uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4,
(1) Dostawca, przedsiębiorstwo Robert Bosch GmbH ("wnioskodawca"), złożył następujące dwa wnioski o zatwierdzenie dwóch wysokosprawnych alternatorów Robert Bosch GmbH jako innowacyjnych technologii, w dniach, odpowiednio, 2 grudnia 2013 r. i 6 maja 2014 r.:
| Nr | Technologia innowacyjna |
| 1 | Wysokosprawny alternator z wysokowydajnymi diodami (HED) |
| 2 | Wysokosprawny alternator z synchronicznym aktywnym układem prostowniczym (SAR) |
(2) Kompletność obydwu wniosków oceniono zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 . Komisja stwierdziła, że w pierwotnym wniosku dotyczącym technologii innowacyjnej nr 1 brakuje określonych istotnych informacji i zwróciła się do wnioskodawcy o ich uzupełnienie. Wnioskodawca dostarczył te informacje w dniu 6 maja 2014 r. Ustalono, że oba wnioski są kompletne i okres przeznaczony na ocenę Komisji rozpoczął się w dniu następującym po terminie urzędowego otrzymania wniosku, tj. w dniu 7 maja 2014 r. dla obu przypadków.
(3) Oba wnioski poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 (wytycznymi technicznymi) 3 .
(4) Wniosek nr 1 odnosi się do wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z HED. Wysokosprawny alternator z HED stosuje zoptymalizowane części składowe i wysokowydajne diody. Oprócz nowej technologii diod HED alternator będący przedmiotem wniosku cechuje się zwiększoną wydajnością w porównaniu z alternatorem bazowym: redukcja strat w żelazie dzięki optymalizacji stali i laminatu, optymalizacja długości zębów żelaznego rdzenia magnesicy i układu zębów, optymalizacja szczeliny pomiędzy wirnikiem a stojanem i optymalizacja żłobków między biegunami wirnika oraz optymalizacja oporu fazowego. Jest to zatem technologia różniąca się od innych wysokosprawnych alternatorów zatwierdzonych jako ekoinnowacyjne decyzją wykonawczą Komisji 2013/341/UE 4 i decyzją wykonawczą Komisji 2014/465/UE 5 .
(5) Wniosek nr 2 odnosi się do wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z SAR. Wysokosprawny alternator z SAR ma sprawność wynoszącą co najmniej 78 %. Główny wzrost sprawności osiąga się poprzez wprowadzenie aktywnego układu prostowniczego stosującego MOSFET, tj. przez wykorzystanie technologii tranzystora polowego typu metal-tlenek-półprzewodnik. Będący przedmiotem wniosku wysokosprawny alternator z SAR posiada zwiększoną sprawność w porównaniu z alternatorem bazowym: redukcja strat w żelazie dzięki optymalizacji stali i laminatu, optymalizacja długości zębów żelaznego rdzenia magnesicy i układu zębów, optymalizacja szczeliny pomiędzy wirnikiem a stojanem i optymalizacja żłobków między biegunami wirnika oraz optymalizacja oporu fazowego. Jest to zatem technologia różniąca się od innych wysokosprawnych alternatorów zatwierdzonych jako ekoinnowacyjne decyzją wykonawczą 2013/341/UE i decyzją wykonawczą 2014/465/UE oraz od wysokosprawnego alternatora z HED będącego przedmiotem wniosku nr 1.
(6) Komisja uważa, że informacje podane w obu wnioskach wskazują, że warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, zostały spełnione.
(7) Wnioskodawca wykazał, że oba rodzaje wysokosprawnego alternatora opisane w przedmiotowych wnioskach były stosowane w nie więcej niż 3 % nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku referencyjnym 2009.
(8) W celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki technologii innowacyjnej po zainstalowaniu jej w pojeździe konieczne jest zdefiniowanie pojazdu referencyjnego, względem którego należy porównać sprawność pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną, zgodnie z art. 5 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011. Komisja uważa, że w przypadku zainstalowania technologii innowacyjnej w nowym typie pojazdu za odpowiednią technologię referencyjną należy uznać alternator o sprawności 67 %. W przypadku gdy wysokosprawne alternatory Robert Bosch GmbH są zamontowane w istniejącym typie pojazdu, technologią referencyjną powinien być alternator zastosowany w najnowszej wersji tego typu wprowadzonej do obrotu.
(9) Wnioskodawca w obu wnioskach przedstawił metodę badania redukcji emisji CO2, która obejmuje wzory zgodne ze wzorami opisanymi w wytycznych technicznych dotyczących uproszczonego podejścia w odniesieniu do wysokosprawnych alternatorów. Komisja uznaje, że metoda badania zapewni możliwe do zweryfikowania, powtarzalne i porównywalne wyniki testów i że umożliwia ona wykazanie w wiarygodny sposób istotnych pod względem statystycznym korzyści w postaci zmniejszenia emisji CO2 wynikających z technologii innowacyjnej zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(10) Komisja zwraca uwagę, że jej metoda testów i wzorów na obliczanie oszczędności CO2 w obu przypadkach jest we wszystkich aspektach identyczna z metodą określoną w załączniku do decyzji wykonawczej 2013/341/UE. W rezultacie Komisja uważa, że metoda określona w decyzji wykonawczej 2013/341/UE powinna być stosowana do określania redukcji emisji CO2 wynikającej z zastosowania wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z HED oraz wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z SAR.
(11) W tym kontekście Komisja uznaje, że wnioskodawca wykazał w sposób zadowalający, że zmniejszenie emisji uzyskane dzięki technologii innowacyjnej wynosi co najmniej 1 g CO2/km.
(12) Komisja zauważa, że oszczędności wynikające z obu technologii innowacyjnych mogą być częściowo wykazane w ramach standardowego cyklu badań i dlatego ostateczną łączną wartość oszczędności do poświadczenia należy ustalić zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(13) Komisja stwierdza, że w obu przypadkach sprawozdanie weryfikujące zostało sporządzone przez TÜV SÜD Industrie Service GmbH, które jest niezależnym zatwierdzonym organem, i że w sprawozdaniu tym potwierdza się ustalenia zawarte we wniosku.
(14) W związku z powyższym Komisja uznaje, że nie ma podstaw do wnoszenia zastrzeżeń wobec zatwierdzenia obu przedmiotowych technologii innowacyjnych
(15) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , należy określić kody indywidualne w odniesieniu do technologii innowacyjnych zatwierdzonych niniejszą decyzją.
(16) Producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich wartości emisji CO2 w celu spełnienia swoich określonych celów w zakresie emisji poprzez oszczędności CO2 wynikające z zastosowania technologii innowacyjnych zatwierdzonych niniejszą decyzją, powinien zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 powołać się na niniejszą decyzję w swoim wniosku o wydanie świadectwa homologacji typu WE dla przedmiotowych pojazdów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.26.31 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/158 w sprawie zatwierdzenia dwóch wysokosprawnych alternatorów Robert Bosch GmbH jako technologii innowacyjnych umożliwiających redukcję emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 |
| Data aktu: | 30/01/2015 |
| Data ogłoszenia: | 31/01/2015 |
| Data wejścia w życie: | 20/02/2015 |