(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3118)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 3 maja 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Szwecja wprowadziła środek zakazujący wprowadzania do obrotu modelu turbiny wiatrowej SWT-2.3-101 i wycofujący ten model z rynku, ponieważ nie był on zgodny z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w sekcjach 1.3.8.1 i 1.4.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Sekcja 1.3.8.1 dotycząca ruchomych części przenoszenia napędu zawiera wymóg, zgodnie z którym osłony zaprojektowane w celu ochrony osób przed zagrożeniami powodowanymi przez ruchome części przenoszenia napędu muszą być osłonami stałymi, o których mowa w sekcji 1.4.2.1. Zgodnie z sekcją 1.4.2.1 osłony stałe muszą być mocowane za pomocą systemów, które umożliwiają otwarcie lub demontaż wyłącznie przy użyciu narzędzi. W tym względzie Szwecja wykazała, że stałą osłonę chroniąca przed ruchomymi częściami wirnika modelu SWT-2.3-101 można otworzyć bez odrębnego narzędzia, co stanowi niezgodność z wymogami określonymi w sekcjach 1.3.8.1 i 1.4.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(2) W odniesieniu do modelu turbiny wiatrowej SWT-3.0-113 Szwecja wprowadziła wspomniany środek, ponieważ uznała, że maszyna nie jest zgodna z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w sekcji 1.5.14 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określone w pkt 1.5.14 i dotyczące ryzyka uwięzienia we wnętrzu maszyny zawierają wymóg, zgodnie z którym maszyna musi być zaprojektowana, wykonana lub wyposażona w środki zapobiegające zamknięciu osoby wewnątrz maszyny lub, w przypadku braku takiej możliwości, w środki umożliwiające wezwanie pomocy. W tym względzie Szwecja wskazała, że czujnik dymu turbiny wiatrowej SWT-3.0-113 nie jest wyposażony w sygnał ostrzegawczy, który ostrzegałby każdą osobę mogącą znajdować się w turbinie na wypadek pożaru.
(3) Po otrzymaniu od Szwecji zgłoszenia środka ochronnego Komisja przystąpiła do konsultacji z zainteresowanymi stronami w celu wysłuchania ich opinii. W dniu 12 listopada 2018 r. Komisja wysłała do producenta pismo. W swojej odpowiedzi z dnia 30 listopada 2018 r. producent poinformował Komisję, że podjął działania mające na celu usunięcie wspomnianych niezgodności w modelach turbin wiatrowych SWT-2.3-101 i SWT-3.0-113 w celu zapewnienia zgodności z dyrektywą 2006/42/WE oraz że środki te sfinalizowano przed wyznaczonym terminem 31 grudnia 2017 r.
(4) Z wyjaśnienia przedstawionego przez Szwecję w odniesieniu do środka ochronnego i dokumentacji udostępnionej Komisji wynika, że model turbiny wiatrowej SSW-2.3-101 nie spełniał zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.3.8.1 i 1.4.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Ponadto model turbiny wiatrowej SWT-3.0-113 nie spełniał zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w sekcji 1.5.14 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Wspomniane niedociągnięcia stwarzają zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa osób.
(5) Środki ochronne przyjęte przez Szwecję należy zatem uznać za uzasadnione,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Elżbieta BIEŃKOWSKA |
|
Członek Komisji |