(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że szczegółowe kryteria oznakowania ekologicznego UE należy ustanowić według grup produktów.
(3) Decyzją Komisji 2009/607/WE 2 ustanowiono kryteria i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy produktów "twarde pokrycia". Decyzją Komisji (UE) 2017/2076 3 okres ważności tych kryteriów i wymogów wydłużono do dnia 30 czerwca 2021 r.
(4) Aby lepiej odzwierciedlić najlepszą praktykę na rynku dotyczącą tej rozszerzonej grupy produktów oraz uwzględnić innowacje wprowadzone w okresie przejściowym, należy określić nowy zestaw kryteriów dla "produktów z grupy twardych pokryć".
(5) W wyniku oceny adekwatności dotyczącej oznakowania ekologicznego UE 4 z dnia 30 czerwca 2017 r., w ramach której dokonano przeglądu wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 66/2010 stwierdzono konieczność opracowania bardziej strategicznego podejścia do oznakowania ekologicznego UE, w tym również powiązania ze sobą pokrewnych grup produktów w stosownych przypadkach.
(6) Zgodnie z tymi wnioskami i po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego (EUEB) należy zmienić kryteria dla grupy produktów "twarde pokrycia" i rozszerzyć jej zakres o inne produkty wykorzystywane do podobnych celów głównych, które są wykonane z tych samych materiałów i cieszą się zainteresowaniem rynku.
(7) Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy 5 przyjęty w dniu 11 marca 2020 r. stanowi, że wymogi dotyczące trwałości, zdolności do recyklingu i zawartości materiałów z recyklingu będą bardziej systematycznie uwzględniane w kryteriach oznakowania ekologicznego UE.
(8) W przypadku produkcji kamienia naturalnego i prefabrykatów z betonu znaczna część wpływu na środowisko jest związana z konkretnymi podmiotami łańcucha dostaw, które obecnie mają niewielką bezpośrednią zachętę do spełniania kryteriów oznakowania ekologicznego UE lub nie mają jej wcale. Po konsultacji z EUEB należy umożliwić przyznawanie oznakowania ekologicznego UE również półproduktom będącym przedmiotem wymiany między przedsiębiorstwami w sektorze kamienia naturalnego (tj. kamieniom wymiarowym produkowanym w kamieniołomach) oraz w sektorze prefabrykatów z betonu (tj. spoiwom hydraulicznym produkowanym w piecach lub cementom alternatywnym). Ułatwi to również właściwym organom ocenę i weryfikację w przypadku sprzedaży takich półproduktów posiadaczom pozwolenia na używanie oznakowania ekologicznego UE.
(9) Po konsultacji z EUEB należy wprowadzić obowiązkowe i fakultatywne wymogi dotyczące kryteriów, jak również system oceny punktowej. Punkty mogą być przyznawane w przypadku spełnienia wymogów fakultatywnych lub w zależności od tego, jak dalece wnioskodawca wykracza poza spełnienie niektórych wymogów obowiązkowych. Aby produkt mógł uzyskać oznakowanie ekologiczne UE, musi spełnić zarówno wszystkie kryteria obowiązkowe, jak i zdobyć łączną minimalną liczbę punktów.
(10) System oceny punktowej stanowi bardziej elastyczne podejście do uzyskania oznakowania ekologicznego UE dla produktów z grupy twardych pokryć o najlepszej efektywności środowiskowej spośród dostępnych na rynku, pozwala na zastosowanie większej wagi do kryteriów związanych z najbardziej znaczącym wpływem produktu na środowisko, a zarazem zachęca posiadaczy pozwolenia do ciągłej poprawy stanu środowiska i uwzględnia takie starania.
(11) Celem kryteriów oznakowania ekologicznego UE dla produktów z grupy twardych pokryć jest w szczególności promowanie produktów, które mają mniejszy wpływ na środowisko w całym cyklu życia, są produkowane przy użyciu materiałooszczędnych i energooszczędnych procesów i powodują mniejsze emisje do powietrza i mniejsze zużycie wody. Biorąc pod uwagę starania na rzecz neutralności klimatycznej i obniżenia emisyjności przemysłu Unii, ustalono wartości dopuszczalne emisji procesowych CO2 dla procesów spalania, a do wykorzystywania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz obliczania śladu węglowego zachęca się za pomocą systemu przyznawania punktów. Aby przyczynić się do przejścia na gospodarkę o bardziej zamkniętym obiegu, kryteria określają obowiązkowe wymogi dotyczące ponownego użycia odpadów technologicznych i w stosownych przypadkach zachęcają do wykorzystywania materiałów pochodzących z recyklingu/surowców wtórnych.
(12) Kryteria oznakowania ekologicznego UE oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla każdej grupy produktów powinny obowiązywać do dnia 31 grudnia 2028 r. przy uwzględnieniu cyklu innowacji w grupie produktów.
(13) Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2009/607/WE.
(14) Należy przewidzieć okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla twardych pokryć w oparciu o kryteria określone w decyzji 2009/607/WE, tak aby mieli oni wystarczający czas na dostosowanie produktów do nowych kryteriów i wymogów. Po przyjęciu niniejszej decyzji producenci powinni mieć również ograniczony czas na składanie wniosków na podstawie kryteriów ustanowionych decyzją 2009/607/WE albo na podstawie nowych kryteriów ustanowionych niniejszą decyzją. Oznakowania ekologiczne UE przyznane zgodnie z kryteriami określonymi we wcześniejszej decyzji mogą być używane przez 12 miesięcy po dacie przyjęcia niniejszej decyzji.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Virginijus SINKEVICIUS | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.99.37 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2021/476 ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów z grupy twardych pokryć |
| Data aktu: | 16/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 22/03/2021 |
| Data wejścia w życie: | 22/03/2021 |