a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 833/2014 2 .
(2) Rozporządzenie (UE) nr 833/2014 nadaje skuteczność niektórym środkom przewidzianym w decyzji Rady 2014/512/WPZiB 3 .
(3) W odpowiedzi na dalszą agresję Rosji wobec Ukrainy, organizację nielegalnych fikcyjnych "referendów" w obecnie okupowanych nielegalnie przez Federację Rosyjską częściach obwodu donieckiego, chersońskiego, ługańskiego i zaporoskiego, nielegalną aneksję tych ukraińskich obwodów przez Federację Rosyjską, a także mobilizację w Federacji Rosyjskiej i ponowne groźby dotyczące użycia broni masowego rażenia, w dniu 6 października 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/1909 zmieniającą decyzję 2014/512/WPZiB.
(4) Decyzja (WPZiB) 2022/1909 rozszerza wykaz towarów i technologii podlegających ograniczeniom, które mogą przyczyniać się do wzmocnienia potencjału militarnego i technologicznego Federacji Rosyjskiej lub do rozwoju rosyjskiego sektora obronności i bezpieczeństwa, poprzez włączenie do tego wykazu pewnych substancji chemicznych, środków paralityczno-drgawkowych i towarów, które nie mają żadnego innego praktycznego zastosowania niż wykonywanie kary śmierci, stosowanie tortur lub innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub karania, lub które mogłyby zostać użyte do tych celów. Towary objęte powyższym zakazem są również objęte rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/125 4 . W tym kontekście rozporządzenie (UE) nr 833/2014 należy traktować jako lex specialis, a zatem w przypadku kolizji przepisów ma ono pierwszeństwo przed rozporządzeniem (UE) 2019/125.
(5) Decyzja (WPZiB) 2022/1909 zakazuje sprzedaży, dostawy, przekazywania i wywozu broni palnej, jej części i istotnych komponentów oraz amunicji. Towary objęte powyższym zakazem są również objęte rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 258/2012 5 . W tym kontekście rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 należy traktować jako lex specialis, a zatem w przypadku kolizji przepisów ma ono pierwszeństwo przed rozporządzeniem (UE) nr 258/2012.
(6) Decyzja (WPZiB) 2022/1909 rozszerza zakaz przywozu wyrobów ze stali, które pochodzą z Federacji Rosyjskiej lub zostały z niej wywiezione. Nakłada również ograniczenia przywozowe na dodatkowe produkty, które przynoszą Federacji Rosyjskiej znaczące przychody. Zakaz ten ma zastosowanie do towarów pochodzących z Federacji Rosyjskiej lub wywożonych z niej i obejmuje takie produkty jak pulpa drzewna i papier, niektóre elementy wykorzystywane w przemyśle jubilerskim, takie jak kamienie i metale szlachetne, niektóre maszyny i produkty chemiczne, papierosy, tworzywa sztuczne i gotowe produkty chemiczne, takie jak kosmetyki. Decyzja ta rozszerza również zakaz wywozu poprzez dodanie nowych produktów do wykazu towarów, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia rosyjskiego potencjału przemysłowego. Ponadto nakłada ograniczenia na sprzedaż, dostawę, przekazywanie lub wywóz dodatkowych towarów wykorzystywanych w sektorze lotnictwa.
(7) Unia jest zdecydowana zapobiegać zagrożeniom dla bezpieczeństwa jądrowego i dla jądrowego bezpieczeństwa fizycznego. W związku z tym żaden ze środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu nie ma na celu narażania bezpieczeństwa potencjału jądrowego do zastosowań cywilnych ani współpracy w dziedzinie cywilnego wykorzystania energii jądrowej, w szczególności w dziedzinie badań i rozwoju, ani narażania planowania, budowy, oddawania do eksploatacji, utrzymywania lub zaopatrywania w paliwo nowo wybudowanych projektów jądrowych.
(8) Decyzją (WPZiB) 2022/1909 wprowadzono odstępstwo od zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa, finansowania lub pomocy finansowej, związanych z transportem morskim do państw trzecich ropy naftowej lub produktów ropopochodnych, które pochodzą z Rosji lub są wywożone z Rosji, nabywanych na poziomie z góry ustalonego pułapu cenowego lub poniżej tego pułapu, określonego przez koalicję na rzecz pułapu cenowego. Odstępstwo to powinno złagodzić negatywne skutki dla dostaw energii do państw trzecich oraz ograniczyć gwałtowny wzrost cen spowodowany nadzwyczajnymi warunkami rynkowymi, przy jednoczesnym ograniczeniu rosyjskich dochodów z ropy naftowej.
