Decyzja 2016/834 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu

DECYZJA RADY (UE) 2016/834
z dnia 20 maja 2016 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 77 ust. 2 lit. a), w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając decyzję Rady 2013/521/UE z dnia 7 października 2013 r. dotyczącą zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej 1 ,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej 2 (zwana dalej "Umową") weszła w życie w dniu 1 grudnia 2014 r.

(2) Art. 10 Umowy przewiduje ustanowienie przez Strony Wspólnego Komitetu ekspertów (zwanego dalej "Komitetem").

(3) Art. 10 ust. 4 Umowy przewiduję, że Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny. Regulamin wewnętrzny jest niezbędny do zorganizowania prac Komitetu, któremu powierzono zadanie zarządzania Umową i monitorowania jej wykonania.

(4) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu, oparte jest na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.
2.
Przedstawiciele Unii we Wspólnym Komitecie mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie poprawki techniczne w projekcie decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2016 r.

W imieniu Rady

K.H.D.M. DIJKHOFF

Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO NA MOCY UMOWY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A REPUBLIKĄ ZIELONEGO PRZYLĄDKA W SPRAWIE UŁATWIEŃ W WYDAWANIU WIZ KRÓTKOTERMINOWYCH OBYWATELOM REPUBLIKI ZIELONEGO PRZYLĄDKA I UNII EUROPEJSKIEJ NR .../2016

z dnia ...

w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej (zwaną dalej "Umową"), a w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, że Umowa weszła w życie w dniu 1 grudnia 2014 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przewodniczący

Wspólnemu Komitetowi (zwanemu dalej "Komitetem") przewodniczą wspólnie przedstawiciel Unii Europejskiej oraz przedstawiciel Republiki Zielonego Przylądka.

Artykuł  2

Zadania Komitetu

1.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 Umowy Komitet realizuje w szczególności następujące zadania:
a)
monitorowanie wykonywania Umowy;
b)
proponowanie zmian lub uzupełnień do Umowy;
c)
rozstrzyganie sporów dotyczących interpretacji lub stosowania postanowień Umowy.
2.
Aby wspomagać wykonywanie Umowy, Komitet może przyjmować zalecenia zawierające wskazówki lub "najlepsze praktyki".
Artykuł  3

Posiedzenia

1.
Posiedzenia Komitetu odbywają się w miarę potrzeby na wniosek Stron, przynajmniej raz w roku.
2.
Strony są gospodarzami posiedzeń na zmianę, chyba że uzgodniono inaczej.
3.
Posiedzenia Komitetu są zwoływane przez współprzewodniczących.
4.
Współprzewodniczący wyznaczają datę posiedzenia i wymieniają się dokumentami niezbędnymi do zapewnienia jego odpowiedniego przygotowania, w miarę możliwości na 14 dni przed posiedzeniem.
5.
Strona będąca gospodarzem posiedzenia zajmuje się kwestiami logistyki.
Artykuł  4

Delegacje

1.
Strony przekazują sobie informacje o planowanym składzie swoich delegacji co najmniej siedem dni przed każdym posiedzeniem.
2.
Unię Europejską reprezentuje Komisja, którą wspomagają eksperci z państw członkowskich.
Artykuł  5

Porządek obrad

1.
Nie później niż 14 dni przed każdym posiedzeniem współprzewodniczący sporządzają wstępny porządek obrad posiedzenia. Wstępny porządek obrad obejmuje punkty, w odniesieniu do których jeden ze współprzewodniczących otrzymał, nie później niż 14 dni przed posiedzeniem, wniosek o włączenie do porządku obrad.
2.
Każda ze Stron może dodawać punkty do wstępnego porządku obrad w dowolnym czasie przed posiedzeniem, jeżeli druga ze Stron wyrazi na to zgodę. Wnioski o dodanie punktów do wstępnego porządku obrad są przesyłane na piśmie i uwzględniane w miarę możliwości.
3.
Współprzewodniczący przyjmują ostateczny porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Punkt niewpisany do wstępnego porządku obrad może zostać umieszczony w porządku obrad za zgodą Stron i zostaje rozpatrzony w miarę możliwości.
Artykuł  6

Protokół z posiedzenia

1.
Współprzewodniczący Strony będącej gospodarzem posiedzenia możliwie jak najszybciej sporządza projekt protokołu.
2.
W protokole określa się, co do zasady, w odniesieniu do każdego punktu porządku obrad:
a)
dokumenty przedstawione Komitetowi;
b)
oświadczenia, o wpisanie których zwracała się Strona; oraz
c)
podjęte decyzje, poczynione zalecenia oraz przyjęte wnioski w sprawie poszczególnych punktów.
3.
W protokole określa się również osoby wchodzące w skład poszczególnych delegacji uczestniczących w posiedzeniu, a także ministerstwa, agencje lub organy przez nie reprezentowane.
4.
Komitet zatwierdza protokół podczas kolejnego posiedzenia.
Artykuł  7

Decyzje i zalecenia Komitetu

1.
Komitet podejmuje decyzje za zgodą obu Stron.
2.
Decyzje Komitetu noszą nazwę "decyzji"; za nazwą znajduje się numer seryjny oraz opis ich przedmiotu. Określa się również datę, z którą decyzja staje się skuteczna. Decyzje są podpisywane przez przedstawicieli Komitetu, którzy są upoważnieni do działania w imieniu Stron. Decyzje są sporządzane w dwóch egzemplarzach, przy czym każda z kopii jest na równi autentyczna.
3.
Ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do zaleceń Komitetu.
Artykuł  8

Wydatki

1.
Każda ze Stron jest odpowiedzialna za wydatki poniesione przez nią z tytułu udziału w posiedzeniach Komitetu, w tym wydatki na personel, podróż oraz pobyt, jak również wydatki pocztowe lub telekomunikacyjne.
2.
Pozostałe wydatki związane z organizacją posiedzeń ponosi na ogół Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.
Artykuł  9

Procedury administracyjne

1.
Posiedzenia Komitetu nie są publicznie dostępne, chyba że Komitet postanowi inaczej.
2.
Protokoły i inne dokumenty Komitetu są traktowane jako poufne.
3.
Za zgodą obu współprzewodniczących zaproszeni mogą być uczestnicy inni niż urzędnicy Stron i państw członkowskich; podlegają oni wówczas tym samym wymogom dotyczącym poufności.
4.
Strony mogą organizować publiczne konferencje lub w inny sposób informować opinię publiczną o rezultatach posiedzeń Komitetu.
Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ...

W imieniu Unii Europejskiej

W imieniu Republiki Zielonego Przylądka

WSPÓLNA DEKLARACJA ZAŁĄCZONA DO REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO

W celu zapewnienia nieprzerwanego, zharmonizowanego oraz poprawnego wykonywania Umowy Republika Zielonego Przylądka, państwa członkowskie oraz Komisja Europejska podejmują w odstępach między formalnymi posiedzeniami Wspólnego Komitetu kontakty nieformalne służące rozwiązywaniu pilnych kwestii. Podczas kolejnego posiedzenia Wspólnego Komitetu składają oni sprawozdania z tych kwestii i z kontaktów nieformalnych.

1 Dz.U. L 282 z 24.10.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 282 z 24.10.2013, s. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.140.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/834 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu
Data aktu: 20/05/2016
Data ogłoszenia: 27/05/2016