KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii 1 , w szczególności jego art. 23a lit. m) formuła wprowadzająca,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania pasażowalnym encefalopa- tiom gąbczastym (TSE), w tym trzęsawce klasycznej, oraz ich kontroli i zwalczania u zwierząt.
(2) W szczególności w rozdziale E załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 ustanowiono wymogi dotyczące przywozu do Unii owiec i kóz. Wymogi te stanowią, że w przypadku takiego przywozu wymaga się świadectwa zdrowia zwierząt poświadczającego między innymi, że owce i kozy przeznaczone do hodowli przywożone do Unii muszą pochodzić z gospodarstwa o znikomym lub kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej lub, w przypadku owiec, posiadać genotyp białka prionowego ARR/ARR, który nadaje odporność na trzęsawkę klasyczną.
(3) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (umowa o wystąpieniu), w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, rozporządzenie (WE) nr 999/2001, jak również oparte na nim akty Komisji, mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu. W związku z tym żywe zwierzęta wysyłane z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej podlegają obecnie systemowi mającemu zastosowanie do przywozu z państwa trzeciego.
(4) Do momentu wejścia w życie umowy o wystąpieniu szacowane roczne przemieszczanie na poziomie krajowym z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej obejmowało około 8 000 owiec hodowlanych, głównie rasy Scottish Blackface, i nie podlegało przepisom dotyczącym handlu wewnątrzunijnego i przywozu do Unii. Wiele gospodarstw zajmujących się zazwyczaj handlem owcami między Wielką Brytanią a Irlandią Północną nie jest obecnie uznawanych za gospodarstwa o znikomym lub kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej. Ponadto genotyp białka prionowego ARR/ARR posiada jedynie niski odsetek populacji owiec rasy Scottish Blackface. W związku z tym wejście w życie umowy o wystąpieniu wywarło poważny wpływ na tradycyjną wymianę handlową owiec hodowlanych między Wielką Brytanią a Irlandią Północną.
(5) Należy zapewnić hodowcom z Irlandii Północnej dostęp do zasobów genetycznych owiec i kóz dostępnych w Wielkiej Brytanii do czasu, gdy gospodarstwa w Wielkiej Brytanii będą w stanie spełnić wymogi dotyczące wywozu owiec i kóz hodowlanych do Unii. Należy zatem zmienić rozdział E załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, aby umożliwić przywóz owiec i kóz hodowlanych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej z gospodarstw nieuznanych za gospodarstwa o kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej. Możliwość tę należy dać wyłącznie gospodarstwom w Wielkiej Brytanii, które przed dniem 1 stycznia 2022 r. stosowały się do oficjalnego systemu uznawania gospodarstw o kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej zgodnie z warunkami określonymi w rozdziale A sekcja A pkt 1.3 w załączniku VIII do tego rozporządzenia i które spełniają warunki określone w lit. a)-i) tego rozporządzenia w momencie przywozu do Irlandii Północnej. Ponadto możliwość ta powinna pozostać tymczasowa i wygasnąć w dniu 31 grudnia 2024 r., co da tym gospodarstwom w Wielkiej Brytanii wystarczająco dużo czasu od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu na uzyskanie statusu uznanych za gospodarstwa o kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej.
(6) Trzęsawka klasyczna jest pasażowalną encefalopatią gąbczastą (TSE), która nie jest uznawana za chorobę odzwie- rzęcą, jak stwierdziły Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób we wspólnej opinii naukowej w sprawie możliwego związku epidemiologicznego lub molekularnego między TSE u zwierząt i ludzi, przyjętej w dniu 9 grudnia 2010 r. 2 Ponadto ograniczony charakter proponowanych zmian załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 oraz wdrożenie przepisów mających zastosowanie do wewnątrzunijnego handlu owcami i kozami, ustanowionych w prawodawstwie Unii, dają wystarczającą gwarancję, że poziom ochrony zdrowia zwierząt w Unii nie zostanie obniżony przez proponowane zmiany tego załącznika.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(8) Z uwagi na znaczenie, jakie dla sektora hodowli Irlandii Północnej ma handel owcami i kozami przeznaczonymi do hodowli pochodzącymi ze Zjednoczonego Królestwa, ważne jest, aby zmiany, które mają zostać wprowadzone w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 niniejszym rozporządzeniem, weszły w życie jak najszybciej.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: