uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 5,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 ustanowiono unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych zatwierdzonych do użycia w i na środkach spożywczych oraz określono warunki ich stosowania.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 872/2012 3 przyjęto wykaz substancji aromatycznych i włączono ten wykaz do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(3) Wykaz ten może być aktualizowany zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek złożony przez państwo członkowskie lub zainteresowaną stronę.
(4) Unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych ustanowiony w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 zawiera między innymi szereg substancji aromatycznych, w odniesieniu do których w chwili przyjęcia wykazu na mocy rozporządzenia (UE) nr 872/2012 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") nie był w stanie wykluczyć ryzyka dla zdrowia konsumentów na podstawie dostępnych danych i w związku z tym uznał, że konieczne są dodatkowe dane, aby zakończyć ich ocenę. Substancje te zostały umieszczone w unijnym wykazie substancji aromatycznych, ale pod warunkiem że dane dotyczące bezpieczeństwa uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Urząd zostaną przedłożone przed upływem określonych terminów ustanowionych w części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(5) Następujące trzy substancje objęte oceną grupy środków aromatyzujących 216 (FGE.216) należą do substancji uwzględnionych w unijnym wykazie środków aromatyzujących i materiałów źródłowych, ale zostały opatrzone przypisem zobowiązującym Urząd do zakończenia ich oceny: aldehyd 2-fenylokrotonowy (nr FL 05.062), 5-metylo- 2-fenyloheks-2-enal (nr FL 05.099) oraz 4-metylo-2-fenylopent-2-enal (nr FL 05.100). W przypadku tych substancji Urząd zwrócił się o dodatkowe dane naukowe, które zostały następnie przedłożone przez wnioskodawców.
(6) W swojej opinii naukowej z dnia 29 czerwca 2022 r. 4 Urząd ocenił przedłożone dane i stwierdził, że substancja reprezentatywna dla grupy, aldehyd 2-fenylokrotonowy (nr FL 05.062), wywoływała działanie aneugenne. Jako że dostępne testy mikrojądrowe in vivo były niejednoznaczne, nie można wykluczyć potencjalnej aneugenności in vivo w przypadku aldehydu 2-fenylokrotonowego (nr FL 05.062), 5-metylo-2-fenyloheks-2-enalu (nr FL 05.099) oraz 4-metylo-2-fenylopent-2-enalu (nr FL 05.100).
(7) W związku z tą opinią oraz w celu dalszej oceny bezpieczeństwa tych trzech substancji zainteresowane podmioty gospodarcze zobowiązały się do dostarczenia dodatkowych danych, które umożliwiłyby dogłębną ocenę aneugen- ności in vivo w przypadku tych trzech substancji 5 .
(8) Do momentu zakończenia przez Urząd ponownej oceny dodatkowych danych pochodzących od zainteresowanych podmiotów gospodarczych oraz wynikających z opinii naukowej z dnia 29 czerwca 2022 r. należy również ograniczyć warunki stosowania aldehydu 2-fenylokrotonowego (nr FL 05.062), 5-metylo-2-fenyloheks-2-enalu (nr FL 05.099) oraz 4-metylo-2-fenylopent-2-enalu (nr FL 05.100) do ich obecnego zastosowania.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić część A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(10) Należy zezwolić na obrót w Unii niezgodnymi z nowo określonymi warunkami środkami spożywczymi, do których dodano którąkolwiek z przedmiotowych substancji i które zostały wprowadzone do obrotu w Unii lub które zostały wysłane z państw trzecich i znajdowały się w tranzycie do Unii przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia. Ten środek przejściowy nie powinien mieć zastosowania do preparatów, do których dodano którąkolwiek z przedmiotowych substancji i które nie są przeznaczone do spożycia jako takie, ponieważ producenci produktów spożywczych, którzy wykorzystują te preparaty jako składniki, znają ich skład w momencie ich stosowania.
(11) Ze względu na harmonizację z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 6 oraz w celu uwzględnienia ograniczeń, które odpowiadają kategoriom żywności stosowanym przez Urząd podczas oceny narażenia kategorie żywności uwzględnione w wykazie w części A sekcja 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 należy zastąpić kategoriami żywności uwzględnionymi w wykazie w części D załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(12) Należy dodać nowy przypis w kolumnie 8 wykazu unijnego w części A sekcja 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, aby wskazać potrzebę dodatkowych danych tam, gdzie się ich oczekuje, w celu pełnego zakończenia oceny Urzędu.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.238 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/238 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do wprowadzenia ograniczeń dotyczących stosowania niektórych substancji aromatycznych |
| Data aktu: | 15/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 16/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 05/02/2024 |