(9) Wprowadzenie odstępstwa od zakazu świadczenia usług morskich jest uzależnione od wprowadzenia przez Radę pułapu cenowego w załączniku XI do decyzji Rady 2014/512/WPZiB. Podejmując decyzję o tym, czy wprowadzić pułap cenowy, Rada uwzględni skuteczność tego środka pod kątem spodziewanych efektów, stosowania mechanizmu pułapu cenowego oraz nieformalnego dostosowania się do niego na szczeblu międzynarodowym, a także jego potencjalnych skutków dla Unii i jej państw członkowskich.
(10) Komisja powinna w pełni wspierać Radę przy dokonywaniu oceny, czy wprowadzić pułap cenowy, w tym poprzez zwoływanie spotkań koordynacyjnych z państwami członkowskimi oraz przedstawicielami dotkniętych branż. Po wejściu w życie pierwszej decyzji Rady wprowadzającej stosowanie pułapu cenowego, Komisja będzie nadal zwoływała takie spotkania w celu oceny, między innymi, potencjalnych sposobów obchodzenia pułapu cenowego, takich jak zmiana bandery statków, oraz ich wpływu na skuteczność mechanizmu pułapu cenowego, a także będzie proponowała odpowiednie rozwiązania.
(11) Pułap cenowy powinien mieć zastosowanie do transportu morskiego do krajów trzecich ropy naftowej lub niektórych produktów ropopochodnych oraz świadczenia usług powiązanych. W żaden sposób nie wpływa on na wyjątki umożliwiające niektórym państwom członkowskim dalszy przywóz ropy naftowej i produktów ropopochodnych z Rosji z powodu szczególnej sytuacji tych państw lub w razie przerwania dostaw ropy naftowej rurociągiem z Rosji z przyczyn pozostających poza ich kontrolą. Konkretne projekty, które mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego niektórych państw trzecich, mogą być wyłączone z pułapu cenowego. Wyłączenie to powinno być ograniczone w czasie, aby zapewnić jego adekwatność, i może zostać przedłużone, o ile jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa energetycznego państwa trzeciego.
(12) Mechanizm pułapu cenowego opierałby się na procesie atestacji, który umożliwiłby podmiotom w łańcuchu dostaw rosyjskiej ropy naftowej transportowanej drogą morską wykazanie, że została ona zakupiona na poziomie pułapu cenowego lub poniżej niego. Komisja, w porozumieniu z Radą, wydawałaby wytyczne w celu określenia praktycznych aspektów stosowania pułapu cenowego, aby ułatwić jednolite stosowanie i umożliwić równe warunki działania w Unii i na świecie.
(13) Oprócz obowiązujących zakazów związanych ze świadczeniem usług w zakresie transportu morskiego ropy naftowej i niektórych produktów ropopochodnych do państw trzecich decyzja (WPZiB) 2022/1909 dodatkowo zakazuje transportu morskiego takich towarów do państw trzecich. Zakaz ten nie powinien mieć zastosowania, o ile Rada nie przyjmie niezbędnych środków umożliwiających zastosowanie pułapu cenowego, ani dopóki środki te nie zostaną przyjęte.
(14) W przypadku gdy statek podnoszący banderę państwa trzeciego przewoził rosyjską ropę naftową lub produkty ropopochodne zakupione za cenę przekraczającą pułap cenowy, zakazane powinno być świadczenie w odniesieniu do takiego statku pomocy technicznej, usług pośrednictwa, finansowania lub pomocy finansowej, w tym usług ubezpieczeniowych, odnoszących się do jakiegokolwiek przyszłego transportu ropy naftowej lub produktów ropopochodnych tym statkiem.
(15) W decyzji (WPZiB) 2022/1909 rozszerzono też zakaz uczestnictwa w jakichkolwiek transakcjach z określonymi rosyjskimi państwowymi lub kontrolowanymi przez państwo osobami prawnymi, podmiotami lub organami poprzez zakaz zajmowania przez obywateli Unii wszelkich stanowisk w organach zarządzających tych osób prawnych, podmiotów lub organów.
