Rozporządzenie 2016/1952 w sprawie europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej oraz uchylające dyrektywę 2008/92/WE

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/1952
z dnia 26 października 2016 r.
w sprawie europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej oraz uchylające dyrektywę 2008/92/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konkurencyjność, stabilność i bezpieczeństwo energetyczne są nadrzędnymi celami stabilnej unii energetycznej opartej na przyszłościowej polityce w dziedzinie klimatu.

(2) Wysokiej jakości, porównywalne, aktualne, wiarygodne i zharmonizowane dane dotyczące cen gazu i energii elektrycznej dla odbiorców końcowych są konieczne, aby kształtować politykę unii energetycznej i monitorować rynki energii państw członkowskich.

(3) Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnych ram europejskiej statystyki, stanowiącej podstawę polityki energetycznej, w szczególności w celu utworzenia w pełni zintegrowanego wewnętrznego rynku energii dla odbiorców. W celu poprawy integracji rynku należy zapewnić większą przejrzystość kosztów i cen energii, a także poziomu wsparcia publicznego. Niniejsze rozporządzenie nie oznacza harmonizacji struktury cen lub opłat w poszczególnych państwach członkowskich.

(4) Do chwili obecnej dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/92/WE 2 stanowiła wspólne ramy tworzenia, przekazywania i rozpowszechniania porównywalnej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców przemysłowych w Unii.

(5) Gromadzenie danych dotyczących cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców końcowych w sektorze gospodarstw domowych odbywało się dotychczas na podstawie dobrowolnego porozumienia.

(6) Coraz większa złożoność wewnętrznego rynku energii sprawia, że ze względu na brak prawnie wiążących zobowiązań do przekazywania takich danych, w szczególności dotyczących sektora gospodarstw domowych, niezwykle trudne jest otrzymanie wiarygodnych i aktualnych danych dotyczących cen gazu ziemnego i energii elektrycznej.

(7) Aby zagwarantować przekazywanie wysokiej jakości danych dotyczących cen dla sektora gospodarstw domowych i sektora innego niż sektor gospodarstw domowych, gromadzenie obu rodzajów danych powinno zostać uregulowane aktem prawnym.

(8) W większości państw członkowskich dane dotyczące systemów przesyłowych udostępniane są przez organy regulacji energetyki. W przypadku kosztów dystrybucji liczba podmiotów zaangażowanych w zestawianie danych jest jednak o wiele wyższa i przekazywanie danych uznaje się w pewnych państwach członkowskich za trudniejsze. Mając na uwadze znaczenie kosztów dystrybucji oraz potrzebę przejrzystości w tej kwestii, gromadzenie danych dotyczących cen gazu ziemnego i energii elektrycznej powinno odbywać się zgodnie z praktykami ustalonymi w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego.

(9) Zakresy zużycia stosowane przez Komisję (Eurostat) w jej publikacjach cen powinny zapewniać przejrzystość rynku i szerokie rozpowszechnienie niepoufnych danych dotyczących cen oraz powinny umożliwić obliczanie europejskich danych zagregowanych.

(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 3 stanowi ramy odniesienia dla statystyki europejskiej. Rozporządzenie to przewiduje gromadzenie danych statystycznych zgodnie z zasadami bezstronności, przejrzystości, wiarygodności, obiektywności, niezależności zawodowej i opłacalności, przy jednoczesnej ochronie poufności informacji statystycznych.

(11) Państwa członkowskie powinny zestawiać dane dotyczące cen gazu ziemnego i energii elektrycznej wykorzystując najodpowiedniejsze źródła i metody w celu przekazywania wymaganych informacji.

(12) Dane dotyczące cen dla odbiorców końcowych gazu ziemnego i energii elektrycznej powinny umożliwiać porównanie z cenami innych nośników energii.

(13) Informacje o gromadzeniu danych dotyczących cen oraz jakości danych powinny być przekazywane w ramach standardowej procedury sprawozdawczej.

(14) Szczegółowe dane o podziale na zakresy zużycia oraz odpowiadające im udziały w rynku stanowią istotną część statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej.

(15) Analiza cen może być przeprowadzona jedynie wówczas, gdy dostępne są wysokiej jakości oficjalne statystyki z państw członkowskich, dotyczące różnych składników i składników podrzędnych cen gazu ziemnego i energii elektrycznej. Zmieniona metodologia tworzenia szczegółowego podziału różnych składników i składników podrzędnych cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców końcowych umożliwi przeanalizowanie wpływu wielu czynników na ceny końcowe.

(16) Dane przekazywane Komisji (Eurostatowi) dotyczące cen i warunków sprzedaży odbiorcom końcowym oraz podział liczby odbiorców końcowych pod względem zużycia w ramach każdego zakresu zużycia powinny zawierać wszelkie niezbędne informacje, by umożliwić Komisji podjęcie decyzji dotyczącej odpowiednich środków lub wniosków dotyczących polityki energetycznej.

(17) Właściwe zrozumienie podatków, opłat, obciążeń i należności w każdym państwie członkowskim ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia przejrzystości cenowej. Wskazano na znaczenie podziału danych dotyczących kosztów dotyczących sieci, podatków, opłat, obciążeń i należności.

(18) Państwa członkowskie, w których zużycie gazu ziemnego w stosunku do finalnego zużycia energii gospodarstw domowych jest niskie, powinny być zwolnione z obowiązku przekazywania danych dotyczących cen gazu ziemnego dla odbiorców końcowych będących gospodarstwami domowymi.

(19) W celu poprawy wiarygodności danych Komisja (Eurostat), wraz z państwami członkowskimi, powinna poddać ocenie i, w razie potrzeby, ulepszyć metodologię gromadzenia i przetwarzania danych w precyzyjny sposób, zgodnie z ramami zarządzania w statystyce. W związku z tym należy regularnie sporządzać raporty dotyczące jakości oraz oceny jakości danych dotyczących cen.

(20) Na podstawie uzasadnionego wniosku państwa członkowskiego Komisja powinna mieć możliwość przyznania temu państwu członkowskiemu odstępstw w odniesieniu do szczególnych obowiązków, w przypadku których stosowanie niniejszego rozporządzenia do krajowego systemu statystycznego danego państwa członkowskiego wymaga znacznych dostosowań lub może doprowadzić do znacznego dodatkowego obciążenia dla respondentów.

(21) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do formatu i zasad przekazywania danych, wymogów zapewnienia jakości technicznej co do treści standardowych raportów dotyczących jakości oraz przyznawania odstępstw. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .

(22) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, to jest ustanowienie wspólnych ram prawnych dla systematycznego tworzenia europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej, nie może być osiągnięty w wystarczającym stopniu przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(23) Dyrektywę 2008/92/WE należy zatem uchylić.

(24) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się wspólne ramy opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania porównywalnej europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców będących gospodarstwami domowych oraz odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi w Unii.

Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
pojęcia "producenci przemysłowi", "finalne zużycie energii" i "gospodarstwo domowe" mają takie samo znaczenie jak to nadane im w załączniku A do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 5 ;
2)
pojęcia "przesył", "dystrybucja", "odbiorca", "odbiorca końcowy", "odbiorca będący gospodarstwem domowym", "odbiorca niebędący gospodarstwem domowym" i "dostawa" mają takie samo znaczenie jak to nadane im w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE 6 , kiedy są stosowane w odniesieniu do energii elektrycznej;
3)
pojęcia "przesył", "dystrybucja", "dostawa", "odbiorca", "odbiorca będący gospodarstwem domowym", "odbiorca niebędący gospodarstwem domowym" i "odbiorca końcowy" mają takie samo znaczenie jak to nadane im w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE 7 , kiedy są stosowane w odniesieniu do gazu ziemnego;
4)
"składnik »sieć« " oznacza połączenie kosztów przesyłu i dystrybucji, określonych w pkt 6 załącznika I i w pkt 5 załącznika II.
Artykuł  3

Źródła danych

Państwa członkowskie zestawiają dane dotyczące cen gazu ziemnego i energii elektrycznej, ich składników i składników podrzędnych dotyczących kosztów dotyczących sieci, podatków, opłat, obciążeń i należności oraz dane dotyczące wielkości zużycia zgodnie z załącznikami I i II. Należy oprzeć się na co najmniej jednym z następujących źródeł, po uwzględnieniu zasad ograniczania obciążeń dla respondentów i uproszczenia administracyjnego:

a)
badaniach statystycznych;
b)
źródłach administracyjnych;
c)
innych źródłach stosujących metody estymacji statystycznej.
Artykuł  4

Zakres

1.
Państwa członkowskie zapewniają, aby gromadzenie i zestawianie danych zgodnie z załącznikami I i II dostarczało kompleksowych i porównywalnych danych wysokiej jakości obrazujących odpowiednio ceny gazu ziemnego i energii elektrycznej oraz ich zużycie.
2.
Państwa członkowskie nie są zobowiązane do przekazywania danych dotyczących cen gazu ziemnego dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi, jeśli zużycie gazu ziemnego w sektorze gospodarstw domowych stanowi mniej niż 1,5 % finalnego krajowego zużycia energii w sektorze gospodarstw domowych.
3.
Komisja (Eurostat) nie rzadziej niż raz na trzy lata ocenia, które państwa członkowskie nie są zobowiązane do przekazywania danych zgodnie z ust. 2.
Artykuł  5

Przekazywanie danych

1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane określone w załącznikach I i II.
2.
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające format i zasady przekazywania danych określonych w załącznikach I i II. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 10 ust. 2.
3.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane statystyczne w ciągu trzech miesięcy od zakończenia właściwego okresu odniesienia.
Artykuł  6

Okres odniesienia i częstotliwość przekazywania danych

1.
Okresy odniesienia dla danych wyszczególnionych w załącznikach I i II są okresami rocznymi (styczeń-grudzień) lub półrocznymi (styczeń-czerwiec i lipiec - grudzień). Pierwsze okresy odniesienia rozpoczynają się w 2017 r.
2.
Częstotliwość przekazywania danych:
a)
co roku (za okres od stycznia do grudnia) dla danych, o których mowa w pkt 6 lit. a) i pkt 7 załącznika I oraz pkt 5 lit. a) i pkt 6 załącznika II;
b)
dwa razy w roku (za okres od stycznia do czerwca i od lipca do grudnia) dla danych, o których mowa w pkt 6 lit. b) załącznika I oraz pkt 5 lit. b) załącznika II.
Artykuł  7

Zapewnienie jakości

1.
Państwa członkowskie zapewniają jakość danych przekazywanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W tym celu stosuje się standardowe kryteria jakości określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
2.
Państwa członkowskie informują niezwłocznie Komisję (Eurostat) o wszelkich zmianach metodologicznych lub innych zmianach, które mogą mieć istotny wpływ na statystykę cen gazu ziemnego i energii elektrycznej, a w każdym razie nie później niż miesiąc po dokonaniu takiej zmiany.
3.
Co trzy lata państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) standardowe raporty dotyczące jakości danych zgodnie z kryteriami jakości określonymi w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009. W raportach tych zawarte są informacje o zakresie i gromadzeniu danych, kryteriach ich obliczania, metodologii i wykorzystanych źródłach danych oraz o wszelkich zmianach tych informacji.
4.
Komisja (Eurostat) ocenia jakość przekazywanych danych i wykorzystuje tę ocenę oraz analizę raportów dotyczących jakości, o których mowa w ust. 3, w celu przygotowania i publikacji raportu dotyczącego jakości europejskiej statystyki będącej przedmiotem niniejszego rozporządzenia.
5.
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające wymogi zapewnienia jakości technicznej co do treści raportów dotyczących jakości, o których mowa w ust. 3 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 10 ust. 2.
Artykuł  8

Upowszechnianie

Komisja (Eurostat) upowszechnia statystyki dotyczące cen gazu ziemnego i energii elektrycznej nie później niż pięć miesięcy po zakończeniu każdego okresu odniesienia.

