uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 48 ust. 12 lit. e),
(1) Konieczne jest wyjaśnienie, jakie rynki regulowane powinny być uznawane za posiadające zasadnicze znaczenie dla płynności w przypadku poszczególnych rodzajów instrumentów finansowych, tak aby rynki te posiadały odpowiednie systemy i procedury dotyczące powiadamiania właściwych organów o czasowym wstrzymaniu obrotu.
(2) W dyrektywie 2014/65/UE rozszerza się wymogi dotyczące wstrzymywania obrotu na wielostronne platformy obrotu i na zorganizowane platformy obrotu, ważne jest zatem zapewnienie objęcia zakresem niniejszych regulacyjnych standardów technicznych również instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu w tych systemach.
(3) Ważne jest zapewnienie proporcjonalnego stosowania wymogu powiadamiania. Po otrzymaniu powiadomienia o czasowym wstrzymaniu obrotu właściwy organ ma obowiązek ocenić, czy takie powiadomienie ma zostać rozpowszechnione na rynku i koordynować, w stosownych przypadkach, reakcję na całym rynku. W celu ograniczenia obciążenia administracyjnego systemów obrotu jedynie systemy obrotu o największym potencjale wpływu wstrzymania obrotu na cały rynek powinny podlegać obowiązkowi powiadamiania.
(4) Jeżeli chodzi o instrumenty udziałowe i podobne instrumenty finansowe, rynek mający zasadnicze znaczenie dla płynności powinien należeć do systemu obrotu o najwyższym obrocie danym instrumentem finansowym w Unii, ponieważ w przypadku tego systemu obrotu największy jest potencjał wpływu wstrzymania obrotu na cały rynek.
(5) Jeżeli chodzi o nieudziałowe instrumenty finansowe, rynkiem mającym zasadnicze znaczenie dla płynności powinien być rynek regulowany, na którym dany instrument finansowy został po raz pierwszy dopuszczony do obrotu. Jeżeli nieudziałowy instrument finansowy nie jest dopuszczony do obrotu na rynku regulowanym, rynkiem mającym zasadnicze znaczenie dla płynności powinien być system obrotu, w którym był on po raz pierwszy przedmiotem obrotu. Powinno to zagwarantować pewność w odniesieniu do wielu złożonych instrumentów finansowych poprzez proste odniesienie do systemu obrotu, w przypadku którego odnotowywane na nim zdarzenia mają istotny wpływ na płynność innych rynków, na których prowadzi się obrót tym samym instrumentem finansowym, głównie ze względu na znaczny udział tego systemu pod względem wolumenów transakcji realizowanych w zakresie tego instrumentu.
(6) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty. Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(7) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 maja 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.124 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/570 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ustalenia rynku posiadającego zasadnicze znaczenie dla płynności w odniesieniu do powiadomień o czasowym wstrzymaniu obrotu |
| Data aktu: | 26/05/2016 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |