uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 i art. 13 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania oraz zmiany takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje undek-10-enal, octan terpineolu, d,l-borneol, l-karwon, d-kamfora, octan d,l-izobornylu, 3-propylidenof- talid, kwas fenylooctowy, salicylan metylu, tymol, karwakrol, benzotiazol, terpinolen, d,l-izoborneol, trans-menton, octan d,l-bornylu, 3-butylidenoftalid, aldehyd fenylooctowy, octan fenetylu, fenylooctan fenetylu, fenylooctan metylu, fenylooctan etylu, fenylooctan izobutylu, fenylooctan 3-metylobutylu, 2-metoksyfenol, 2-metoksy-4-mety- lofenol, 4-etylogwajakol, 2-metoksy-4-winylofenol, 4-etylofenol, 2-metylofenol, 4-metylofenol, 2,6-dimetoksyfenol, fenol, 2,6-dimetylofenol, 2-izopropylofenol, benzeno-1,3-diol, alfa-felandren, alfa-terpinen, gamma-terpinen i l-li- monen zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono dziewięć wniosków o zezwolenie na stosowanie undek-10-enalu, octanu terpineolu, d,l-borneolu, l-karwonu, d-kamfory, octanu d,l-izo- bornylu, 3-propylidenoftalidu, kwasu fenylooctowego, salicylanu metylu, tymolu, karwakrolu, benzotiazolu, terpi- nolenu, d,l-izoborneolu, trans-mentonu, octanu d,l-bornylu, 3-butylidenoftalidu, aldehydu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, fenylooctanu 3-metylobutylu, 2-metoksyfenolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-ety- lofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu, benzeno-1,3-diolu, alfa-felandrenu, alfa-terpinenu, gamma-terpinenu i l-limonenu ("przedmiotowe substancje") jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosków dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie przedmiotowych substancji również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie "substancji aromatyzujących" w wodzie do pojenia. W związku z tym wnioskodawca wycofał wniosek dotyczący wody do pojenia w odniesieniu do wszystkich przedmiotowych substancji.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/245 3 zezwolono na stosowanie d,l-izomentonu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt.
(6) Zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o wydanie opinii, czy zezwolenie na stosowanie d,l-izomentonu jako dodatku paszowego nadal spełniałoby warunki określone w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w przypadku zmiany warunków tego zezwolenia. Zmiana ta polega na zwiększeniu maksymalnego zalecanego poziomu d,l-izomentonu do 5 mg/kg dla wszystkich gatunków zwierząt. Do wniosku dołączono odpowiednie dane na jego poparcie.
(7) W opiniach z 1 lutego 2012 r. 4 , 6 marca 2012 r. 5 , 7 marca 2012 r. 6 , 13 czerwca 2012 r. 7 , 13 listopada 2012 r. 8 , 10 marca 2015 r. 9 , 8 marca 2016 r. 10 , 20 kwietnia 2016 r. 11 , 12 lipca 2016 r. 12 i 26 września 2023 r. 13 Urząd stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania substancje te są bezpiecznie dla wszystkich gatunków zwierząt, konsumentów i środowiska. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do 2-metoksyfenolu, tymolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-etylofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, karwakrolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu i benze- no-1,3-diolu nie przedstawiono nowych danych dotyczących bezpieczeństwa użytkownika, natomiast uznaje się, że w przypadku kontaktu tych substancji ze skórą i oczami oraz narażenia na te substancje dróg oddechowych występują potencjalne zagrożenia o różnym stopniu nasilenia. W przypadku 3-butylidenoftalidu i 3-propylidenoftalidu karty charakterystyki materiału przedstawione przez dostawców identyfikują te substancje jako substancje drażniące dla skóry, oczu i dróg oddechowych oraz działające szkodliwie po połknięciu. W przypadku aldehydu fenylooctowego, kwasu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, salicylanu metylu i fenylooctanu 3-metylobutylu Urząd uznał za rozważne traktowanie wszystkich tych związków jako substancji drażniących dla skóry, oczu i dróg oddechowych, działających uczulająco na skórę i działających szkodliwie po połknięciu. W przypadku octanu terpineolu Urząd uznał za rozważne traktowanie tego związku jako substancji drażniącej dla skóry, oczu i dróg oddechowych oraz jako substancji działającej uczulająco na skórę. Terpinolen, alfa-felandren, alfa-terpinen, gamma-terpinen i l-limonen należy uznać za substancje drażniące dla skóry, oczu i dróg oddechowych oraz działające uczulająco na skórę. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do benzotiazolu, d,l-borneolu, d,l-izoborneolu, l-karwonu, trans-mentonu, d-kamfory, octanu d,l-bornylu, undek-10-enalu i octanu d,l-izobornylu uznaje się zagrożenia w przypadku kontaktu ze skórą i oczami i narażenia przez drogi oddechowe oraz klasyfikuje się je jako działające drażniąco na układ oddechowy. Urząd stwierdził ponadto, że wszystkie przedmiotowe substancje są uznawane za środki aromatyzujące do żywności, a ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności, w związku z czym ponowne wykazywanie ich skuteczności nie jest konieczne. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatku paszowego w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003. Ponadto w opinii z 26 września 2023 r. Urząd stwierdził, że w przypadku d,l-izomentonu maksymalny zalecany poziom 5 mg/kg jest bezpieczny dla wszystkich gatunków zwierząt, konsumentów i środowiska.
(8) W związku z powyższym Komisja uznaje, że przedmiotowe substancje spełniają warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Ponadto Komisja uważa, że zezwolenie na stosowanie d,l-izomentonu nadal spełnia warunki przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, w przypadku gdy zmienione zostaną warunki dotyczące zwiększenia maksymalnego zalecanego poziomu do 5 mg/kg dla wszystkich gatunków zwierząt. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie przedmiotowych substancji oraz zmienić warunki zezwolenia dla d,l-izomentonu. Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia użytkowników przedmiotowych substancji.
(9) Komisja uważa, że w przypadku l-karwonu, salicylanu metylu, tymolu i karwakrolu względy bezpieczeństwa wymagają ustalenia maksymalnej zawartości oraz że dodatki te nie mogą być stosowane w połączeniu z innymi dodatkami zawierającymi takie substancje. W odniesieniu do undek-10-enalu, octanu terpineolu, d,l-borneolu, d-kamfory, octanu d,l-izobornylu, 3-propylidenoftalidu, kwasu fenylooctowego, benzotiazolu, terpinolenu, d,l-izoborneolu, trans-mentonu, octanu d,l-bornylu, 3-butylidenoftalidu, aldehydu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, fenylooctanu 3-metylobutylu, 2-metok- syfenolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-etylofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu, benzeno-1,3-diolu, alfa- felandrenu, alfa-terpinenu, gamma-terpinenu i l-limonenu względy bezpieczeństwa nie wymagają ustalenia maksymalnej zawartości. Aby umożliwić lepszą kontrolę, na etykietach tych dodatków należy jednak wskazać zalecaną maksymalną zawartość. W razie przekroczenia zalecanej zawartości maksymalnej stosowne informacje powinny być podawane na etykietach przedmiotowych premiksów.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/245.
(11) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia. Ponadto, ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmiany w warunkach zezwolenia na stosowanie d,l-izomentonu, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z tej zmiany.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1989 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1989 dotyczące zezwolenia na stosowanie undek-10-enalu, octanu terpineolu, d,l-borneolu, l-karwonu, d-kamfory, octanu d,l-izobornylu, 3-propylidenoftalidu, kwasu fenylooctowego, salicylanu metylu, tymolu, karwakrolu, benzotiazolu, terpinolenu, d,l-izoborneolu, trans-mentonu, octanu d,l-bornylu, 3-butylidenoftalidu, aldehydu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, fenylooctanu 3-metylobutylu, 2-metoksyfenolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-etylofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu, benzeno-1,3-diolu, alfa-felandrenu, alfa-terpinenu, gamma-terpinenu i l-limonenu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/245 w odniesieniu do warunków zezwolenia na stosowanie d,l-izomentonu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt |
| Data aktu: | 22/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 13/08/2024 |