Decyzja 2016/833 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołanej przez Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

DECYZJA RADY (UE) 2016/833
z dnia 17 maja 2016 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołanej przez Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "Konwencją COTIF") na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są umawiającymi się stronami Konwencji COTIF i stosują ją.

(3) Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ustanowiono wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi. Dyrektywa odnosi się między innymi do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych, który występuje jako dodatek C do Konwencji COTIF (zwany dalej "RID"). Ponadto art. 4 wspomnianej dyrektywy 2008/68/WE stanowi, że "Transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami RID, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach".

(4) Oczekuje się, że podczas 54. posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 25 maja 2016 r., Komisja Ekspertów do Spraw Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwanej dalej "Komisją Ekspertów RID"), powołana zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) Konwencji COTIF, zdecyduje o pewnych zmianach w załączniku RID. Celem tych zmian, które dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, jest zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze, a także opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu takich towarów.

(5) Komitet ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowiony na mocy dyrektywy 2008/68/WE omówił wstępnie proponowane zmiany.

(6) Wszystkie proponowane zmiany są uzasadnione i korzystne, a Unia powinna je zatem poprzeć,

(7) Stanowisko Unii na 54. posiedzeniu Komitetu Ekspertów RID powinno zatem opierać się na załączniku do niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów RIDw ramach Konwencji COTIF jest zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.
2.
Nieznaczne zmiany do dokumentów, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach Komisji Ekspertów RID bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł  2

Decyzja Komisji Ekspertów RID, po jej przyjęciu, jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty jej wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2016 r.

W imieniu Rady

M.H.P. VAN DAM

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wniosek Dokument źródłowy Przedmiot Uwagi Stanowisko Unii
1 OTIF/RID/CE/GTP/2015/2

OTIF/RID/CE/GTP/INF.14

OTIF/RID/CE/GTP/INF.15

Włączenie do RID obowiązków dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
2 OTIF/RID/CE/GTP/2015/3 Zmiana przepisu szczególnego TU 16 w RID/ADR/ADN rozdział 4.3 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
3 OTIF/RID/CE/GTP/2015/5 Obowiązek przewoźnika w zakresie informowania maszynisty o umiejscowieniu towarów niebezpiecznych w pociągu Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
4 OTIF/RID/CE/GTP/2015/6 Opakowania zbiorcze giętkie Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na brzmienie tekstu dotyczącego opakowań zbiorczych giętkich w OTIF/RID/CE/ GTP/2015/12
5 OTIF/RID/CE/GTP/2015/7 Definicje "ładunku całkowitego"/"wagonu ładownego" Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany
6 OTIF/RID/CE/GTP/2015/12

OTIF/RID/CE/GTP/2015/INF.2

OTIF/RID/CE/GTP/2015/INF.3

Różne skonsolidowane zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany
7 Tamże Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą - -
8 Tamże Zmiany wymagające przyjęcia jednolitej opinii na wspólnym posiedzeniu EKG-ONZ - OTIF Należy wspierać wydajny transport multimodalny Zgoda na zmiany zgodnie z zaleceniami wspólnego posiedzenia
9 OTIF/RID/CE/GTP/2015/14 Zgłoszenia zdarzeń z udziałem towarów niebezpiecznych zgodnie z RID 1.8.5; Hamburg-Billwerder, 3 lipca 2013 r. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
10 OTIF/RID/CE/GTP/2015/INF.4 Odległości ochronne dla pojazdów drogowych Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.140.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/833 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołanej przez Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami
Data aktu: 17/05/2016
Data ogłoszenia: 27/05/2016