KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia przeglądu rozporządzenia Komisji (WE) nr 244/2009 2 w świetle postępu technologicznego, biorąc w szczególności pod uwagę rozwój sprzedaży lamp do celów specjalnych pod kątem sprawdzenia, czy nie są one wykorzystywane na potrzeby oświetlenia ogólnego, a także rozwój nowych rozwiązań technicznych, takich jak diody elektroluminescencyjne, oraz możliwość ustalenia wymogów w zakresie energooszczędności na poziomie klasy "A" zgodnie z definicją w dyrektywie Komisji 98/11/WE 3 .
(2) Biorąc pod uwagę dowody przedstawione w ramach przeglądu rozporządzenia (WE) nr 244/2009, rozwój i wprowadzenie przez producentów do obrotu - od dnia 1 września 2016 r. - lamp halogenowych na napięcie sieciowe osiągających wartość graniczną dla etapu 6, określoną w tabeli 1 w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 244/2009 w odniesieniu do maksymalnej mocy znamionowej dla danej wartości znamionowej strumienia świetlnego, nie wydają się być wykonalne z ekonomicznego punktu widzenia. Z oceny przewidywanego rozwoju bardziej energooszczędnych technologii oświetleniowych wynika, że odpowiedniejszym terminem wprowadzenia wartości granicznej byłby 1 września 2018 r.
(3) W celu zmaksymalizowania korzyści dla środowiska naturalnego i zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków gospodarczych dla użytkownika, należy wprowadzić wymóg, aby przyszłe wzory opraw oświetleniowych były przystosowane do oświetlenia energooszczędnego. Należy zminimalizować ryzyko uzależnienia od starych, niestosowanych już technologii poprzez zapewnienie, by oprawy oświetleniowe wprowadzane do obrotu były w pełni kompatybilne z wysoce energooszczędnymi lampami o klasie efektywności energetycznej co najmniej A+ zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 874/2012 4 .
(4) Przegląd rozporządzenia (WE) nr 244/2009 wykazał potrzebę aktualizacji i doprecyzowania definicji lamp do celów specjalnych, w celu ograniczenia stosowania lamp do celów specjalnych na potrzeby oświetlenia ogólnego i dostosowania wymogów do zmian technologicznych. Wymogi prawne powinny dodatkowo ułatwiać stosowanie najbardziej energooszczędnego oświetlenia dla danego zastosowania specjalnego.
(5) Niezbędne jest zapewnienie spójności między rozporządzeniem (WE) nr 244/2009 i rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1194/2012 5 w odniesieniu do wymogów dotyczących definicji i informacji o produkcie dla produktów specjalnego zastosowania; spójność taką można w najlepszy sposób zapewnić przez łączną zmianę obu rozporządzeń. Powinno to ułatwić przestrzeganie wymogów prawnych przez producentów i dostawców, a także wspomóc skuteczny nadzór rynku prowadzony przez organy krajowe.
(6) Przegląd rozporządzenia (WE) nr 244/2009 wykazał, iż wykonalność ustanowienia wymogów efektywności energetycznej na poziomie klasy "A" lub wyższym powinna zostać przeanalizowana w dokładnym badaniu uzupełniającym, które powinno także ocenić wykonalność zaostrzenia wymogów dotyczących efektywności energetycznej dla produktów określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 245/2009 6 i rozporządzeniu (UE) nr 1194/2012, rozszerzenia zakresu stosowania tych rozporządzeń w celu jak największego ograniczenia zużycia energii oraz połączenia wszystkich trzech rozporządzeń w jeden, spójny środek wykonawczy w sprawie wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów oświetleniowych.
(7) W rozporządzeniu (WE) nr 245/2009 jako istotne aspekty określono zużycie energii w fazie użytkowania oraz zawartość rtęci w lampach. W związku z tym wprowadzenie wymogów dotyczących charakterystyki produktu dla lamp, które nie obejmują wymogów dotyczących efektywności produktu ani zawartości rtęci, powoduje niepotrzebne obciążenie regulacyjne i może prowadzić do wycofywania produktów z mało ważnych powodów. Zmiana zakresu wymogów dotyczących charakterystyki produktu, mająca na celu dostosowanie ich do istotnych aspektów rozporządzenia, powinna zatem doprowadzić do poprawy odpowiedniości regulacji.
(8) Oceniając potrzebę zmiany rozporządzeń dotyczących ekoprojektu i etykietowania energetycznego w zakresie oświetlenia, należy ponownie rozważyć, między innymi, zwolnienie dla lamp z wtyczkami typu G9 i R7s oraz minimalne wymogi dotyczące charakterystyki energetycznej lamp.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 sierpnia 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |