uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł wywozu 1 , w szczególności jego art. 5,
(1) Od momentu wybuchu kryzysu epidemiologicznego wywołanego przez koronawirusa SARS-CoV-2, choroba COVID-19, której jest on przyczyną, rozprzestrzeniła się szybko na całym świecie, docierając również na terytorium Unii. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób ocenia obecnie ryzyko zakażenia COVID-19 osób w Unii jako umiarkowane do wysokiego, w oparciu o prawdopodobieństwo przenoszenia zakażenia i skutki choroby. W Unii wirus rozprzestrzenia się szybko i może mieć ogromny wpływ na zdrowie publiczne, powodując liczne ofiary śmiertelne w grupach wysokiego ryzyka i poważne zakłócenia gospodarcze i społeczne.
(2) W tej sytuacji już teraz znacznie wzrosło zapotrzebowanie na środki ochrony indywidualnej wyszczególnione w załączniku I. Ze względu na swój charakter i dominujące okoliczności środki tego rodzaju są produktami o zasadniczym znaczeniu, ponieważ są one konieczne do zapobiegania dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby oraz do ochrony zdrowia personelu medycznego zajmującego się leczeniem zakażonych pacjentów.
(3) Zgodnie z konkluzjami Rady z posiedzenia Rady Ministrów Zdrowia z dnia 13 lutego 2020 r. rozpoczęto procedurę udzielania zamówień na środki ochrony indywidualnej w ramach Umowy w sprawie wspólnych zamówień na medyczne środki zapobiegawcze. Zgodnie z orientacyjnym harmonogramem i w zależności od sytuacji rynkowej może ona zostać zakończona z początkiem kwietnia.
(4) Popyt na medyczny sprzęt ochronny wzrósł w ostatnich dniach i oczekuje się, że w najbliższej przyszłości będzie się nasilał, przy czym w szeregu państw członkowskich występują niedobory. Na całym jednolitym rynku UE występują ograniczenia nie pozwalające zaspokoić zapotrzebowania klientów na odpowiednie środki ochrony indywidualnej, w szczególności maski ochronne na usta. Obecnie trwają wysiłki na rzecz zwiększenia zdolności produkcyjnych. W miarę potrzeb i w miarę rozwoju sytuacji może to stanowić podstawę do przeglądu tego środka.
(5) Produkcja środków ochrony indywidualnej, takich jak maski ochronne na usta, skupia się obecnie w ograniczonej liczbie państw członkowskich Unii, a mianowicie w Republice Czeskiej, Francji, Niemczech i Polsce. Pomimo że zachęcano do zwiększenia produkcji, obecny poziom produkcji unijnej oraz istniejące zapasy nie wystarczą do zaspokojenia popytu w Unii. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w której popyt ten wzrasta na skutek sytuacji epidemiologicznej, a środki ochrony indywidualnej mogą być wywożone bez ograniczeń do innych części świata.
(6) Niektóre państwa trzecie już podjęły oficjalną decyzję o ograniczeniu wywozu sprzętu ochronnego. Inne, jak się wydaje, podjęły podobne działania na zasadzie bardziej nieformalnej. Niektóre z tych państw są również tradycyjnymi dostawcami na rynek unijny i fakt ten wywiera dodatkową presję na ten rynek.
(7) Aby zaradzić i zapobiegać sytuacji krytycznej, w interesie Unii leży natychmiastowe podjęcie przez Komisję działania o ograniczonym czasie trwania, aby zapewnić objęcie wywozu środków ochrony indywidualnej wymogiem uzyskania pozwolenia w celu zapewnienia takiego poziomu dostaw w Unii, który zaspokoi podstawowe zapotrzebowanie.
(8) Zezwala się na wywóz pewnych ilości określonych produktów w szczególnych okolicznościach, takich jak zapewnienie pomocy państwom trzecim oraz w zależności od potrzeb państw członkowskich. Warunki administracyjne dotyczące tych pozwoleń należy pozostawić w gestii państw członkowskich w czasie obowiązywania przedmiotowych środków tymczasowych.
(9) W Unii sprzętu ochronnego pilnie potrzebują szpitale, pacjenci, pracownicy terenowi i organy ochrony ludności. Takie kluczowe potrzeby są stale monitorowane za pośrednictwem Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności.
(10) Niniejszy środek ma obecnie zastosowanie do środków ochrony indywidualnej, wyszczególnionych w załączniku I, może jednak zaistnieć potrzeba dokonania przeglądu zakresu załącznika i produktów objętych niniejszym rozporządzeniem.
(11) Ze względu na pilny charakter sprawy, która jest uzasadniona szybkim rozprzestrzenianiem się zakażeń COVID-19, środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny zostać podjęte zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/479.
(12) Aby zapobiec spekulacyjnemu uszczupleniu zapasów, niniejsze rozporządzenie wykonawcze powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania. Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/479 środki te powinny trwać sześć tygodni,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.77I.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/402 uzależniające wywóz niektórych produktów od wydania pozwolenia na wywóz |
| Data aktu: | 15/03/2020 |
| Data ogłoszenia: | 15/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 15/03/2020 |