Decyzja 2016/833 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołanej przez Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

DECYZJA RADY (UE) 2016/833
z dnia 17 maja 2016 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołanej przez Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "Konwencją COTIF") na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są umawiającymi się stronami Konwencji COTIF i stosują ją.

(3) Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ustanowiono wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi. Dyrektywa odnosi się między innymi do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych, który występuje jako dodatek C do Konwencji COTIF (zwany dalej "RID"). Ponadto art. 4 wspomnianej dyrektywy 2008/68/WE stanowi, że "Transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami RID, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach".

(4) Oczekuje się, że podczas 54. posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 25 maja 2016 r., Komisja Ekspertów do Spraw Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwanej dalej "Komisją Ekspertów RID"), powołana zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) Konwencji COTIF, zdecyduje o pewnych zmianach w załączniku RID. Celem tych zmian, które dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, jest zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze, a także opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu takich towarów.

(5) Komitet ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowiony na mocy dyrektywy 2008/68/WE omówił wstępnie proponowane zmiany.

(6) Wszystkie proponowane zmiany są uzasadnione i korzystne, a Unia powinna je zatem poprzeć,

(7) Stanowisko Unii na 54. posiedzeniu Komitetu Ekspertów RID powinno zatem opierać się na załączniku do niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów RIDw ramach Konwencji COTIF jest zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.
2.
Nieznaczne zmiany do dokumentów, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach Komisji Ekspertów RID bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł  2

Decyzja Komisji Ekspertów RID, po jej przyjęciu, jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty jej wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2016 r.

W imieniu Rady

M.H.P. VAN DAM

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wniosek Dokument źródłowy Przedmiot Uwagi Stanowisko Unii
1 OTIF/RID/CE/GTP/2015/2

OTIF/RID/CE/GTP/INF.14

OTIF/RID/CE/GTP/INF.15

Włączenie do RID obowiązków dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
2 OTIF/RID/CE/GTP/2015/3 Zmiana przepisu szczególnego TU 16 w RID/ADR/ADN rozdział 4.3 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
3 OTIF/RID/CE/GTP/2015/5 Obowiązek przewoźnika w zakresie informowania maszynisty o umiejscowieniu towarów niebezpiecznych w pociągu Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
4 OTIF/RID/CE/GTP/2015/6 Opakowania zbiorcze giętkie Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na brzmienie tekstu dotyczącego opakowań zbiorczych giętkich w OTIF/RID/CE/ GTP/2015/12
5 OTIF/RID/CE/GTP/2015/7 Definicje "ładunku całkowitego"/"wagonu ładownego" Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany
6 OTIF/RID/CE/GTP/2015/12

OTIF/RID/CE/GTP/2015/INF.2

OTIF/RID/CE/GTP/2015/INF.3

Różne skonsolidowane zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany
7 Tamże Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą - -
8 Tamże Zmiany wymagające przyjęcia jednolitej opinii na wspólnym posiedzeniu EKG-ONZ - OTIF Należy wspierać wydajny transport multimodalny Zgoda na zmiany zgodnie z zaleceniami wspólnego posiedzenia
9 OTIF/RID/CE/GTP/2015/14 Zgłoszenia zdarzeń z udziałem towarów niebezpiecznych zgodnie z RID 1.8.5; Hamburg-Billwerder, 3 lipca 2013 r. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
10 OTIF/RID/CE/GTP/2015/INF.4 Odległości ochronne dla pojazdów drogowych Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.140.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/833 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołanej przez Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami
Data aktu: 17/05/2016
Data ogłoszenia: 27/05/2016