Rozporządzenie wykonawcze 2020/402 uzależniające wywóz niektórych produktów od wydania pozwolenia na wywóz

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/402
z dnia dnia 14 marca 2020 r.
uzależniające wywóz niektórych produktów od wydania pozwolenia na wywóz

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł wywozu 1 , w szczególności jego art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Od momentu wybuchu kryzysu epidemiologicznego wywołanego przez koronawirusa SARS-CoV-2, choroba COVID-19, której jest on przyczyną, rozprzestrzeniła się szybko na całym świecie, docierając również na terytorium Unii. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób ocenia obecnie ryzyko zakażenia COVID-19 osób w Unii jako umiarkowane do wysokiego, w oparciu o prawdopodobieństwo przenoszenia zakażenia i skutki choroby. W Unii wirus rozprzestrzenia się szybko i może mieć ogromny wpływ na zdrowie publiczne, powodując liczne ofiary śmiertelne w grupach wysokiego ryzyka i poważne zakłócenia gospodarcze i społeczne.

(2) W tej sytuacji już teraz znacznie wzrosło zapotrzebowanie na środki ochrony indywidualnej wyszczególnione w załączniku I. Ze względu na swój charakter i dominujące okoliczności środki tego rodzaju są produktami o zasadniczym znaczeniu, ponieważ są one konieczne do zapobiegania dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby oraz do ochrony zdrowia personelu medycznego zajmującego się leczeniem zakażonych pacjentów.

(3) Zgodnie z konkluzjami Rady z posiedzenia Rady Ministrów Zdrowia z dnia 13 lutego 2020 r. rozpoczęto procedurę udzielania zamówień na środki ochrony indywidualnej w ramach Umowy w sprawie wspólnych zamówień na medyczne środki zapobiegawcze. Zgodnie z orientacyjnym harmonogramem i w zależności od sytuacji rynkowej może ona zostać zakończona z początkiem kwietnia.

(4) Popyt na medyczny sprzęt ochronny wzrósł w ostatnich dniach i oczekuje się, że w najbliższej przyszłości będzie się nasilał, przy czym w szeregu państw członkowskich występują niedobory. Na całym jednolitym rynku UE występują ograniczenia nie pozwalające zaspokoić zapotrzebowania klientów na odpowiednie środki ochrony indywidualnej, w szczególności maski ochronne na usta. Obecnie trwają wysiłki na rzecz zwiększenia zdolności produkcyjnych. W miarę potrzeb i w miarę rozwoju sytuacji może to stanowić podstawę do przeglądu tego środka.

(5) Produkcja środków ochrony indywidualnej, takich jak maski ochronne na usta, skupia się obecnie w ograniczonej liczbie państw członkowskich Unii, a mianowicie w Republice Czeskiej, Francji, Niemczech i Polsce. Pomimo że zachęcano do zwiększenia produkcji, obecny poziom produkcji unijnej oraz istniejące zapasy nie wystarczą do zaspokojenia popytu w Unii. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w której popyt ten wzrasta na skutek sytuacji epidemiologicznej, a środki ochrony indywidualnej mogą być wywożone bez ograniczeń do innych części świata.

(6) Niektóre państwa trzecie już podjęły oficjalną decyzję o ograniczeniu wywozu sprzętu ochronnego. Inne, jak się wydaje, podjęły podobne działania na zasadzie bardziej nieformalnej. Niektóre z tych państw są również tradycyjnymi dostawcami na rynek unijny i fakt ten wywiera dodatkową presję na ten rynek.

(7) Aby zaradzić i zapobiegać sytuacji krytycznej, w interesie Unii leży natychmiastowe podjęcie przez Komisję działania o ograniczonym czasie trwania, aby zapewnić objęcie wywozu środków ochrony indywidualnej wymogiem uzyskania pozwolenia w celu zapewnienia takiego poziomu dostaw w Unii, który zaspokoi podstawowe zapotrzebowanie.

(8) Zezwala się na wywóz pewnych ilości określonych produktów w szczególnych okolicznościach, takich jak zapewnienie pomocy państwom trzecim oraz w zależności od potrzeb państw członkowskich. Warunki administracyjne dotyczące tych pozwoleń należy pozostawić w gestii państw członkowskich w czasie obowiązywania przedmiotowych środków tymczasowych.

(9) W Unii sprzętu ochronnego pilnie potrzebują szpitale, pacjenci, pracownicy terenowi i organy ochrony ludności. Takie kluczowe potrzeby są stale monitorowane za pośrednictwem Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności.

(10) Niniejszy środek ma obecnie zastosowanie do środków ochrony indywidualnej, wyszczególnionych w załączniku I, może jednak zaistnieć potrzeba dokonania przeglądu zakresu załącznika i produktów objętych niniejszym rozporządzeniem.

(11) Ze względu na pilny charakter sprawy, która jest uzasadniona szybkim rozprzestrzenianiem się zakażeń COVID-19, środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny zostać podjęte zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/479.

(12) Aby zapobiec spekulacyjnemu uszczupleniu zapasów, niniejsze rozporządzenie wykonawcze powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania. Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/479 środki te powinny trwać sześć tygodni,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Pozwolenie na wywóz

1. 
Pozwolenie na wywóz, sporządzone zgodnie z formularzem określonym w załączniku II, jest wymagane w odniesieniu do wywozu poza Unię środków ochrony indywidualnej wymienionych w załączniku I, niezależnie od tego, czy pochodzą one z Unii. Pozwolenia takiego udzielają - w formie pisemnej lub elektronicznej - właściwe organy państwa członkowskiego, w którym eksporter ma siedzibę.
2. 
Bez okazania takiego pozwolenia na wywóz, wywóz jest zakazany.
3.  2
 Wywóz do Norwegii, Islandii, Liechtensteinu, Szwajcarii oraz do krajów i terytoriów zamorskich wymienionych w załączniku II do Traktatu oraz na Wyspy Owcze, do Andory, San Marino i Państwa Watykańskiego nie podlega środkom określonym w ust. 1 i 2.
Artykuł  2

Aspekty proceduralne

1. 
Jeżeli sprzęt ochronny znajduje się w co najmniej jednym państwie członkowskim innym niż to, w którym złożono wniosek o pozwolenie na wywóz, fakt ten wskazuje się we wniosku. Właściwe organy państwa członkowskiego, do których złożono wniosek o pozwolenie na wywóz, niezwłocznie zasięgają opinii właściwych organów zainteresowanego państwa lub państw członkowskich i dostarczają stosownych informacji. Państwo lub państwa członkowskie, których opinii się zasięga, w ciągu 10 dni roboczych powiadamiają o wszelkich ewentualnych zastrzeżeniach wobec udzielenia takiego pozwolenia, które są wiążące dla państwa członkowskiego, w którym złożono wniosek.
2. 
Państwa członkowskie rozpatrują wnioski o pozwolenie na wywóz w terminie ustalonym w prawie krajowym lub zgodnie z praktyką, który nie przekracza 5 dni roboczych od daty dostarczenia właściwym organom wszystkich wymaganych informacji. W wyjątkowych okolicznościach i z należycie uzasadnionych powodów okres ten może zostać przedłużony o kolejnych 5 dni roboczych.
3. 
Przy podejmowaniu decyzji, czy udzielić pozwolenia na wywóz na podstawie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie biorą pod uwagę wszystkie istotne kwestie, w tym, w stosownych przypadkach, czy wywóz służy między innymi:
wypełnieniu zobowiązań w zakresie dostaw w ramach wspólnego postępowania o udzielenie zamówienia zgodnie z art. 5 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE z dnia 22 października 2013 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia 3 ;
wspieraniu zgodnych działań wspierających, koordynowanych przez zintegrowany mechanizm reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (IPCR), Komisję Europejską lub inne instytucje Unii;
4
 reagowaniu na wnioski o pomoc skierowane przez państwa trzecie lub organizacje międzynarodowe do Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (UPCM) i obsługiwane przez ten mechanizm oraz umożliwieniu zapewnienia nadzwyczajnych dostaw w kontekście pomocy humanitarnej;
wspieraniu działalności statutowej przedsiębiorstw wspierających prowadzących działalność za granicą, które korzystają z ochrony na mocy konwencji genewskiej, i w takim zakresie, w jakim nie wpływają one negatywnie na zdolność do działania w charakterze krajowego przedsiębiorstwa wspierającego;
wspieraniu działań Globalnej Sieci Ostrzegania i Interwencji w przypadku Epidemii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO);
świadczeniu dostaw na rzecz operacji prowadzonych za granicą przez państwa członkowskie UE, w tym operacji wojskowych, międzynarodowych misji policyjnych lub międzynarodowych misji pokojowych;
świadczeniu dostaw na rzecz delegatur UE i państw członkowskich za granicą.
4. 
Państwa członkowskie mogą zdecydować o korzystaniu z dokumentów elektronicznych przy rozpatrywaniu wniosków o pozwolenie na wywóz.
Artykuł  3

Przepisy końcowe

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i stosuje się je przez sześć tygodni. Przestaje ono obowiązywać automatycznie z upływem tego okresu sześciu tygodni.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Sprzęt ochronny

Sprzęt wymieniony w niniejszym załączniku jest zgodny z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/425 5 .
Kategoria Opis Kody CN
Okulary i przyłbice ochronne - Ochrona przed materiałem potencjalnie zakaźnym,

- Otaczające oczy i okolice oczu,

- Kompatybilne z różnymi modelami masek twarzowych filtrujących (FFP) i masek twarzowych,

- Przezroczyste soczewki,

- Wielokrotnego użytku (można czyścić i dezynfekować) lub jednorazowe

ex 9004 90 10
ex 9004 90 90
Osłony twarzy - Sprzęt do ochrony obszaru twarzy i powiązanych błon śluzowych (np.: oczy, nos, usta) przed materiałem potencjalnie zakaźnym,

- Obejmuje przyłbicę z przezroczystego materiału,

- Zazwyczaj obejmuje oprawy do mocowania na twarzy (np.: opaski, zauszniki)

- Może obejmować sprzęt do ochrony ust i nosa, opisany poniżej,

- Wielokrotnego użytku (można czyścić i dezynfekować) lub jednorazowy

ex 3926 90 97
ex 9020 00 00
Sprzęt do ochrony ust i nosa - Maski do ochrony użytkownika przed materiałem potencjalnie zakaźnym oraz do ochrony środowiska przed materiałem potencjalnie zakaźnym rozprowadzanym przez użytkownika,

- Może obejmować osłonę twarzy opisaną powyżej,

- Nawet wyposażony w filtr wymienny

ex 6307 90 98
ex 9020 00 00
Odzież ochronna Odzież (np. fartuch, kombinezon) do ochrony użytkownika przed materiałem potencjalnie zakaźnym oraz do ochrony środowiska przed materiałem potencjalnie zakaźnym rozprowadzanym przez użytkownika ex 3926 20 00
ex 4015 90 00
ex 6113 00
ex 6114
ex 6210 10 10
6210 10 92
ex 6210 10 98
ex 6210 20 00
ex 6210 30 00
ex 6210 40 00
ex 6210 50 00
ex 6211 32 10
ex 6211 32 90
ex 6211 33 10
ex 6211 33 90
ex 6211 39 00
ex 6211 42 10
ex 6211 42 90
ex 6211 43 10
ex 6211 43 90
ex 6211 49 00 ex 9020 00 00
Rękawice Rękawice do ochrony użytkownika przed materiałem potencjalnie zakaźnym oraz do ochrony środowiska przed materiałem potencjalnie zakaźnym rozprowadzanym przez użytkownika ex 3926 20 00
4015 11 00
ex 4015 19 00
ex 6116 10 20
ex 6116 10 80
ex 6216 00 00

ZAŁĄCZNIK  II

Wzór formularzy pozwoleń na wywóz, o których mowa w art. 1

Udzielając pozwoleń na wywóz, państwa członkowskie będą dążyły do zapewnienia widocznego zaznaczania na formularzu rodzaju wydawanego pozwolenia. Niniejszy dokument stanowi pozwolenie na wywóz ważne we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej do daty jego wygaśnięcia.
UNIA EUROPEJSKA Wywóz środków ochrony indywidualnej (rozporządzenie (UE) 2020/402)
1. Eksporter

(numer EORI, jeżeli dotyczy)

