Decyzja 2020/5 określająca początkowy maksymalny łączny roczny poziom wsparcia objętego wyłączeniem oraz początkowy minimalny odsetek wsparcia, o których mowa w art. 10 ust. 2 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej

DECYZJA Nr 5/2020 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO UMOWĄ O WYSTĄPIENIU ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ Z UNII EUROPEJSKIEJ I EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOTY ENERGII ATOMOWEJ
z dnia 17 grudnia 2020 r.
określająca początkowy maksymalny łączny roczny poziom wsparcia objętego wyłączeniem oraz początkowy minimalny odsetek wsparcia, o których mowa w art. 10 ust. 2 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej [2020/2249]

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Protokół w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w szczególności jego art. 10 ust. 2 i załącznik 6 do niego,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Łączny roczny poziom wsparcia dla produktów rolnych innych niż produkty rybołówstwa i akwakultury

1. 
Początkowy maksymalny łączny roczny poziom objętego wyłączeniem wsparcia dla produktów rolnych innych niż produkty rybołówstwa i akwakultury, o którym mowa w art. 10 ust. 2 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej, wynosi 382,2 mln GBP 1 .
2. 
Zjednoczone Królestwo może zwiększyć maksymalny łączny roczny poziom wsparcia objętego wyłączeniem, o którym mowa w ust. 1, maksymalnie o dodatkową kwotę 25,03 mln GBP w danym roku, o część kwoty maksymalnego łącznego rocznego poziomu wsparcia objętego wyłączeniem, która nie została wykorzystana w poprzednim roku kalendarzowym.
3. 
Maksymalny łączny roczny poziom wsparcia objętego wyłączeniem, o którym mowa w ust. 1, zwiększa się o kwotę 6,8 mln GBP na dany rok:
a)
jeżeli w ciągu tego roku Unia Europejska wprowadziła środki obejmujące Republikę Irlandii na podstawie części II tytuł I rozdział I albo art. 219, 220 lub 221 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 2 ; lub
b)
w związku z:
(i)
chorobą zwierząt,
(ii)
zdarzeniem lub okolicznościami powodującymi poważne zakłócenia na rynku lub grożącymi wystąpieniem takich zakłóceń, w przypadku gdy taka sytuacja lub jej skutki dla rynku prawdopodobnie będą trwać nadal lub się pogarszać;
(iii)
sytuacją poważnych zakłóceń na rynku bezpośrednio związanych z utratą zaufania konsumentów spowodowaną zagrożeniami dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub zdrowia roślin oraz ryzykiem chorób; lub
(iv)
klęską żywiołową, która dotyka terytorium Irlandii Północnej i nie dotyka w równym stopniu całej wyspy Irlandii.

Lit. b) ma zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy Zjednoczone Królestwo poinformowało Unię Europejską na co najmniej 10 dni przed skorzystaniem ze zwiększonego łącznego rocznego poziomu wsparcia.

Artykuł  2

Łączny roczny poziom wsparcia dla produktów rybołówstwa i akwakultury

1. 
Początkowy maksymalny łączny poziom objętego wyłączeniem wsparcia dla produktów rybołówstwa i akwakultury, o którym mowa w art. 10 ust. 2 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej, wynosi 16,93 mln GBP w ciągu pierwszych pięciu lat od wejścia w życie niniejszej decyzji, jak również w każdym kolejnym okresie pięciu lat. Łączny roczny poziom objętego wyłączeniem wsparcia dla tych produktów nie może jednak przekroczyć 4,01 mln GBP w danym roku.
2. 
Następujące operacje nie kwalifikują się do finansowania z kwot, o których mowa w ust. 1:
a)
operacje zwiększające zdolność połowową statku lub sprzęt zwiększający zdolność statku do lokalizacji ryb;
b)
budowa nowych statków rybackich lub przywóz statków rybackich;
c)
trwałe zaprzestanie działalności połowowej;
d)
tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej, chyba że jest ono związane z którymkolwiek z poniższych działań:
(i)
środkami nadzwyczajnymi wprowadzonymi przez władze Zjednoczonego Królestwa, lub przez Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej, na okres maksymalnie sześciu miesięcy, w celu zmniejszenia poważnego zagrożenia dla żywych zasobów morskich lub ekosystemu morskiego;
(ii)
nieprzedłużeniem ważności międzynarodowej umowy w sprawie połowów lub protokołów do niej;
(iii)
planem zarządzania rybołówstwem opublikowanym na podstawie przepisów prawa Zjednoczonego Królestwa, lub Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, określającym politykę mającą na celu odbudowę jednego lub większej liczby stad ryb do zrównoważonego poziomu lub utrzymanie takich stad na zrównoważonym poziomie;
(iv)
środkami nadzwyczajnymi wprowadzonymi przez władze Zjednoczonego Królestwa, lub przez Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej, w odpowiedzi na stan zagrożenia zdrowia publicznego lub inną sytuację nadzwyczajną, które mają poważny wpływ na sektory rybołówstwa lub akwakultury;
e)
zwiad rybacki;
f)
przeniesienie własności przedsiębiorstwa; oraz
g)
bezpośrednie zarybianie, chyba że zostało ono przewidziane w środkach wprowadzonych przez władze Zjednoczonego Królestwa, lub przez Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej, w celu zachowania stad ryb lub ekosystemu morskiego, lub w przypadku zarybiania eksperymentalnego.

Wyjątki przewidziane w lit. d) są dopuszczalne pod warunkiem, że działalność połowowa prowadzona przez statek rybacki lub danego rybaka jest faktycznie zawieszona oraz że finansowanie jest przyznane na okres maksymalnie sześciu miesięcy na statek.

Artykuł  3

Minimalny odsetek wsparcia

Początkowy minimalny odsetek wsparcia, o którym mowa w art. 10 ust. 2 protokołu, wynosi 83 % i ma zastosowanie do kwot łącznego rocznego poziomu wsparcia objętego wyłączeniem, o którym mowa w art. 1.

Artykuł  4

Przegląd

Wspólny Komitet dokonuje regularnego przeglądu niniejszej decyzji i jej wdrożenia.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu 1 stycznia 2021 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2020 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu
Współprzewodniczący
Maroš ŠEFČOVIČ
Michael GOVE
1 Do celów wszystkich obliczeń i kwot, określonych w GBP w niniejszej decyzji, w odniesieniu do EUR stosuje się kurs wymiany dla płatności bezpośrednich z 2019 r. (1 EUR = 0,89092 GBP).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.443.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/5 określająca początkowy maksymalny łączny roczny poziom wsparcia objętego wyłączeniem oraz początkowy minimalny odsetek wsparcia, o których mowa w art. 10 ust. 2 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej
Data aktu: 17/12/2020
Data ogłoszenia: 30/12/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2021