Artykuł  9

Odstępstwa

1.
Komisja może przyznać odstępstwa w drodze aktów wykonawczych w odniesieniu do szczególnych obowiązków, w przypadku których stosowanie niniejszego rozporządzenia do krajowego systemu statystycznego danego państwa członkowskiego wymaga znacznych dostosowań lub może doprowadzić do znacznego dodatkowego obciążenia dla respondentów. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 10 ust. 2.
2.
Na potrzeby ust. 1 zainteresowane państwo członkowskie przedkłada Komisji należycie uzasadniony wniosek do dnia 8 sierpnia 2017 r.
3.
Odstępstwa przyznane zgodnie z ust. 1 pozostają w mocy przez jak najkrótszy okres, który w żadnym razie nie może przekroczyć trzech lat.
4.
Państwo członkowskie, któremu przyznano odstępstwo zgodnie z ust. 1, stosuje odpowiednie przepisy dyrektywy 2008/92/WE w czasie trwania odstępstwa.
Artykuł  10

Procedura komitetowa

1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego, ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 223/2009. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  11

Uchylenie dyrektywy 2008/92/WE

1.
Dyrektywa 2008/92/WE traci moc ze skutkiem od dnia 1 marca 2017 r.
2.
Niezależnie od ust. 1 niniejszego artykułu dyrektywa 2008/92/WE nadal jest stosowana na warunkach określonych w art. 9 niniejszego rozporządzenia.
3.
Odesłania do uchylonej dyrektywy należy traktować jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  12

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 26 października 2016 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
M. SCHULZ I. LESAY
Przewodniczący Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CENY GAZU ZIEMNEGO

W niniejszym załączniku określa się metodologię gromadzenia i zestawiania danych statystycznych dotyczących cen gazu ziemnego dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi.
1.
Ceny

Cenami są ceny dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi, którzy kupują gaz ziemny dostarczany za pomocą sieci na własne potrzeby.

2.
Gaz ziemny

Gaz ziemny obejmuje gaz ziemny oraz inne paliwa gazowe mieszane z gazem ziemnym w sieci przesyłowej i dystrybucyjnej, takie jak biogaz. Należy wykluczyć inne paliwa gazowe, których dystrybucja odbywa się przez specjalne sieci i które nie są mieszane z gazem ziemnym (np. gaz z gazowni, gaz koksowniczy, gaz wielkopiecowy i biogaz).

3.
Jednostki sprawozdawcze

Dane obejmują wszystkich odbiorców gazu ziemnego będących gospodarstwami domowymi i wszystkich odbiorców końcowych gazu ziemnego niebędących gospodarstwami domowymi, lecz nie obejmują odbiorców wykorzystujących gaz ziemny jedynie:

-
w celu wytwarzania energii elektrycznej w elektrowniach lub elektrociepłowniach lub
-
do celów innych niż energetyczne (np. w przemyśle chemicznym).
4.
Jednostki miary

Cenami są średnie krajowe ceny dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi.

Ceny są wyrażane w walucie krajowej za 1 gigadżul (GJ). Stosowana jednostka energii jest mierzona na podstawie wartości opałowej brutto (GCV).

Ceny są ważone zgodnie z udziałami rynkowymi dostawców gazu ziemnego w każdym z zakresów zużycia. Jeśli obliczenie średnich cen ważonych nie jest możliwe, można przekazać średnie arytmetyczne cen. W każdym przypadku dane obejmują reprezentatywną część rynku krajowego.

