a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dochody Agencji Kolejowej Unii Europejskiej ("Agencja") obejmują wkład Unii oraz honoraria i opłaty uiszczane przez wnioskodawców z tytułu rozpatrzenia wniosków o certyfikaty, zezwolenia i decyzje w sprawie zatwierdzenia, odwołań oraz innych usług świadczonych przez Agencję zgodnie z art. 64 rozporządzenia (UE) 2016/796.
(2) Honoraria i opłaty pobierane przez Agencję należy ustalać w sposób przejrzysty, uczciwy i jednolity, mając w szczególności na celu ich uproszczenie. Nie powinny one powodować nakładania zbędnych obciążeń finansowych na przedsiębiorstwa i nie powinny zagrażać konkurencyjności europejskiego sektora kolejowego
(3) Przy obliczaniu honorariów i opłat należy uwzględniać, w stosownych przypadkach, koszty personelu i ekspertów zewnętrznych uczestniczących w rozpatrywaniu wniosków. Należy również wziąć pod uwagę koszty dodatkowych usług i czynności związanych z rozpatrywaniem wniosków, jak również wszelkie inne koszty operacyjne ponoszone w celu świadczenia tych usług. Koszty te powinny być powiązane z odpowiednimi czynnościami i proporcjonalne do nich oraz powinny być niedyskryminacyjne.
(4) Honoraria i opłaty pobierane przez Agencję powinny pokrywać całkowite koszty świadczonych przez nią usług.
(5) Czas poświęcany przez Agencję na świadczenie tych usług powinien być fakturowany według stawki godzinowej do czasu, aż rozwój systemu pozwoli na wprowadzenie mechanizmu stawek stałych. Kwoty honorariów i opłat pobieranych przez Agencję należy ustalić na takim poziomie, aby uniknąć deficytu bądź znacznej akumulacji nadwyżek, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/796.
(6) Pobierane kwoty nie powinny zależeć od miejsca siedziby wnioskodawcy ani języka używanego na potrzeby wniosku. W związku z tym koszty podróży i koszty tłumaczeń ponoszone w związku z częścią wniosku rozpatrywaną przez Agencję powinny być sumowane i dzielone pomiędzy wszystkie wnioski.
(7) Przy ustalaniu honorariów i opłat należy zaspokoić szczególne potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa powinny mieć w razie potrzeby możliwość rozłożenia płatności na kilka rat.
(8) Prawo wnioskodawców do wnoszenia odwołań zostało zagwarantowane w ramach rozporządzenia 2016/796 i powinni oni mieć możliwość dochodzenia rekompensaty oraz korzystania z prawa do odwołania od decyzji Agencji. Uiszczenie honorariów i opłat z tytułu odwołania od decyzji Agencji nie powinno zatem stanowić wstępnego warunku dopuszczenia odwołania. Honoraria i opłaty za rozpatrzenie odwołań powinny być pobierane wyłącznie w przypadku, gdy odwołanie zostaje oddalone.
(9) Zgodnie z zasadami dobrego zarządzania projektami wnioskodawca powinien mieć możliwość zwrócenia się o przedstawienie szacunku. Wnioskodawca powinien być informowany, w miarę możliwości, o prawdopodobnej kwocie, jaka zostanie pobrana, oraz o sposobie dokonania płatności. Należy ustalić terminy uiszczenia honorariów i opłat.
(10) Informacje dotyczące honorariów i opłat ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu powinny być publicznie dostępne. Wszelkie dokonywane w przyszłości rewizje kwot honorariów pobieranych przez Agencję powinny opierać się na przejrzystej ocenie kosztów Agencji oraz odpowiednich kosztów wynikających z zadań wykonywanych przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu w myśl art. 81 rozporządzenia (UE) 2016/796,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1.
2 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/763 z dnia 9 kwietnia 2018 r. ustanawiające praktyczne zasady wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa przedsiębiorstwom kolejowym na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007 (zob. s. 49 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 l (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66).
7 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
8 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
9 Zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36).
10 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
11 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
12 Art. 5 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
13 Art. 5 ust. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. d rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
14 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
15 Art. 6 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
16 Art. 6 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
17 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
18 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
19 Art. 10 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
20 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.
21 Załącznik dodany przez art. 2 rozporządzenia nr 1903/2021 z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.387.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2021 r.