KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 4 i art. 17 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zakres art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/2402 obejmuje wszystkie sekurytyzacje, w tym zarówno sekurytyzacje, w przypadku których należy sporządzić prospekt emisyjny zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1129 2 (powszechnie nazywane sekurytyzacjami "publicznymi"), jak i sekurytyzacje, w przypadku których sporządzenie prospektu emisyjnego nie jest wymagane (powszechnie nazywane sekurytyzacjami "prywatnymi"). Art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/2402 odnosi się do sekurytyzacji, w przypadku których informacje udostępniane są za pośrednictwem repozytorium sekurytyzacji, co nie obejmuje sekurytyzacji prywatnych.
(2) Sekurytyzacje mają złożony charakter i są niejednorodne. Aby umożliwić skuteczne gromadzenie i skuteczną ocenę danych przez inwestorów, potencjalnych inwestorów, właściwe organy oraz - w przypadku publicznych sekurytyzacji - inne podmioty wymienione w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, informacje, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a) i e) oraz art. 17 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny być udostępniane w zharmonizowanym formacie. Ponadto w sytuacji, gdy informacje mają być udostępniane za pośrednictwem repozytorium sekurytyzacji, zharmonizowany format ułatwia również bezproblemowe agregowanie i porównywanie danych z różnych repozytoriów.
(3) Należy ograniczyć do minimum koszty ponoszone przez uczestników rynku. Format sprawozdawczy w przypadku sekurytyzacji powinien zatem być w jak największym stopniu podobny do formatu wymaganego w przypadku zgłaszania kontraktów pochodnych zgodnie z art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 3 oraz zgłaszania szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 4 . Ponadto w sytuacji, gdy informacje są udostępniane za pośrednictwem repozytorium sekurytyzacji, format sprawozdawczy powinien również uwzględniać rozwiązania opracowane przez istniejące podmioty gromadzące dane dotyczące sekurytyzacji. W związku z tym również w kontekście sprawozdawczości dotyczącej sekurytyzacji należy wprowadzić wymóg stosowania formatu XML, który jest powszechnie stosowany do celów zgłaszania informacji dotyczących kredytów i innych podobnych ekspozycji bazowych.
(4) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ określają format i szablony, przy użyciu których jednostka inicjująca, jednostka sponsorująca lub SSPE danej sekurytyzacji mają udostępniać informacje na temat tej sekurytyzacji różnym podmiotom zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) 2017/2402. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd we wszystkie stosowne informacje dotyczące danej sekurytyzacji oraz skuteczny dostęp do nich, konieczne jest włączenie przedmiotowych regulacyjnych standardów technicznych do jednego rozporządzenia.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(6) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: