Decyzja 2023/2426 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie ustanowienia progów dotyczących odpadów zanieczyszczonych rtęcią zgodnie z tą Konwencją

DECYZJA RADY (UE) 2023/2426
z dnia 23 października 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie ustanowienia progów dotyczących odpadów zanieczyszczonych rtęcią zgodnie z tą Konwencją

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci (zwana dalej "Konwencją") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/939 1  i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r.

(2) Zgodnie z decyzją MC-1/1 dotyczącą regulaminu, przyjętą przez Konferencję Stron Konwencji (zwaną dalej "Konferencją Stron") na jej pierwszym posiedzeniu w dniach 24-29 września 2017 r., Strony Konwencji (zwane dalej "Stronami") dokładają wszelkich starań, aby osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach merytorycznych w drodze konsensusu.

(3) Na swoim trzecim posiedzeniu w dniach 25-29 listopada 2019 r. Konferencja Stron przyjęła decyzję MC-3/5 w sprawie progów dotyczących odpadów składających się z rtęci lub związków rtęci lub zawierających rtęć lub związki rtęci, o których mowa w art. 11 ust. 2 lit. a) i b) Konwencji, oraz zobowiązała grupę ekspertów technicznych, ustanowioną przez Konferencję Stron na jej drugim posiedzeniu w dniach 19-23 listopada 2018 r., do opracowania progów dla odpadów zanieczyszczonych rtęcią lub związkami rtęci, o których mowa w art. 11 ust. 2 lit. c) Konwencji (zwanych dalej "odpadami zanieczyszczonymi rtęcią"), w tym zwałowisk z kopalnictwa z wyjątkiem wydobycia podstawowego rtęci.

(4) Podczas drugiego etapu czwartego posiedzenia w dniach 21-25 marca 2022 r. Konferencja Stron nie zdołała przyjąć decyzji w sprawie progów dotyczących odpadów zanieczyszczonych rtęcią. Zamiast tego w decyzji MC-4/6 zwrócono się do grupy ekspertów technicznych o kontynuowanie prac, głównie za pomocą środków elektronicznych, oraz o zorganizowanie jednego dostatecznie długiego spotkania bezpośredniego w celu podjęcia kwestii odpadów zanieczyszczonych rtęcią, z zastrzeżeniem dostępności zasobów, oraz o przedstawienie Konferencji Stron sprawozdania z prac na jej piątym posiedzeniu, które odbędzie się w dniach 30 października-3 listopada 2023 r.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji, gdyż proponowana decyzja w sprawie ustanowienia progów dotyczących odpadów zanieczyszczonych rtęcią, jeżeli zostanie przyjęta, będzie wywierała skutki prawne, ponieważ Strony będą musiały podjąć środki w celu jej wdrożenia na poziomie krajowym lub regionalnym.

(6) Unia w znacznym stopniu przyczyniła się do opracowania postanowień Konwencji dotyczących odpadów oraz wniosła wkład w prace ekspertów w okresie między sesjami, rozpoczęte decyzją MC-3/5, które doprowadziły do przedstawienia zaleceń. Dorobek prawny Unii wymaga, aby gospodarowanie wszystkimi odpadami rtęciowymi, o których mowa w art. 11 ust. 2 Konwencji, w tym odpadami zanieczyszczonymi rtęcią, odbywało się bez narażania zdrowia ludzkiego oraz bez szkody dla środowiska, niezależnie od zawartości rtęci w tych odpadach.

(7) Unia powinna poprzeć przyjęcie przez Konferencję Stron jedynie takiej decyzji, która jest zgodna z dorobkiem prawnym Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, polega na poparciu przyjęcia takiej decyzji w sprawie ustanowienia progów dotyczących odpadów zanieczyszczonych rtęcią, która jest zgodna z dorobkiem prawnym Unii.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 23 października 2023 r.
1 Decyzja Rady (UE) 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 4).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2426

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2426 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie ustanowienia progów dotyczących odpadów zanieczyszczonych rtęcią zgodnie z tą Konwencją
Data aktu: 23/10/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023