5.
Zakresy zużycia

Ceny opierają się na systemie standardowych rocznych zakresów zużycia gazu ziemnego.

a)
W przypadku odbiorców będących gospodarstwami domowymi stosuje się następujące zakresy:
Zakres zużycia Roczne zużycie gazu ziemnego (GJ)
Minimalne Maksymalne
Zakres D1 < 20
Zakres D2 ≥ 20 < 200
Zakres D3 ≥ 200
b)
W przypadku odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi stosuje się następujące zakresy:
Zakres zużycia Roczne zużycie gazu ziemnego (GJ)
Minimalne Maksymalne
Zakres I1 < 1 000
Zakres I2 ≥ 1 000 < 10 000
Zakres I3 ≥ 10 000 < 100 000
Zakres I4 ≥ 100 000 < 1 000 000
Zakres I5 ≥ 1 000 000 < 4 000 000
Zakres I6 ≥ 4 000 000
6.
Poziom szczegółowości

Ceny zawierają wszystkie pobierane opłaty: opłaty sieciowe plus zużyta energia minus ewentualne rabaty lub premie plus inne opłaty (np. najem licznika, opłaty stałe). Opłaty instalacyjne nie są uwzględniane.

Przekazuje się szczegółowe dane zgodnie z poniższą specyfikacją.

a)
Poziom szczegółowości wymagany dla składników i składników podrzędnych

Ceny przedstawiane są w podziale na trzy główne składniki oraz na oddzielne składniki podrzędne.

Ostateczna cena gazu ziemnego dla odbiorcy dla danego zakresu zużycia stanowi sumę trzech głównych składników: składnika "energia i dostawa", składnika "sieć" (przesył i dystrybucja) i składnika obejmującego podatki, opłaty, obciążenia i należności.

Składnik i składnik podrzędny Opis
Energia i dostawa Składnik ten obejmuje cenę nośników płaconą przez dostawcę za gaz ziemny lub cenę gazu ziemnego w punkcie wejścia do systemu przesyłowego, w tym, w stosownych przypadkach, następujące koszty ponoszone przez odbiorcę końcowego: koszty magazynowania plus koszty związane ze sprzedażą gazu ziemnego odbiorcom końcowym.
Sieć Cena sieci obejmuje następujące koszty ponoszone przez odbiorcę końcowego: opłaty za przesył i dystrybucję, straty związane z przesyłem i dystrybucją, koszty dotyczące sieci, koszty usług posprzedażnych, koszty serwisowania systemu i najem liczników oraz koszty pomiaru.
Składnik podrzędny Składnik "sieć" jest podzielony na ponoszone przez odbiorcę końcowego koszty przesyłu i dystrybucji w następujący sposób:
1. Średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci.
2. Średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci.
Podatki, opłaty, obciążenia i należności Składnik ten jest sumą wszystkich składników podrzędnych (podatków, opłat, obciążeń i należności) wymienionych poniżej.
Składnik podrzędny Przekazuje się następujące dane o składnikach podrzędnych jako indywidualne pozycje dla każdego zakresu zużycia określonego w pkt 5.
1. Podatek od wartości dodanej, zgodnie z definicją w dyrektywie Rady 2006/112/WE (1).
2. Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z promocją odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i kogeneracji.
3. Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane ze strategicznymi zapasami, opłatami za moc i bezpieczeństwem energetycznym; podatki od dystrybucji gazu ziemnego; koszty osierocone i opłaty za finansowanie organów regulacyjnych sektora energetycznego lub operatorów rynku i systemu.
4. Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z jakością powietrza i na inne cele dotyczące środowiska; podatki od emisji CO2 lub innych gazów cieplarnianych.
5. Wszelkie inne podatki, opłaty, obciążenia lub należności nieujęte w żadnej z powyższych czterech kategorii: wsparcie systemów lokalnego ogrzewania; lokalne lub regionalne opłaty skarbowe; rekompensata dla krajów wyspiarskich; opłaty koncesyjne związane z licencjami i opłaty za wykorzystanie terenu i własności prywatnej lub państwowej na potrzeby sieci lub innych instalacji.
(1)Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).
b)
Poziom szczegółowości w oparciu o opodatkowanie

Ceny przedstawia się w podziale na następujące trzy poziomy:

Poziom Opis
Ceny niezawierające podatków, opłat, obciążeń i należności Ten poziom cen obejmuje jedynie składnik "energia i dostawa" i składnik "sieć".
Ceny niezawierające podatku VAT ani innych podatków podlegających zwrotowi Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności uważane za niepodlegające zwrotowi dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi. Dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi ten poziom ceny obejmuje składniki "energia" i "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności, lecz nie obejmuje podatku VAT.
Ceny zawierające wszystkie podatki Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz wszystkie podlegające i niepodlegające zwrotowi podatki, opłaty, obciążenia i należności, łącznie z podatkiem VAT.
7.
Zużycie

Państwa członkowskie przedstawiają informacje dotyczące względnego udziału gazu ziemnego w każdym zakresie zużycia w oparciu o całkowite zużycie, do którego odnoszą się ceny.

