Rozporządzenie delegowane 2024/1331 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia prekursora narkotyku (2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonian izopropylidenu (IMDPAM) i innych substancji do wykazu substancji sklasyfikowanych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1331
z dnia 28 lutego 2024 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia prekursora narkotyku (2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonian izopropylidenu (IMDPAM) i innych substancji do wykazu substancji sklasyfikowanych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych 1 , w szczególności jego art. 15,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi 2 , w szczególności jego art. 30a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 273/2004 określa środki w zakresie monitorowania handlu prekursorami narkotykowymi w Unii, natomiast rozporządzenie (WE) nr 111/2005 reguluje handel prekursorami narkotyków między Unią a państwami trzecimi. Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i załącznik do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zawierają wykaz substancji sklasyfikowanych, które są przedmiotem szeregu zharmonizowanych środków kontroli i monitorowania przewidzianych w tych rozporządzeniach.

(2) Właściwe organy krajowe zgłosiły konfiskatę soli sodowej (2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonianu izopro- pylidenu (IMDPAM) w kontekście nielegalnego wytwarzania środków odurzających.

(3) Substancję IMDPAM stosuje się do produkcji substancji 3,4-metylenodioksyfenylopropan-2-on (PMK), która z kolei jest prekursorem substancji 3,4-metylenodioksymetamfetamina (MDMA), powszechnie znanej jako "ekstazy".

(4) MDMA jest jednym z najpowszechniejszych narkotyków nielegalnie produkowanych w Unii. Wiadomo, że stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.

(5) W związku z tym IMDPAM należy włączyć do wykazu substancji sklasyfikowanych na poziomie Unii, aby wzmocnić kontrolę i monitorowanie tej substancji.

(6) Ponadto siedem estrów kwasu 2-metylo-3-fenylooksirano-2-karboksylowego (kwasu glicydowego BMK) oraz sześć estrów kwasu 3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2-metylo-oksirano-2-karboksylowego (kwasu glicydowego PMK) uznano za potencjalne substytuty kwasu glicydowego BMK i kwasu glicydowego PMK w nielegalnej produkcji narkotyków. Estry te można łatwo zaprojektować w taki sposób, aby uniknąć środków kontroli i monitorowania mających zastosowanie do kwasu glicydowego BMK i kwasu glicydowego PMK, substancji sklasyfikowanych w kategorii 1. Można je również łatwo przekształcić w dwie substancje sklasyfikowane. Aby zapewnić ich kontrolę i monitorowanie, odpowiednie estry należy również dodać do wykazu substancji sklasyfikowanych w rozporządzeniu (WE) nr 273/2004 i rozporządzeniu (WE) nr 111/2005.

(7) Substancje sklasyfikowane wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zostały podzielone na kategorie, do których zastosowanie mają różne środki w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między poziomem zagrożenia ze strony danej substancji a obciążeniem dla legalnego handlu. Najbardziej rygorystyczne środki kontroli i monitorowania mają zastosowanie do kategorii 1.

(8) IMDPAM oraz zidentyfikowane estry kwasu glicydowego BMK i kwasu glicydowego PMK stanowią poważne zagrożenie społeczne i zagrożenie dla zdrowia publicznego w Unii. Nie jest znana legalna produkcja, handel lub zastosowanie tych substancji, z wyjątkiem zastosowania do celów naukowych. Włączenie tych substancji do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz do kategorii 1 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 byłoby zatem adekwatnym działaniem zapobiegającym ich stosowaniu do nielegalnego wytwarzania środków odurzających, a równocześnie nie wiązałoby się ze znacznym dodatkowym obciążeniem administracyjnym dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów w Unii.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.

(10) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1577 3  zmieniono klasyfikację fosforu czerwonego w Nomenklaturze scalonej ("CN"). Należy zatem odpowiednio zmienić kody NS w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.

(11) Rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 razem wdrażają niektóre postanowienia Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi sporządzonej w Wiedniu w dniu 20 grudnia 1988 r. i zatwierdzonej decyzją Rady 90/611/EWG 4 . Ze względu na ścisły materialny związek między uprawnieniami zawartymi w tych rozporządzeniach należy przyjąć zmiany w drodze jednego aktu delegowanego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 273/2004

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 111/2005

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli "KATEGORIA 1" wprowadza się następujące zmiany:
a)
skreśla się pozycję "2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylan metylu (glicydan metylu BMK)";
b)
pozycja "Kwas 2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylowy (kwas glicydowy BMK)" otrzymuje brzmienie:

