(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 24 stycznia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dodanie łączności 5G na statkach usprawnia usługi łączności świadczone podróżnym, a jednocześnie zapewnia stosowanie najnowszych dostępnych technologii i efektywne wykorzystanie widma. Pomaga to osiągnąć cele ustalone w planie działania dotyczącym sieci 5G oraz w strategii Komisji dotyczącej łączności, określonej w jej komunikacie pt. "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 2 i zaktualizowanej komunikatem "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 3 oraz decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 4 .
(2) Decyzją Komisji 2010/166/UE 5 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystywania widma radiowego w paśmie częstotliwości 900 MHz (zakresy częstotliwości 880-915 MHz i 925-960 MHz), paśmie częstotliwości 1 800 MHz (zakresy częstotliwości 1 710-1 785 MHz i 1 805-1 880 MHz), sparowanym naziemnym paśmie częstotli wości 2 GHz (zakresy częstotliwości 1 920-1 980 MHz i 2 110-2 170 MHz) oraz sparowanym paśmie częstotli wości 2,6 GHz (zakresy częstotliwości 2 500-2 570 MHz i 2 620-2 690 MHz). Umożliwiła ona świadczenie usług łączności ruchomej na pokładach statków (usługi MCV) w Unii za pomocą różnych technologii i określiła mające zastosowanie zharmonizowane warunki techniczne.
(3) Decyzją 2010/166/UE wezwano państwa członkowskie do dokonywania przeglądu wykorzystania pasm częstotliwości przez systemy świadczące usługi MCV na ich morzach terytorialnych, w szczególności pod kątem zapewnienia ciągłej adekwatności wszystkich warunków określonych w tej decyzji oraz w odniesieniu do przypadków szkodliwych zakłóceń. Państwa członkowskie zobowiązano również do przedłożenia Komisji sprawozdania z dokonanych przez nie ustaleń, a Komisję - do dokonania, w razie potrzeby, przeglądu decyzji 2010/166/UE.
(4) W dniu 16 sierpnia 2022 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) zlecenia na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE do zbadania i opracowania zharmonizowanych warunków technicznych w celu uwzględnienia technologii 5G na potrzeby ułatwienia wdrożenia zaawansowanych usług MCV w Unii.
(5) W odpowiedzi na to zlecenie CEPT przyjęła 10 marca 2023 r. sprawozdanie nr 83. Przedstawiono w nim zharmonizowane warunki techniczne dotyczące użytkowania nieaktywnych systemów antenowych (non-AAS) w standardzie 5G New Radio (Nowe Radio) (5G NR) na pokładach statków w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paś mie częstotliwości 2,6 GHz.
(6) W sprawozdaniu stwierdzono, że podobne warunki techniczne i regulacyjne, jakie miały zastosowanie do systemów MCV opartych na standardzie "Long Term Evolution" (LTE), można również stosować do systemów MCV 5G NR non-AAS w celu ochrony lądowych sieci ruchomych zarówno typu LTE, jak i 5G NR.
(7) Zharmonizowane warunki techniczne zalecane w sprawozdaniu stanowią podstawę techniczną niniejszej decyzji dla systemów non-AAS 5G NR na pokładach statków w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paśmie częstot liwości 2,6 GHz. Należy odpowiednio zmienić zharmonizowane warunki techniczne określone w decyzji 2010/166/UE, przy jednoczesnym zastosowaniu podejścia neutralnego pod względem technologii i usług, jak określono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 6 .
(8) W celu zapewnienia spójności i jasności prawa oraz zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa należy uchylić decyzję 2010/166/UE, która zawiera odniesienia do decyzji Komisji 2011/251/UE 7 uchylonej decyzją Komisji (UE) 2022/173 8 , i zastąpić ją niniejszą decyzją.
(9) Ze względu na jasność prawa należy utrzymać terminy wdrożenia określone w decyzji 2010/166/UE. Podobnie zale
cenie Komisji 2010/167/UE 9 powinno mieć nadal zastosowanie do niniejszej decyzji, ponieważ uchyla ona i zastępuje decyzję 2010/166/UE.
(10) Niniejsza decyzja nie ma na celu nakładania zobowiązań na państwa członkowskie nieposiadające mórz terytorialnych. Pozostaje to bez uszczerbku dla udzielania zezwoleń na usługi MCV, co nie jest objęte zakresem niniejszej decyzji, lecz może wymagać od państw członkowskich podjęcia działań zgodnych z prawem unijnym w odniesieniu do statków posiadających ich przynależność państwową.
(11) Specyfikacje techniczne usług MCV należy nadal poddawać przeglądom w celu zapewnienia, aby odpowiadały one stale postępowi technologicznemu i rozwojowi sytuacji na rynku.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.340 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/340 w sprawie zharmonizowanych warunków wykorzystania widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków w Unii, uchylająca decyzję 2010/166/UE |
| Data aktu: | 22/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 24/01/2024 |