Roczne zużycie dla każdego zakresu zużycia przekazuje się raz do roku, razem z danymi dotyczącymi cen dla drugiego półrocza.

Dane nie są starsze niż dwa lata.

ZAŁĄCZNIK  II

CENY ENERGII ELEKTRYCZNEJ

W niniejszym załączniku określa się metodologię gromadzenia i zestawiania danych statystycznych dotyczących cen energii elektrycznej dla odbiorców będących gospodarstwami domowych i odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi.
1.
Ceny

Cenami są ceny dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi, którzy kupują energię elektryczną na własne potrzeby.

2.
Jednostki sprawozdawcze

Dane obejmują wszystkich odbiorców energii elektrycznej będących gospodarstwami domowymi i wszystkich odbiorców końcowych energii elektrycznej niebędących gospodarstwami domowymi, ale energia elektryczna wytwarzana i następnie zużywana przez producentów przemysłowych jest wyłączona z obowiązku przekazywania danych.

3.
Jednostki miary

Cenami są średnie krajowe ceny dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi.

Ceny są wyrażane w walucie krajowej za 1 kilowatogodzinę (kWh).

Ceny są ważone zgodnie z udziałami rynkowymi dostawców energii elektrycznej w każdym z zakresów zużycia. Jeśli obliczenie średnich cen ważonych nie jest możliwe, można przekazać średnie arytmetyczne cen. W każdym przypadku dane obejmują reprezentatywną część rynku krajowego.

4.
Zakresy zużycia

Ceny opierają się na systemie standardowych rocznych zakresów zużycia energii elektrycznej.

a)
W przypadku odbiorców będących gospodarstwami domowymi stosuje się następujące zakresy:
Zakres zużycia Roczne zużycie energii elektrycznej (kWh)
Minimalne Maksymalne
Zakres DA < 1 000
Zakres DB ≥ 1 000 < 2 500
Zakres DC ≥ 2 500 < 5 000
Zakres DD ≥ 5 000 < 15 000
Zakres DE ≥ 15 000
b)
W przypadku odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi stosuje się następujące zakresy:
Zakres zużycia Roczne zużycie energii elektrycznej (MWh)
Minimalne Maksymalne
Zakres IA < 20
Zakres IB ≥ 20 < 500
Zakres IC ≥ 500 < 2 000
Zakres ID ≥ 2 000 < 20 000
Zakres IE ≥ 20 000 < 70 000
Zakres IF ≥ 70 000 < 150 000
Zakres IG ≥ 150 000
5.
Poziom szczegółowości

Ceny zawierają wszystkie pobierane opłaty: opłaty sieciowe plus zużyta energia minus ewentualne rabaty lub premie plus inne opłaty (np. najem licznika, opłaty stałe). Opłaty instalacyjne nie są uwzględniane.

Przekazuje się szczegółowe dane zgodnie z poniższą specyfikacją.

a)
Poziom szczegółowości wymagany dla składników i składników podrzędnych

Ceny przedstawiane są w podziale na trzy główne składniki oraz na oddzielne składniki podrzędne.

Ostateczna cena energii elektrycznej dla odbiorcy dla danego zakresu zużycia stanowi sumę trzech głównych składników: składnika "energia i dostawa", składnika "sieć" (przesył i dystrybucja) i składnika obejmującego podatki, opłaty, obciążenia i należności.

Składnik i składnik podrzędny Opis
Energia i dostawy Składnik ten obejmuje następujące koszty ponoszone przez odbiorcę końcowego: wytwarzanie, agregowanie, bilansowanie energii, koszty dostarczonej energii, obsługa klienta, zarządzanie obsługą klienta i inne koszty związane z dostawą.
Sieć Cena sieci obejmuje następujące koszty ponoszone przez odbiorcę końcowego: opłaty za przesył i dystrybucję, straty związane z przesyłem i dystrybucją, koszty dotyczące sieci, koszty usług posprzedażnych, koszty serwisowania systemu i najem liczników oraz koszty pomiaru.
Składnik podrzędny Składnik "sieć" jest podzielony na ponoszone przez odbiorcę końcowego koszty przesyłu i dystrybucji w następujący sposób:
1. Średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci.
2. Średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci.
Podatki, opłaty, obciążenia i należności Składnik ten jest sumą wszystkich składników podrzędnych (podatków, opłat, obciążeń i należności) wymienionych poniżej.
Składnik podrzędny Przekazuje się następujące dane o składnikach podrzędnych jako indywidualne pozycje dla każdego zakresu zużycia określonego w pkt 4.
1. Podatek od wartości dodanej, zgodnie z definicją w dyrektywie 2006/112/WE Rady.
2. Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z promocją odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i kogeneracji.
3. Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z opłatami za moc, bezpieczeństwem energetycznym i wystarczalnością mocy wytwórczych; podatki w zakresie restrukturyzacji przemysłu węglowego; podatki od dystrybucji energii elektrycznej; koszty osierocone i opłaty za finansowanie organów regulacyjnych sektora energetycznego lub operatorów rynku i systemu.
4. Podatki, opłaty, obciążenia i należności związane z jakością powietrza i na inne cele dotyczące środowiska; podatki od emisji CO2 lub innych gazów cieplarnianych.
5. Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z sektorem jądrowym, w tym opłaty związane z likwidacją obiektów jądrowych, opłaty z tytułu kontroli, opłaty związane z instalacjami jądrowymi.
6. Wszelkie inne podatki, opłaty, obciążenia lub należności nieujęte w żadnej z powyższych pięciu kategorii: wsparcie systemów lokalnego ogrzewania; lokalne lub regionalne opłaty skarbowe; rekompensata dla krajów wyspiarskich; opłaty koncesyjne związane z licencjami i opłaty za wykorzystanie terenu i własności prywatnej lub państwowej na potrzeby sieci lub innych instalacji.
b)
Poziom szczegółowości w oparciu o opodatkowanie

Ceny przedstawia się w podziale na następujące trzy poziomy:

Poziom Opis
Ceny niezawierające podatków, opłat, obciążeń i należności Ten poziom cen obejmuje jedynie składnik "energia i dostawa" i składnik "sieć".
Ceny niezawierające podatku VAT ani innych podatków podlegających zwrotowi Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności uważane za niepodlegające zwrotowi dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi. Dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi ten poziom ceny obejmuje składniki "energia" i "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności, lecz nie obejmuje podatku VAT.
Ceny zawierające wszystkie podatki Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz wszystkie podlegające i niepodlegające zwrotowi podatki, opłaty, obciążenia i należności, łącznie z podatkiem VAT.
6.
Zużycie

Państwa członkowskie przedstawiają informacje dotyczące względnego udziału energii elektrycznej w każdym zakresie zużycia w oparciu o całkowite zużycie, do którego odnoszą się ceny.

Roczne zużycie dla każdego zakresu zużycia przekazuje się raz do roku, razem z danymi dotyczącymi cen dla drugiego półrocza.

Dane nie są starsze niż dwa lata.

1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2016 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 13 października 2016 r.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/92/WE z dnia 22 października 2008 r. dotycząca wspólnotowej procedury w celu poprawy przejrzystości cen gazu i energii elektrycznej dla końcowych odbiorców przemysłowych (Dz.U. L 298 z 7.11.2008, s. 9).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie statystyki energii (Dz.U. L 304 z 14.11.2008, s. 1).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.311.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2016/1952 w sprawie europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej oraz uchylające dyrektywę 2008/92/WE
Data aktu: 26/10/2016
Data ogłoszenia: 17/11/2016
Data wejścia w życie: 07/12/2016