(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 4329)(Dz.U.UE L z dnia 1 sierpnia 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 199/2008 z dnia 25 lutego 2008 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa 1 , w szczególności jego art. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 199/2008 wieloletni unijny program gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa jest przyjmowany na okres trzech lat w celu zapewnienia jednolitego stosowania obowiązku gromadzenia danych i zarządzania nimi.
(2) Obecny wieloletni unijny program opiera się na wieloletnim programie na lata 2011-2013, który został przedłużony decyzją wykonawczą Komisji C(2013) 5243 w celu uzupełnienia luki w okresie przejściowym między przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 a dniem 31 grudnia 2016 r. Należy zatem ustanowić wieloletni unijny program na okres trzech lat, począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r.
(3) Zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 państwa członkowskie gromadzą biologiczne, środowiskowe, techniczne i społeczno-gospodarcze dane niezbędne do zarządzania rybołówstwem. Wieloletni unijny program jest potrzebny państwom członkowskim do określenia i zaplanowania działalności w zakresie gromadzenia danych w ich krajowych planach prac. Zgodnie z art. 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 3 te krajowe plany prac muszą zostać przedłożone Komisji do dnia 31 października roku poprzedzającego rok, od którego dany plan prac ma mieć zastosowanie.
(4) W wieloletnim programie unijnym należy określić wymogi w zakresie gromadzenia danych, zgodnie z art. 1 rozporządzenia (WE) nr 199/2008. Plan powinien zawierać elementy potrzebne do wdrażania wspólnej polityki rybackiej w zakresie, w jakim nie są one już wymagane na mocy innych ram prawnych.
(5) Aby osiągnąć cele zreformowanej wspólnej polityki rybołówstwa określone w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, należy uaktualnić unijne wymogi dotyczące danych na potrzeby rzetelnego doradztwa naukowego w odniesieniu do okresu rozpoczynającego się od dnia 1 stycznia 2017 r.
(6) Ponadto nowe międzynarodowe obowiązki i zobowiązania nałożone na państwa członkowskie i Unię w wyniku wielostronnych i dwustronnych porozumień w zakresie rybołówstwa wymagają włączenia niektórych wymagań dotyczących zbierania danych do wieloletniego unijnego programu, w szczególności wymagań wynikających z umów o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów.
(7) Ocena obecnych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz późniejsze konsultacje z zainteresowanymi stronami wykazały, że wieloletni program unijny powinien być raczej skoncentrowany na określeniu rodzaju danych wymaganych od państw członkowskich, a nie na metodach ich gromadzenia. Wymogi metodyczne są opisane przez państwa członkowskie w ich planach prac, które mają być zatwierdzone przez Komisję i które powstają w wyniku ścisłej współpracy pomiędzy państwami członkowskimi na szczeblu regionów morskich.
(8) W programie unijnym na lata 2017-2019 należy zatem uwzględnić wszystkie te aspekty oraz cele rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, w szczególności jego art. 2 i 25, w zakresie możliwym w obecnie obowiązujących ramach prawnych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 199/2008. Jeżeli nowe wymogi dotyczące danych wykraczają poza obecne ramy prawne, ich spełnienie powinno być nieobowiązkowe. Po wejściu w życie nowych ram prawnych zmieniających rozporządzenie (WE) nr 199/2008 Komisja może - jeśli to konieczne - dokonać zmian w wieloletnim programie unijnym w celu uwzględnienia wszelkich nowych wymogów dotyczących gromadzenia danych.
(9) Komisja wzięła pod uwagę zalecenia wynikające z konsultacji z uczestnikami regionalnych spotkań koordynacyjnych, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, oraz zalecenia Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF). Zasięgnięto również opinii innych właściwych organów konsultacyjnych, takich jak Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES), oraz przedstawicieli państw członkowskich zebranych w specjalnych grupach ekspertów.
(10) Ze względu na pewność prawa, należy uchylić decyzję wykonawczą C(2013) 5243.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: