Rozporządzenie wykonawcze 2016/662 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2017, 2018 i 2019, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/662
z dnia 1 kwietnia 2016 r.
dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2017, 2018 i 2019, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1213/2008 2 ustanowiono pierwszy wieloletni skoordynowany wspólnotowy program obejmujący lata 2009, 2010 i 2011. Program ten był kontynuowany na podstawie kolejnych rozporządzeń Komisji. Ostatnim takim rozporządzeniem było rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/595 3 .

(2) Do głównych składników diety zalicza się w Unii od trzydziestu do czterdziestu środków spożywczych. Ponieważ w okresach trzyletnich obserwuje się istotne zmiany w stosowaniu pestycydów, pestycydy w tych środkach spożywczych należy monitorować w serii trzyletnich cyklów w celu umożliwienia przeprowadzania oceny narażenia konsumenta i oceny stosowania przepisów Unii.

(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył sprawozdanie naukowe na temat oceny projektu programu monitorowania pestycydów. Urząd stwierdził, że wskaźnik przekraczania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie powyżej 1 % można oszacować z marginesem błędu wynoszącym 0,75 %, wybierając 683 próbki dla co najmniej 32 różnych produktów żywnościowych 4 . Pobieranie próbek należy rozdzielić między państwa członkowskie proporcjonalnie do liczby ludności, przy czym dla danego produktu na rok należy pobrać co najmniej 12 próbek.

(4) Uwzględniono wyniki analityczne poprzednich unijnych urzędowych programów kontroli, aby zapewnić reprezentatywność zakresu pestycydów objętych programem kontroli dla stosowanych pestycydów.

(5) Wytyczne w sprawie "Procedur analitycznej kontroli jakości i procedur walidacji dotyczących analizy pozostałości pestycydów w żywności i paszy" ("Analytical quality control and validation procedures for pesticide residues analysis in food and feed") zostały opublikowane na stronie internetowej Komisji 5 .

(6) Jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje inne substancje czynne, metabolity, produkty rozpadu lub reakcji, informacje dotyczące tych związków chemicznych należy podać oddzielnie, o ile są mierzone osobno.

(7) Państwa członkowskie, Komisja i Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności uzgodniły środki wykonawcze, takie jak standard opisu próbek (SOP)) 6 (7 , stosowany przy przedkładaniu wyników analizy pozostałości pestycydów, dotyczące przedkładania informacji przez państwa członkowskie.

(8) Do procedur pobierania próbek należy stosować dyrektywę Komisji 2002/63/WE 8 , która zawiera metody i procedury pobierania próbek zalecane przez Komisję Kodeksu Żywnościowego.

(9) Oceny, czy przestrzegane są najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości w żywności dla niemowląt i małych dzieci, ustanowione w art. 10 dyrektywy Komisji 2006/141/WE 9 oraz w art. 7 dyrektywy Komisji 2006/125/WE 10 należy dokonać, uwzględniając wyłącznie definicje pozostałości ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.

(10) W przypadku metod oznaczania pojedynczych pozostałości państwa członkowskie powinny mieć możliwość wypełnienia swoich zobowiązań dotyczących analizy, zwracając się do laboratoriów urzędowych, które już dysponują wymaganymi zwalidowanymi metodami.

(11) Do dnia 31 sierpnia każdego roku państwa członkowskie powinny przekazać informacje dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego.

(12) W celu uniknięcia niejasności spowodowanych nakładaniem się na siebie kolejnych wieloletnich programów, a także ze względu na pewność prawa, należy uchylić rozporządzenie (UE) 2015/595. Należy je jednak nadal stosować w odniesieniu do próbek przebadanych w 2016 r.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W latach 2017, 2018 i 2019 państwa członkowskie pobierają i analizują próbki dla kombinacji produktów i pestycydów, jak określono w załączniku I.

Liczbę próbek każdego produktu, łącznie z żywnością dla niemowląt i małych dzieci oraz produktami pochodzącymi z rolnictwa ekologicznego, określono w załączniku II.

Artykuł  2
1.
Partia, z której należy pobrać próbki, zostaje wybrana losowo.

Procedura pobierania próbek, w tym liczba jednostek, musi być zgodna z dyrektywą 2002/63/WE.

