Rozporządzenie 2022/175 zmieniające załącznik IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do warunków przemieszczania owiec i kóz przeznaczonych do hodowli z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2022/175
z dnia 9 lutego 2022 r.
zmieniające załącznik IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do warunków przemieszczania owiec i kóz przeznaczonych do hodowli z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii 1 , w szczególności jego art. 23a lit. m) formuła wprowadzająca,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania pasażowalnym encefalopa- tiom gąbczastym (TSE), w tym trzęsawce klasycznej, oraz ich kontroli i zwalczania u zwierząt.

(2) W szczególności w rozdziale E załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 ustanowiono wymogi dotyczące przywozu do Unii owiec i kóz. Wymogi te stanowią, że w przypadku takiego przywozu wymaga się świadectwa zdrowia zwierząt poświadczającego między innymi, że owce i kozy przeznaczone do hodowli przywożone do Unii muszą pochodzić z gospodarstwa o znikomym lub kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej lub, w przypadku owiec, posiadać genotyp białka prionowego ARR/ARR, który nadaje odporność na trzęsawkę klasyczną.

(3) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (umowa o wystąpieniu), w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, rozporządzenie (WE) nr 999/2001, jak również oparte na nim akty Komisji, mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu. W związku z tym żywe zwierzęta wysyłane z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej podlegają obecnie systemowi mającemu zastosowanie do przywozu z państwa trzeciego.

(4) Do momentu wejścia w życie umowy o wystąpieniu szacowane roczne przemieszczanie na poziomie krajowym z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej obejmowało około 8 000 owiec hodowlanych, głównie rasy Scottish Blackface, i nie podlegało przepisom dotyczącym handlu wewnątrzunijnego i przywozu do Unii. Wiele gospodarstw zajmujących się zazwyczaj handlem owcami między Wielką Brytanią a Irlandią Północną nie jest obecnie uznawanych za gospodarstwa o znikomym lub kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej. Ponadto genotyp białka prionowego ARR/ARR posiada jedynie niski odsetek populacji owiec rasy Scottish Blackface. W związku z tym wejście w życie umowy o wystąpieniu wywarło poważny wpływ na tradycyjną wymianę handlową owiec hodowlanych między Wielką Brytanią a Irlandią Północną.

(5) Należy zapewnić hodowcom z Irlandii Północnej dostęp do zasobów genetycznych owiec i kóz dostępnych w Wielkiej Brytanii do czasu, gdy gospodarstwa w Wielkiej Brytanii będą w stanie spełnić wymogi dotyczące wywozu owiec i kóz hodowlanych do Unii. Należy zatem zmienić rozdział E załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, aby umożliwić przywóz owiec i kóz hodowlanych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej z gospodarstw nieuznanych za gospodarstwa o kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej. Możliwość tę należy dać wyłącznie gospodarstwom w Wielkiej Brytanii, które przed dniem 1 stycznia 2022 r. stosowały się do oficjalnego systemu uznawania gospodarstw o kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej zgodnie z warunkami określonymi w rozdziale A sekcja A pkt 1.3 w załączniku VIII do tego rozporządzenia i które spełniają warunki określone w lit. a)-i) tego rozporządzenia w momencie przywozu do Irlandii Północnej. Ponadto możliwość ta powinna pozostać tymczasowa i wygasnąć w dniu 31 grudnia 2024 r., co da tym gospodarstwom w Wielkiej Brytanii wystarczająco dużo czasu od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu na uzyskanie statusu uznanych za gospodarstwa o kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej.

(6) Trzęsawka klasyczna jest pasażowalną encefalopatią gąbczastą (TSE), która nie jest uznawana za chorobę odzwie- rzęcą, jak stwierdziły Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób we wspólnej opinii naukowej w sprawie możliwego związku epidemiologicznego lub molekularnego między TSE u zwierząt i ludzi, przyjętej w dniu 9 grudnia 2010 r. 2  Ponadto ograniczony charakter proponowanych zmian załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 oraz wdrożenie przepisów mających zastosowanie do wewnątrzunijnego handlu owcami i kozami, ustanowionych w prawodawstwie Unii, dają wystarczającą gwarancję, że poziom ochrony zdrowia zwierząt w Unii nie zostanie obniżony przez proponowane zmiany tego załącznika.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.

(8) Z uwagi na znaczenie, jakie dla sektora hodowli Irlandii Północnej ma handel owcami i kozami przeznaczonymi do hodowli pochodzącymi ze Zjednoczonego Królestwa, ważne jest, aby zmiany, które mają zostać wprowadzone w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 niniejszym rozporządzeniem, weszły w życie jak najszybciej.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Załącznik IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 rozdział E pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. następujące warunki zostały spełnione w przypadku owiec i kóz hodowlanych przywożonych do Unii, przeznaczonych do państwa członkowskiego innego niż państwo o znikomym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej lub państwo posiadające zatwierdzony krajowy program kontroli ujęte w wykazie w załączniku VIII rozdział A sekcja A pkt 3.2:

a) przywożone owce i kozy pochodzą z gospodarstwa lub gospodarstw, które spełniają warunki ustanowione w załączniku VIII rozdział A sekcja A pkt 1.3; lub

b) są one owcami o genotypie białka prionowego ARR/ARR i pochodzą z gospodarstwa lub gospodarstw, w których w okresie ostatnich dwóch lat nie wprowadzono żadnego urzędowego ograniczenia przemieszczania ze względu na BSE lub trzęsawkę klasyczną; lub

c) w przypadku owiec i kóz z Wielkiej Brytanii przywożonych do Irlandii Północnej do dnia 31 grudnia 2024 r. te przywożone owce i kozy pochodzą z gospodarstwa lub gospodarstw:

(i) w których w okresie ostatnich 3 lat nie wprowadzono żadnego urzędowego ograniczenia przemieszczania ze względu na BSE lub trzęsawkę klasyczną; oraz

(ii) które przed dniem 1 stycznia 2022 r. stosowały się do urzędowego systemu uznawania gospodarstw o kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej zgodnie z warunkami ustanowionymi w załączniku VIII rozdział A sekcja A pkt 1.3 i które spełniają warunki określone w jego lit. a)-i) w momencie przywozu do Irlandii Północnej.".

1 Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.29.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2022/175 zmieniające załącznik IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do warunków przemieszczania owiec i kóz przeznaczonych do hodowli z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej
Data aktu: 09/02/2022
Data ogłoszenia: 10/02/2022
Data wejścia w życie: 11/02/2022