uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 1 , w szczególności jej art. 17 ust. 3 lit. a) oraz art. 17 ust. 3 lit. c) akapit pierwszy,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 , w szczególności jej art. 8 formuła wprowadzająca, art. 8 pkt 1 i 4, art. 9 ust. 4 formuła wprowadzająca oraz art. 9 ust. 4 lit. c),
uwzględniając dyrektywę Rady 2004/68/WE z dnia 26 kwietnia 2004 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt regulujące przywóz do oraz tranzyt przez terytorium Wspólnoty niektórych żywych zwierząt kopytnych, zmieniającą dyrektywy 90/426/EWG oraz 92/65/EWG i uchylającą dyrektywę 72/462/EWG 3 , w szczególności jej art. 3 ust. 1 akapit pierwszy i drugi oraz art. 6 ust. 1 akapit pierwszy,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 206/2010 4 ustanowiono wykazy krajów trzecich, ich terytoriów lub części, upoważnionych do wprowadzania do Unii niektórych zwierząt oraz świeżego mięsa, a także wymogi dotyczące świadectw weterynaryjnych. Rozporządzenie stanowi, że przesyłki zwierząt kopytnych i świeżego mięsa tych zwierząt przeznaczonego do spożycia przez ludzi, można wprowadzać do Unii jedynie z krajów trzecich, które spełniają warunki określone w tym rozporządzeniu. W szczególności w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 206/2010 wymieniono kraje trzecie, ich terytoria lub części upoważnione do wprowadzania do Unii przesyłek zwierząt kopytnych innych niż koniowate, natomiast w części 1 załącznika II do tego rozporządzenia wymieniono kraje trzecie, ich terytoria lub części upoważnione do wprowadzania do Unii przesyłek świeżego mięsa zwierząt kopytnych, w tym koniowatych.
(2) Zjednoczone Królestwo przedstawiło niezbędne gwarancje wymagane rozporządzeniem (UE) nr 206/2010, aby Zjednoczone Królestwo i terytoria zależne Korony Brytyjskiej Guernsey, Wyspa Man i Jersey wymieniono w części 1 załącznika I oraz w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 206/2010 po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (umowa o wystąpieniu), nie naruszając stosowania prawa Unii do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do umowy o wystąpieniu w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu. Biorąc pod uwagę gwarancje przedstawione przez Zjednoczone Królestwo, to państwo trzecie i terytoria zależne Korony Brytyjskiej należy włączyć do części 1 załącznika I oraz do części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 206/2010.
(3) Zgodnie z wymogami zdrowotnymi w odniesieniu do przywozu określonymi w art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1375 5 państwo trzecie może stosować odstępstwa od badań na obecność włośni przewidziane w art. 3 ust. 2 i 3 tego rozporządzenia wyłącznie wtedy, gdy poinformowało Komisję o zastosowaniu tych odstępstw i gdy dane odstępstwo zostało w tym celu ujęte między innymi w odpowiednich załącznikach do rozporządzenia (UE) nr 206/2010. W dniu 4 grudnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję o zamiarze zastosowania odstępstwa od badania na obecność włośni w przypadku świń domowych nieodsadzonych od maciory, mających mniej niż pięć tygodni, zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1375. Zjednoczone Królestwo należy zatem ująć w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 206/2010 jako państwo trzecie stosujące takie odstępstwo do niektórych żywych świń i ich mięsa. Zjednoczone Królestwo jest do tej pory jedynym państwem trzecim, które zwróciło się o odstępstwo od badań na obecność włośni.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I i II do rozporządzenia (UE) nr 206/2010.
(5) Ponieważ okres przejściowy przewidziany w umowie o wystąpieniu kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 stycznia 2021 r.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.438.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/2204 zmieniające załączniki I oraz II do rozporządzenia (UE) nr 206/2010 w odniesieniu do wpisów dotyczących Zjednoczonego Królestwa oraz terytoriów zależnych Korony Brytyjskiej w wykazach krajów trzecich, ich terytoriów lub części, upoważnionych do wprowadzania do Unii niektórych zwierząt oraz świeżego mięsa |
| Data aktu: | 22/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 28/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 31/12/2020 |