2.
Wszystkie próbki, w tym próbki żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci, analizuje się pod kątem pestycydów wymienionych w załączniku I zgodnie z definicjami pozostałości zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
3.
Próbki żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci ocenia się w odniesieniu do produktów oferowanych w postaci gotowej do spożycia lub w postaci odtworzonej zgodnie z instrukcjami producentów, uwzględniając najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości określone w dyrektywach 2006/125/WE i 2006/141/WE. Jeżeli taka żywność może być spożywana zarówno w postaci, w jakiej jest sprzedawana, jak i w postaci odtworzonej, wyniki podaje się w odniesieniu do produktu w nieodtworzonej postaci sprzedawanej.
Artykuł  3

Państwa członkowskie przekazują wyniki analiz próbek badanych w 2017 r., 2018 r. i 2019 r. odpowiednio do dnia 31 sierpnia 2018 r., 2019 r. i 2020 r. Wyniki te przedkłada się zgodnie ze standardem opisu próbek (SOP).

Jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje więcej niż jeden związek chemiczny (substancję czynną, metabolit lub produkt rozpadu lub reakcji), państwa członkowskie przekazują sprawozdania z wyników analizy zgodnie z pełną definicją pozostałości. Ponadto wyniki dotyczące wszystkich analitów, które stanowią część definicji pozostałości, przedkłada się oddzielnie, o ile są mierzone osobno.

Artykuł  4

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/595 traci moc.

Jest ono jednak nadal stosowane w odniesieniu do próbek badanych w 2016 r.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 kwietnia 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 

Część  A:

Produkty pochodzenia roślinnego 11 , z których należy pobrać próbki w 2017, 2018 i 2019 r.

2017 2018 2019
a) b) c)
Pomarańcze (1) Winogrona stołowe (1) Jabłka (1)
Gruszki (1) Banany (1) Truskawki (1)
Kiwi (1) Grejpfruty (1) Brzoskwinie, łącznie z nektarynami i innymi mieszańcami (1)
Kalafiory (1) Oberżyny (1) Wino (białe lub czerwone) wytwarzane z winogron. (Jeżeli nie są dostępne współczynniki przetworzenia odnoszące się do wina, można stosować domyślny współczynnik wynoszący 1. Państwa członkowskie zobowiązane są do zgłoszenia współczynników przetworzenia wina stosowanych w krajowym sprawozdaniu podsumowującym).
Cebula (1) Brokuły (1) Sałata (1)
Marchew (1) Melony (1) Kapusta głowiasta (1)
Ziemniaki (1) Grzyby uprawne (1) Pomidory (1)
Fasola (suszona) (1) Papryka roczna (1) Szpinak (1)
Ziarna żyta zwyczajnego (2) Ziarna pszenicy zwyczajnej (2) Ziarna owsa (2)(3)
Ziarna ryżu łuskanego (4) Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia (Jeżeli nie jest dostępny współczynnik przetworzenia odnoszący się do oliwy, można stosować domyślny współczynnik wynoszący 5 dla substancji rozpuszczalnych w tłuszczach, z uwzględnieniem standardowej wydajności produkcji oliwy z oliwek na poziomie 20 % wielkości zbioru oliwek; dla substancji nierozpuszczalnych w tłuszczach można stosować domyślny współczynnik przetworzenia oliwy wynoszący 1. Państwa członkowskie zobowiązane są do zgłoszenia współczynników przetworzenia stosowanych w krajowym sprawozdaniu podsumowującym). Ziarna jęczmienia (2)(5)
(1) Analizuje się produkty nieprzetworzone (w tym produkty mrożone).

(2) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna żyta zwyczajnego, pszenicy, owsa lub jęczmienia, można poddać analizie pełnoziarnistą mąkę z żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej, owsa lub jęczmienia i podać współczynnik przetworzenia. Jeżeli współczynniki przetworzenia nie są dostępne, można stosować domyślny współczynnik wynoszący 1.

(3) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna owsa, tę część wymaganej liczby próbek ziarna owsa, której nie można było pobrać, można dodać do liczby próbek ziarna jęczmienia, co spowoduje mniejszą liczbę próbek ziarna owsa i proporcjonalnie większą liczbę próbek ziarna jęczmienia.

(4) W stosownych przypadkach można poddać analizie również polerowane ziarna ryżu. Należy poinformować EFSA, czy analizie został poddany ryż polerowany czy łuskany. Jeżeli analizie został poddany ryż polerowany, należy podać współczynnik przetworzenia. Jeżeli współczynniki przetworzenia nie są dostępne, można stosować domyślny współczynnik wynoszący 0,5.

(5) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna jęczmienia, tę część wymaganej liczby próbek dla ziarna jęczmienia, której nie można było pobrać, można dodać do liczby próbek dla ziarna owsa, co spowoduje mniejszą liczbę próbek dla ziarna jęczmienia i proporcjonalnie większą liczbę próbek dla ziarna owsa.

Część  B:

Produkty pochodzenia zwierzęcego 12 , z których należy pobrać próbki w 2017, 2018 i 2019 r.

2017 2018 2019
f) d) e)
Tłuszcz drobiowy (1) Tłuszcz wołowy (1) Mleko krowie (2)
Tłuszcz owczy (1) Jaja kurze (1)(3) Tłuszcz ze świń (1)
(1) Analizuje się produkty nieprzetworzone (w tym produkty mrożone).

(2) Analizuje się świeże (nieprzetworzone) mleko, łącznie z mlekiem mrożonym, pasteryzowanym, podgrzanym, sterylizowanym lub filtrowanym.

(3) Analizuje się całe jaja bez skorupki.

Część  C:

Kombinacje pestycydów i produktów, które należy monitorować w produktach pochodzenia roślinnego lub na ich powierzchni

2017 2018 2019 Uwagi
2,4-D a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na pomarańczach, kalafiorach, ziarnach ryżu i suszonej fasoli w 2017 r.; w i na grejpfrutach, winogronach stołowych, bakłażanach i brokułach w 2018 r.; w i na sałacie, szpinaku i pomidorach w 2019 r.
2-fenylofenol a) b) c)
Abamektyna a) b) c)
Acefat a) b) c)
Acetamipryd a) b) c)
Akrynatryna a) b) c)
Aldikarb a) b) c)
Aldryna i dieldryna a) b) c)
Azynofos metylowy a) b) c)
Azoksystrobina a) b) c)
Bifentryna a) b) c)
Bifenyl a) b) c)
Bitertanol a) b) c)
Boskalid a) b) c)
Jon bromkowy a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na ziarnach ryżu w 2017 r.; w i na papryce rocznej w 2018 r.; w i na sałacie i pomidorach w 2019 r.
Bromopropylat a) b) c)
Bupirymat a) b) c)
Buprofezyna a) b) c)
Kaptan a) b) c)
Karbaryl a) b) c)
Karbendazym i benomyl a) b) c)
Karbofuran a) b) c)
Chlorantraniliprol a) b) c)
Chlorofenapir a) b) c)
Chloromekwat a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na marchwi, gruszkach, ziarnach żyta zwyczajnego i ziarnach ryżu w 2017 r.; w i na bakłażanach, winogronach stołowych, grzybach uprawnych i ziarnach pszenicy zwyczajnej w 2018 r.; w i na pomidorach i ziarnach owsa w 2019 r.
Chlorotalonil a) b) c)
Chloroprofam a) b) c)
Chloropiryfos a) b) c)
Chloropiryfos metylowy a) b) c)
Klofentezyna a) b) c) Analizuje się ją w odniesieniu do wszystkich wymienionych produktów z wyjątkiem zbóż.
Klotianidyna a) b) c) Zob. także tiametoksam.
Cyflutryna a) b) c)
Cymoksanil a) b) c)
Cypermetryna a) b) c)
Cyprokonazol a) b) c)
Cyprodynil a) b) c)
Cyromazyna a) b) c) Analizuje się ją wyłącznie w i na ziemniakach, cebuli i marchwi w 2017 r.; w i na bakłażanach, papryce rocznej, melonach i grzybach uprawnych w 2018 r.; w i na sałacie i pomidorach w 2019 r.
Deltametryna a) b) c)
Diazynon a) b) c)
Dichlorfos a) b) c)
Dichloran a) b) c)
Dikofol a) b) c) Analizuje się go w odniesieniu do wszystkich wymienionych produktów z wyjątkiem zbóż.
Dietofenkarb a) b) c)
Difenokonazol a) b) c)
Diflubenzuron a) b) c)
Dimetoat a) b) c)
Dimetomorf a) b) c)
Dinikonazol a) b) c)
Difenyloamina a) b) c)
Ditianon a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na gruszkach i ziarnach ryżu w 2017 r.; w i na winogronach stołowych w 2018 r.; w i na jabłkach i brzoskwiniach w 2019 r.
Ditiokarbaminiany a) b) c) Analizuje się go w i na wszystkich wymienionych produktach z wyjątkiem brokułów, kalafiora, kapusty głowiastej, oliwy z oliwek, wina i cebuli.
Dodyna a) b) c)
Endosulfan a) b) c)
EPN a) b) c)
Epoksykonazol a) b) c)
Etefon a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na pomarańczach i gruszkach w 2017 r.; w i na papryce rocznej, ziarnach pszenicy zwyczajnej i winogronach stołowych w 2018 r.; w i na jabłkach, brzoskwiniach, pomidorach i winie w 2019 r.
Etion a) b) c)
Etirimol a) b) c) Analizuje się go w i na wszystkich wymienionych produktach z wyjątkiem zbóż.
Etofenproks a) b) c)
Famoksadon a) b) c)
Fenamidon a) b) c)
Fenamifos a) b) c)
Fenarymol a) b) c) Analizuje się go w i na wszystkich wymienionych produktach z wyjątkiem zbóż.
Fenazachina a) b) c) Analizuje się go w i na wszystkich wymienionych produktach z wyjątkiem zbóż.
Fenbukonazol a) b) c)
Tlenek fenbutacyny a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na pomarańczach i gruszkach w 2017 r.; w i na bakłażanach, grejpfrutach, papryce rocznej i winogronach stołowych w 2018 r.; w i na jabłkach, truskawkach, brzoskwiniach, pomidorach i winie w 2019 r.
Fenheksamid a) b) c)
Fenitrotion a) b) c)
Fenoksykarb a) b) c)
Fenpropatryna a) b) c)
Fenpropidyna a) b) c)
Fenpropimorf a) b) c)
Fenpyroksymat a) b) c)
Fention a) b) c)
Fenwalerat a) b) c)
Fipronil a) b) c)
Flonikamid a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na ziemniakach, gruszkach, ziarnach ryżu i ziarnach żyta zwyczajnego w 2017 r.; w i na bakłażanach, winogronach stołowych, grejpfrutach, melonach, papryce rocznej i ziarnach pszenicy zwyczajnej w 2018 r.; w i na jabłkach, brzoskwiniach, szpinaku, sałacie, pomidorach, ziarnach owsa i ziarnach jęczmienia w 2019 r.
Fludioksonil a) b) c)
Flufenoksuron a) b) c)
Fluazyfop-P-butylowy a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na kalafiorach, suszonej fasoli, ziemniakach i marchwi w 2017 r.; w i na bakłażanach, brokułach, papryce rocznej i ziarnach pszenicy zwyczajnej w 2018 r.; w i na truskawkach, kapuście głowiastej, sałacie, szpinaku i pomidorach w 2019 r.
Flubendiamid a) b) c)
Fluopyram a) b) c)
Fluchinkonazol a) b) c)
Flusilazol a) b) c)
Flutriafol a) b) c)
Folpet a) b) c)
Formetanat a) b) c)
Fostiazat a) b) c)
Glifosat a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na gruszkach, pomarańczach i ziarnach żyta zwyczajnego w 2017 r.; w i na winogronach stołowych i ziarnach pszenicy zwyczajnej w 2018 r.; w i na jabłkach, brzoskwiniach, winie, ziarnach jęczmienia i ziarnach owsa w 2019 r.
Haloksyfop, w tym haloksyfop-P b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na brokułach, grejpfrutach, papryce rocznej i ziarnach pszenicy zwyczajnej w 2018 r.; w i na truskawkach i kapuście głowiastej w 2019 r. Substancji tej nie analizuje się w ani na żadnym produkcie w 2017 r.
Heksakonazol a) b) c)
Heksytiazoks a) b) c) Analizuje się go w odniesieniu do wszystkich wymienionych produktów z wyjątkiem zbóż.
Imazalil a) b) c)
Imidachlopryd a) b) c)
Indoksakarb a) b) c)
Iprodion a) b) c)
Iprowalikarb a) b) c)
Izokarbofos a) b) c)
Izoprotiolan a) Analizuje się go wyłącznie w i na ziarnach ryżu w 2017 r. Substancji tej nie analizuje się w ani na żadnym produkcie w 2018 i 2019 r.
Krezoksym metylowy a) b) c)
Lambda-cyhalotryna a) b) c)
Linuron a) b) c)
Lufenuron a) b) c)
Malation a) b) c)
Mandipropamid a) b) c)
Mepanipirym a) b) c)
Mepikwat a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na gruszkach, ziarnach żyta zwyczajnego i ziarnach ryżu w 2017 r.; w i na grzybach uprawnych i ziarnach pszenicy zwyczajnej w 2018 r.; w i na ziarnach jęczmienia i ziarnach owsa w 2019 r.
Metalaksyl i metalaksyl-M a) b) c)
Metamidofos a) b) c)
Metydation a) b) c)
Metiokarb a) b) c)
Metomyl i tiodikarb a) b) c)
Metoksyfenozyd a) b) c)
Monokrotofos a) b) c)
Myklobutanil a) b) c)
Oksadiksyl a) b) c)
Oksamyl a) b) c)
Oksydemeton metylowy a) b) c)
Paklobutrazol a) b) c)
Paration a) b) c)
Paration metylowy a) b) c)
Penkonazol a) b) c)
Pencykuron a) b) c)
Pendimetalina a) b) c)
Permetryna a) b) c)
Fosmet a) b) c)
Pirymikarb a) b) c)
Pirymifos metylowy a) b) c)
Procymidon a) b) c)
Profenofos a) b) c)
Propamokarb a) b) c) Analizuje się go wyłącznie w i na marchwi, kalafiorach, cebuli i ziemniakach w 2017 r.; w i na winogronach stołowych, melonach, bakłażanach, brokułach, papryce rocznej i ziarnach pszenicy zwyczajnej w 2018 r.; w i na truskawkach, kapuście głowiastej, szpinaku, sałacie, pomidorach i ziarnach jęczmienia w 2019 r.
Propargit a) b) c)
Propikonazol a) b) c)
Propyzamid a) b) c)
Pimetrozyna b) c) Analizuje się ją wyłącznie w i na bakłażanach, melonach i papryce rocznej w 2018 r.; w i na kapuście głowiastej, sałacie, truskawkach, szpinaku i pomidorach w 2019 r. Substancji tej nie analizuje się w ani na żadnym produkcie w 2017 r.
Pyraklostrobina a) b) c)
Pirydaben a) b) c)
Pirymetanil a) b) c)
Piryproksyfen a) b) c)
Chinoksyfen a) b) c)
Spinosad a) b) c)
Spirodiklofen a) b) c)
Spiromesyfen a) b) c)
Spiroksamina a) b) c)
Tau-fluwalinat a) b) c)
Tebukonazol a) b) c)
Tebufenozyd a) b) c)
2017 2018 2019 Uwagi
Tebufenpirad a) b) c) Analizuje się go w i na wszystkich wymienionych produktach z wyjątkiem zbóż.
Teflobenzuron a) b) c)
Teflutryna a) b) c)
Terbutylazyna a) b) c)
Tetrakonazol a) b) c)
Tetradifon a) b) c) Analizuje się go w i na wszystkich wymienionych produktach z wyjątkiem zbóż.
Tiabendazol a) b) c)
Tiaklopryd a) b) c)
Tiametoksam a) b) c)
Tiofanat metylowy a) b) c)
Tolchlofos metylowy a) b) c)
Tolilofluanid a) b) c) Analizuje się go w i na wszystkich wymienionych produktach z wyjątkiem zbóż.
Triadimefon i triadimenol a) b) c)
Triazofos a) b) c)
Trifloksystrobina a) b) c)
Triflumuron a) b) c)
Winklozolina a) b) c)

Część  D:

Kombinacje pestycydów i produktów, które należy monitorować w produktach pochodzenia zwierzęcego lub na ich powierzchni

2017 2018 2019 Uwagi
Aldryna i dieldryna f) d) e)
Bifentryna f) d) e)
Chlordan f) d) e)
Chloropiryfos f) d) e)
Chloropiryfos metylowy f) d) e)
Cypermetryna f) d) e)
DDT f) d) e)
Deltametryna f) d) e)
Diazynon f) d) e)
Endosulfan f) d) e)
Famoksadon f) d) e)
Fenwalerat f) d) e)
Heptachlor f) d) e)
Heksachlorobenzen f) d) e)
Heksachlorocykloheksan (HCH, izomer alfa) f) d) e)
Heksachlorocykloheksan (HCH, izomer beta) f) d) e)
Indoksakarb e) Analizuje się go wyłącznie w mleku w 2019 r.
Lindan f) d) e)
Metoksychlor f) d) e)
Paration f) d) e)
Permetryna f) d) e)
Pirymifos metylowy f) d) e)

ZAŁĄCZNIK  II

Liczba próbek, o której mowa w art. 1

1. Liczbę próbek, które każde państwo członkowskie ma pobrać dla każdego produktu i poddać analizie pod kątem pestycydów wymienionych w załączniku I, wskazano w tabeli w pkt 5.

