RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "Konwencją COTIF") na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .
(2) Wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są umawiającymi się stronami Konwencji COTIF i stosują ją.
(3) Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ustanowiono wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi. Dyrektywa odnosi się między innymi do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych, który występuje jako dodatek C do Konwencji COTIF (zwany dalej "RID"). Ponadto art. 4 wspomnianej dyrektywy 2008/68/WE stanowi, że "Transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami RID, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach".
(4) Oczekuje się, że podczas 54. posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 25 maja 2016 r., Komisja Ekspertów do Spraw Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwanej dalej "Komisją Ekspertów RID"), powołana zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) Konwencji COTIF, zdecyduje o pewnych zmianach w załączniku RID. Celem tych zmian, które dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, jest zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze, a także opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu takich towarów.
(5) Komitet ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowiony na mocy dyrektywy 2008/68/WE omówił wstępnie proponowane zmiany.
(6) Wszystkie proponowane zmiany są uzasadnione i korzystne, a Unia powinna je zatem poprzeć,
(7) Stanowisko Unii na 54. posiedzeniu Komitetu Ekspertów RID powinno zatem opierać się na załączniku do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: