Rozporządzenie delegowane 2020/1737 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1737
z dnia 14 lipca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych 1 , w szczególności jego art. 15,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi 2 , w szczególności jego art. 30a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i załącznik do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zawierają wykaz substancji sklasyfikowanych, które są przedmiotem szeregu zharmonizowanych środków kontroli i monitorowania przewidzianych w tych rozporządzeniach.

(2) Na mocy decyzji Komisji Narodów Zjednoczonych ds. Środków Odurzających (CND) nr 62/10, 62/11 i 62/12 przyjętych podczas sześćdziesiątej drugiej sesji w dniu 19 marca 2019 r., następujące trzy substancje: 3-(1,3-benzodiok- sol-5-ylo)-2- metylooksirano-2- karboksylan metylu (glicydan metylu PMK), kwas 3-(1,3- benzodioksol-5-ylo)-2- metylooksirano-2- karboksylowy (kwas glicydowy PMK) i alfa-fenyloacetoacetamid (APAA) zostały dodane do tabeli I załączonej do Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z 19 grudnia 1988 r. 3  ("konwencja ONZ z 1988 r."). Dodatkowo, na mocy decyzji CND nr 63/1 przyjętej podczas sześćdziesiątej trzeciej sesji w dniu 4 marca 2020 r., substancja alfa-acetylofenylooc- tan metylu (MAPA) została dodana do tabeli I załączonej do konwencji ONZ z 1988 r.

(3) Jednym z celów rozporządzeń (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 jest wdrożenie w Unii art. 12 konwencji ONZ z 1988 r. Należy zatem włączyć glicydan metylu PMK, kwas glicydowy PMK, APAA i MAPA do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.

(4) Substancje sklasyfikowane wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zostały podzielone na kategorie, do których zastosowanie mają różne środki w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między poziomem zagrożenia ze strony danej substancji a obciążeniem dla legalnego handlu. Najbardziej rygorystyczne środki kontroli i monitorowania mają zastosowanie do kategorii 1. Przykładowo substancje kategorii 1 muszą być przechowywane w zabezpieczonych pomieszczeniach, a od podmiotów mających styczność z takimi substancjami wymaga się licencji.

(5) Glicydan metylu PMK i kwas glicydowy PMK są bezpośrednimi prekursorami 3,4-metylenodioksymetamfetaminy (MDMA), substancji powszechnie znanej jako "ekstazy" (ang. "ecstasy"). APAA i MAPA są bezpośrednimi prekursorami amfetaminy. Innymi słowy substancje te można łatwo przekształcić w MDMA i amfetaminę.

(6) Niewłaściwe stosowanie i nadużywanie MDMA i amfetaminy stwarza poważne problemy społeczne i problemy zdrowia publicznego w niektórych regionach UE. Ponadto zorganizowane grupy przestępcze w Unii wytwarzają duże ilości MDMA i amfetaminy. Znaczne ilości MDMA i amfetaminy są również wywożone do państw trzecich.

(7) W Unii nie istnieje znana legalna produkcja, handel ani zastosowanie glicydanu metylu PMK, kwasu glicydowego PMK, APAA lub MAPA. Włączenie tych substancji do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 nie wiązałoby się zatem z dodatkowym obciążeniem administracyjnym dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów w Unii.

(8) Ze względu na zagrożenie, jakie glicydan metylu PMK, kwas glicydowy PMK, APAA i MAPA stwarzają dla społeczeństwa i zdrowia publicznego w Unii, oraz biorąc pod uwagę, że ich włączenie nie będzie miało wpływu na legalny handel, produkcję i stosowanie w Unii, należy włączyć te substancje do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.

(9) 2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylan metylu (glicydan metylu BMK) i kwas 2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylowy (kwas glicydowy BMK) to również substancje, które są bezpośrednimi prekursorami amfetaminy i są często wykorzystywane do nielegalnego wytwarzania amfetaminy. Substancje te należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.

(10) W Unii nie istnieje znacząca legalna produkcja, handel ani zastosowania glicydanu metylu BMK ani kwasu glicydo- wego BMK. Włączenie tych substancji do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 nie wiązałoby się zatem ze znacznym dodatkowym obciążeniem administracyjnym dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów w Unii.

(11) Ze względu na zagrożenie, jakie glicydan metylu BMK i kwas glicydowy BMK stwarzają dla społeczeństwa i zdrowia publicznego w Unii, oraz biorąc pod uwagę, że ich włączenie będzie miało jedynie marginalny wpływ na legalny handel, produkcję i stosowanie w Unii, należy włączyć te substancje do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.

(12) Czerwony fosfor jest często przekierowywany z handlu na rynku wewnętrznym i wykorzystywany w Unii do nielegalnej produkcji metamfetaminy. Jest on stosowany jako katalizator prowadzący do konwersji chemicznej w metam- fetaminę efedryny lub pseudoefedryny, które są już sklasyfikowane w kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005. W związku z tym czerwony fosfor należy również sklasyfikować w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004.

(13) Metamfetamina jest narkotykiem bardzo uzależniającym i stwarza poważne problemy społeczne i problemy zdrowia publicznego w niektórych regionach Unii.

(14) Czerwony fosfor posiada jednak istotne i zróżnicowane legalne zastosowania, np. w produkcji środków zmniejszających palność tworzyw sztucznych, produkcji materiałów pirotechnicznych oraz drasek dla bezpiecznych zapałek i pochodni.

(15) W celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między zagrożeniem, jakie czerwony fosfor stanowi dla społeczeństwa i zdrowia publicznego w Unii, a obciążeniem dla legalnego handlu tą substancją na rynku wewnętrznym, należy włączyć czerwony fosfor w kategorii 2 A w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004.

(16) Chociaż obecnie nie wiadomo, czy czerwony fosfor jest również przekierowywany z handlu między UE a państwami trzecimi, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że po wprowadzeniu monitorowania handlu wewnątrzunijnego tą substancją w ramach rozporządzenia (WE) nr 273/2004 producenci narkotyków będą starali się ją pozyskiwać poprzez jej przekierowanie z handlu między UE a państwami trzecimi. W przypadku czerwonego fosforu istnieje zatem wysokie ryzyko przekierowania legalnego handlu między Unią a państwami trzecimi, w związku z czym substancja ta powinna zostać sklasyfikowana w kategorii 2 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005. Zapewni to również zachowanie równoległości między substancjami sklasyfikowanymi w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005, co uprości stosowanie tych rozporządzeń przez podmioty gospodarcze i właściwe organy.

(17) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 określa progi ilościowe dla transakcji dotyczących niektórych substancji przeprowadzanych w ciągu jednego roku. Celem tego załącznika jest uniknięcie nadmiernych utrudnień w legalnym handlu tymi substancjami w przypadkach, w których możliwe jest ograniczenie lub wyeliminowanie ryzyka związanego z przekierowywaniem handlu do nielegalnych kanałów poprzez wprowadzenie ograniczeń dla ilości powyżej określonego progu. Na podstawie dostępnych dowodów i w wyniku konsultacji z właściwymi organami państw członkowskich uznano, że próg dla czerwonego fosforu należy ustalić na 0,1 kg.

(18) W tym kontekście należy również zaktualizować kody Nomenklatury Scalonej (kody CN) w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 na podstawie najnowszej wersji Nomenklatury scalonej przyjętej rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1776 4  i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2020 r., w celu zapewnienia prawidłowej klasyfikacji substancji sklasyfikowanych.

(19) Ponieważ substancja alfa-fenyloacetoacetonitryl jest powszechnie określana przez właściwe organy państw członkowskich jako "APAAN", należy dodać ten skrót w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.

(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.

(21) Zważywszy, że w Unii istnieje znaczna legalna produkcja, handel i zastosowania czerwonego fosforu, należy przewidzieć odpowiedni okres dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów na dostosowanie się do nowych ograniczeń dotyczących tej substancji wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.

(22) Rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 razem wdrażają niektóre postanowienia konwencji ONZ z 1988 r. Ze względu na ścisły merytoryczny związek między tymi dwoma rozporządzeniami uzasadnione jest przyjęcie zmian w drodze jednego aktu delegowanego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 273/2004

W załącznikach I i II do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 111/2005

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pkt 1 lit. b) i pkt 2 załącznika I oraz pkt 2 lit. b) załącznika II stosuje się od dnia 13 stycznia 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  5  

W załącznikach I i II do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w tabeli "KATEGORIA 1" wprowadza się następujące zmiany:
(i)
wpis dotyczący alfa-fenyloacetoacetonitrylu otrzymuje brzmienie:
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"Alfa-fenyloacetoacetonitryl (APAAN) 2926 40 00 4468-48-8"
(ii)
w pozycji dotyczącej (1R,2S)-(-)-chloroefedryny kod NS "2939 99 00" zastępuje się kodem "2939 79 90";
(iii)
w pozycji dotyczącej (1S,2R)-(+)-chloroefedryny, kod NS "2939 99 00" zastępuje się kodem "2939 79 90";
(iv)
w pozycji dotyczącej (1S,2S)-(+)-chloropseudoefedryny, kod CN "2939 99 00" zastępuje się kodem "2939 79 90";
(v)
w pozycji dotyczącej (1R,2R)-(-)-chloropseudoefedryny kod NS "2939 99 00" zastępuje się kodem "2939 79 90";
(vi)
w odpowiednim miejscu, zgodnie z kodem NS, dodaje się następujące pozycje:
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2- mety- looksirano-2- karboksylan metylu (gli- cydan metylu PMK) 2932 99 00 13605-48-6
Kwas 3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2- metylooksirano-2- karboksylowy (kwas glicydowy PMK) 2932 99 00 2167189-50-4
Alfa-fenyloacetoacetamid (APAA) 2924 29 70 4433-77-6
2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylan metylu

(glicydan metylu BMK)

2918 99 90 80532-66-7
Kwas 2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylowy

(kwas glicydowy BMK)

2918 99 90 25547-51-7
Alfa-acetylofenylooctan metylu (MAPA) 2918 30 00 16648-44-5"
b)
w tabeli "PODKATEGORIA 2A" dodaje się następujący wpis w odpowiednim miejscu w kolejności według ich kodu CN (kodu Nomenklatury scalonej, NS):
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"Czerwony fosfor 2804 70 00 7723-14-0"
c)
w tabeli "PODKATEGORIA 2B", w pozycji dotyczącej kwasu antranilowego, kod NS "2922 43 00" zastępuje się kodem "2922 43 00";
d)
w tabeli "KATEGORIA 3", w pozycji dotyczącej kwasu siarkowego (VI) kod NS "2807 00 10" zastępuje się kodem "2807 00 00";
2)
w tabeli w załączniku II dodaje się następującą pozycję:
Substancja Wartość progowa
"Czerwony fosfor 0,1 kg"

ZAŁĄCZNIK  II  6  

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli "KATEGORIA 1" wprowadza się następujące zmiany:
a)
wpis dotyczący alfa-fenyloacetoacetonitrylu otrzymuje brzmienie:
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"Alfa-fenyloacetoacetonitryl (APAAN) 2926 40 00 4468-48-8"
b)
w pozycji dotyczącej (1R,2S)-(-)-chloroefedryny kod NS "2939 99 00" zastępuje się kodem "2939 79 90";
c)
w pozycji dotyczącej (1S,2R)-(+)-chloroefedryny, kod NS "2939 99 00" zastępuje się kodem "2939 79 90";
d)
w pozycji dotyczącej (1S,2S)-(+)-chloropseudoefedryny, kod CN "2939 99 00" zastępuje się kodem "2939 79 90";
e)
w pozycji dotyczącej (1R,2R)-(-)-chloropseudoefedryny kod NS "2939 99 00" zastępuje się kodem "2939 79 90";
f)
w odpowiednim miejscu, zgodnie z kodem NS, dodaje się następujące pozycje:
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2- metylook- sirano-2- karboksylan metylu (glicydan metylu PMK) 2932 99 00 13605-48-6
Kwas 3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2-mety- looksirano-2- karboksylowy (kwas glicy- dowy PMK) 2932 99 00 2167189-50-4
Alfa-fenyloacetoacetamid (APAA) 2924 29 70 4433-77-6
2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylan metylu

(glicydan metylu BMK)

2918 99 90 80532-66-7
Kwas 2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylowy

(kwas glicydowy BMK)

2918 99 90 25547-51-7
Alfa-acetylofenylooctan metylu (MAPA) 2918 30 00 16648-44-5"
2)
w tabeli "Kategoria 2" wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pozycji dotyczącej kwasu antranilowego, kod NS "2922 43 00" zastępuje się kodem "2922 43 00";
b)
w odpowiednim miejscu, zgodnie z kodem NS, dodaje się następującą pozycję:
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"Czerwony fosfor 280470 00 7723-14-0"
3)
w tabeli "Kategoria 3", w pozycji dotyczącej kwasu siarkowego kod NS "2807 00 10" zastępuje się kodem "2807 00 00";
4)
w tabeli "Kategoria 4" wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pozycji dotyczącej "produktów leczniczych oraz weterynaryjnych produktów leczniczych zawierających efedrynę lub jej sole" kod NS "3003 40 20" zastępuje się kodem "3003 41 00", a kod NS "3004 40 20" zastępuje się kodem "3004 41 00";
b)
w pozycji dotyczącej "produktów leczniczych oraz weterynaryjnych produktów leczniczych zawierających pseudoe- fedrynę lub jej sole" kod CN "3003 40 30" zastępuje się kodem "3003 42 00", a kod CN "3004 40 30" zastępuje się kodem "3004 42 00".
1 Dz.U. L 47 z 18.2.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 22 z 26.1.2005, s. 1.
3 Dz.U. L 326 z 24.11.1990, s. 57.
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1776 z dnia 9 października 2019 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 280 z 31.10.2019, s. 1).
5 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 5 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.282.38).
6 Załącznik II zmieniony przez sprostowanie z dnia 5 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.282.38).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.392.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1737 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych
Data aktu: 14/07/2020
Data ogłoszenia: 23/11/2020
Data wejścia w życie: 13/01/2021, 13/12/2020