Decyzja 2017/1346 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej podczas szóstej sesji spotkania stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do sprawy dotyczącej przestrzegania konwencji ACCC/C/2008/32

DECYZJA RADY (UE) 2017/1346
z dnia 17 lipca 2017 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej podczas szóstej sesji spotkania stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do sprawy dotyczącej przestrzegania konwencji ACCC/C/2008/32

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. decyzją Rady 2005/370/WE 1  zatwierdzono w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencję o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska 2  (zwaną dalej "konwencją z Aarhus").

(2) Unia wdrożyła wynikające z konwencji z Aarhus obowiązki w odniesieniu do swoich instytucji i organów w głównej mierze rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1367/2006 3 .

(3) Na podstawie art. 15 konwencji z Aarhus powołano Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus ("Komitet"), którego zadaniem jest badanie przestrzegania przez strony postanowień konwencji z Aarhus.

(4) W dniu 17 marca 2017 r. Unia otrzymała jego ustalenia w sprawie ACCC/C/2008/32 dotyczącej dostępu do wymiaru sprawiedliwości na poziomie unijnym (zwane dalej "ustaleniami"). W pkt 123 ustaleń Komitet stwierdził, że "strona nie przestrzega art. 9 ust. 3 i 4 konwencji w odniesieniu do dostępu obywateli do wymiaru sprawiedliwości, ponieważ ani rozporządzenie w sprawie konwencji z Aarhus, ani orzecznictwo TSUE nie zapewniają wdrożenia ani przestrzegania obowiązków wynikających z tych postanowień".

(5) Organy konwencji z Aarhus zostały poinformowane w deklaracji interpretacyjnej, którą Unia złożyła w chwili podpisania konwencji z Aarhus i ponowiła przy zatwierdzeniu konwencji, że "w kontekście instytucjonalnym i prawnym Wspólnoty instytucje Wspólnoty będą stosować konwencję w ramach istniejących i przyszłych zasad dotyczących dostępu do dokumentów i innych odpowiednich zasad prawa wspólnotowego w dziedzinie objętej konwencją".

(6) Jedno z ustaleń w sprawie ACCC/C/2008/32, a mianowicie to, że Unia postępuje niezgodnie z art. 9 ust. 3 i 4 konwencji z Aarhus, włączono do projektu decyzji VI/8f, która zostanie przedłożona pod obrady na szóstej sesji spotkania stron konwencji z Aarhus zaplanowanej na wrzesień 2017 r. w Budvie (Czarnogóra).

(7) Unia powinna zbadać sposoby i środki takiego zachowania zgodności z konwencją z Aarhus, które będzie zgodne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Unii oraz z jej systemem kontroli sądowej.

(8) Biorąc pod uwagę podział władz w Unii, Rada nie może wydawać poleceń ani zaleceń Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanemu dalej "Trybunałem Sprawiedliwości") w odniesieniu do jego działalności sądowej. W związku z tym zalecenia zawarte w projekcie decyzji VI/8f odnoszące się do Trybunału Sprawiedliwości oraz do jego orzecznictwa, nie mogą zostać uwzględnione.

(9) Unia nadal w pełni popiera realizację istotnych celów konwencji z Aarhus.

(10) Unia powinna ustalić stanowisko, jakie należy zająć podczas szóstej sesji spotkania stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do projektu decyzji VI/8f,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte przez Unię podczas szóstej sesji posiedzenia stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do projektu decyzji VI/8f dotyczącej wywiązywania się Unii z jej zobowiązań wynikających z konwencji z Aarhus, polega na zaakceptowaniu projektu decyzji VI/8f pod następującymi warunkami:
-
że skreślona zostanie ostatnia część pkt 6 projektu decyzji VI/8f oraz sformułowanie "zatwierdza" zastąpi się słowami "przyjmuje do wiadomości", który to punkt otrzymałby wówczas brzmienie:

"Przyjmuje do wiadomości ustalenie Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w odniesieniu do komunikatu ACCC/C/2008/32 (część II) dotyczące tego, że strona nie przestrzega art. 9 ust. 3 i 4 konwencji.",

-
że wstawione zostanie słowo "wziąć pod uwagę" po słowach "zaleca zainteresowanej Stronie" w tytule ust. 7 projektu decyzji VI/8f, który otrzymałby brzmienie:

"Zaleca, by zainteresowana Strona wzięła pod uwagę, że:",

-
że z ust. 7 lit. b) ppkt (i) projektu decyzji VI/8f skreślone zostaną wyrazy "Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej", oraz
-
że skreślony zostanie ust. 7 lit. c) projektu decyzji VI/8f.
2. 
Inne mniejsze zmiany zgodne z podejściem przyjętym w niniejszej decyzji mogą zostać uzgodnione w wyniku koordynacji na miejscu i w świetle ewentualnych negocjacji w sprawie projektu decyzji VI/8f.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lipca 2017 r.
W imieniu Rady
T. TAMM
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 2005/370/WE z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (Dz.U. L 124 z 17.5.2005, s. 1).
2 Dz.U. L 124 z 17.5.2005, s. 4.
3 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty ("rozporządzenie w sprawie konwencji z Aarhus") (Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.186.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1346 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej podczas szóstej sesji spotkania stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do sprawy dotyczącej przestrzegania konwencji ACCC/C/2008/32
Data aktu: 17/07/2017
Data ogłoszenia: 19/07/2017