uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 128,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 i 16,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3603/93 z dnia 13 grudnia 1993 r. określające definicje w celu zastosowania zakazów określonych w art. 104 i 104b ust. 1 Traktatu 1 , w szczególności jego art. 6,
(1) Zgodnie z art. 128 ust. 1 Traktatu oraz art. 16 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) ma wyłączne prawo do upoważniania do emisji banknotów euro w Unii.
(2) Zgodnie z art. 128 ust. 2 Traktatu państwa członkowskie mają prawo do emisji monet z zastrzeżeniem zgody EBC co do wielkości emisji. W związku z tym EBC przyjmuje corocznie decyzje zatwierdzające wielkość emisji monet przez państwa członkowskie, które przyjęły euro (zwane dalej "uczestniczącymi państwami członkowskimi"), oraz decyzje zatwierdzające doraźną emisję monet w dodatkowej wielkości przez jedno lub większą liczbą uczestniczących państw członkowskich.
(3) Zgodnie z art. 5 Statutu ESBC w celu realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) EBC, wspomagany przez krajowe banki centralne (KBC), gromadzi niezbędne informacje statystyczne, które obejmują informacje statystyczne w zakresie emisji banknotów i monet euro.
(4) Ponadto EBC ma obowiązek gromadzenia informacji na cele monitorowania przestrzegania zakazu ustanowionego w art. 123 Traktatu i wdrożonego na mocy rozporządzenia (WE) nr 3603/93. W szczególności art. 6 rozporządzenia (WE) nr 3603/93 stanowi, że przechowywanie przez KBC monet euro wyemitowanych przez sektor publiczny i zapisanych na dobro sektora publicznego nie będzie traktowane jako kredyt w rozumieniu art. 123 Traktatu tam, gdzie liczba tych aktywów pozostaje na poziomie poniżej 10 % monet znajdujących się w obiegu.
(5) Bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w zakresie emisji monet euro i biorąc pod uwagę kluczową rolę większości KBC w zakresie dystrybucji monet euro, w celu wykonywania zadań wskazanych powyżej EBC oraz KBC muszą gromadzić dane dotyczące banknotów euro, jak i monet euro. Takie gromadzenie danych powinno ułatwiać podejmowanie decyzji w zakresie emisji banknotów i monet euro oraz powinno pozwolić EBC na monitorowanie przestrzegania decyzji wydanych w tym obszarze, jeśli chodzi o planowanie produkcji banknotów euro i koordynację ich emisji, wprowadzanie banknotów euro do obiegu oraz aranżowanie koniecznego transportu banknotów euro pomiędzy KBC. Efekt synergii związany z takim zbieraniem danych powinien także umożliwić EBC dostarczanie na żądanie danych instytucjom i organom o kompetencjach związanych z monetami euro.
(6) Procedura zbierania danych związana z banknotami euro wymaga ulepszenia, w szczególności poprzez włączenie określonych elementów art. 2a wytycznych EBC/2008/8 2 do art. 2 oraz poprzez wykreślenie elementów, które nie są już potrzebne.
(7) Ulepszenia wymaga także procedura zbierania danych dotyczących monet euro.
(8) Ze względu na wymóg przejrzystości przepisów prawa wprowadzona powinna zostać definicja terminu "podmioty emitujące monety" zgodnie z art. 128 ust. 2 Traktatu.
(9) Ulepszona powinna zostać także procedura zbierania danych związanych z infrastrukturą gotówki oraz działań operacyjnych osób trzecich. Nie są już potrzebne niektóre postanowienia określające, kiedy dane muszą być przekazane po raz pierwszy, oraz definiujące okresy przejściowe.
(10) Dostęp do Systemu Informacji Walutowej 2 (Currency Information System 2 - CIS 2) będzie ograniczony do EBC, KBC i przyszłych KBC Eurosystemu. Przyznawanie dostępu kwalifikowanym osobom trzecim nie będzie już możliwe. Zainteresowane osoby trzecie, takie jak Komisja Europejska oraz podmioty emitujące monety, w odniesieniu do danych dotyczących monet, będą informowane przez Dyrekcję ds. Banknotów EBC.
(11) Dodatkowe drobne zmiany są konieczne w celu uaktualnienia procedur zbierania informacji statystycznych w odniesieniu do emisji banknotów i monet euro.
(12) Wytyczne EBC/2008/8 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.173.102 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2016/15 (2016/1061) zmieniające wytyczne EBC/2008/8 w sprawie zbierania danych dotyczących euro oraz działania Systemu Informacji Walutowej 2 |
| Data aktu: | 26/05/2016 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2016 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2016 |