KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 94 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności jego art. 329 ust. 3 akapit trzeci, art. 352 ust. 6 akapit trzeci i art. 358 ust. 4 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 329 ust. 3, art. 352 ust. 6 akapit trzeci i art. 358 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przewidziano, że Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) opracowuje zakres metod uwzględniania w wymogach w zakresie funduszy własnych instytucji pozostałych rodzajów ryzyka - innych niż ryzyko delta - w sposób proporcjonalny do skali i złożoności działań instytucji w obszarze opcji i warrantów. W związku z tym EUNB opracował projekt regulacyjnych standardów technicznych w tym zakresie, który Komisja zatwierdziła i przyjęła rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 528/2014 3 .
(2) Ramy nadzoru ostrożnościowego ustanowione dyrektywą 2013/36/UE obejmują wymóg, aby wszystkie instytucje ustaliły wszystkich pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka instytucji. Zgodnie z art. 94 ust. 2 dyrektywy 2013/36/UE EUNB opracował projekt regulacyjnych standardów technicznych w tym zakresie, który Komisja zatwierdziła i przyjęła rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 604/2014 4 .
(3) W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 528/2014 i rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 604/2014 wystąpiły pewne błędy, które należy sprostować.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 528/2014 metoda uproszczona powinna być dostępna jedynie dla instytucji, które nabywają wyłącznie opcje i warranty, ale instytucje te nie powinny być zobowiązane do stosowania tej metody. Należy zatem skorygować brzmienie art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 528/2014, który zobowiązuje te instytucje do korzystania z metody uproszczonej i nie wyklucza stosowania tej metody także przez inne instytucje.
(5) Należy też odpowiednio zmienić art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 604/2014 w celu zakwalifikowania wszystkich pracowników, których łączne wynagrodzenie mieści się w tym samym przedziale co wynagrodzenie kadry kierowniczej wyższego szczebla i osób podejmujących ryzyko działalności, jako "osób podejmujących istotne ryzyko działalności", tj. osób, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka instytucji.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat pierwotnego projektu regulacyjnych standardów technicznych, który zostaje skorygowany niniejszym rozporządzeniem, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 ,
(8) W celu zapewnienia, by regulacyjne standardy techniczne mogły być jak najszybciej prawidłowo stosowane, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 18 lutego 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |