RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) weszła w życie w dniu 29 lutego 2008 r.
(2) Unia nie jest Umawiającą się Stroną ADR ani ADN. Wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR, a 13 państw członkowskich jest Umawiającymi się Stronami ADN.
(3) Zgodnie z art. 14 ADR każda Umawiająca się Strona może zaproponować jedną lub więcej poprawek do załączników do ADR. Grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 może przyjąć projekt poprawek do tych załączników. Zgodnie z art. 20 ADN Komitet Wykonawczy może przyjmować projekty poprawek do załączonych przepisów do ADN. Taki projekt poprawki jest uważany za przyjęty, chyba że w ciągu trzech miesięcy od daty jego przekazania przez Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron lub też pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przewyższa tę liczbę, przekaże Sekretarzowi Generalnemu pisemną notyfikację o ich sprzeciwie wobec zaproponowanej zmiany.
(4) Proponowane poprawki przyjęte w okresie dwuletnim 2016-2018 przez WP.15 i Komitet Wykonawczy ADN zostały przekazane Umawiającym się Stronom ADR i ADN w dniu 1 lipca 2018 r.
(5) Proponowane poprawki mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/68/WE 1 . Dyrektywa ta ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do ADR, do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) i do ADN. Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2008/68/WE transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach do tej dyrektywy. Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2008/68/WE Komisja jest uprawniona do dostosowania załączników do tej dyrektywy do postępu naukowego i technicznego, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w ADR, RID i ADN.
(6) Proponowane poprawki dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych i mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu. Rozwój drogowego i śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i między Unią a jej państwami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej i zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR i ADN.
(7) Wszystkie proponowane poprawki są uzasadnione i korzystne, a zatem Unia powinna je poprzeć. Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych poprawek załączników do ADR oraz załączonych przepisów do ADN powinno w związku z tym opierać się na dodatku do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: