uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") substancji czynnej indoksakarb określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury odnowienia zatwierdzenia indoksakarbu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 2 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") opublikował wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez tę substancję czynną 3 , w których ustanowił niższe dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) i niższą ostrą dawkę referencyjną (ARfD).
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej indoksakarb wygasło w dniu 19 grudnia 2021 r. i nie zostało odnowione 4 . Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(4) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja zwróciła się do Urzędu o przedstawienie uzasadnionej opinii w sprawie ryzyka, jakie obecne NDP indoksakarbu - określone na podstawie tolerancji importowych i kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ("CXL") - mogą stwarzać dla konsumentów w świetle niższych ADI i ARfD. W uzasadnionej opinii 5 Urząd stwierdził niedopuszczalne ryzyko dotyczące obecnych NDP opartych na CXL w odniesieniu do jabłek, gruszek, moreli, wiśni i czereśni, brzoskwiń, śliwek, winogron stołowych i do produkcji wina, pomidorów, papryki rocznej, bakłażanów, ogórków, korniszonów, cukinii, melonów, dyń olbrzymich, arbuzów, brokułów, kalafiorów i sałaty. NDP dla tych produktów należy zatem obniżyć do odpowiedniej granicy oznaczalności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(5) Ponadto we wnioskach 6 z wzajemnej weryfikacji opublikowanych w kontekście procedury odnowienia zatwierdzenia indoksakarbu Urząd wyjaśnił, że ze względu na niewystarczające dane dotyczące toksyczności i genotoksycz- ności różnych metabolitów i produktów rozpadu powstałych podczas przetwarzania w wysokiej temperaturze nie można wykluczyć ryzyka dla zdrowia ludzkiego. W związku z tym konieczne było podjęcie dalszych decyzji przez osoby zarządzające ryzykiem. W przypadku produktów, które są zazwyczaj przetwarzane w wysokiej temperaturze, NDP oparte na CXL nie mogą zostać potwierdzone jako bezpieczne dla konsumentów. Dotyczy to NDP w odniesieniu do bazylii, ziemniaków, kukurydzy cukrowej, fasoli (suchej), grochu (suchego), orzeszków ziemnych, ziaren soi zwyczajnej, nasion bawełny, a także tłuszczu, wątroby, nerek i podrobów jadalnych ze świń, bydła, owiec, kóz i koniowatych, tkanek drobiu, mleka i jaj. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem obniżyć NDP w odniesieniu do tych produktów do odpowiedniej granicy oznaczal- ności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W przypadku produktów, które zazwyczaj nie są przetwarzane w wysokiej temperaturze i w przypadku których w związku z tym nie powstałyby te metabolity i produkty rozpadu, można utrzymać obecne NDP oparte na CXL. Dotyczy to NDP w odniesieniu do żurawin i herbat. NDP w odniesieniu do żurawin i herbat należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Ponadto, ponieważ NDP w odniesieniu do jabłek, brokułów, kalafiorów, rukoli, warzyw o młodych/drobnych liściach, tkanek drobiu i jaj ustalono na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów, nie ma już potrzeby przekazywania danych potwierdzających. W związku z tym wszystkie przypisy zawierające wymóg przekazania danych potwierdzających powinny zostać usunięte.
(6) W odniesieniu do produktów, dla których nie istnieją tolerancje importowe ani CXL, NDP należy ustalić na poziomie określonej dla poszczególnych produktów granicy oznaczalności lub stosować wartość wzorcową NDP, jak przewidziano w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.376 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/376 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości indoksakarbu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 24/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 25/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 14/08/2024, 14/02/2024 |