnia 2026 r., co dałoby łącznie 101 wagonów.
(5) Wagony B2 były już przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/856 3 , w której Komisja postanowiła, że niektóre przepisy jej rozporządzeń (UE) nr 1302/2014 4 i (UE) nr 1303/2014 5 nie będą miały zastosowania do tych wagonów.
(6) Wagony B2 należy włączyć do istniejących pociągów zespołowych o stałym składzie niezgodnych z TSI PRM. Zastosowanie wymogów TSI PRM do wagonów B2 spowodowałoby problemy z kompatybilnością między pojazdami zgodnymi z TSI PRM a pojazdami niezgodnymi z TSI PRM, co doprowadziłoby do nieproporcjonalnych trudności technicznych i skomplikowało produkcję. Na przykład zapewnienie dynamicznych informacji wizualnych w jednolity i czytelny sposób na poziomie pociągu wymagałoby nowego oprogramowania, wymiany wyświetlaczy wewnętrznych w całej flocie oraz potencjalnie nowego projektu architektury systemu. Zastosowanie wymogów TSI PRM do wagonów B2 opóźniłoby również wydawanie zezwoleń dla pojazdów i wiązałoby się z dodatkowymi kosztami.
(7) Jako środek łagodzący Irlandia zaproponowała, aby konstrukcja wagonów B2 była taka sama, jak istniejących pojazdów. Wagony B2 zaprojektowano zgodnie z odpowiednimi wymogami wynikającymi z norm Railway Group Standards, ustanowionymi przez British Rail Safety and Standards Board (RSSB), normami CEN-CENELEC i irlandzkimi normami krajowymi. Ich konstrukcja odbiega od wymogów określonych w tych normach i kodeksach tylko wtedy, gdy jest to konieczne do zapewnienia bezpiecznej integracji i kompatybilności pojazdów z siecią kolejową Irlandii w jej obecnym stanie.
(8) Stosowanie wymogów TSI PRM przyniosłoby znikome korzyści ze względu na konstrukcję, natomiast niestosowanie wymogów TSI PRM byłoby ograniczone do zakresu niezbędnego do zapewnienia zgodności z rozwiązaniami w zakresie dostępności istniejących składów stałych. Jak wykazano z pomocą pasażerów regularnie korzystających z istniejących składów stałych, proponowane alternatywne przepisy spełniają odpowiednie zasadnicze wymagania i rekompensują każdy przypadek niestosowania TSI PRM.
(9) W odniesieniu do pkt 4.2.2.1.1 ppkt 2 TSI PRM uchwyt siedzenia jest taki sam jak uchwyty zamontowane w istniejących składach stałych. Jest on zgodny z wymaganiami TSI PRM dotyczącymi uchwytów we wszystkich aspektach z wyjątkiem środka użytkowej części uchwytu, który jest umieszczony o 15 mm wyżej niż wymaga TSI PRM.
(10) W odniesieniu do pkt 4.2.2.1.2.1 ppkt 8 TSI PRM miejsce uprzywilejowane jest takie samo jak w istniejących składach stałych. Jest ono zgodne z wymaganiami TSI PRM we wszystkich aspektach z wyjątkiem powierzchni użytkowej siedzenia, która jest mniejsza niż wymagana w TSI PRM o mniej niż 1 %. To niewielkie zmniejszenie nie wpływa na dostępność siedzenia, a podczas użytkowania nie powoduje wzajemnego naruszania przestrzeni pasażerów siedzących na sąsiadujących miejscach uprzywilejowanych.
(11) W odniesieniu do pkt 4.2.2.3.1 ppkt 5 TSI PRM urządzenia sterowania drzwiami służące do otwierania i zamykania są takie same jak w istniejących składach stałych. Są one zgodne z wymaganiami TSI PRM we wszystkich aspektach z wyjątkiem przycisku otwierania, który znajduje się pod przyciskiem zamykania.
(12) W odniesieniu do pkt 4.2.2.7.2 ppkt 6 TSI PRM system rezerwacji miejsc jest taki sam jak w istniejących składach stałych w odniesieniu do wymiarów i wyglądu. Do identyfikacji pojazdów używa się liter. Litery są wyświetlane na zewnątrz pojazdu na zewnętrznych wyświetlaczach informujących o stacji docelowej. Wysokość liter wynosi 55 mm zamiast 70 mm, jak określono w TSI PRM.
(13) W odniesieniu do pkt 4.2.2.7.3 ppkt 4 TSI PRM wyświetlacze wewnętrzne są takie same jak w istniejących składach stałych w odniesieniu do wymiarów i wyglądu. Są one zgodne z wymaganiami TSI PRM we wszystkich aspektach z wyjątkiem wielkości czcionki, która wynosi 35 mm zamiast 55 mm, jak określono we wzorze dotyczącym odległości widzenia w TSI PRM.
(14) Wagony B2 i pociągi zespołowe o stałym składzie, do których zostaną one włączone, mają być wykorzystywane na obszarze geograficznym obejmującym całą sieć kolejową Irlandii, w którym stosuje się inną szerokość toru wynoszącą 1 600 mm, bez możliwości efektywnego wykorzystania komercyjnego na innych obszarach jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
(15) Sieć irlandzka jest połączona z siecią Irlandii Północnej. W dniu 31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wystąpiło z Unii Europejskiej. W związku z tym Irlandia Północna stała się sąsiadującym z Unią Europejską państwem trzecim. Irlandia przestała zatem dzielić granicę lądową z innym państwem członkowskim, a sieć kolejowa Irlandii została oddzielona i odizolowana od pozostałej części sieci kolejowej Unii Europejskiej.
(16) Wniosek złożony przez Irlandię, a w szczególności informacje zawarte w aktach sprawy, jest kompletny, spójny i przewiduje odpowiednie środki alternatywne, które należy zastosować.
(17) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. e) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.909 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/909 w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 (TSI PRM) do wagonów środkowych B2 klasy 22000 ICDMU będących własnością Iarnród Éireann-Railway Undertaking |
| Data aktu: | 19/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 22/03/2024 |