(16) Decyzją (WPZiB) 2022/1909 do wykazu rosyjskich podmiotów państwowych lub kontrolowanych przez państwo, które są objęte zakazem transakcji, dodano Rosyjski Morski Rejestr Statków, będący w 100 % podmiotem państwowym, który prowadzi działalność związaną z klasyfikacją i inspekcjami - w tym w dziedzinie bezpieczeństwa - rosyjskich i nierosyjskich statków i jednostek pływających. Dodanie to oznacza zakaz przekazywania Rosyjskiemu Morskiemu Rejestrowi Statków wszelkiego rodzaju korzyści gospodarczych. Decyzja (WPZiB) 2022/1909 wymaga również cofnięcia upoważnień udzielonych przez państwa członkowskie Rosyjskiemu Morskiemu Rejestrowi Statków na podstawie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/65/WE 6 , 2009/15/WE 7 lub (UE) 2016/1629 8 lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 725/2004 9 . Aby państwa członkowskie mogły dokonać takich cofnięć zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 10 i dyrektywą (UE) 2016/1629, należy cofnąć uznanie Rosyjskiego Morskiego Rejestru Statków przez Unię.
(17) Decyzja (WPZiB) 2022/1909 rozszerza zakaz dostępu do portów i śluz na terytorium Unii na statki certyfikowane przez Rosyjski Morski Rejestr Statków.
(18) Decyzją (WPZiB) 2022/1909 zniesiono próg dotyczący obowiązującego zakazu świadczenia usług, których przedmiotem jest udostępnianie portfeli służących do przechowywania kryptoaktywów, prowadzenie rachunków kryptoaktywów lub przechowywanie kryptoaktywów, na rzecz osób z Rosji lub osób fizycznych zamieszkałych w Rosji, zakazując tym samym świadczenia takich usług niezależnie od łącznej wartości takich kryptoaktywów.
(19) Ponadto decyzją (WPZiB) 2022/1909 rozszerzono obowiązujący zakaz świadczenia niektórych usług na rzecz Federacji Rosyjskiej, zakazując świadczenia usług architektonicznych i inżynieryjnych, a także usług doradztwa informatycznego i doradztwa prawnego. Zgodnie z Centralną Klasyfikacją Produktów, określoną w dokumentach statystycznych Urzędu Statystycznego Narodów Zjednoczonych, seria M, nr 77, CPC prov., 1991, "usługi architektoniczne i inżynieryjne" obejmują zarówno usługi architektoniczne i inżynieryjne, jak i zintegrowane usługi inżynieryjne, miejskie planowanie przestrzenne i architekturę krajobrazu oraz związane z inżynierią usługi w zakresie doradztwa naukowo-technicznego. Świadczenie pomocy technicznej związanej z towarami wywożonymi do Rosji pozostaje możliwe, pod warunkiem, że w momencie świadczenia takiej pomocy technicznej sprzedaż, dostawa, przekazywanie lub wywóz takich towarów nie są zakazane na mocy niniejszego rozporządzenia. "Usługi doradztwa informatycznego" obejmują usługi doradcze związane z instalacją sprzętu komputerowego, w tym usługi wsparcia dla klientów w zakresie instalacji sprzętu komputerowego (tj. sprzętu fizycznego) i sieci komputerowych oraz usługi w zakresie wdrażania oprogramowania, w tym wszystkie usługi obejmujące usługi doradcze w zakresie tworzenia i wdrażania oprogramowania. "Usługi doradztwa prawnego" obejmują: doradztwo prawne dla klientów w sprawach niespornych, w tym przy transakcjach handlowych, związanych ze stosowaniem lub interpretacją prawa; uczestnictwo z klientami lub w ich imieniu w transakcjach handlowych, negocjacjach i innych kontaktach ze stronami trzecimi; oraz przygotowanie, sporządzanie i weryfikację dokumentów prawnych. Usługi doradztwa prawnego nie obejmują przedstawicielstwa, doradztwa, przygotowywania dokumentów ani weryfikacji dokumentów w kontekście usług przedstawicielstwa prawnego, a mianowicie w sprawach lub postępowaniach przed organami administracyjnymi, sądami lub innymi należycie powołanymi oficjalnymi trybunałami lub w postępowaniach arbitrażowych lub mediacyjnych.
(20) Decyzja (WPZiB) 2022/1909 zawiera również pewne korekty o charakterze technicznym w części normatywnej i w niektórych załącznikach.
(21) Środki te wchodzą w zakres Traktatu, a zatem do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań regulacyjnych na szczeblu Unii, w szczególności w celu zapewnienia jednolitego stosowania tych środków we wszystkich państwach członkowskich.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 833/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: