Decyzja 2022/1014 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej wobec Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do wyznaczenia - na podstawie art. 540 ust. 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony - daty, od której państwa członkowskie mogą przekazywać Zjednoczonemu Królestwu dane osobowe dotyczące profili DNA i danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 530, 531, 534 i 536 tej umowy

DECYZJA RADY (UE) 2022/1014
z dnia 17 czerwca 2022 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej wobec Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do wyznaczenia - na podstawie art. 540 ust. 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony - daty, od której państwa członkowskie mogą przekazywać Zjednoczonemu Królestwu dane osobowe dotyczące profili DNA i danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 530, 531, 534 i 536 tej umowy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2 i art. 87 ust. 2 lit. a) w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych 1 ,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2  (zwana dalej "Umową o handlu i współpracy") przewiduje wzajemną współpracę między właściwymi organami ścigania państw członkowskich, z jednej strony, i Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony, w zakresie zautomatyzowanego porównywania profili DNA, danych daktyloskopijnych i danych rejestracyjnych pojazdów. Wstępnym warunkiem takiej współpracy jest uprzednie przyjęcie przez Zjednoczone Królestwo niezbędnych środków wykonawczych i poddanie się ocenie Unii.

(2) Na podstawie sprawozdania z oceny ogólnej, podsumowującego wyniki odpowiedniego kwestionariusza, wizyty ewaluacyjnej oraz, w stosownych przypadkach, operacji pilotażowej, Unia ma wyznaczyć datę lub daty, od których państwa członkowskie będą mogły przekazywać Zjednoczonemu Królestwu takie dane zgodnie z Umową o handlu i współpracy.

(3) Zjednoczone Królestwo musiało również przejść ocenę dotyczącą przeszukiwania i porównywania profili DNA i danych daktyloskopijnych, w przypadku których powiązania ze Zjednoczonym Królestwem zostały już utworzone zgodnie z unijnym dorobkiem Prüm, jak określono w decyzjach Rady 2008/615/WSiSW 3  i 2008/616/WSiSW 4 .

(4) Na mocy decyzji 2008/615/WSiSW do systemu uregulowań prawnych Unii przeniesiono podstawowe elementy konwencji z dnia 27 maja 2005 r. zawartej między Królestwem Belgii, Republiką Federalną Niemiec, Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Królestwem Niderlandów i Republiką Austrii w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w walce z terroryzmem, przestępczością transgraniczną i nielegalną migracją. Decyzja 2008/616/WSiSW wdraża decyzję 2008/615/WSiSW i określa przepisy administracyjne i techniczne niezbędne do wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW, w szczególności w odniesieniu do zautomatyzowanej wymiany danych DNA, danych daktyloskopijnych i danych rejestracyjnych pojazdów. Decyzje te stanowią dorobek Prüm i są wiążące zgodnie z Traktatami i z tymi decyzjami.

(5) Art. 527 Umowy o handlu i współpracy stanowi, że celem części trzeciej tytuł II (współpraca organów ścigania i wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych) Umowy o handlu i współpracy jest ustanowienie wzajemnej współpracy między właściwymi organami ścigania Zjednoczonego Królestwa, z jednej strony, i państwami członkowskimi, z drugiej strony, w sprawie zautomatyzowanego przekazywania profili DNA, danych daktyloskopijnych i niektórych krajowych danych rejestracyjnych pojazdów.

(6) Pismem z dnia 23 lipca 2021 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję za pośrednictwem Specjalnego Komitetu ds. Współpracy Organów Ścigania i Wymiarów Sprawiedliwości, że wypełniło obowiązki nałożone na mocy części trzeciej tytuł II Umowy o handlu i współpracy w odniesieniu do profili DNA i danych daktyloskopijnych. Zjednoczone Królestwo przekazało również oświadczenia i oznaczenia zgodnie z art. 22 rozdziału 0 załącznika 39 do Umowy o handlu i współpracy oraz wyraziło gotowość do poddania się ocenie na potrzeby wymiany danych dotyczących profili DNA i danych daktyloskopijnych między Zjednoczonym Królestwem a państwami członkowskimi.

(7) W dniu 14 października 2021 r. Komisja przesłała Zjednoczonemu Królestwu kwestionariusze dotyczące zautomatyzowanej wymiany profili DNA i danych daktyloskopijnych. W dniu 8 listopada 2021 r. Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji odpowiedzi na te kwestionariusze. W dniu 11 listopada 2021 r. odpowiedzi te przekazano zespołowi oceniającemu i przedłożono Grupie Roboczej Rady ds. Wymiany Informacji w dziedzinie WSiSW oraz Grupie Roboczej Rady ds. Zjednoczonego Królestwa.

(8) W dniu 9 listopada 2021 r. zgodnie z rozdziałem 4 załącznika 39 do Umowy o handlu i współpracy Rada postanowiła, że nie jest wymagana operacja pilotażowa w odniesieniu do profili DNA i danych daktyloskopijnych.

(9) W dniach 24 i 25 listopada 2021 r. Zjednoczone Królestwo zostało poddane ocenie dotyczącej przeszukiwania i porównywania profili DNA i danych daktyloskopijnych. W sprawozdaniu z oceny dotyczącym profili DNA stwierdzono na podstawie wyników oceny ex ante, że wdrożenie zautomatyzowanego porównywania profili DNA i związanego z tym przepływu informacji można uznać za pomyślnie zakończone w Zjednoczonym Królestwie, zarówno pod względem prawnym, jak i technicznym. W sprawozdaniu z oceny dotyczącym danych daktyloskopijnych stwierdzono na podstawie wyników oceny ex ante, że wdrożenie zautomatyzowanego stosowania danych daktyloskopijnych i związanego z tym zautomatyzowanego przepływu informacji dotyczących danych daktyloskopijnych można uznać za pomyślnie zakończone w Zjednoczonym Królestwie, zarówno pod względem prawnym, jak i technicznym.

(10) Zgodnie z art. 5 rozdziału 4 załącznika 39 do Umowy o handlu i współpracy w dniu 17 marca 2022 r. przedstawiono Radzie sprawozdania z oceny podsumowujące wyniki kwestionariuszy i wizyty ewaluacyjnej.

(11) Ponieważ Zjednoczone Królestwo spełniło warunki określone w art. 539 Umowy o handlu i współpracy i w załączniku 39 do niej, Unia powinna, zgodnie z art. 540 ust. 2 Umowy o handlu i współpracy, wyznaczyć datę lub daty, od których państwa członkowskie będą mogły dostarczać Zjednoczonemu Królestwu dane osobowe dotyczące profili DNA i danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 530, 531, 534 i 536 Umowy o handlu i współpracy. Unia powinna notyfikować Zjednoczonemu Królestwu to stanowisko na forum Specjalnego Komitetu ds. Współpracy Organów Ścigania i Wymiarów Sprawiedliwości. W tych okolicznościach należy zatem określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii wobec Zjednoczonego Królestwa w sprawie ustalenia tej daty.

(12) Umowa o handlu i współpracy jest wiążąca dla wszystkich państw członkowskich na mocy decyzji Rady (UE) 2021/689, której materialną podstawą prawną jest art. 217 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(13) Dania i Irlandia są związane art. 540 Umowy o handlu i współpracy na mocy decyzji (UE) 2021/689 i w związku z tym uczestniczą w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji wdrażającej Umowę o handlu i współpracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać wyrażone w imieniu Unii wobec Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do daty, od której państwa członkowskie będą mogły dostarczać Zjednoczonemu Królestwu dane osobowe dotyczące profili DNA i danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 530, 531, 534 i 536 Umowy o handlu i współpracy, jest zamieszczone w jednostronnej deklaracji Unii dołączonej do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Stanowisko Unii, o którym mowa w art. 1, notyfikuje się Zjednoczonemu Królestwu na forum Specjalnego Komitetu ds. Współpracy Organów Ścigania i Wymiaru Sprawiedliwości.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 czerwca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
B. LE MAIRE

ZAŁĄCZNIK

DEKLARACJA UNII SKŁADANA NA PODSTAWIE ART. 540 UST. 2 NA FORUM SPECJALNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO W ART. 8 UST. 1 LIT. R) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY, W ODNIESIENIU DO DATY, OD KTÓREJ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE MOGĄ PRZEKAZYWAĆ ZJEDNOCZONEMU KRÓLESTWU DANE OSOBOWE DOTYCZĄCE PROFILI DNA I DANYCH DAKTYLOSKOPIJNYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 530, 531, 534 I 536 TEJ UMOWY

DEKLARACJA UNII EUROPEJSKIEJ

Państwa członkowskie mogą przekazywać Zjednoczonemu Królestwu dane osobowe dotyczące profili DNA i danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 530, 531, 534 i 536 Umowy o handlu i współpracy, od dnia 30 czerwca 2022 r.

1 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2.
2 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
3 Decyzja Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz.U. L 210 z 6.8.2008, s. 1).
4 Decyzja Rady 2008/616/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz.U. L 210 z 6.8.2008, s. 12).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.170.68

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/1014 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej wobec Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do wyznaczenia - na podstawie art. 540 ust. 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony - daty, od której państwa członkowskie mogą przekazywać Zjednoczonemu Królestwu dane osobowe dotyczące profili DNA i danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 530, 531, 534 i 536 tej umowy
Data aktu: 17/06/2022
Data ogłoszenia: 28/06/2022