Rozporządzenie wykonawcze 2016/8 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2017 r. dotyczącego samozatrudnienia

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/8
z dnia 5 stycznia 2016 r.
określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2017 r. dotyczącego samozatrudnienia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 7a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu monitorowania postępów w osiąganiu wspólnych celów określonych w strategii "Europa 2020" Komisja powinna otrzymać od państw członkowskich kompleksowy zestaw danych dotyczących samozatrudnienia, który umożliwia dokonywanie porównań między państwami członkowskimi.

(2) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 318/2013 2 ustanowiono moduł ad hoc dotyczący samozatrudnienia.

(3) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1397/2014 3 określono i opisano obszary szczegółowych informacji ("moduły cząstkowe ad hoc"), które należy włączyć do modułu ad hoc na 2017 r. dotyczącego samozatrudnienia.

(4) Komisja powinna określić cechy techniczne, filtry, kody oraz termin przekazywania danych w ramach modułu cząstkowego ad hoc dotyczącego samozatrudnienia.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cechy techniczne modułu ad hoc na 2017 r. dotyczącego samozatrudnienia, filtry i kody, które należy stosować, oraz termin przekazania wyników do Komisji są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 stycznia 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono cechy techniczne, filtry i kody do stosowania w ramach modułu ad hoc dotyczącego samozatrudnienia, którego realizację zaplanowano na 2017 r. Określono w nim również terminy przekazania danych do Komisji.

Termin przekazania wyników Komisji: 31 marca 2018 r.

Filtry i kody, które należy stosować w celu przesyłania danych: zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 4 .

Kolumny zarezerwowane dla opcjonalnych współczynników ważenia, do wykorzystania w przypadku badania podpróby lub braku odpowiedzi: kolumny 222-225 zawierające liczby całkowite i kolumny 226-227 zawierające miejsca po przecinku.

1) Moduł cząstkowy "Samozatrudnienie ekonomicznie zależne"

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
MAINCLNT Zależność ekonomiczna STAPRO = 1,2
211 Liczba klientów i ich znaczenie w okresie ostatnich 12 miesięcy
1 Brak klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Tylko jeden klient w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 2-9 klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale jeden klient dominujący
4 2-9 klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, brak klientów dominujących
5 Więcej niż 9 klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale jeden klient dominujący
6 Więcej niż 9 klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, brak klientów dominujących
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
WORKORG Zależność organizacyjna STAPRO = 1,2 AND MAINCLNT ≠ 1
212 Wpływ na podejmowanie decyzji w sprawie godzin pracy
1 Decyzję podejmuje respondent
2 Decyzję podejmuje(-ą) klient(-ci) respondenta
3 Decyzję podejmuje inna strona
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem

2) Moduł cząstkowy "Warunki pracy osób samozatrudnionych"

