Decyzja 2016/834 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu

DECYZJA RADY (UE) 2016/834
z dnia 20 maja 2016 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 77 ust. 2 lit. a), w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając decyzję Rady 2013/521/UE z dnia 7 października 2013 r. dotyczącą zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej 1 ,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej 2 (zwana dalej "Umową") weszła w życie w dniu 1 grudnia 2014 r.

(2) Art. 10 Umowy przewiduje ustanowienie przez Strony Wspólnego Komitetu ekspertów (zwanego dalej "Komitetem").

(3) Art. 10 ust. 4 Umowy przewiduję, że Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny. Regulamin wewnętrzny jest niezbędny do zorganizowania prac Komitetu, któremu powierzono zadanie zarządzania Umową i monitorowania jej wykonania.

(4) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu, oparte jest na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.
2.
Przedstawiciele Unii we Wspólnym Komitecie mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie poprawki techniczne w projekcie decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2016 r.

W imieniu Rady

K.H.D.M. DIJKHOFF

Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO NA MOCY UMOWY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A REPUBLIKĄ ZIELONEGO PRZYLĄDKA W SPRAWIE UŁATWIEŃ W WYDAWANIU WIZ KRÓTKOTERMINOWYCH OBYWATELOM REPUBLIKI ZIELONEGO PRZYLĄDKA I UNII EUROPEJSKIEJ NR .../2016

z dnia ...

w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej (zwaną dalej "Umową"), a w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, że Umowa weszła w życie w dniu 1 grudnia 2014 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przewodniczący

Wspólnemu Komitetowi (zwanemu dalej "Komitetem") przewodniczą wspólnie przedstawiciel Unii Europejskiej oraz przedstawiciel Republiki Zielonego Przylądka.

Artykuł  2

Zadania Komitetu

1.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 Umowy Komitet realizuje w szczególności następujące zadania:
a)
monitorowanie wykonywania Umowy;
b)
proponowanie zmian lub uzupełnień do Umowy;
c)
rozstrzyganie sporów dotyczących interpretacji lub stosowania postanowień Umowy.
2.
Aby wspomagać wykonywanie Umowy, Komitet może przyjmować zalecenia zawierające wskazówki lub "najlepsze praktyki".
Artykuł  3

Posiedzenia

1.
Posiedzenia Komitetu odbywają się w miarę potrzeby na wniosek Stron, przynajmniej raz w roku.
2.
Strony są gospodarzami posiedzeń na zmianę, chyba że uzgodniono inaczej.
3.
Posiedzenia Komitetu są zwoływane przez współprzewodniczących.
4.
Współprzewodniczący wyznaczają datę posiedzenia i wymieniają się dokumentami niezbędnymi do zapewnienia jego odpowiedniego przygotowania, w miarę możliwości na 14 dni przed posiedzeniem.
5.
Strona będąca gospodarzem posiedzenia zajmuje się kwestiami logistyki.
Artykuł  4

Delegacje

1.
Strony przekazują sobie informacje o planowanym składzie swoich delegacji co najmniej siedem dni przed każdym posiedzeniem.
2.
Unię Europejską reprezentuje Komisja, którą wspomagają eksperci z państw członkowskich.
Artykuł  5

Porządek obrad

1.
Nie później niż 14 dni przed każdym posiedzeniem współprzewodniczący sporządzają wstępny porządek obrad posiedzenia. Wstępny porządek obrad obejmuje punkty, w odniesieniu do których jeden ze współprzewodniczących otrzymał, nie później niż 14 dni przed posiedzeniem, wniosek o włączenie do porządku obrad.
2.
Każda ze Stron może dodawać punkty do wstępnego porządku obrad w dowolnym czasie przed posiedzeniem, jeżeli druga ze Stron wyrazi na to zgodę. Wnioski o dodanie punktów do wstępnego porządku obrad są przesyłane na piśmie i uwzględniane w miarę możliwości.
3.
Współprzewodniczący przyjmują ostateczny porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Punkt niewpisany do wstępnego porządku obrad może zostać umieszczony w porządku obrad za zgodą Stron i zostaje rozpatrzony w miarę możliwości.
Artykuł  6

Protokół z posiedzenia

1.
Współprzewodniczący Strony będącej gospodarzem posiedzenia możliwie jak najszybciej sporządza projekt protokołu.
2.
W protokole określa się, co do zasady, w odniesieniu do każdego punktu porządku obrad:
a)
dokumenty przedstawione Komitetowi;
b)
oświadczenia, o wpisanie których zwracała się Strona; oraz
c)
podjęte decyzje, poczynione zalecenia oraz przyjęte wnioski w sprawie poszczególnych punktów.
3.
W protokole określa się również osoby wchodzące w skład poszczególnych delegacji uczestniczących w posiedzeniu, a także ministerstwa, agencje lub organy przez nie reprezentowane.
4.
Komitet zatwierdza protokół podczas kolejnego posiedzenia.
Artykuł  7

Decyzje i zalecenia Komitetu

1.
Komitet podejmuje decyzje za zgodą obu Stron.
2.
Decyzje Komitetu noszą nazwę "decyzji"; za nazwą znajduje się numer seryjny oraz opis ich przedmiotu. Określa się również datę, z którą decyzja staje się skuteczna. Decyzje są podpisywane przez przedstawicieli Komitetu, którzy są upoważnieni do działania w imieniu Stron. Decyzje są sporządzane w dwóch egzemplarzach, przy czym każda z kopii jest na równi autentyczna.
3.
Ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do zaleceń Komitetu.
Artykuł  8

Wydatki

1.
Każda ze Stron jest odpowiedzialna za wydatki poniesione przez nią z tytułu udziału w posiedzeniach Komitetu, w tym wydatki na personel, podróż oraz pobyt, jak również wydatki pocztowe lub telekomunikacyjne.
2.
Pozostałe wydatki związane z organizacją posiedzeń ponosi na ogół Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.
Artykuł  9

Procedury administracyjne

1.
Posiedzenia Komitetu nie są publicznie dostępne, chyba że Komitet postanowi inaczej.
2.
Protokoły i inne dokumenty Komitetu są traktowane jako poufne.
3.
Za zgodą obu współprzewodniczących zaproszeni mogą być uczestnicy inni niż urzędnicy Stron i państw członkowskich; podlegają oni wówczas tym samym wymogom dotyczącym poufności.
4.
Strony mogą organizować publiczne konferencje lub w inny sposób informować opinię publiczną o rezultatach posiedzeń Komitetu.
Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ...

W imieniu Unii Europejskiej

W imieniu Republiki Zielonego Przylądka

WSPÓLNA DEKLARACJA ZAŁĄCZONA DO REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO

W celu zapewnienia nieprzerwanego, zharmonizowanego oraz poprawnego wykonywania Umowy Republika Zielonego Przylądka, państwa członkowskie oraz Komisja Europejska podejmują w odstępach między formalnymi posiedzeniami Wspólnego Komitetu kontakty nieformalne służące rozwiązywaniu pilnych kwestii. Podczas kolejnego posiedzenia Wspólnego Komitetu składają oni sprawozdania z tych kwestii i z kontaktów nieformalnych.

1 Dz.U. L 282 z 24.10.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 282 z 24.10.2013, s. 3.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.140.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/834 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu
Data aktu: 20/05/2016
Data ogłoszenia: 27/05/2016