uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 3 akapit drugi i art. 23 ust. 3,
(1) W art. 22 rozporządzenia (UE) 2016/2031 ustanowiono obowiązki państw członkowskich w zakresie przeprowadzania kontroli występowania agrofagów kwarantannowych dla Unii w oparciu o ryzyko oraz oznak i objawów jakichkolwiek agrofagów objętych środkami, o których mowa w art. 29, lub środkami przyjętymi zgodnie z art. 30 ust. 1, na obszarach, na których nie odnotowano występowania danych agrofagów, a także składania Komisji i pozostałym państwom członkowskim co roku sprawozdań z wyników tych kontroli występowania.
(2) Podobnie art. 24 rozporządzenia (UE) 2016/2031 nakłada na państwa członkowskie obowiązek przeprowadzania corocznie kontroli występowania agrofagów priorytetowych, jak określono w art. 22 ust. 1 i 2.
(3) Na wniosek Komisji Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") opracował zestaw narzędzi do nadzoru nad agrofagami roślin, obejmujący karty kontroli występowania agrofagów w odniesieniu do agrofagów kwarantannowych dla Unii, szczegółowe wytyczne dotyczące wiarygodnego statystycznie i opartego na analizie ryzyka podejścia do kontroli występowania agrofagów oraz szczegółowe informacje na temat kontroli występowania konkretnych agrofagów. Celem tego zestawu narzędzi jest pomoc państwom członkowskim w opracowaniu i wdrożeniu kontroli występowania w celu zapewnienia spójnego podejścia na całym terytorium Unii.
(4) Aby zapewnić jednolitą prezentację wyników kontroli występowania przez państwa członkowskie, należy przyjąć standardowy format sprawozdania rocznego w odniesieniu do wszystkich odnośnych agrofagów, w tym instrukcje dotyczące sposobu wypełniania. Format ten powinien opierać się na elementach wymienionych w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/2031 oraz na mających zastosowanie wymogach w zakresie kontroli występowania określonych w aktach wykonawczych przyjętych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do konkretnych agrofagów, a także na odnośnych kartach kontroli występowania agrofagów, oraz, w stosownych przypadkach, na specjalnych wytycznych opracowanych w tym celu przez Urząd. W celu zapewnienia kompleksowego podejścia format ten powinien obejmować kontrole występowania agrofagów kwarantannowych dla Unii i agrofagów objętych środkami określonymi w art. 29 i 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031, na obszarach, na których nie odnotowano występowania tych agrofagów.
(5) Niektóre z aktów wykonawczych do rozporządzenia (UE) 2016/2031 będą jednak wymagać przeprowadzenia kontroli występowania opartych na danych statystycznych w odniesieniu do niektórych agrofagów. W przypadku niektórych agrofagów państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zastosowaniu podejścia opartego na danych statystycznych. Należy zatem ustanowić specjalny format dla kontroli występowania opartych na danych statystycznych, ponieważ byłby to lepszy sposób prezentowania elementów takich kontroli występowania.
(6) Ten format wieloletnich programów kontroli występowania oraz praktyczne ustalenia dotyczące stosowania elementów określonych w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do szczególnych zagrożeń agrofagami powinny opierać się na doświadczeniu zdobytym do tej pory przez państwa członkowskie w odniesieniu do projektowania, prowadzenia, sprawozdawczości i prezentacji kontroli występowania oraz kart kontroli występowania agrofagów opracowanych przez Urząd, a także, w stosownych przypadkach, wytycznych dotyczących nadzoru nad konkretnymi agrofagami.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.280.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/1231 w sprawie formatu i instrukcji dotyczących sprawozdań rocznych z wyników kontroli występowania i formatu wieloletnich programów kontroli występowania oraz praktycznych ustaleń, przewidzianych odpowiednio w art. 22 i 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 |
| Data aktu: | 27/08/2020 |
| Data ogłoszenia: | 28/08/2020 |
| Data wejścia w życie: | 17/09/2020 |