a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konkurencyjność, stabilność i bezpieczeństwo energetyczne są nadrzędnymi celami stabilnej unii energetycznej opartej na przyszłościowej polityce w dziedzinie klimatu.
(2) Wysokiej jakości, porównywalne, aktualne, wiarygodne i zharmonizowane dane dotyczące cen gazu i energii elektrycznej dla odbiorców końcowych są konieczne, aby kształtować politykę unii energetycznej i monitorować rynki energii państw członkowskich.
(3) Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnych ram europejskiej statystyki, stanowiącej podstawę polityki energetycznej, w szczególności w celu utworzenia w pełni zintegrowanego wewnętrznego rynku energii dla odbiorców. W celu poprawy integracji rynku należy zapewnić większą przejrzystość kosztów i cen energii, a także poziomu wsparcia publicznego. Niniejsze rozporządzenie nie oznacza harmonizacji struktury cen lub opłat w poszczególnych państwach członkowskich.
(4) Do chwili obecnej dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/92/WE 2 stanowiła wspólne ramy tworzenia, przekazywania i rozpowszechniania porównywalnej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców przemysłowych w Unii.
(5) Gromadzenie danych dotyczących cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców końcowych w sektorze gospodarstw domowych odbywało się dotychczas na podstawie dobrowolnego porozumienia.
(6) Coraz większa złożoność wewnętrznego rynku energii sprawia, że ze względu na brak prawnie wiążących zobowiązań do przekazywania takich danych, w szczególności dotyczących sektora gospodarstw domowych, niezwykle trudne jest otrzymanie wiarygodnych i aktualnych danych dotyczących cen gazu ziemnego i energii elektrycznej.
(7) Aby zagwarantować przekazywanie wysokiej jakości danych dotyczących cen dla sektora gospodarstw domowych i sektora innego niż sektor gospodarstw domowych, gromadzenie obu rodzajów danych powinno zostać uregulowane aktem prawnym.
(8) W większości państw członkowskich dane dotyczące systemów przesyłowych udostępniane są przez organy regulacji energetyki. W przypadku kosztów dystrybucji liczba podmiotów zaangażowanych w zestawianie danych jest jednak o wiele wyższa i przekazywanie danych uznaje się w pewnych państwach członkowskich za trudniejsze. Mając na uwadze znaczenie kosztów dystrybucji oraz potrzebę przejrzystości w tej kwestii, gromadzenie danych dotyczących cen gazu ziemnego i energii elektrycznej powinno odbywać się zgodnie z praktykami ustalonymi w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego.
(9) Zakresy zużycia stosowane przez Komisję (Eurostat) w jej publikacjach cen powinny zapewniać przejrzystość rynku i szerokie rozpowszechnienie niepoufnych danych dotyczących cen oraz powinny umożliwić obliczanie europejskich danych zagregowanych.
(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 3 stanowi ramy odniesienia dla statystyki europejskiej. Rozporządzenie to przewiduje gromadzenie danych statystycznych zgodnie z zasadami bezstronności, przejrzystości, wiarygodności, obiektywności, niezależności zawodowej i opłacalności, przy jednoczesnej ochronie poufności informacji statystycznych.
(11) Państwa członkowskie powinny zestawiać dane dotyczące cen gazu ziemnego i energii elektrycznej wykorzystując najodpowiedniejsze źródła i metody w celu przekazywania wymaganych informacji.
(12) Dane dotyczące cen dla odbiorców końcowych gazu ziemnego i energii elektrycznej powinny umożliwiać porównanie z cenami innych nośników energii.
(13) Informacje o gromadzeniu danych dotyczących cen oraz jakości danych powinny być przekazywane w ramach standardowej procedury sprawozdawczej.
(14) Szczegółowe dane o podziale na zakresy zużycia oraz odpowiadające im udziały w rynku stanowią istotną część statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej.
(15) Analiza cen może być przeprowadzona jedynie wówczas, gdy dostępne są wysokiej jakości oficjalne statystyki z państw członkowskich, dotyczące różnych składników i składników podrzędnych cen gazu ziemnego i energii elektrycznej. Zmieniona metodologia tworzenia szczegółowego podziału różnych składników i składników podrzędnych cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców końcowych umożliwi przeanalizowanie wpływu wielu czynników na ceny końcowe.
(16) Dane przekazywane Komisji (Eurostatowi) dotyczące cen i warunków sprzedaży odbiorcom końcowym oraz podział liczby odbiorców końcowych pod względem zużycia w ramach każdego zakresu zużycia powinny zawierać wszelkie niezbędne informacje, by umożliwić Komisji podjęcie decyzji dotyczącej odpowiednich środków lub wniosków dotyczących polityki energetycznej.
(17) Właściwe zrozumienie podatków, opłat, obciążeń i należności w każdym państwie członkowskim ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia przejrzystości cenowej. Wskazano na znaczenie podziału danych dotyczących kosztów dotyczących sieci, podatków, opłat, obciążeń i należności.
(18) Państwa członkowskie, w których zużycie gazu ziemnego w stosunku do finalnego zużycia energii gospodarstw domowych jest niskie, powinny być zwolnione z obowiązku przekazywania danych dotyczących cen gazu ziemnego dla odbiorców końcowych będących gospodarstwami domowymi.
(19) W celu poprawy wiarygodności danych Komisja (Eurostat), wraz z państwami członkowskimi, powinna poddać ocenie i, w razie potrzeby, ulepszyć metodologię gromadzenia i przetwarzania danych w precyzyjny sposób, zgodnie z ramami zarządzania w statystyce. W związku z tym należy regularnie sporządzać raporty dotyczące jakości oraz oceny jakości danych dotyczących cen.
(20) Na podstawie uzasadnionego wniosku państwa członkowskiego Komisja powinna mieć możliwość przyznania temu państwu członkowskiemu odstępstw w odniesieniu do szczególnych obowiązków, w przypadku których stosowanie niniejszego rozporządzenia do krajowego systemu statystycznego danego państwa członkowskiego wymaga znacznych dostosowań lub może doprowadzić do znacznego dodatkowego obciążenia dla respondentów.
(21) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do formatu i zasad przekazywania danych, wymogów zapewnienia jakości technicznej co do treści standardowych raportów dotyczących jakości oraz przyznawania odstępstw. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(22) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, to jest ustanowienie wspólnych ram prawnych dla systematycznego tworzenia europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej, nie może być osiągnięty w wystarczającym stopniu przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(23) Dyrektywę 2008/92/WE należy zatem uchylić.
(24) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 26 października 2016 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
M. SCHULZ |
I. LESAY |
Przewodniczący |
Przewodniczący |