Decyzja 2018/1485 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz załączonych przepisów do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

DECYZJA RADY (UE) 2018/1485
z dnia 28 września 2018 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz załączonych przepisów do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) weszła w życie w dniu 29 lutego 2008 r.

(2) Unia nie jest Umawiającą się Stroną ADR ani ADN. Wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR, a 13 państw członkowskich jest Umawiającymi się Stronami ADN.

(3) Zgodnie z art. 14 ADR każda Umawiająca się Strona może zaproponować jedną lub więcej poprawek do załączników do ADR. Grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 może przyjąć projekt poprawek do tych załączników. Zgodnie z art. 20 ADN Komitet Wykonawczy może przyjmować projekty poprawek do załączonych przepisów do ADN. Taki projekt poprawki jest uważany za przyjęty, chyba że w ciągu trzech miesięcy od daty jego przekazania przez Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron lub też pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przewyższa tę liczbę, przekaże Sekretarzowi Generalnemu pisemną notyfikację o ich sprzeciwie wobec zaproponowanej zmiany.

(4) Proponowane poprawki przyjęte w okresie dwuletnim 2016-2018 przez WP.15 i Komitet Wykonawczy ADN zostały przekazane Umawiającym się Stronom ADR i ADN w dniu 1 lipca 2018 r.

(5) Proponowane poprawki mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/68/WE 1 . Dyrektywa ta ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do ADR, do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) i do ADN. Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2008/68/WE transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach do tej dyrektywy. Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2008/68/WE Komisja jest uprawniona do dostosowania załączników do tej dyrektywy do postępu naukowego i technicznego, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w ADR, RID i ADN.

(6) Proponowane poprawki dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych i mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu. Rozwój drogowego i śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i między Unią a jej państwami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej i zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR i ADN.

(7) Wszystkie proponowane poprawki są uzasadnione i korzystne, a zatem Unia powinna je poprzeć. Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych poprawek załączników do ADR oraz załączonych przepisów do ADN powinno w związku z tym opierać się na dodatku do niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych poprawek do załączników do ADR oraz załączonych przepisów do ADN, opiera się na dodatku do niniejszej decyzji.

Niewielkie zmiany do proponowanych poprawek do załączników do ADR i do załączonych przepisów do ADN mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady, zgodnie z art. 2.

Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii, w odniesieniu do proponowanych poprawek do załączniku do ADR, jak określono w art. 1, jest wyrażane przez państwa członkowskie, które są Umawiającymi się Stronami ADR, działające wspólnie w interesie Unii.

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii, w odniesieniu do proponowanych poprawek do załączonych przepisów do ADN, jak określono w art. 1, jest wyrażane przez państwa członkowskie, które są Umawiającymi się Stronami ADN, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  3

Odniesienie do zaakceptowanych poprawek do załączników do ADR i załączonych przepisów do ADN, wraz z datami ich wejścia w życie, jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2018 r.
W imieniu Rady
M. SCHRAMBÖCK
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument referencyjny Notyfikacja Przedmiot Uwagi Stanowisko UE
1 ECE/TRANS/ WP.15/240 C.N.304.2018. TREATIES-XI.B.14 Projekty zmian do załączników A i B do ADR Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów

niebezpiecznych - WP.15

Zgoda na zmiany
2 ECE/TRANS/ WP.15/240/Add.1 C.N.304.2018. TREATIES-XI.B.14 Projekty zmian do załączników A i B do ADR - Addendum (Ponownie wydane 8 czerwca 2018 r.) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów

niebezpiecznych - WP.15

Zgoda na zmiany
3 ECE/TRANS/ WP.15/240/Corr.1 C.N.304.2018. TREATIES-XI.B.14 Projekty zmian do załączników A i B do ADR - Corrigendum (Ponownie wydane 8 czerwca 2018 r.) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów

niebezpiecznych - WP.15

Zgoda na zmiany
4 ECE/ADN/45 C.N.297.2018. TREATIES-XI.D.6 Projekty zmian przepisów załączonych do ADN Porozumienie

w kwestiach

technicznych

w ramach komitetu

administracyjnego

ADN

Zgoda na zmiany
1 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.251.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/1485 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz załączonych przepisów do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)
Data aktu: 28/09/2018
Data ogłoszenia: 05/10/2018