(*) oraz jego ester etylowy, metylowy (nr CAS 80532-66-7), propylowy, izopropylowy, butylowy, izobutylowy, sec-butylowy i tert- butylowy, o tym samym kodzie NS co kwas glicydowy BMK.";

Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"Kwas 2-metylo-3-fenylooksirano-2-karboksy- lowy

(kwas glicydowy BMK) (*)

2918 99 90 25547-51-7
c)
skreśla się pozycje "3-(2H-1,3-benzodioksol-5-ilo)-2-metylooksirano-2-karboksylan etylu (glicydan etylu PMK)" i "3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2- metylooksirano-2- karboksylan metylu (glicydan metylu PMK)";
d)
pozycja "3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2- metylooksirano-2- karboksylan metylu (glicydan metylu PMK)" otrzymuje brzmienie:
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"Kwas 3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2-metylook- sirano-2-karboksylowy (kwas glicydowy PMK) (*) 2932 99 00 2167189-50-4

(*) oraz jego ester etylowy (nr CAS 28578-16-7), metylowy (nr CAS 13605-48-6), propylowy, izopropylowy, butylowy, izobutylowy, sec-butylowy i tert-butylowy, o tym samym kodzie NS co kwas glicydowy PMK.";

e)
dodaje się następującą pozycję w wykazie substancji, w odpowiednim miejscu w kolejności według ich kodu NS:
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"(2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonian izopropylidenu

(IMDPAM) (*)

IMDPAM 2932 99 00

(*) znany również jako 5-[2-(1,3-benzodioksol-5-ylo)acetylo]-2,2-dimetylo-1,3-dioksan-4,6-dion, według IUPAC (Międzynarodowa Unia Chemii Czystej i Stosowanej).";

2)
w tabeli "PODKATEGORIA 2 A" w pozycji "czerwony fosfor" kod NS "2804 70 00" zastępuje się kodem NS " 2804 70 10".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli "KATEGORIA 1" wprowadza się następujące zmiany:
a)
skreśla się pozycję "2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylan metylu (glicydan metylu BMK)";
b)
pozycja "Kwas 2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylowy (kwas glicydowy BMK)" otrzymuje brzmienie:

(*) oraz jego ester etylowy, metylowy (nr CAS 80532-66-7), propylowy, izopropylowy, butylowy, izobutylowy, sec-butylowy i tert- butylowy, o tym samym kodzie NS co kwas glicydowy BMK.";

Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"Kwas 2-metylo-3-fenylooksirano-2-karboksy- lowy

(kwas glicydowy BMK) (*)

2918 99 90 25547-51-7
c)
skreśla się pozycje "3-(2H-1,3-benzodioksol-5-ilo)-2-metylooksirano-2-karboksylan etylu (glicydan etylu PMK)" i "3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2- metylooksirano-2- karboksylan metylu (glicydan metylu PMK)";
d)
pozycja "3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2- metylooksirano-2- karboksylan metylu (glicydan metylu PMK)" otrzymuje brzmienie:

(*) oraz jego ester etylowy (nr CAS 28578-16-7), metylowy (nr CAS 13605-48-6), propylowy, izopropylowy, butylowy, izobutylowy, sec-butylowy i tert-butylowy, o tym samym kodzie NS co kwas glicydowy PMK.";

Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"Kwas 3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2-metylook- sirano-2-karboksylowy (kwas glicydowy PMK) (*) 2932 99 00 2167189-50-4
e)
dodaje się następującą pozycję w wykazie substancji, w odpowiednim miejscu w kolejności według ich kodu NS:

(*) znany również jako 5-[2-(1,3-benzodioksol-5-ylo)acetylo]-2,2-dimetylo-1,3-dioksan-4,6-dion, według IUPAC (Międzynarodowa Unia Chemii Czystej i Stosowanej).";

Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"(2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonian izopropylidenu

(IMDPAM) (*)

IMDPAM 2932 99 00 []
2)
w tabeli "KATEGORIA 2" w pozycji "czerwony fosfor" kod NS "2804 70 00" zastępuje się kodem NS "2804 70 10".
1 Dz.U. L 47 z 18.2.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 22 z 26.1.2005, s. 1.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1577 z dnia 21 września 2020 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 361 z 30.10.2020, s. 1).
4 Decyzja Rady 90/611/EWG z dnia 22 października 1990 r. dotycząca podpisania w imieniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi (Dz.U. L 326 z 24.11.1990, s. 56).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1331

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1331 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia prekursora narkotyku (2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonian izopropylidenu (IMDPAM) i innych substancji do wykazu substancji sklasyfikowanych
Data aktu: 28/02/2024
Data ogłoszenia: 14/05/2024
Data wejścia w życie: 03/06/2024