2. Numer pozwolenia 3. Data wygaśnięcia
4. Organ wydający 5. Kraj przeznaczenia 6. Ostateczny odbiorca
7. Kod towaru 8. Ilość 9. Jednostka 10. Opis towarów
11. Lokalizacja
7. Kod towaru 8. Ilość 9. Jednostka 10. Opis towarów
11. Lokalizacja
7. Kod towaru 8. Ilość 9. Jednostka 10. Opis towarów
11. Lokalizacja
7. Kod towaru 8. Ilość 9. Jednostka 10. Opis towarów
11. Lokalizacja
12. Podpis, miejsce i data, pieczęć

Noty wyjaśniające do formularza pozwolenia na wywóz

Wypełnienie wszystkich pól jest obowiązkowe, chyba że zaznaczono inaczej.

Pola 7-11 są powtórzone 4 razy, aby umożliwić złożenie wniosku o pozwolenie na 4 różne produkty.

Pole 1 Eksporter Pełna nazwa i adres eksportera, któremu wydano pozwolenie i, w stosownych przypadkach, numer EORI.
Pole 2 Numer pozwolenia Numer pozwolenia wypełnia organ wydający pozwolenie na wywóz i ma on następujący format: XXyyyy999999, gdzie XX to 2-literowy kod geonomenklatury () wydającego państwa członkowskiego, yyyy to 4- cyfrowy rok wydania pozwolenia, 999999 to 6-cyfrowy numer niepowtarzalny w ciągu XXyyyy, przyznany przez organ wydający.
Pole 3 Data wygaśnięcia Organ wydający może określić datę wygaśnięcia pozwolenia. Data wygaśnięcia nie może być późniejsza niż 6 tygodni po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.

Jeżeli organ wydający nie wyznaczył daty wygaśnięcia, pozwolenie wygasa najpóźniej 6 tygodni po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.

Pole 4 Organ wydający Pełna nazwa i adres organu państwa członkowskiego, który wydał pozwolenie na wywóz.
Pole 5 Kraj przeznaczenia 2-literowy kod geonomenklatury kraju przeznaczenia towarów, dla których wydano pozwolenie.
Pole 6 Ostateczny odbiorca Pełna nazwa i adres ostatecznego odbiorcy towarów, jeżeli są znane w momencie wydania + numer EORI, jeżeli dotyczy. Jeżeli ostateczny odbiorca nie jest znany w momencie wydania, pole pozostaje puste.
Pole 7 Kod towaru Kod numeryczny z systemu zharmonizowanego lub Nomenklatury scalonej (2), zgodnie z którym towary przeznaczone na wywóz są klasyfikowane w momencie wydania pozwolenia.
Pole 8 Ilość Ilość towarów zmierzona w jednostce podanej w polu 9.
Pole 9 Jednostka Jednostka miary, w której wyrażona jest ilość zadeklarowana w polu 8. Należy stosować jednostkę "P/ST" dla towarów liczonych według liczby sztuk (np. masek) oraz "PA" dla towarów liczonych w parach (np. rękawic).
Pole 10 Opis towarów Opis w prostym języku, wystarczająco dokładny, aby umożliwić identyfikację towarów.
Pole 11 Lokalizacja Kod geonomenklatury państwa członkowskiego, w którym znajdują się towary. Jeżeli towary znajdują się w państwie członkowskim organu wydającego, pole to należy pozostawić puste.
Pole 12 Podpis, pieczęć, miejsce i data Podpis i pieczęć organu wydającego. Miejsce i data wydania pozwolenia.
(1)Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1106/2012 z dnia 27 listopada 2012 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 471/2009 w sprawie statystyk Wspólnoty dotyczących handlu zagranicznego z państwami trzecimi, w odniesieniu do aktualizacji nazewnictwa państw i terytoriów (Dz.U. L 328 z 28.11.2012, s. 7).

(2)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).

1 Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 34.
2 Art. 1 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 426/2020 z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.84I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 marca 2020 r.
3 Dz.U. L 293 z 5.11.2013, s. 1.
4 Art. 2 ust. 3 tiret trzecie zmienione przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 426/2020 z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.84I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 marca 2020 r.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG (Dz.U. L 81 z 31.3.2016, s. 51).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024