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
REASSE Główny powód podjęcia pracy na własny rachunek STAPRO = 1,2
213 Główny powód samozatrudnienia przy rozpoczęciu tego rodzaju pracy na obecnym stanowisku
1 Brak możliwości znalezienia pracy jako pracownik
2 Były pracodawca respondenta zwrócił się o podjęcie pracy na własny rachunek
3 Jest to zwyczajowa praktyka w dziedzinie, którą zajmuje się respondent
4 Nadarzyła się odpowiednia okazja
5 Kontynuacja działalności przedsiębiorstwa rodzinnego
6 Respondent nie chciał ani nie planował podjęcia pracy na własny rachunek, ale rozpoczął samozatrudnienie z powodów innych niż wymienione powyżej
7 Respondent chciał podjąć pracę na własny rachunek ze względu na elastyczne godziny pracy
8 Respondent chciał podjąć pracę na własny rachunek z innych przyczyn
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
SEDIFFIC Największe trudności dla osób samozatrudnionych STAPRO = 1,2
214 Główne trudności w pracy na własny rachunek w okresie ostatnich 12 miesięcy w odczuciu subiektywnym
0 Brak wpływu na ustalanie ceny własnej pracy
1 Brak dostępu do finansowania dla przedsiębiorstw
2 Opóźnione płatności lub brak płatności
3 Nieodpowiedni poziom obciążeń administracyjnych
4 Brak dochodów w przypadku choroby
5 Okresy trudności finansowych
6 Okresy charakteryzujące się brakiem klientów, brakiem zleceń czy projektów, nad którymi można pracować
7 Inne trudności
8 Brak trudności
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
REASNOEM Główne powody niezatrudniania pracowników STAPRO = 2
215 Główne powody niezatrudniania pracowników w odczuciu subiektywnym
0 Respondent chce w pierwszej kolejności zatrudnić siebie
1 Brak wystarczającej ilości pracy
2 Trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników
3 Zbyt skomplikowane ramy prawne
4 Wysokie składki na ubezpieczenia społeczne
5 Brak możliwości zatrudniania pracowników w zawodzie respondenta
6 Respondent woli pracować z podwykonawcami lub wspólnikami
7 Klient(-ci) respondenta wymaga(-ją), aby respondent sam wykonał pracę
8 Inny powód
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
BPARTNER Współpraca z partnerami biznesowymi STAPRO = 1,2
216 Praca ze współwłaścicielem lub w ramach sieci innych osób samozatrudnionych
1 Respondent współpracuje ze współwłaścicielem
2 Respondent współpracuje z innymi osobami samozatrudnionymi w ramach sieci
3 Obie opcje
4 Żadna z opcji
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
PLANEMPL Planowane zatrudnienie pracowników lub podwykonawców STAPRO = 1,2
217 Plany zatrudnienia lub zlecenia podwykonawstwa w ciągu najbliższych 12 miesięcy
1 Respondent zamierza zatrudniać pracowników wyłącznie na czas nieokreślony
2 Zamierza zatrudniać pracowników wyłącznie na czas określony
3 Zamierza zatrudniać pracowników zarówno na czas określony, jak i na czas nieokreślony
4 Zamierza wyłącznie zlecać pracę podwykonawcom
5 Zamierza zlecać pracę podwykonawcom i zatrudniać pracowników
6 Nie zamierza zatrudniać pracowników ani zlecać pracy podwykonawcom
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem

3) Moduł cząstkowy "Osoby samozatrudnione i pracownicy"

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
JBSATISF 218 Zadowolenie z pracy

Poziom zadowolenia z pracy w głównej pracy

WSTATOR = 1,2
1 W znacznym stopniu zadowolony
2 W pewnym stopniu zadowolony
3 W niewielkim stopniu zadowolony
4 W ogóle niezadowolony
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
AUTONOMY Niezależność w pracy WSTATOR = 1,2
219 Poziom wpływu na charakter i kolejność zadań w głównej pracy
1 Respondent może wpływać zarówno na charakter, jak i na kolejność zadań
2 Może wpływać na charakter, ale nie na kolejność zadań
3 Może wpływać na kolejność, ale nie na charakter zadań
4 Nie może wpływać ani na charakter, ani na kolejność zadań
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
PREFSTAP Preferowany status zawodowy w głównej pracy WSTATOR = 1,2
220 Preferencja dla pracy jako pracownik w przypadku samozatrudnienia w chwili obecnej lub preferencja dla pracy jako osoba samozatrudniona, jeśli obecnie pracuje jako pracownik
1 Respondent nie chce zmieniać swojego statusu zawodowego
2 Prowadzi działalność na własny rachunek, lecz chce być zatrudniony jako pracownik
3 Jest pracownikiem lub pracownikiem-członkiem rodziny, ale chce prowadzić działalność na własny rachunek
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
OBSTACSE Główny powód niepodjęcia pracy na własny rachunek w głównej pracy PREFSTAP = 3
221 Główny powód, dla którego pracownicy lub pracownicy-członkowie rodziny, którzy chcieliby podjąć pracę na własny rachunek, nie zmienili statusu zawodowego na preferowany
1 Niestabilna sytuacja finansowa
2 Trudności w uzyskaniu finansowania dla przedsiębiorstw
3 Nadmierne stres, zobowiązania lub ryzyko
4 Mniejszy zakres ochrony socjalnej
5 Inny powód
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 11).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 z dnia 22 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 42).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.3.35

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/8 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2017 r. dotyczącego samozatrudnienia
Data aktu: 05/01/2016
Data ogłoszenia: 06/01/2016
Data wejścia w życie: 26/01/2016