2. Oprócz próbek wymaganych zgodnie z tabelą w pkt 5, w 2017 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje analizie pięć próbek preparatów do początkowego żywienia niemowląt i pięć próbek preparatów do dalszego żywienia niemowląt.

Oprócz próbek wymaganych zgodnie ze wspomnianą tabelą, w 2018 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje analizie dziesięć próbek przetworzonej żywności dla dzieci na bazie zbóż.

Oprócz próbek wymaganych zgodnie ze wspomnianą tabelą, w 2019 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje analizie dziesięć próbek żywności dla niemowląt i małych dzieci, innych niż preparaty do początkowego żywienia niemowląt, preparaty do dalszego żywienia niemowląt i przetworzona żywność dla dzieci na bazie zbóż.

3. Zgodnie z tabelą w pkt 5 próbki produktów pochodzących z rolnictwa ekologicznego pobiera się, jeżeli są one dostępne, proporcjonalnie do udziału w rynku tych produktów w każdym państwie członkowskim, przy czym ich minimalna liczba wynosi 1.

4. Państwa członkowskie wykorzystujące metody wielopozostałościowe mogą stosować jakościowe metody przesiewowe przy analizie nie więcej niż 15 % próbek pobieranych i poddawanych analizie zgodnie z tabelą w pkt 5. Jeżeli państwo członkowskie stosuje jakościowe metody przesiewowe, pozostałe próbki analizuje za pomocą ilościowych metod wielopozostałościowych.

Jeżeli wyniki jakościowego badania przesiewowego są dodatnie, państwa członkowskie stosują zwyczajowe metody docelowe, aby przedstawić wyniki w kategoriach ilościowych.

5. Minimalna liczba próbek przypadająca na każde państwo członkowskie i na każdy produkt:

Państwo członkowskie Próbki
BE 12
BG 12
CZ 12
DK 12
DE 97
EE 12
EL 12
ES 50
FR 71
IE 12
IT 69
CY 12
LV 12
LT 12
LU 12
HU 12
MT 12
NL 18
AT 12
PL 47
PT 12
RO 20
SI 12
SK 12
FI 12
SE 12
UK 71
HR 12

CAŁKOWITA LICZBA PRÓBEK: 683

1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1213/2008 z dnia 5 grudnia 2008 r. dotyczące wieloletniego skoordynowanego wspólnotowego programu kontroli na lata 2009, 2010 i 2011, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni oraz ocenę narażenia na nie konsumenta (Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 9).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/595 z dnia 15 kwietnia 2015 r. dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2016, 2017 i 2018, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości (Dz.U. L 99 z 16.4.2015, s. 7).
4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; program monitorowania pestycydów: ocena projektu. Dziennik EFSA 2015; 13 (2):4005.
6 Standard opisu próbek dla żywności i paszy (Dziennik EFSA 2010; 8(1): 1457).
7 Use of the EFSA Standard Sample Description for the reporting of data on the control of pesticide residues in food and feed according to Regulation (EC) No 396/2005 ("Wykorzystanie standardu opisu próbek EFSA do zgłaszania danych dotyczących kontroli pozostałości pestycydów w żywności i paszach zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005") (Dziennik EFSA 2014; 12(1): 3545).
8 Dyrektywa Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylająca dyrektywę 79/700/EWG (Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30).
9 Dyrektywa Komisji 2006/141/WE z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz zmieniająca dyrektywę 1999/21/WE (Dz.U. L 401 z 30.12.2006, s. 1).
10 Dyrektywa Komisji 2006/125/WE z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 339 z 6.12.2006, s. 16).
11 Odnośnie do surowych produktów, które mająbyćanalizowane, części produktów, do których stosuje sięnajwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości analizuje siędla głównego produktu z grupy lub podgrupy, zgodnie z wykazem zawartym w części A załącznika Ido rozporządzenia (UE) nr 752/2014, o ile nie wskazano inaczej.
12 Odnośnie do surowych produktów, które mająbyćanalizowane, części produktów, do których stosuje sięnajwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości analizuje siędla głównego produktu z grupy lub podgrupy, zgodnie z wykazem zawartym w części A załącznika Ido rozporządzenia (UE) nr 752/2014, o ile nie wskazano inaczej.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.115.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/662 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2017, 2018 i 2019, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości
Data aktu: 01/04/2016
Data ogłoszenia: 29/04/2016
Data wejścia w życie: 01/01/2017